Specificaties 3,8" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch HD NL Zwart Review

leeuwtje1 3 maart 2009, laatste update op 3 maart 2009, 14.256 views

HTC Touch HD NL Zwart

Pluspunten

• Groot en zeer duidelijk scherm
  • Eenvoudige Synchronisatie
  • Talloze functies en mogelijkheden
  • Snel
  • Open applicatie platform (windows mobile)
  • Uitstekende muziekspeler
  • GPS

Minpunten

• gemis van flitser
  • minder mooie achterkant

De HTC touch HD is nu 2 weken in mijn bezit. Ik was toe aan een nieuwe telefoon, en na wat rondsnuffelen en afwegingen maken ben ik tot de conclusie gekomen dat het een smartphone moest zijn met een touchscreen. Een iphone viel af, het apparaat is minder geschikt voor 'zakelijk' gebruik, en ik wilde sowieso een telefoon die niet 'iedereen heeft' of per se wil hebben. Ik kwam uit op of een htc (touch diamond, pro, HD) of een blackberry( bold of storm). Dit waren beide aantrekkelijke keuzes. Blackberry's moeten echter voor internetgebruik een speciaal abonnement bij RIM hebben, waardoor de maandelijkse kosten te hoog werden voor met betrekking tot mijn gebruik. Ik kwam dus uit bij htc. de HD zou net uitkomen, had een groot touchscreen, en betere specs dan de touch en pro. Alleen heeft de HD geen toetsenbordje ten opzichte van de pro, maar dit was voor mij geen must. Uiteindelijk via een goede aanbieding op internet een touch HD laten opsturen, incl. een onbeperkt internet bundel.

Ik zal nu elk onderdeel van de beoordeling bespreken.

De touch Hd in vol ornaat

Featureset

De vraag is waar we gaan beginnen. De mobiel zit zo propvol met mogelijkheden, dat je dit rond de eeuwwisseling niet voor mogelijk had gehouden.

De HTC touch HD werkt op windows mobile 6.1 met de eigen schil van HTC's touchflow 3d eroverheen. Ik vind zelf wel een van de voordelen van deze telefoon, aangezien windows mobile een os is die open is, en er dus diverse applicaties op internet (vaak gratis) zijn waarmee je heel eenvoudig je os kan verrijken. Bij andere os van andere telefoons is er of weinig inbreng in het besturingssysteem, of moeten applicaties goedgekeurd worden om op het systeem te mogen draaien. (iphone)
Over windows mobile en touchflow 3d zal ik onder gebruiksgemak meer vertellen.

Hier verder een opsomming van de mogelijkheden van de telefoon.
- Het grootste touchscreen op de markt op het moment, met de hoogste resolutie die windows mobile 6.1 toelaat. ( 3.8 inch, resolutie: 480x800)
- Office mobile
- E-mail, via outlook en windows live (hotmail)
- internet via de opera mobile internetbrowser (ook internet explorer, niet aan te raden)
- een 5 mp camera en een vga camera voor videogesprekken.
- een muziekspeler (AAC, AAC+, eAAC+, AMR-NB, AMR-WB, QCP, MP3, WMA, WAV)
- een gps-module.
- een weergave van het weer voor de komende week
- een weergave van aandelenkoersen
- bluetooth, wifi, hsdpa
- micro-sd aansluiting
- 3.5 mm jack, standaard oordoppen aansluiting
- 512mb intern geheugen, een bijgeleverde 8 gb micro-sd kaart
- hij kan ook nog bellen en sms-en :P

De doos waarin het toestel word geleverd ziet er chique uit. Het toestel ligt mooi in het midden als je de doos opendoet.

Het toestel word geleverd met de volgende dingen.
- Hoesje voor het toestel
- Extra pennetje
- Synchronisatie software
- Manual op cd
- Verkorte manual op papier
- Oplader, bestaat uit adapter en usb kabel.
- Headset, van matige kwaliteit maar met radio ontvanger.
- Screenprotector
- 8 Gb micro-sd kaart

Je zou zeggen dat een telefoon een zeer goed zou krijgen met een dergelijke featureset, maar dit wordt door mij alleen geven als ook overal aan is gedacht. Een groot gemis is een lampje of flitser bij de camera, waardoor de featureset geen zeer goed krijgt, maar toch een zeer royale goed.

