Acer Aspire 54208G75ass Review

Marco1234 20 januari 2014, 708 views

Acer Aspire 54208G75ass

Pluspunten

• Prestaties, aansluitingen, stil, goed scherm, stabiel, degelijke indruk, overtuigende scharnier.

Minpunten

• Zwaar/log, eenvoudig ogend materiaal gebruik, Windows 8/8.1 blijft ook met touch screen een ergonomisch gebrekkig OS.

Ik heb de laptop nu een paar dagen.

De prestaties zijn prima. Het betreft de Acer R7-572 met de haswell i5. Ondanks het ontbreken van een SSD, start de laptop snel op.

Er zijn geen problemen met de WiFi verbinding.

De laptop is lekker stil. In idle, wanneer ik alleen iTunes aan heb staan, staat de fan altijd uit. Als de fan aanstaat, is deze nauwelijks hoorbaar. En geloof me; ik ben een zeikerd dus al wil je een stille convertible is dit ding een goed idee.

De harde schijf maakt nog het meeste geluid. Misschien dat ik deze op ten duur nog eens vervang door een SSD. Of dat ik een SSD doe voor het booten, naast de harde schijf voor bulk. Dit is mogelijk, want er is een vrije MSATA slot aanwezig, waardoor het mogelijk is om zonder de HDD te verwijderen, ook een SSD van het type MSATA aan te brengen.

Het RAM geheugen is evt. ook uit te breiden. Aan de andere kant is de accu niet eenvoudig te vervangen, op de lange termijn kan dit voor sommige consumenten vervelend zijn.

De Ezel Hinge is praktischer dan ik had verwacht. In de praktijk vind ik het erg prettig dat je het scherm traploos kan verstellen.

Windows 8 / 8.1 is en blijft toch wel een OS met een bedenkelijke ergonomie, ook met touchscreen. Een klein voorbeeld; het on screen toetsenbord bevat geen 'alt' en geen 'delete' toets, dus als ik in tablet mode snel taakbeheer wil openen kan dit niet met de bekende toetsencombinatie. Ook de 'apps' die zich moeilijk laten sluiten etc. blijven storend.

De laptop maakt een erg stevige indruk. De basis unit laat zich nergens indrukken etc., het geheel geeft geen krimp. Aan de andere kant is op de scharnier na, de laptop geheel gemaakt van een eenvoudig plastic. Het doet een beetje aan een lenovo thinkpad laptop denken. Stevig en tegelijkertijd eenvoudig. Dit is geen laptop die je koopt voor zijn uiterlijk.

De laptop is vrij zwaar. Dit heeft ook een voordeel, hij staat lekker stabiel in alle mogelijke standen. Ook zitten er rubberen steuntjes onderop, die hun werk goed doen; je drukt de laptop niet weg op een gladde ondergrond.

De geluidskwaliteit is vrij goed, voor zover dat kan met een laptop.. Het geluid is niet dun of schril; de trebble overheerst niet. Dit kost wel wat helderheid en detail. Het geluid is vrij goed in balans, waarbij het accent ligt op het midden. De bas is uiteraard beperkt.

Dolby Advanced Audio V4 laat zich trouwens helaas niet gebruiken in combinatie met mijn via USB aangesloten stereo. Het had leuk geweest als ik dit programma als equalizer had kunnen toepassen.

De laptop wordt geleverd met een draadloze muis, zo'n speciale pen voor het touchscreen, en een soort verlengstukje met extra aansluitingen; de Acer Converter Cable (VGA, bedraad internet, extra usb poort). Ook zit er een doekje bij om de vingers van het scherm te poetsen. Die laatste ga je wel af en toe nodig hebben.

Alles overwegend ben ik tevreden. Een kussentje om mijn polsen op te leggen zou de typ ervaring prettiger maken. Maar hier vind ik wel wat op. Het fysieke toetsenbord op zich scoort wel een voldoende.

Heb jij ook een Acer Aspire 54208G75ass?