Marantz RX101 Bluetooth Module Review

MadMarky 17 januari 2014, 3.502 views

Marantz RX101 Bluetooth Module

Pluspunten

• Gemak van installatie en gebruik
  • Goede geluidskwaliteit

Minpunten

• Aanschafprijs
  • Vertraging bij afspelen

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik merkte dat ik regelmatig met mijn laptop in de huiskamer zat met wat muziekstreams aan, terwijl dat ding echt flutspeakers heeft. Dus waarom niet het geluid afspelen op mijn geluidsset via mijn NR1403 receiver?

Hoe werkt het?
Koppelen gaat eenvoudig, zowel als op mijn telefoon als laptop. Bij de laptop is het 2x klikken om verbinding te maken en al het geluid vervolgens via bluetooth te laten lopen. Let wel op dat je de officiŽle drivers voor je laptop hebt geÔnstalleerd, de standaard bluetooth drivers in Windows 7 weten zich geen raad met de RX101.

Hoe is de geluidskwaliteit?
Als ik stream vanaf mijn telefoon is de geluidskwaliteit redelijk maar ook niet geweldig. Het geluid klinkt wat gedempt, ik gok dat het ongeveer gelijk staat aan 112-128kbps mp3.
De laptop stuurt duidelijk met een hogere bitrate en hier klinkt het geluid gewoon goed. Wel is er een vertraging van zo'n 200ms wat vervelend kan zijn als je video aan het kijken bent.

Al met al werkt het prima maar de aanschafprijs van deze module is met §149 veel te hoog. Zelfs simpele speakers voor je telefoon hebben tegenwoordig al bluetooth streaming. Ik heb mijn RX101 via Amazon besteld voor in totaal §100 maar eigenlijk zou deze accessoire niet meer dan een paar tientjes mogen kosten.

Heb jij ook een Marantz RX101 Bluetooth Module?

Gezien de sowieso lage kwaliteit van Bluetooth audio zie ik geen enkele meerwaarde van deze Marantz boven de uitstekend werkende Logitech wireless adapter for Bluetooth die nog geen § 30 kost.
Ik heb een bluetooth adapter van de action van een tientje, die is vergelijkbaar met het afspelen van een ouderwetse cd qua geluidskwaliteit.
Kun je dat van die lage kwaliteit onderbouwen?
Bluetooth over AD2P kan op meerdere bitrates gestreamd worden en het verschil is inderdaad duidelijk hoorbaar. Over de geluidskwaliteit heb ik echter weinig te klagen als ik mijn laptop gebruik als bron.
Voor deze prijs van zo'n merk had ik op zijn minst verwacht dat AptX zou ondersteunen...