Het bereik

Het bereik van de telefoon is gewoon goed. In het algemeen heeft de telefoon een goede telefoon en internet verbinding. Alleen binnen in gebouwen kan soms de internetverbinding wat minder zijn. In sommige gebouwen kan soms de verbinding wegvallen, maar dit is ook het geval met andere telefoons. Dit licht dus niet aan de telefoon, maar aan het wegvallen van het bereik.

Het bereik is niet perfect, maar gewoon goed, en word daarom beloond met een goed.

accuduur

Toch wel een van de 'minpuntjes' van het apparaat is de accuduur. Als je je telefoon maar af en toe gebruikt, je bluetooth en wifi uit laat staan, zal hij meer dan 2 dagen stand-by kunnen staan. Echter heeft het toestel zoveel functies dat hij zich niet leent voor weinig gebruik. Je hebt de functies immers niet gekocht voor de sier. ;) Zelf gebruik ik diverse functies van de telefoon, zoals bellen, sms, mail, internet, muziek. Op dagen dat ik dit regelmatig gebruik moet ik hem dus één maal per dag opladen. Het is misschien anderhalve dag mogelijk, maar het is niet handig als midden op de dag je mobiel op is, en je geen oplader bij je hebt. Aan de andere kant zijn het allemaal energie slurpende functies, en is het logisch dat de batterij dan bij regelmatig gebruik relatief snel leeg raakt. Bij elke telefoon met zulks een stoot aan functies is te verwachten dat de batterij wat snel leeg raakt. Op dagen dat ik hem wat meer laat liggen gaat de batterij enkele dagen mee, en hoef je hem niet vaak op te laden.

Wie zoekt naar een soortgelijk toestel, bijvoorbeeld de sony ericsson xperia x1 zal waarschijnlijk ook te maken krijgen met een wat kortere accuduur. Je kan immers niet van toestellen met deze specificaties verwachten dat zij dagen meegaan zonder op te laden. De tijd van de nokia 3310 die je een week kon laten liggen zijn allang voorbij. :p

De batterij biedt voldoende stroom bij regelmatig gebruik, bij intensief gebruik gaat hij snel leeg, met wat gematigd gebruik gaat hij toch een stuk langer mee. De accuduur is zo toch wel een dikke! voldoende waard.

Update: Na langere tijd van gebruiken lijkt, en het tweaken van diverse instellingen gaat het apparaat al langer mee. De eerste dagen na aanschaf word er veel met het apparaat gespeeld, maar op de langere termijn word het meer een gebruiksvoorwerp. Met normaal gebruik, (dwz, af en toe tot regelmatig bellen, sms'en, mailen, surfen) gaat het apparaat minstens 2 dagen mee, vaak zelf 3 volle dagen

Gebruiksgemak

Windows mobile is gebaseerd op windows pocket pc welke was geschreven voor pda's. Dit is goed te merken in de indeling en de grootte van de pictogrammen. Het is gemaakt met in het achterhoofd (of voorhoofd) het gebruik van een pennetje. Gelukkig heeft htc daaraan gedacht en is er een pennetje in de zijkant van het apparaat verstopt. Het pennetje is magnetisch en zo komt het niet voor dat je het pennetje zou verliezen. Als je het pennetje verwijderd zal het apparaat uit de stand-by modus komen, erg handig.
Het gebruik van het pennetje is even wennen, maar na wat oefening baart dat kunst, en is het een handige manier van besturen.

Toch had ik waarschijnlijk geen windows mobile telefoon genomen als de door HTC zelf ontworpen grafische schil van Touchflow-3d er niet omheen zat. Met touchflow kun je het toestel makkelijk met je vingers besturen. Het lijkt licht op het besturingssysteem van de iphone. Door met je vingers over het scherm te schuiven kom je op een intuïtieve manier bij de diverse functies van de telefoon, wissel je sms'jes en mail, kies je een ander nummer, ga je naar een andere foto, enz. Touchflow werkt makkelijk, is mooi en reageert in het algemeen snel. Foto's wisselen en inzoomen gaat iets minder snel, zeker als je het vergelijkt met de iphone, de iphone bied in dat opzicht ook Multi-touch ondersteuning en reageert iets responsiever. Toch werkt het snel genoeg, en is het ook makkelijk in het gebruik. Ook de belangrijkste instellingen zijn binnen touchflow te bereiken zoals verbindingsinstellingen, achtergrond, geluiden, etc. De wat gespecialiseerde instellingen bevinden zich buiten touchflow, en is wat lastig te bedienen met de hand. Hier komt het pennetje weer om de hoek kijken. Voor wat langer gebruik gebruik ik het pennetje, maar om even snel iets kijken gebruik ik zelf mijn hand.

