Specificaties Tower, 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P182 Review

Kyatto 2 december 2008, laatste update op 21 augustus 2009, 1.141 views

Antec Performance One P182

Pluspunten

• Solide kast
  • Strakke looks
  • Prettige indeling
  • Uitstekend kabelmangement
  • Fluisterstil
  • Stoffilters
  • Airflow / warmte afvoer
  • HDD vast in rubber

Minpunten

• Lengte videokaart kan je 1 positie HDD kosten
  • Alles netjes inbouwen kost tijd

In plaats van een erg uitgebreide review, plaats ik graag een kort en krachtig stukje tekst.

Antec Performance P182 zwart

Ontvangst van de kast
De nogal zware doos is netjes dicht gemaakt. Het kwalitatief goede en stevige karton heeft de zojuist aangeschafte kast goed beschermd. Om de kast uit de doos te krijgen is een lastige klus. Optillen gaat lastig en daarom kantel ik de doos om de kast netjes uit de doos te krijgen.
Beschermfolie beschermt de kast tegen krassen welke ik pas na een aantal weken heb verwijderd. Op het moment van ontvangst ontving ik ook twee klimgrage kittens en wilde het zekere voor het onzekere nemen. De folie zit er goed op en moet met enige kracht worden verwijderd. Het scheurt niet.

Inbouwen van de kast
De zijpanelen van de kast kunnen met de hand losgemaakt worden en de panelen komen makkelijk los.

De "rechterkant" ofwel achterkant van de plek waar het moederbord zit, heeft diverse kabelbinders om het kabelmanagement te beheren. Zo kun je achter het moederbord langs voedingskabels trekken zonder deze de airflow te verhinderen. De ruimte is ongeveer 0.7 centimeter. Heerlijk!

De "linkerkant" ofwel de inbouwzijdewaar het moederbord, videokaart, voeding en schijven worden geplaatst is redelijk ruim. Het moederbord leg je er direct in. De voeding kan wat problemen geven en moet vaak met een beetje overtuiging in het frame worden geplaatst.
Er zijn twee bays voor harde schijven. Eentje voor twee stuks, eentje voor vier stuks. Voor mijn huidige configuratie had ik 5 harde schijven en een probleem met de lengte van de videokaart en de bay voor twee schijven. Uit de bay heb ik een slede kunnen halen en nu past het op 3 millimeter af precies. Nu heb ik slechts drie schijven welke in de onderste bay voor 4 schijven.
Deze schijven worden warm en er moet een fan worden geplaatst, wat dan ook het stoffilter een nuttig doel zal geven. Na twee maanden gebruik is er wel degelijk stof in het stoffilter opgevangen. Dit ervaari k als prettig.
De DVD-branders (2x samsung sata) worden makkelijk gemonteerd. Deze zitten niet in rubber en dit is ook niet nodig.

De totale inbouwtijd voor moederbord, videokaart, harde schijven, DVDbranders, voeding en cardreader hebben ongeveer 2.5 uur in beslag genomen. Als je de kast netjes wilt bouwen zonder kabels in de weg te hebben ben je ten opzichte van andere kasten erg lang bezig.
Maar het resultaat is er dan ook naar. Er is geen enkele kabel die over het moederbord steekt, alles is aan de zijkant van het moederbord weggewerkt naar de achterkant van de kast (van of) naar het desbetreffende component.

Gebruik van de kast
De kast is stil. In een stille kamer hoor ik ook alleen de fan van de southbridge op het moederbord als een stille ruis. Deze maakt het meeste "lawaai". De kast is stevig en stabiel. Omdat het leeggewicht al 14 kilo is en met inhoud nog meer, kan je hem moeilijk omduwen of per ongeluk om ver schoppen.
Het aan en uitzetten via de aan/uitknop kan als lastig worden ervaren, omdat het deurtje dan open moet. Met kruipende kleine kinderen hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat de computer aan of uit gezet wordt. Ik ervaar dit ook helemaal niet als lastig.
In deze periode is het gebruik van ledjes en opzichtige accessoires uit de tijd.Een PC moet niet in de weg staan, onzichtbaar zijn, niet ruiken en niet van zich laten horen. Tevens is er weinig onverwacht onderhoud zoals stof verwijderen niet onbelangrijk. De kast is erg mooi van binnen maar het is ook heerlijk om er juist niets van te hoeven zien. Ik voel of zie ook geen opermeklijke dingen. Hij wordt niet heet aan de bovenkant of achterkant. Door de goede airflow and spreiding van hittebronnen ervaar ik dit als een prettige kast. De videokaart is iets overgeklokt van 740 naar 800 mhz.

