Lenovo IdeaPad Y510P-00043NL Review

G-Fox1990 19 januari 2014, 2.698 views

Lenovo IdeaPad Y510P-00043NL

Pluspunten

• Snelle opstart tijd
  • Mooi en scherp HD scherm
  • Fijn toetsenbord
  • Goed geluid
  • Stevig gebouwd

Minpunten

• Wordt best warm
  • Vingerafdruk gevoelig

In de zomervakantie van 2013 was ik al begonnen met nadenken over een laptop. Normaal doe ik mijn editing werk en gamen op m'n desktop, maar deze was al weer een paar jaartjes oud. Tijd voor een nieuwe laptop dus. En na veel research kwam ik uit op de Lenovo Y510P.Ik heb de laptop nu een paar maanden intensief gebruikt en vond het nu tijd om een review te schrijven.

Ik heb de laptop nu een paar maanden intensief gebruikt, en kan zeggen dat deze uitermate goed presteert. De laptop wordt wel wat aan de warme kant als deze onder hoge druk komt te staan met games of video editing, maar de laptop draait dan ook op volle toeren waardoor er geen vertraging of lange wachttijden zijn, dus de warmte is niet zon probleem voor mij. Is gamen/editen mogelijk op je schoot? Niet echt, maar waarom zou je intensief gaan gamen of video bewerken met een laptop op je schoot? Ik heb nu sinds een week de laptop een upgrade gegeven van 8gb RAM naar 16gb RAM. Waarom heb ik niet de versie gekocht waar al 16gb in zat? Het verschil was 100 en een extra kaart in de laptop zetten was 60. Iets wat ook nergens te vinden was over de Y510p, er is 1 slot in gebruik met een 8gb kaart. Je kan er dus gemakkelijk een extra 8gb kaartje bij zetten.

Games
Games als Battlefield 4 en Batman Arkham Origins zijn op ultra settings makkelijk te spelen. Geen last van lag of andere problemen. Ook de benchmark van Unigine Valley met alles op max en 8x AA geeft een hoge score en 28FPS gemiddeld. Maar op het oog is het beeld vloeiend met heel af en toe een hapering met een scene verandering. Verder is deze laptop voor gaming absoluut aan te raden!

Video Editing
Ik kon voor video editing vrijwel geen reviews vinden specifiek voor laptops, maar de Lenovo Y510P is ook uitermate geschikt voor video bewerking in programmas zoals Adobe Premiere en After Effects. De laptop is snel voor editing en kan clips nogsteeds in realtime FullHD afspelen terwijl je bezig bent met een color correction. De render tijd wordt wel zeer verbeterd door de upgrade van 8 naar 16gb RAM. Maar ook met 8gb RAM duurt een clip van 5 minuten in FullHD ongeveer 3 minuten in render tijd.

Geluid
De JBL speakers geven een uitermate goed geluid. Ik en vele andere waren verbaasd over de geluidskwaliteit van deze laptop.

Bouwkwaliteit
De laptop voelt stevig en robuust, maar kon qua afwerking wel wat beter. Tussen de panelen zit een klein beetje ruimte, waardoor er naar verloop van tijd stof en andere rotzooi tussen komt te zitten. Maar dit is ook weer makkelijk te verwijderen met een borsteltje, en het komt niet in de buurt bij de hardware. Voor de prijs vind ik dat de bouw iets beter had gekund, maar in het algemeen voelt de laptop als een stevig apparaat. De laptop is wel vrij vingerafdruk gevoelig, maar dit wordt op de een of andere manier minder zichtbaar na een aantal weken.

Accuduur en Mobiliteit
Met simpel films kijken, internet browsen en Microsoft Office werkzaamheden houd de laptop het maximaal 2 uur vol, maar dit is voor mij niet echt een minpunt aangezien de laptop voor mij een werkpaard is, en ik dus vanwege de hardware al verwacht had dat ie snel warm zou worden. Mobiliteit is voor mij een grote plus. De laptop is, als je bedenkt wat er qua hardware in zit, absoluut niet zwaar. Ik heb hem elke dag in mn rugzak zitten, maar heb er nooit last van.

In het algemeen
Voor de prijs is de laptop een koopje.
Het heeft voor mij m'n desktop vervangen, en ik kan er elke dag mee werken. Hij start binnen 10 seconden op, heeft hoge prestaties, mooi en scherp HD scherm, en wordt wel wat warm, maar dat is te verwachten met 2 videokaarten op volle toeren.
Mocht je een gaming of editing laptop zoeken, dan is deze een grote aanrader. Vanwege de 2 videokaarten in SLI is ie sneller dan de Alienware en MSI laptops met een GTX videokaart, terwijl deze laptops 9 van de 10 keer duurder zijn. In het algemeen een aanrader dus!

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y510P-00043NL?

Ik zit op dit moment extreem te twijfelen tussen deze Lenovo en de asus n550jv. Ik maak veel gebruik van 3d modeling software en adobe premiere. De Lenovo is grafisch krachtiger, mits er 2 videokaarten inzitten. Alleen ik kan nergens vinden waar ik die extra kaart kan kopen en hoeveel die kost.

Verder vroeg ik me af wat dat glare wedge scherm nou precies inhoud. Is dit vergelijkbaar met een anti-glare scherm?

[Reactie gewijzigd door knelski op 5 februari 2014 02:03]

De Y510p is verkrijgbaar met single of SLI videokaart. Een losse videokaart voor de Y510p is vrijwel niet aan te komen (tenzij je via Ebay uit het buitenland wil laten komen). Het ''glare wedge scherm'' wist ik niks van af, maar ik heb vrij weinig last van glare op m'n scherm, dus ik ga er vanuit dat dit anti-glare betekend. Het scherm is ook erg fel dus komt ook enigzins hierdoor.

Ik raad vanwege de SLI optie absoluut de Lenovo boven de Asus aan.
Zeker als je veel 3d modeling gaat doen. Premiere projecten van een uur lang kan ik ook zonder probleem verwerken in Full-HD.
Maar als je zwaardere programma's gaat gebruiken en van SLI wil profiteren, zul je de laptop wel aan het netstroom moeten leggen, want op alleen accu werkt niet optimaal.
Goede review. Ik had hem zelf ook en ben het er eigenlijk op alle punten wel mee eens.

Alleen jammer dat de laptop bij mij er na een maand mee stopte. Lag waarschijnlijk aan het moederbord werd mij verteld door Coolblue. Terug gestuurd en 4 (!) weken later kreeg ik bericht dat ik mijn geld terug kreeg vanwege problemen met Lenovo als fabrikant. Heb nu gekozen voor de Dell 15 7000.
Ik heb de laptop ook maar moet steeds terug schakelen naar de eerste stuurprogrammas van nvidea. Hebt jij hier ook last van? Gaat dan om de y510p met sli. Bij de nieuwere stuurprogrammas gooit hij de andere gpu eruit.

[Reactie gewijzigd door marnewoei81 op 9 april 2014 22:43]

Dit is bij mij ook een paar keer voorgekomen, maar dit komt volgens mij omdat de nieuwe driver ook voor nieuwe profielen zorgt voor games/programma's. Bioshock Infinite liep namelijk eerst met een oudere driver vrij traag maar wel SLI, na een update was er geen verbetering maar er werkte maar 1 kaart. Na wat googlen leek het aan de Nvidia profielen voor de kaart te liggen.
Ook is het slim om overal te controleren dat SLI aan staat. Of dat je energieprofiel op prestaties staat inplaats van energiebesparing etc,

Kort samengevat, controleer even alles. :)
oke thx man heb ik veel aan zal het even controlleren.. :)