het fantastische touchFlo

Tekst invoeren kun je op verschillende manieren doen. Het is even wennen met een touchscreen in plaats van toetsen, maar eenmaal gewend werkt het heel goed.

Het apparaat reageert direct en is redelijk gebruiksvriendelijk. Het is voor mensen die gewoon een kant- en klare mobiel hebben misschien niet het juiste toestel, maar voor de rest van de mensen heel gebruiksvriendelijk. De mogelijkheden van het toestel zijn legio, en in die zin is het niet meer een telefoon, maar een zakcomputer die ook nog kan bellen. ;) De mogelijkheden van het apparaat zal ik in het laatste gedeelte van de review bespreken.

De Htc touch Hd is een toestel met erg veel functies die door touchflow-3d goed en snel te bereiken zijn. Het ziet er allemaal fantastisch uit en de gebruiksgemak is top. Voor de geavanceerde gebruiker valt er nog veel te sleutelen. Al met al geef ik hiervoor het toestel een zeer goed.

Betrouwbaarheid & stabiliteit

Hier kan ik kort over zijn. Het apparaat doet gewoon wat het moet doen, en heeft geen vastlopers. Af en toe moet hij eventjes nadenken en doet hij eventjes niets, maar in het algemeen heb je hier weinig last van.

Omdat hij soms even moet nadenken geen zeer goed, maar het toestel is verder wel een dikke goed waard.

Design

Het toestel zelf is een schoonheid om aan te zien. Dit komt niet alleen door de schitterende buitenkant, maar ook door het mooi ontworpen en intuïtieve touchflow-3d. Als je hem uit je zak haalt trekt dit veel blikken. Dit komt natuurlijk ook door de mogelijkheden, maar het design doet ook veel. Dus voor aandachtfreaks is dit een toestel wat je moet nemen. ;)

Het enige puntje is de achterkant. Een aluminium plaatje is hier geplaatst waar de camera in zit. Ik vind het zelf niet mooi staan, en in andere reviews word dit vaak ook als negatief punt neergezet.

het "lelijke" aluminium plaatje

Het design van het toestel is gewoon erg goed. Een erg mooi toestel, en aantrekkelijke touchflow-3d. Jammer is de camera op de achterkant, maar ondanks dat is het design toch goed voor een flinke goed.

Bouwkwaliteit

Hier is weinig over te zeggen. Het toestel zit gewoon goed in elkaar. Geen mankementen, scherpe randjes, enz. De achterkant is er niet moeilijk af te halen.

Al met al Top. Gewoon een zeer goed.

Het is natuurlijk niet één van de goedkoopste telefoons. Het toestel is echter zo geavanceerd dat het natuurlijk geen klein prijsje kan hebben. Of hij zijn prijs waard is, is een vraag die ieder voor zich moet stellen. Zelf vind ik de prijs goed in verhouding staan tot wat hij kan, en vind ik hem zijn prijs dus waard. Anderen zullen andere eisen hebben en zullen misschien een andere toestel nemen.

Aangezien het in verhouding tot zijn prestaties en andere toestellen een normale prijs heeft krijgt het toestel een goed voor dit onderdeel.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eigenschappen van het toestel verder besproken

Ik zal hier het één en ander bespreken over de functies en mogelijkheden van het apparaat.

Tabs
Binnen touchflow vind je een aantal tabs waardoor je snel naar bepaalde functies kan. Hier een overzicht met korte uitleg van de diverse tabs.

