Specificaties Socket 1150 met Intel H81 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock H81M-ITX Review

Eagle0 19 januari 2014, laatste update op 6 mei 2014, 2.008 views

ASRock H81M-ITX

Pluspunten

• Laag totaal verbruik
  • EFI update direct vanaf internet vanuit EFI interface
  • Veel features op het moederbord

Minpunten

• Slechts 2 SATA interfaces
  • Niet compatible met mijn Corsair F115

Layout Score: 4
Ik was erg onder de indruk van de grafische prestaties en het energieverbruik van mijn nieuwe systeem Asus H87I-plus met Intel Core i7-4770s, dus wilde ik ook een ander systeem vervangen door een Haswell systeem.

Mijn oog viel op de ASRock H81M-ITX. In eerste instantie was ik onder de indruk van de prijs en de aansluitmogelijkheden. Ik zag wel dat er maar 2 SATA poorten op het moederbord zaten, maar dat vond ik niet zo'n probleem omdat ik het moederbord toch in een mini-itx case zou bouwen. Overigens lijkt de beperking tot 2 SATA interfaces te liggen aan de H81 chipsetVerder waren me aan dit moederbord geen negatieve specs opgevallen.

Ik heb het moederbord ingebouwd in een LC-Power LC-1320mi en een Core I3-4330 erop gezet. Verder heb ik een strip Kingston KVR16N11/8 gebruikt en ik had nog een oude Corsair F115 SSD liggen.

In eerste instantie leek alles prima te werken, maar het viel me op dat het booten af en toe mis ging. Na wat zoeken, proberen etc leek het iets te helpen als ik de SATA mode van HDD naar SSD zette in de BIOS, maar nog altijd duurde het erg lang voordat er geboot werd en als het booten lukte ging het soms toch nog mis direct na het windows bootlogo. (o.a. stop 7b gezien)
Na het vervangen van de SSD door een Crucial M4 128GB werkte alles vlekkeloos.

Het viel me op dat het vanuit de EFI (bios)interface mogelijk is om direct een firmware update te doen vanaf internet. Dit werkte fantastisch. Er zijn instellingen te maken hoe de EFI een IPv4 adres verkrijgt en naar het internet moet verbinden, maar standaard staat dit al op DHCP. Dus ook zonder OS is het prima updaten.

Nadat alles klaar was kwam ik erachter dat de deksel niet op de case paste vanwege de 2mm te grote stock cooler van Intel. Ik heb dit verholpen door er een Scythe Kozuti SCKZT-1000 op te plaatsen. Dit scheelde een redelijk aantal milimeters.
Het is nu wel zo, dat de case redelijk warm wordt als ik StarCraft 2 speel. Het toevoegen van een 4cm fan aan de zijkant van de case hielp iets. De temperatuur wordt nu ongeveer 40C in de case en de cpu rond de 60C tijdens volle belasting in StarCraft 2.

Het verbruik viel me reuze mee. De ASRock H81M-ITX met de Core I3-4330 samen trekt nu idle in windows 14,5 Watt aan de primaire kant en rond de 50 Watt met volle belasting. Ter vergelijking: Mijn Asus H87I-plus met Core I7-4770s trekt 24,5 Watt idle in windows met een Seasonic SS-460FL2.

Aan de achterkant van het moederbord is te zien welke aansluitingen er allemaal zijn en dat zijn er veel. Zeker voor een budget moederbord als dit.
Ik gebruik de DVI aansluiting, optische SPDIF, Ethernet en USB aansluitingen.

Al met al ben ik erg tevreden over dit moederbord.

Heb jij ook een ASRock H81M-ITX?

Hoe (welke tool) heb je het energieverbruik in idle gemeten?
Ik heb de Voltcraft Energy Check 3000 gebruikt.
Is dit moederbord geschikt voor overclocking? :)
Ik heb er zelf een core i3-4330 in en ik heb nog nooit de behoefte gehad om te overclocken bij dit apparaat, maar ik heb wel het volgende gezien:

De asrock uefi setup zit als 2e menu "OC Tweaker" in. Je hebt hier de volgende in te stellen items in (standaard staan ze op auto, maar je kan ze allemaal los instellen):
multi core enhancement
gt adaptive voltage
gt voltage offset

dram timing configuration
dram freqency
-dram configuration (met daaronder allerlei in te stellen parameters)

fivr configuration
fivr switch frequency signature
fivr switch frequency offset
vcore override voltage
vcore voltage additional offset
cpu cache override voltage
cpu cache voltage offse
system agent voltage offset
cpu analog io voltage offset
cpu digital io voltage offset
cpu integrated vr faults
cpu integrated vr efficiency mode

voltage configuration
dram voltage