D-Link DIR-868L Review

nvkleefNewbie 19 januari 2014, 1.412 views

D-Link DIR-868L

Pluspunten

• Bereik iets verder dan voorheen met de Linksys

Minpunten

• Weinig snelheidswinst op wifi merkbaar
  • Bridge functionaliteit werkt niet of niet goed, waardoor nog een extra gerouteerd netwerk met weer eigen DHCP en firewall. Hierdoor geen netwerkverkeer tussen diverse devices meer mogelijk.
  • Niet meerdere SSID's mogelijk
  • Kan niet meer streamen van ipad naar apple tv achter de zywall. (Dus apple tv in hetzelfde ip-netwerk als de wan poort van de d-link)
  • Kan niet meer printen vanaf pc naar draadloze officejet.

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 4
Gebruik deze AP achter Zyxel Zywall, die weer achter de Fritzbox van ADSL zit. Omdat ik de Zywall gebruik voor splitsen van prive en zakelijk netwerk en ook diensten als DHCP laat doen, wilde ik een nieuwe AP die ook alleen maar AP is. Ik had voor de d-link een Linksys met DD-WRT firmware, maar die beschikte niet over 802.11 n en ac en ook geen gigabit poorten. De keuze was gevallen op de d-link, omdat deze goed uit diverse tests kwam.
Helaas kan ik de d-link niet gelijkwaardig configureren als de Linksys, waardoor ik een paar functies mis. Omdat de d-link ook weer moet routeren (bridgen kan ingesteld worden, maar werkt niet), heb ik weer een apart ip-netwerkje. Ik kan op deze manier ook niet meer vanaf mijn vaste pc (welke in het netwerkje achter de zywall zit) bij het netwerk van de d-link komen. Daarnaast had ik op de Linksys een apart SSID voor gasten, waarvan ik de code regelmatig wijzigde. Dat kan op de d-link ook niet meer. Er is wel een gast-wifi mogelijk, maar deze kan niet op je andere netwerk komen. Erg lastig als deze gasten met de iPhone naar de Apple TV willen streamen. Een reactie op mijn bericht van de d-link support heb ik ook nooit mogen ontvangen. Kortom, ik ben er weinig mee opgeschoten.

Heb jij ook een D-Link DIR-868L?

Meer advertenties

Niet meerdere SSID's mogelijk
Als je de d-Link in dezelfde IP-range zet als je Zyxel moet jouw probleem opgelost zijn;

Voorbeeld:
Zyxel = 192.168.0.10
range instellen van 192.168.0.15 tot 192.168.0.100
d-Link range instellen van 192.168.0.101 tot 192.168.0.200

Zo heb ik het hier bij mij opgelost.