Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Zyxel NSA325 v2 Review

jannn9 20 januari 2014, laatste update op 17 juni 2014, 18.924 views

Zyxel NSA325 v2

Pluspunten

• Plek voor 2 HDD's
  • Zowel 2,5 inch als 3,5 inch HDD
  • Makkelijk en veilig delen
  • Per gebruiker privé mappen mogelijk
  • Time Machine compatibel
  • USB 2.0 en USB 3.0
  • Lage geluidsproductie (let op, soms problemen!)

Minpunten

• Veel exemplaren met slechte ventilator

Introductie
Ik heb weinig ervaring met NAS apparaten en reviews schrijven, maar omdat er nog geen gebruikersreview op Tweakers.net stond, ben ik toch in de pen geklommen. Als er vragen of opmerkingen zijn, hoor ik het graag. Ik ben alleen niet de snelste.... Ik heb zelf veel gehad aan externe, professionele reviews.

Algemeen oordeel
Ik ben zeer tevreden over de NSA325 v2. Eerst was de geluidsproductie erg hoog, maar ik heb van Zyxel een nieuwe ventilator gekregen en sindsdien is de NAS erg stil te noemen. Het blijkt dat ik een van de pechvogels was uit de eerste serie die een fout had in de ventilator. Deze serie is nog steeds in de verkoop, het is niet van te voren te zeggen of je hiermee te maken zal krijgen. Veel dank voor de reactie van ariekanari hieronder; zonder hem/haar had ik nog steeds een luidruchtig apparaat gehad. LET OP: Zyxel stuurt geen ventilators meer op, maar verplicht je om de NAS ter reparatie op te sturen. Dit is m.i. een slechte zaak. Zelf een nieuwe ventilator kopen is een makkelijkere optie, ook al kost dat je zo'n 7 euro. Zie de reactie van Sjoerdfoto.
De nieuwe ventilator met Duitstalige installatiehandleiding

Ik kan er tot nu toe alleen een oordeel over vellen met één harde schijf, die zelf helemaal niet warm wordt. Het toerental van de ventilator wisselt nu onhoorbaar tussen 952 en 976 (dit zal waarschijnlijk veranderen naar gelang de warmte). Wellicht is het beter hoorbaar als de NAS warmer wordt, bij meerdere en snellere schijven, maar dit kan ik voorlopig niet testen.

Installatie
De installatie van de NAS ging erg makkelijk. Ik had speciaal voor de NAS een nieuwe harde schijf gekocht, een WD Green 1 TB. Deze moest na het plaatsen worden geformatteerd. Ik weet niet of dat alleen bij nieuwe harde schijven moet, of bij alle schijven die je er voor de eerste keer in plaatst. Dat heb ik verder nog niet kunnen testen en is waarschijnlijk wel in de handleiding te vinden. Ik heb de CD niet gebruikt, want je kunt ook gewoon inloggen als je het ip adres weet. Je moet in de software dan wel even je weg zien te vinden om gebruikers in te stellen en dergelijke. Nu ik alles heb ingesteld, kunnen behalve de admin ook de door mij gedefinieerde gebruikers inloggen en die krijgen dan een makkelijk menu waarin hij/zij al zijn eigen (prive) en de gedeelde bestanden kan beheren. De NAS heeft een DLNA server zodat mijn tv ook de gedeelde content kan afspelen. Er is een submenu waarin de NAS op de beschikbaarheid van nieuwe firmware kan controleren.

Gebruik
De NAS reageert redelijk snel, er zit dan ook een 1,6 Ghz processor in. Je merkt wel steeds een kleine vertraging als je ergens op klikt in de webinterface, maar dat had ik wel verwacht. De printer server doet het ook goed. Of de scanner functie van een all-in-one het ook doet heb ik nog niet getest. Er is een gigabit ethernet poort. Een ethernet kabel werd erbij geleverd. Hij heeft twee USB 2.0 poorten en een USB 3.0 poort. Hij heeft twee knoppen, beide aan de voorkant. Een aan/uit knop en een kopieer knop. Beide zijn via de software te configureren. Standaard is de aan/uit knop bedoeld om de NAS na twee seconden ingedrukt houden uit te gaan. Ik geloof dat er ook een standby functie is. De kopieer knop is in te stellen om van of naar een verbonden USB opslagapparaat te kopiëren, afhankelijk van je instellngen. Hier zijn geloof ik meerdere mogelijkheden voor, zoals eenmaal indrukken of ingedrukt houden. Dit heb ik niet getest.

