Arctic Super Silent 4 Ultra TC Review

NNF 21 mei 2005, 876 views

Arctic Super Silent 4 Ultra TC

Pluspunten

• Stil
  • Goedkoop
  • Goede koelprestaties

Minpunten

• Niet elk mobo accepteert lage fan speed

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Ik ben zeer te spreken over deze koeler. Laat ik beginnen met te vermelden dat ik nogal een stiltefreak bean; ik heb een enorme hekel aan computers die onnodig veel lawaai maken. Verder wil ik natuurlijk graag, zoals iedereen, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ;)

Wat dat betreft alleen al voldoet deze koeler uitstekend; ik heb er geloof ik 10 euro voor betaald, en wat is nou tegenwoordig nog 10 euro? Voor die 10 euro krijg je een processorkoeler die in een normaal systeem gewoon onhoorbaar is; in een normale toestand draait de fan bij mij zo'n 800rpm en dit houdt mijn CPU netjes rond de 30 graden. Onder 100% load gaat de fan speed uiteraard omhoog, maar het geluidsniveau blijft altijd acceptabel.

De installatie ervan kan ook niet makkelijker; het is een kwestie van de 4 haakjes in de uitsparing op het bracket stoppen, twee hendeltjes overhalen en that's it.

Minpuntje vind ik wel dat mijn Asus moederbord blijkbaar niet goed overweg kan met de lage rpm die deze fan maakt; bij het opstarten hangt hij eventjes en geeft vervolgens de melding "CPU fan Error". Dit is echter makkelijk te omzeilen door in het BIOS Fan Speed Monitoring uit te schakelen.

Kortom, als je kijkt naar prijs/prestatie dan is dit één van de beste heatsinks die je kunt kopen (idem voor de S754/939 versie, overigens).

Heb jij ook een Arctic Super Silent 4 Ultra TC?