De diverse tabbladen met functies die je kunt bereiken binnen touchflow zijn:
- Hoofdscherm: Hier vind je de tijd, kun je bellen, zie je gemiste oproepen en outlookafspraken in de nabije toekomst
- Mensen: Je favoriete 15 personen die je het meest belt. Hier kun je met vinger bewegingen wisselen tussen de contacten die worden weergegeven met een ingestelde foto. Het lijkt een beetje op coverflow van de ipod/iphone
- Berichten: hier zie je sms'jes en mms'jes en kun je met vingerbewegingen wisselen tussen berichten.
- Mail: hier kun je je email bekijken, en email schrijven
- Internet: Hier kun je de opera mobile browser openen, en diverse favoriete sites kiezen.
- Camera: Hier kun je je fotoalbum bekijken en foto's en video's maken
- Weer: hier vind je een overzicht van het weer van de huidige en de komende dagen op bepaalde vastgestelde plaatsen.
- Aandelen: Hier krijg je een overzicht van de koers van de door jou ingestelde aandelen.
- Programma's: Een overzicht van de door jou ingestelde en geïnstalleerde programma's. bijvoorbeeld msn, tomtom/route 66/ed/, youtube applicatie, google maps. De programma's die worden weergegeven kun je zelf instellen.
- Instellingen: Hier kun je de belangrijkste instellingen aanpassen. o.a.: synchronisatie, geluid, achtergrond, communicatie

Contacten en Afspraken

Een van de zeer handige functies van de telefoon is de zeer handige contact fuctie op basis van outlook. Je kunt meerdere thuis, werk, mobiele telefoons invoeren. ook meerdere mailadressen en adresgegevens, en vele andere informatie is in te voeren per contact. Foto's kunnen worden gekoppeld.

Ook de agenda op basis van outlook is erg handig. Deze is hetzelde als in office outlook. je kunt afspraken plannen, en hierbij dezelfde informatie opslaan als in office outlook, zoals notities, terugkeerpatroon, herrinnering, etc.

Berichten versturen

Op het moment dat je bericht verstuurd doe je dat in een omgeving als outlook. Je hebt een postvak in/uit, verzonden items enz. dit is bij sms én email. Ook bij sms kan je net als bij email een aan vakje invullen. Op basis van het nummer, de naam of het mailadres dat je invoert zoekt hij bij het intypen naar de desbetreffende contactpersoon.

Een email sturen werkt zo bijna hetzelfde als een sms sturen. Je kunt natuurlijk bij email een onbeperkt aantal woorden gebruiken, en kunnen er bijlagen zoals foto’s worden meegezonden. Windows live is geïnstalleerd op windows mobile waardoor ook hotmail kan worden opgehaald en verzonden met je mail.

Een leuk iets bij sms is dat er een overzicht is van jouw sms'jes met de sms'jes van een contactpersoon op basis van ontvangstmoment. Je krijgt zo een overzicht waar je met elkaar over heb gesproken in één oogopslag.

Voor zakelijke gebruikers is het kunnen ophalen van exchange mail erg handig. Je kunt hier eventueel gebruik maken van push mail. Via deze manier synchroniseert hij ook je contacten, afspraken, enz, met outlook.

Synchronisatie

De telefoon is op verschillende manieren te synchroniseren. Hier een overzicht van deze mogelijkheden.

Internetverbinding: email kan via een exchange server of windows live via een internetverbinding gesynchroniseerd worden. Niet alleen email'tjes, maar ook bijbehorende contacten (ook live) en eventueel de outlook agenda worden met het toestel gesynchroniseert.

Usb & Bluetooth: Als je de telefoon aansluit via bluetooth of de bijgeleverde usb-kabel zal het toestel niet alleen email synchroniseren, maar ook media, documenten en office one-note notities synchroniseren. De bijgeleverde software kun je zo instellen dat hij bepaalde items en mappen wel of niet synchroniseert. Hij zal bijvoorbeeld nieuwe foto's op je mobiel zetten als je hem zo hebt ingesteld.

invoermethode

Om tekst in te voeren kun je drie verschillende methodes gebruiken al dan niet bijgestaan door t9. De drie verschillende toetsenborden beslaan de helft van het scherm bij invoer.

