HQ Products Optische Switch Toslink Review

Arjen WNewbie 16 januari 2014, 548 views

HQ Products Optische Switch Toslink

Pluspunten

• Goedkoop.
  • Geen netvoeding nodig.
  • Geen geluidskwaliteitsverlies.
  • Eenvoudige installatie en gebruik.

Minpunten

• 2 handen nodig om te switchen van input (of output).
  • Werkt niet in combinatie met Apple TV.

Geluidskwaliteit Score: 5
Deze switch heb al een tijdje in gebruik.
Er gaat momenteel een TV en een MultiMedia speler (WD live TV) in en de uitgang gaat naar een externe DAC die vervolgens analoog naar een wat oudere goed spelende Arcam Alpha7 gaat.
Een fantastische en pragmatische oplossing.
Er is wel iets geks, de connectie met de Apple TV werkt niet, er komt geen geluid door. Dus die is nu niet aan de switch gekoppeld en het geluid gaat dus via de TV met het bijbehorende kwaliteitsverlies.

Het switchen werkt maar er zijn wel 2 handen nodig, 1 om de switch zelf vast te houden en 1 om de schakelaar te bedienen. Vandaar de lagere score voor ergonomie.

Heb jij ook een HQ Products Optische Switch Toslink?

In mijn mening zijn passieve toslink switches altijd een gokje.
Het hangt af hoe sterk het signaal is door het bronapparaat en hoe gevoelig het ontvangende apparaat is of het werkt, want er is meestal best een berg verlies, ook al zou een spiegeltje aan de schakelaar volgoende moeten zijn om het te laten werken :P.

Ik had een klein apparaatje bij een headset waar optisch geluid in ging, en er kwam 3xanaloog jack uit (om een 5.1 headset aan te sturen) en ik wou een switch om tussen een xbox360, ps3 en tv receiver te schakelen. Heeft nooit gewerkt. Als de output van de switch in mijn receiver ging werkte het, ging hij in de headset-decoder, werkte hij niet. Dus de combinatie blijft gokken.

Actieve toslink switches zijn zeldzamer en duurder :S.
Dag dipje2,

Bedankt voor de toelichting.
Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre stof invloed heeft zodra deze in het schakelmechanisme komt.
Dit zal misschien het signaal verder afzwakken.