Specificaties HTPC, 8 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master HAF XB Review

mercurius0 18 januari 2014, 362 views

Cooler Master HAF XB

Pluspunten

• Installatiegemak
  • Ruim
  • Horizontaal moederbord
  • Ruime koeling

Minpunten

• Conflict voorpanel met 140mm casefans
  • Uitbreidingsslot achterzijde te weinig

Een prima ruime kast, die vooral uitblinkt in installatiegemak.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kwaliteit is goed, en er worden ruim voldoende schroefjes en tie-ribs meegeleverd.

Bij het inbouwen van 140mm casefans aan de voorzijde trad wel een probleem op. Het frontpaneel heeft aan de binnenzijde een uitstaande richel die wel onder de meegeleverde 120mm fans past, maar niet onder 140mm fans, ook als je deze zo hoog mogelijk plaatst. Dit wordt wel als optie genoemd door de fabrikant.

Het frontpaneel klikt met 140mm fans nog wel vast, maar staat dan iets wat bol, zodat de aan/reset knop en de poorten aan de voorzijde niet meer bruikbaar zijn. In mijn geval had ik deze niet nodig, dus was het geen probleem, en eventueel kan de richel natuurlijk ook afgezaagd worden. Maar het is wel een minpuntje op de afwerking.

Inbouwmogelijkheden
De kast is vrij ruim en biedt voldoende plaats voor al mijn eisen. Hij heeft met 2x 5.25" en 2x 3.5" niet heel veel sloten beschikbaar tov andere kasten, maar voor mijn doeleinden was dit ruim voldoende. Voor 2.5" disks is er dan wel weer ruim voldoende plek.

Let ook op de lengte van de voeding. De kabelzijde zit tegen de harddiskbehuizing aan, en bij langere voedingen kan dit het kabelmanagement erg lastig maken.

Verder miste ik wel echt een uitbreidingsslot aan de achterzijde. De GPU op het uiterste PCIe slot kan maar op één bracket worden vastgezet ipv 2. Ook geen dealbreaker, maar wel iets om rekening mee te houden.

Koelingsmogelijkheden
Met een totaal van 1x 200mm, 2x 140mm, 1x120mm en 2x 80mm behoorlijk ruim. Zeker de mogelijkheid voor een 200mm fan aan de bovenzijde is een echte plus. Door de horizontale ligging van het moederbord en locatie van de fans kan er een mooie airflow gecreëerd worden.

Vormgeving
Persoonlijk ben ik wel fan van de lage en brede vorm. Van de andere kant maakt het hem ook wel een beetje lomp, dus het denk ik vooral een kwestie van smaak is of deze kast iets voor jou is.

De mesh aan de bovenkant vind ik wel erg mooi, en zeker als je er wat verlichte fans in stopt wordt het wel een leuk aangezicht.

Installatiegemak
Dit is hét grote pluspunt van deze kast. Zowel de zijpanelen, de bovenzijde en de moederbord-tray zijn allemaal in een handomdraai te verwijderen. Daardoor, en door de horizontale ligging van het moederbord, kun je overal handig bij.

Enige lastige punt zijn de casefans aan de voorzijde. Mijn advies is om deze als eerste te doen, want de schroeven zitten aan de binnenzijde. Dus daar kun je niet meer goed bij als er al kaarten geplaatst zijn.

De 3.5" HD bays zijn dan wel weer een pluspunt, hier kun je met gemak een HD in plaatsen of verwisselen zonder dat je binnenin de kast aan de slag moet met kabels.

Heb jij ook een Cooler Master HAF XB?