Mogelijkheden
Standaard zijn er de volgende mogelijkheden, met ieder weer hun eigen instelmogelijkheden. Media Server (getest, werkt makkelijk), Print Server (getest, werkt goed), Time Machine (getest, werkt erg makkelijk). Niet getest: UPnP Port Mapping, PPPoE, Telnet Service, FTP Server, iTunes Server, Download Service, Web Publishing, Broadcatching, Copy/Sync Button, Auto Upload, Flickr/YouTube, FTP Uploadr en Dropbox (eventuele spelfouten overgenomen van Zyxel).

Je schijnt ook de firmware te kunnen vervangen zodat je er zelf Linux op kunt zetten, maar dat is voor mij niet interessant. Hij heeft standaard al meer mogelijkheden dan waar ik gebruik van zal maken, zoals een FTP server, een web server enzovoorts. Je kunt er ook je torrent files door laten downloaden, maar ook dat gebruik ik niet en ik weet dan ook niet of het prettig werkt.

Packages
Als admin heb je veel mogelijkheden, die ik veelal niet getest heb. Alleen het installeren van een package heb ik gedaan. Dat ging in ieder geval erg makkelijk: in het configuratiescherm is er een submenu genaamd packages. Dit kun je verversen waardoor er nieuwe of geüpdate packages worden opgehaald bij Zyxel. Installeren is een kwestie van het gewenste package aanklikken en op 'install' drukken. Zo heb ik het S.M.A.R.T. package binnen een minuut geïnstalleerd. Op moment van schrijven zijn beschikbaar: BackupPlanner, DyDNS, Gallery, GoogleDrive, NFS, NZBGet, PHP-MySQL-phpMyAdmin, Polkast, SMART, SqueezeCenter, Syslog, Tftp, Transmission, WordPress, eMule, ownCloud en pyLoad, met ieder hun eigen functionaliteit. Na installatie krijgt een package zijn eigen submenu.
Het package submenu van het admin configuratiescherm

Nu ik de nieuwe ventilator heb geplaatst, is de geluidsproductie erg laag, en ben nu op alle punten heel tevreden met de NAS. Vijf sterren! En nogmaals dank aan ariekanari.

Heb jij ook een Zyxel NSA325 v2?

ZyXEL erkent dat dat enkele NSA325v2 exemplaren uit de eerste productiebatch een te luidruchtige ventilator hebben.
ZyXEL heeft tevens besloten om over te stappen van Adda naar Y.S. Tech ventilatoren. Deze hebben plusminus een maximale geluidsproductie van 23dB.

Het best is een RMA verzoek by ZyXEL in te dienen.
Wat een goede informatie. Bedankt voor het delen! Ik ga binnenkort contact met ze opnemen.
Zojuist een RMA formulier ingevuld met de vraag om een nieuwe ventilator. Volgens de links in de reactie van ariekanari kun je kiezen om
a. je NAS gratis terug te sturen en door hen een nieuwe fan te laten plaatsen, maar je mag ook
b. een ventilator gratis op laten sturen en die zelf inbouwen.

Beide met behoud van de garantie.

Benieuwd of en wanneer ik op alle aspecten vijf sterren kan geven in de beoordeling (momenteel nog twee met vier sterren en met drie sterren) :)
Kijk daar hebben we wat aan. Dank! Ook een RMA ingevuld. Ben benieuwd.
Ik ben benieuwd naar de reactie van ZyXEL NL, aangezien deze natuurlijk geheel los staat van ZyXEL Duitsland. Je zou een vergelijkbaar serviceniveau mogen verwachten al hoeft deze natuurlijk niet exact gelijk te zijn.
Ze kunnen in ieder geval niet beweren dat zij niet bekend zijn met of op de hoogte zijn van de relatief hoge geluidsproductie van de geplaatste ventilatoren.
Zojuist de nieuwe fan ingebouwd. Nu hoor ik de NAS bijna niet meer! Nu geef ik zonder meer vijf sterren.

Hij wisselt ook niet meer van aantal toeren: hij blijft vast op 968 toeren staan (was rond de 1200 en wisselend bij de oude).

De ventilator is uit Duitsland gekomen en Zyxel heeft er ook een Duitstalige handleiding bij gedaan. Ik redde me daar wel mee.