De drie methoden zijn:
- telefoon toetsenbord: het toetsenbord wat een ieder kent van de meeste telefoons. Het toetsenbord bestaat uit twaalf toetsen met elk 3 tekens. Beginnend bij a, eindigen bij z.
- compact qwerty: een qwerty toetsenbord, waar er 2 letters per toets zijn verdeeld. De toetsen zijn groot genoeg om met je vingers te typen. Deze manier is wel wennen, aangezien dit een niet veel voorkomende manier is. Ik gebruik hem zelf zelden, omdat het zeker aan het begin erg langzaam gaat. Oefening baart echter kunst, en misschien ga ik deze manier vaker gebruiken.
- qwerty: een toetsenbord net zoals je dat gewend ben bij de pc. Dit toetsenbord heeft dus één letter per toets. Het is moeilijk om met wat grotere vingers hiermee te typen. Bij deze invoermethode is het pennetje beter dan de hand.

Wat je het lekkerst vind typen moet je dus zelf bepalen. Zelf gebruik ik het meest de qwerty methode met het pennetje. Maar wat iemand lekker vind werken verschilt per gebruiker.

Internet

De htc touch hd maakt gebruik van de opera mobile webbrowser. De webbrowser rendert de meeste sites gewoon vlekkeloos, waaronder tweakers. In een enkel geval willen bepaalde delen van een site niet helemaal goed worden weergegeven. De browser kan 3 tabbladen tegelijk aan, je kan favorieten toevoegen en hij kantelt als je het toestel op zijn kant houd. Door dubbel te tikken op een bepaalde plaats zoomt hij in.

De browser werkt erg goed en door het grote scherm kan je erg goed en overzichtelijk mobiel internetten. Internetten is op die manier iets wat je ook wel eens niet achter de pc doet, maar gewoon op de bank of in bed. :P

Probeer het alleen niet in je hoofd te halen om internet explorer te gebruiken. Sites als tweakers.net worden totaal verkeerd gerenderd, en zijn dus ook niet te bekijken. Een wereld van verschil met de standaard opera browser.

Camera en Fotoalbum

De touch hd is in het bezit van een 5 megapixel camera. Zoals hopelijk veel mensen weten word de kwaliteit van de foto niet alleen maar bepaald door het aantal pixels, maar ook o.a. door de kwaliteit van de lens. De touch hd kan mooie foto's maken bij voldoende licht. Het is natuurlijk niet de kwaliteit van een gewone fotocamera, maar je kunt er wel echt leuke foto's mee maken. Ik zal enkele foto's vandaag of morgen erop zetten als voorbeeld.

Jammer van de telefoon, en echt een nadeel is dat er geen flitser ingebouwd is. Het probleem van de camera licht overduidelijk bij schaars licht. Bij wat schemering tot donker is er weinig te zien op de foto’s. en is de camera practisch onbruikbaar.

foto gemaakt met camera van de Touch hd

De camera is te bedienen vanaf het touchscreen. Instellingen kunnen worden veranderd, zo kan de vga camera aan de voorkant worden gekozen, kan je licht aanpassen, enz. De knop om foto’s te maken bevind zich op het touchscreen.

Video opnemen met het apparaat werkt aardig. De kwaliteit is minder dan de fotokwaliteit, maar toch redelijk te noemen. Ik heb betere fototoestellen gezien die slechter filmden. De geluidskwaliteit van de opname is toch wel matig.

Het foto-album kan foto’s openen die op je geheugen en micro-sd kaartje staan openen. Foto’s worden haarscherp weergegeven, vooral foto’s van een goede fotocamera. Het toestel heeft het grootste en scherpste beeldscherm van het moment, en dat kun je merken. Je kunt met enkele vingerbewegingen eenvoudig inzoomen/uitzoomen, scrollen en van foto wisselen. Het werkt minder accuraat dan bijv. de iphone, maar toch erg snel.

nog een schitterende foto, dit maal van een heerlijk luchtje

Muziekspeler

De muziekspeler van de Htc touch hd is erg goed te noemen. Je kunt bladeren op basis van artiest, album, nummer, genres en afspeellijst. Je kunt ook eenvoudig afspeellijsten maken.

Het toestel beschikt over een 3.5 mm jack waardoor je je gewone oordoppen in dit toestel kan steken. Bij verschillende merken moet je vaak oordoppen met een speciale aansluiting kopen. Het toestel bevat ook een uitgebreide equilizer. Niet alleen kun je voorgeprogrammeerde standen gebruiken (meer bas, rock, jazz, klassiek, enz.), maar kan je zelf met schuifjes bepaalde delen van het geluidsspectrum meer uitlichten.

