Specificaties 47" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 47LA8609 Zwart Review

mOTiVe 20 januari 2014, 945 views

LG 47LA8609 Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Afwerking
  • Magic Remote
  • Huidige prijs bestsellers.eu

Minpunten

• mediaspeler
  • geluid
  • smart tv beperkt in apps (hbo go)

Keuze en bestelling
Bij de keuze van een nieuwe televisie was voor mij vooral belangrijk dat het paneel van uitstekende kwaliteit is. Met dank aan tweakers om ook de hardwarematige refreshrates op te nemen. De minimale eis was een 100hz paneel.

Een eenvoudige bediening was een tweede eis. Hier viel mijn oog op de Magic Remote van LG. In eerste instantie ging de voorkeur daarom uit naar de 7408-reeks omdat deze net binnen budget viel.

Aangezien de nieuwe modellen van LG in aantocht zijn is er tegenwoordig ook korting mogelijk op de topmodellen (7xxx t/m 9xxx). Bij Bestsellers.eu vond ik een aanbieding voor de 47LA8609 voor slechts 989 euro. (http://www.bestsellers.eu/lg-47la8609.html). Gezien de adviesprijs van 1700 euro en een gangbare verkoopprijs van ongeveer 1250 euro is dit een hele mooie aanbieding en ging ik van 100hz naar een 200hz paneel.

LG geeft de modellen een Skylanders Battleground pack mee bij geselecteerde dealers. Bestsellers.eu staat niet op deze lijst bij LG maar bij navraag kon dit meebesteld worden en is dit ook daadwerkelijk geleverd (waarvoor dank!).

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is uitstekend. De standaardinstellingen zijn echter niet geweldig qua kleuren, met uitzondering van de Bioscoop-instelling. Na enig zoeken vond ik een "optimale instelling" op een Duits forum. Het verschil met deze instellingen en de Bioscoop-instelling is echter gering. Je kunt dus het beste deze instelling gebruiken. Er is volgens mij nog wel verbetering mogelijk, wellicht ga ik later nog aan de slag met de calibratie.

Bij deze instellingen staan alle beeldverbeteraars uit. Zaken als een MCI van 960hz en "extra resolutie" hebben wellicht een meerwaarde maar deze heb ik dus nog niet geprobeerd, vooral omdat doorgaans vermeld wordt deze zaken uit te laten staan.

De weergave van mijn Android-stick (Cozyswan mkII809) op HDMI2 is over the top. De kleuren zijn overgesatureerd en het lijkt wel alsof ik tussen LG en Samsung wissel wanneer ik naar deze poort ga. Ik heb nog niet uit kunnen vinden hoe ik dit alleen voor HDMI2 kan corrigeren in de televisie. Wellicht moet het op de stick aangepast worden.

Van het 3D gedeelte had ik weinig verwacht. In de televisie zit een menu met 3D voorbeelden maar dit hadden ze beter weg kunnen laten. De filmpjes slaan nergens op en er is nauwelijks iets van 3D in te ontdekken.
Wanneer je goed 3D materiaal neemt is het resultaat vele malen beter. De televisie corrigeert het beeld voor de 3D bril met extra backlight en een andere kleurinstelling waardoor het resultaat een helder beeld is dat zeker de moeite van het kijken waard is. Het is in het begin wel even wennen en het zal ook niet mijn standaard manier van film kijken worden. De demo filmpjes geven mooie 3D effecten en ook een film als Avatar geeft echt een extra dimensie aan het film kijken.

Uiterlijk
De televisie ziet er zeer goed uit met strakke randen en zeer kleine randen rondom het paneel. In combinatie met een muursteun geeft dit een bijzondere kijkervaring.

Bediening
De Magic Remote is precies wat ik er van dacht. Het is een eenvoudige manier om de televisie te bedienen. Er zijn echter ook wat nadelen omdat het aantal knoppen beperkt is verwacht je de meest gebruikte knoppen snel te kunnen bereiken. Dit is niet bij alle functies het geval waardoor je soms wat veel moet klikken. De bediening is dus soms wat omslachtig maar ik verkies deze remote nog steeds boven een standaard afstandsbediening.

SMART
Met een mediaspeler en een Android-stick in de televisie was het smart-gedeelte geen eis. Ook verhalen over trage bediening waardoor functies niet gebruikt zouden worden maakten dat ik hier niet veel van verwachtte. Uiteindelijk blijkt dit allemaal mee te vallen, de televisie reageert direct op commando's en de applicaties zijn snel ingeladen. De bediening van bijvoorbeeld Netflix en Spotify gaan gemakkelijk en net zoals ik op de Android stick had (hoewel de Spotify app wel beperkt is). De enige vertraging die ik heb kunnen opmerken is bij de YouTube speler waar je tijdens het zoeken al resultaten getoond krijgt. Deze functie vraagt teveel van de televisie waardoor het invoeren van een zoekterm vervelend gaat. Gelukkig kun je via de spraakherkenning ook zoeken; dit werkt snel en behoorlijk goed.

Nadeel is dat het aantal apps beperkt is. Zo is er bijvoorbeeld geen HBO app voor het on demand gedeelte. Aangezien ik een CI+module gebruik ipv de UPC mediabox heb ik daar de Android stick weer voor nodig.

De interne mediaspeler valt wat tegen. DVD mappen worden niet opgepakt als afspeelbaar bestand (de VOB bestanden wel) waardoor het afspelen hiervan minder eenvoudig is. Ook blijven de menu's voor het selecteren van taal en ondertiteling grijs ondanks dat er wel een keuze beschikbaar is. Je kunt een standaard-taal selecteren en deze wordt ook gebruikt maar dit kan beter.

Bij het afspelen van 3D content wordt dit niet altijd herkend als 3D. In dat geval moet je de televisie vertellen of het SBS of OU betreft (of nog 2 andere mij onbekende formaten).

Geluid
Het geluid is in orde. De 2.1 opstelling waamee geadverteerd wordt biedt nauwelijks extra's t.o.v. een normale tv. De bassen zijn nog steeds afwezig dus de subwoofer in de televisie had achterwege gelaten mogen worden. Wel zijn er wat "geluidsverbeteraars" waardoor stemgeluid helderder klinkt. Deze instelling bevalt mij prima voor praatprogramma's. Voor films heb ik de tv aangesloten op mijn receiver. Deze heeft helaas geen HDMI in poort en de televisie is beperkt in de uitgangen. De optische uitgang heb ik niet aan de praat gekregen dus gaan er nu twee tulip stekkertjes de receiver in. Het geluid is daarom niet optimaal maar een nieuwe receiver zal dit verhelpen.

Heb jij ook een LG 47LA8609 Zwart?