Nu dus helemaal tevreden :)
Er komt een nieuwe ventilator aan om zelf in te bouwen! :) Eergisteren twee mailtjes gekregen van Zyxel; een met de details van de RMA procedure (met allerlei technische gegevens), een van een medewerker waarin in voor de duidelijkheid gemeld wordt dat ik zelf dus niks hoef terug te sturen. Erg netjes dat ze daar zo duidelijk over zijn, aangezien zo'n RMA mail niet voor iedereen in een keer duidelijk is. Tenminste, voor mij is dal allemaal nog nieuw.

Ik zal een update plaatsen zodra ik de nieuwe ventilator heb en deze ga inbouwen.
Ik zal de review binnenkort opschonen.
Hey Jannn9, weet je soms of het echt nodig is dat hij iedere schijf eerst formateert?
Of wsl moet het de 1e x dat hij aan het systeem wordt toegevoegd en kan je daarna wisselen zoveel je wil?
Het formatteren bij het eerste keer plaatsen van de schijf kan trouwens ook komen doordat het een nieuw gekochte schijf was. Ben echt een beginner zoals je merkt ;-)
Ik heb begrepen dat het alleen de eerste keer hoeft. Ik vermoed dat dat te maken heeft met het bestandssysteem?

Ik zou je graag uitsluitsel willen geven, maar door ziekte kan ik het niet echt uitpluizen. Ben wel heel benieuwd, laat maar een reactie achter als je ergens het antwoord vindt.

Ik weet ook niet of hij erin verschilt van andere apparaten?
O ja nu een week verder en hij doet het nog helemaal perfect, inclusief het lage geluidniveau.
Jannn9, kun jij eens nagaan wat de LLC (Load cycle van de schijf, dus de keren dat de kop in idle mode wordt gezet) is van je schijven. Ik volg het Zyxel forum en het viel mij op dat veel mensen klagen over een hoge LLC, maar Zyxel beweert dat dit met de WD firmware heeft te maken.

Dus welke schijven gebruik je i.c.m. deze NAS en wat is je LLC?

Thanks alvast! _/-\o_
Hoi ItaloMike,

Onderstaand mijn bevindingen. Ik wilde op jouw reactie reageren, maar het kwam in de hoofd thread terecht. Hoop dat je er wat aan hebt, en als ik iets anders op moet zoeken, hoor ik het wel.
Ik heb er een schijf in zitten, een WD green 1 TB.

Ik kan niks vinden over de LLC. Weet jij waar ik moet kijken? Moet ik misschien een package installeren zoals S.M.A.R.T.?
Ik heb het S.M.A.R.T. package geinstalleerd (wat trouwens erg makkelijk ging). Nu kan je per schijf de informatie opvragen. Ik heb er nu alleen een 1 TB WD Green in zitten. Ik zet de NAS alleen aan als ik hem nodig heb; ik weet niet of dat nog invloed heeft op de telling van LLC (als dat onderstaand al terug te vinden is).

Ik weet niet of deze waardes nuttig voor jou zijn, maar hieronder het rapport. Ik krijg het niet netjes in deze post, maar je kunt het naar Excel kopiëren. Ik heb de kolom 'flag' leeggemaakt (weet niet of dat privé info is namelijk).

ID Attribute Name Flag Value Worst Threshold Type Updated When Failed Raw Value
3 Spin_Up_Time - 136 133 21 Pre-fail Always - 4183
4 Start_Stop_Count - 100 100 0 Old_age Always - 66
194 Temperature_Celsius - 123 116 0 Old_age Always - 20
199 UDMA_CRC_Error_Count - 200 200 0 Old_age Always - 0
Ok, bedankt voor deze info! Toch al wel redelijk hoog, al je nagaat dat mijn 640GB WD green schijf pas op een LLC van 190 zit sinds augustus 2009 in een Synology DS109..
Hoe lang heb je de Zyxel al?

Gaf om te zien dat NZBGet er ook bij zit! Ik dacht dat dit alleen werkte door de Zyxel te 'hacken' met een usb waarop FFP-Stick staat..

[Reactie gewijzigd door ItaloMike op 18 februari 2014 18:32]

Ik heb hem vanaf 20 januari. Er zijn wat opties voor de sluimertijd, misschien heeft dat wel invloed. Ik ga binnenkort eens kijken. Is een relatief hoge LLC count eigenlijk nadelig?
Niet supererg, maar een HDD hefet een max aantal LLC.. Net zoals MTBF.. ;)