Specificaties Socket AM2+ met AMD 780G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M3A-H/HDMI Review

JustDutch 17 april 2009, 2.637 views

Asus M3A-H/HDMI

Pluspunten

• onboard VGA met HDMI
  • hybrid crosfire
  • energiezuinig
  • geschikt om goedkoop een goed systeem in elkaar te zetten.

Minpunten

• VGA i.c.m. grote afbeeldingen in firefox traag [inmiddels verholpen].
  • Q-shield was niet goed te plaatsen.
  • HDMI-DVI verloopstekker komt niet hoogwaardig over.

Layout Score: 4
Algemeen
Ik was op zoek naar een vervanging voor mijn dual athlon systeem. De hoofdreden was het energieverbruik van 2 MP1600+ processors, samen waren zij goed voor een 130 Watt. Ik zocht een bordje waarop een energiezuinige dualcore kon, en die redelijke onboard grafix had omdat ik toch bijna nooit game. Ik heb alleen naar Asus mobo's gekeken vanwege goede ervaringen in het verleden.

Featureset
Uiteraard ook op http://tweakers.net/pricewatch/210324/asus-m3a-h-hdmi.html te vinden, maar voor mij waren van belang:
  • Socket AM2+
  • Card Interface (moederbord) 3x PCI, 2x PCI-e 1x, PCI-e 2.0 16x
  • Verbinding (Video Uit) D-Sub (VGA), HDMI
Ook al gebruik ik nu niets van de mogelijkheden voor insteekkaarten, het is handig dat er een PCI-e 2 slot opzit, en dat deze configuratie hybrid crosfire ondersteunt ~[mocht ik ooit een zwaardere grafische kaart bij willen plaatsen].
Bij het mobo wordt Express Gate Lite meegeleverd. Ik snap nog niet wat de meerwaarde hiervan is.

Layout
Als je, zoals ik, het bord niet volbouwt, is er helemaal geen probleem met de lay-out. Handig vind ik de opzetstukjes [Q-Connector in Asus bewoordingen] voor de stekkers voor de aan/uit-knop, resetknop, ledjes.
Als je een DVI monitor op de HDMI-poort aansluit, moet je een verloopstekkertje gebruiken. Dat verloopje zit niet echt lekker vast, ik vraag me af of die na een jaar of zo nog steeds goed vast zit.
Het Q-Shield vond ik een drama. Het Q-Shield past niet goed in de kast, terwijl het geen budget kastje is. Het zit nu ingeklemd na het plaatsen van het mobo.
De gedraaide P-ata aansluiting is lastig als je later een HD wilt toevoegen/ aansluiten. Hij kan dan net wegvallen achter de brackets van de kast voor de HD, waardoor het aansluiten van de P-ata kabel wat moeilijk is.

Prestaties
Ik weet niet of het aan mijn installatie ligt, maar ik vind de prestaties van de ingebouwde videokaart onder de maat bij webbrowsing. Het grote grappige plaatse topic wordt niet vloeiend weergegeven; bij grote plaatjes is het beeld schokkerig. Dat was ik met oude integrated graphix niet gewend.
Positief is het geringe verbruik van de chipset, zeker met de ntegrated graphix. I.c.m. met de zuinige CPU denk ik dat mijn energierekening wat vriendelijker uitvalt.
*update*
Ik denk dat het "probleem" met de integrated graphix veroorzaakt werd door een hoge latency bij mijn draadloze verbinding en de omvang van de afbeeldingen is het topic. Ik heb nu een beter draadloos signaal en ik kom het "probleem" nu niet meer tegen.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik heb nog geen BSOD's gehad, of andere rare vastlopers. Met de stampede 2009 ~[wcg wat volgens mij de pc vrij zwaar belast] staat de PC nu 2 weken 24/7 aan en er zijn geen crashes of andere undocumented features naar voren gekomen.

Ondersteuning door fabrikant
In het begin had ik een probleem met mijn toetsenbord. Door het ingedrukt houden van een toets haperde de muziek. De benodigde BIOS-update was beschikbaar en werkte.

Persoonlijk vind ik het bord een koopje. Met een CPU, geheugen, HD en een kast heb je een goed werkbaar en modern systeem voor weinig geld ~[minder dan 250 euro].

Heb jij ook een Asus M3A-H/HDMI?

Leuke review. Kun je nog even uitleggen wat een Q-Shield is?

Doorscrollen naar onder:
Q-Shield
Make Connection Quick and Accurate!
The ASUS Q-Connector allows you to connect or disconnect chassis front panel cables in one easy step with one complete module. This unique adapter eliminates the trouble of plugging in one cable at a time, making connection quick and accurate.
Q-Connector
Make Connection Quick and Accurate!
volgens mij bedoeld hij i/o-shield
I/O shield klopt. Maar ASUS heeft wat nieuws er van gemaakt en noemt het nu Q-Shield
Edit: verkeerd ik d8 dat ik i/o connector las :(
Kan je uw verbruik eens laten weten, welke HDD je daarvoor gebruikt hebt en hoeveel latjes geheugen?
Dus enkel mobo+CPU+gebeugen+HDD
kan je een paar plaatjes laten zien is wat handiger
veder is hij goed
Express Gate Lite is eigenlijk Splashtop http://www.splashtop.com/. Je hoeft dan niet het OS op te starten, maar je kan dan zeer snel browsen.
Ik heb het bord een maand of 3 ook aangeschaft en ben er ook héél erg tevreden over.
Ik ondervind hier trouwens geen tegenvallende resultaten mbt de onboard graphics.
Het speelt er zelfs zonder moeite 1080p HD films af.

@ JustDutch
Zou het te maken kunnen hebben met je zuinige proco?
Voor zover ik weet heeft de processor namelijk ook (veel) invloed op de prestaties van je graphics.

Dit is het eerste wat ik me zo even bedenk.
De onboard grafische chipset is zo snel dat browsen met wat voor plaatjes dan ook echt geen enkel probleem moet vormen. Dit ligt dus zeker niet aan de hardware (en dus ook niet aan de CPU.) Met deze combinatie van CPU en moederbord is het geen enkel probleem om H264 1080p materiaal vloeiend af te spelen op een full HD tv via HDMI. Browsen is dan ook echt geen probleem.
Eerlijk is eerlijk; ik heb bijna hetzelfde systeem en ik ga er vanuit dat JustDutch iets moet gaan onderzoeken in zijn BIOS.
Het is even klooien en onderzoek doen op internet; maar het is 100% beloofd vloeiend te krijgen!
Ik weet het zeker.

Hier iets: Vanaf mijn desktop log ik binnen 5 seconden in op T.net (Daarmee laat ik wel mijn wachtwoord en gebruikersnaam onthouden door mijn browser)

[Reactie gewijzigd door Stevie_O op 6 december 2008 04:02]

Toch wel vreemd dat deze borden nog zo veel verkocht worden terwijl je u ATX planken kan kopen voor minder geld met veel meer opties. Voordeel van uATX op zichzelf is natuurlijk dat ze in veel meer kasten zijn in te bouwen.

Of dat ene PCI-e x1 en PCI slot extra moeten belangrijk zijn. Maarja, hoeveel sloten gebruik je nog als je bord al vol zit met opties...