Een voordeel van de speler is dat hij ook aac kan afspelen. Zo kon ik eenvoudig de muziek van mijn ipod nano op mijn touch hd plaatsen. Mijn nano blijf ik toch wel gebruiken, omdat deze een veel langere batterijtijd heeft, aangezien hij niet continue aan staat.

Update: Toch de laatste tijd de muziekspeler wat meer gebruikt, en tot de conclusie gekomen dat het energieverbruik erg laag is. Je kan gerust muziek luisteren met het apparaat zonder je zorgen te maken voor je accu. Dus ook als muziekspeler is het apparaat uitermate geschikt

Programma’s en gps module

In de programma tab van de touch hd kun je zelf je favoriete applicaties neerzetten. Standaard vind je bijvoorbeeld hier een youtube applicatie, google maps, msn, windows live en enkele spelletjes. Je kunt ook zelf applicaties en spelletjes downloaden en installeren. Zelf heb ik bijvoorbeeld tomtom mobile geïnstalleerd.

Google maps en tomtom mobile maken beiden gebruik van de ingebouwde gps module. Binnen is het bereik nihil en kan google maps alleen aangeven in welke omgeving je bevind. Eenmaal buiten gekomen is de gps verrassend accuraat. Google maps weet op een halve meter aan te geven waar je bevind, en ook tomtom werkt vlekkeloos. Het is echt leuk om te zien dat je je ‘telefoon’ ook als navigatie kan gebruiken.

Windows live en msn werken ook erg goed. Je kan je aanmelden, waarna hij automatisch synchroniseert met je toestel. Msn werk natuurlijk niet zo makkelijk als achter de pc, maar is toch goed te gebruiken voor even onderweg in de trein.

Op het internet zijn er verder nog tal van applicaties te vinden voor windows mobile. Waarom ik windows mobile o.a. aantrekkelijk vind is het open platform. Je kunt zo jij dat wilt talloze programma’s en spelletjes vaak gratis downloaden. Als je fanatiek programmeur ben zou je er zelfs zelf applicaties voor kunnen schrijven. Ik vind dit een groot voordeel t.o.v. Mac os op de iphone, wat een erg gesloten systeem is.

Ook office mobile is geïnstalleerd. Je moet hier niet te veel van verwachten, aangezien het ‘grote’ scherm toch te klein is voor Excel en wordbestanden. Bij word kun je de tekst lezen, maar daar houd het dan ook op. Excel is voor 6 cellen misschien grappig, maar niet als je een bestandje opent ter grootte van een a4. Outlook is wel echt heel handig, maar daar heb ik het eerder al over gehad.

Update: Voor de tweakers onder ons (wat we natuurlijk allemaal zijn ;) ) :
Ik ben gaan experimenteren met diverse community-build applicaties en aanpassingen aan touchFlo. Een erg goede site voor tweakers van het apparaat is het forum van XDA-developers:

Er zijn diverse cab's te downloaden die de touchflo omgeving op diverse manieren kan aanpassen. Zelf heb ik bijvoorbeeld gebruik gemaakt van het zeer mooie black magic thema, achtergrond voor alle tabs, e.d. Er zijn ook bijvoorbeeld updates te downloaden voor een 15-tabs touchflo in plaats van het standaard 11-tabs touchflo, en zijn er 3d-drivers voor het toestel te vinden

Ook zijn er diverse cooked roms te vinden, die beter en sneller zouden zijn dan de standaard rom, met extra, andere of juist minder build-in programma's.

Een leuke aanrader is het programma Scummvm. Dit is een emulator voor spellen die op basis van scumm zijn geschreven. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan spellen als the secret of monkey island 1 & 2. Spellen die ik als klein kind speelde, nu op je pda, echt geweldig. Geen aanrader voor je accutijd ;)

De Htc touch hd is een zeer mooi, uitgebreid toestel met zoveel mogelijkheden dat hij dienst kan doen als zakcomputer. Hij synchroniseert met office outlook via exchange server en is daarom voor zakelijke gebruikers geen slechte keus. Ook Multimedia fanaten komen aan hun trekken. Het toestel bevat het grootste scherm van het moment met de hoogste resolutie die windows mobile 6.1 toelaat. Zo zijn foto’s zeer scherp, je kunt elk detail net zo goed waarnemen als op een normaal tft-scherm. Ook filmpjes laat hij schitterend zien. Er zijn te veel mogelijkheden om op te noemen.

Enkele nadelen van het toestel zijn dan wel het ontbreken van een camera-flitser, en de iets minder mooie achterkant.

Al met al een fantastisch toestel, een echte aanrader zowel voor de multimediafanaat als de zakelijke gebruiker.

Update: Foto’s zijn toegevoegd.

Foto 4 heeft wat vlekken op het scherm. Dit is gefotoshopt, aangezien jullie niet hoeven te weten wat ik vanavond ga doen. ;)

Update2, 3-3-2009: enkele dingen aangepast die door langer gebruik duidelijker zijn geworden. Alleen maar positiever. Klein stukje over programma's en aanpassingen touchflo

Als je verbeterpunten heb, vermeld ze dan even. Ik zal zo nodig de review dan updaten

• Krussel orbit touch hd leather case

Heb jij ook een HTC Touch HD NL Zwart?

Reviews door de redactie

Oh wow, ben je al vanaf dag 1 bezig geweest met het typen van deze review, want daar lijkt het wel op zo uitgebreid dat dit is. :D
5 sterren voor dit leeuwtje.

Tip: Als je de plaatjes ook in je review verwerkt (ipv onderaan) ziet het er nog leuker uit. :)

Oh, en ik gebruik op mijn S.E. X1 ook het Full QWERTY toetsenbord van de Touch HD. Dit typt gewoon heerlijk in landscape mode (met m'n vingers tenminste, daarmee typ ik bijna net zo snel mee als met het hardware toetsenbord).

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 6 december 2008 15:55]

Een paar dingen in de review die niet kloppen:
- Sony Ericsson heeft ook een mobiel (Xperia X1, die SirNobax ook heeft) die een ook een scherm van 480*800 pixels heeft. Die zou ook in je mogelijkheden lijstje hebben gestaan. Die Xperia X1 heeft ook een 3,5 mm jack, waar veel oordopjes inkunnen.
Deze overeenkomsten komen doordat de SE wordt geproduceerd door HTC

Voor de rest heb je een zeer goeie review geleverd.

Frank
Als het niet langer is :p. Ben wel even bezig geweest, maar dat heb ik voor de goede zaak wel over.

Zal snel de review uitbreiden met foto's
Voor het geval je niet weet hoe je de foto's in je review moet krijgen:

[afbeelding1] [afbeelding2] etc. Maar je kunt ook [img]......[/img] plaatjes plaatsen.

Alleen voor het geval je het niet weet natuurlijk. Nette review hoor. Goed uitgebreid en helemaal duidelijk.
Zo zijn foto’s zeer scherp en kunnen in vol ornaat worden bekeken.
Typootje ;) . Verder een hele mooie review. Ik heb zelf dat toestel ook en mis de zelfde dingen die je ook opsomt. Maar ik heb er zeker geen spijt van de aanschaf van dat ding :p .

@Datacracker

Ik pas hem eventjes aan.

@Sirnobax

Ziet het er zo goed uit? ;)

[Reactie gewijzigd door leeuwtje1 op 6 december 2008 19:31]

goeie review! heeft mij bij deze 80% overgehaald om m over een maandje ook op te halen als mijn abbonoment is afgelopen :)

Oja: Stand-bye = Stand-by :p

Lekker geurtje btw!

greetz
Wat een prima review. Duidelijk overzichtelijk en lekker leesbaar.
Ontzettend goede review: tanks :)
Zou Windows Mobile 7 er later ook op kunnen denk je?
Eerst WM 6.5 :)
Het kan zijn dat HTC zelf met 6.5 of 7.0 komt, al is dat niet waarschijnlijk. Ik kan me niet herinneren ooit voor mijn Tytn een nieuwe WM te hebben gezien.

Uiteraard zijn er andere bronnen waar je kunt kijken, omdat ze daar zelf ook bezig zijn met ROM's aan het bakken. Maar dan ben je soms wat minder stabiel enzo.
De Tytn is toch echt van WM5 naar WM6 gegaan geloof ik. Bij T-Mobile iig wel.
Dat zou moeten kunnen. Dat ligt denk ik aan het initiatief van Htc, en aan de release datum van windows mobile 7. Volgens mij heeft windows mobile 7 wel ondersteuning voor multi-touch.