Onderstaande niet besproken wat wel degelijk het functioneren van de kast en de beoordeling kan be´nvloeden:
- 3-way SLI
- Waterkoeling
- (Overclocken)
- Modificatie van de kast.
- Voeding

De reden waarom ik deze kast heb genomen, is omdat ik een kast zocht met goede airflow en die geen lawaai maakt. Ik ben geslaagd in mijn zoektocht met als resultaat deze kast. Als je aan deze kast denkt, laat dan niet de +- 120 euro een probleem zijn voor dit stukje kwaliteit.

Heb jij ook een Antec Performance One P182?

Heb hem sinds kort ook :).

Ik vind het echt idioot dat de "houvastpuntjes" (hoe heten ze) op de zijplaten van plastic zijn en niet van alluminium/ijzer, bij mij is er (uiteraard) al een afgebroken.
Ik vind het ook raar dat er wel de mogelijkheid is om alle voedingkabels etc via de achterkant weg te laten lopen, maar dat zijn dus nogal wat kabels (ook met een modulaire voeding) dus mijn zijkant staat er bol van, en dan heb ik het echt op de meest vlakke manier gedaan. Eigenlijk waren een paar inkepingen wel op zn plek geweest, dan was het perfect :).

De kast is natuurlijk heel erg zwaar, dat vind ik nog een klein nadeel samen met het feit dat de sidepanels redelijk snel kunnen beschadigen/bekrassen en de prijs, ik vind 120-130 euro erg veel geld voor een kast met toch nog wat kinderziektes, gelukkig heb ik hem 2e hands gekocht :).

De kabels van de frontpanel naar de connectors (lampjes/aan en uit knop/reset knop/usb/firewire) halen het maar net, echt op de mm..

Daarintegen staat natuurlijk wel dat je een heel erg mooi vormgegeven kast hebt met goede koelingsopties en hij is lekker stil.

(heb totaal 4 uur gedaan over het inbouwen van alles, ben nogal een perfectionist met zoiets :P)

[Reactie gewijzigd door KoffieNT op 2 december 2008 14:57]

Leuk stukje! En wat bedoel je met "een PC moet niet ruiken"? :)

[Reactie gewijzigd door Negakinu op 2 december 2008 15:10]

Bij wijze van. "ruiken".
Hedendaagse PC's wil je gebruiken en zo min mogelijk last van hebben. Zowel van het geluid wat ze maken of hoe erg ze in het zicht staan (knipperende led's bijvoorbeeld).
Heb hem ook, is een prima kast, ik heb alleen de Antec Tricool fans vervangen door Scythe S-flex fans (medium toerental) die net weer wat minder lawaai maken. De Tricools die bij de kast zitten werken prima en zijn op lage toeren vrijwel onhoorbaar, maar als je ze vol aan zet (om te gamen bijvoorbeeld) dan hoor je ze toch zeer duidelijk.
Ik heb de originele fans er op zitten en niet vervangen door de Antec Tricool fans. Dit wel gelezen in andere reviews hier alvorens tot aanschaf over te gaan. Ik zet alles op low (recommended) en heb geen problemen met warmte (behalve harddiscs).
Heb deze kast ook, een geweldige kast vergelijken met mijn oude thermaltake swing.

een puntje waar je ook moet opletten met aanschaf van deze kast is de voeding. De voeding mag niet te lang zijn anders komen de kabels in de fan terecht. Bij mij gaat het net goed, heb een Be Quiet pro dark 550W (lengte 18cm).

ik heb ook wat meer foto's: http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cmxxaJ1lk2ed/view/
Heb deze kast ook in m'n bezit en ben er tot nu toe ook nog erg tevreden over!

Leuk stukje tekst! (alhoewel hij niet heel erg kort is geworden ;) )

[Reactie gewijzigd door MikelenniuM op 2 december 2008 18:30]

De bouw van de kast is mooi en bied veel mogelijkheden. Leuke review heb je er van gemaakt. Ik persoonlijk vind de kast nogal aan de saaie kant. Ieder z'n eigen ding natuurlijk!
je hebt de kabels heel mooi weg gewerkt maar hoe zit het nou met de temperatuur van je onderdelen in je nieuwe behuiziging vergeleken met het oude behuiziging.
Als je dat ook mee had genomen dan was het een perfecte complete review geweest hoewel het nog steeds fantastisch is geschreven :)
Veranderingen:
- Ageia PhyxS P1 kaart bijgeplaatst
- schijfverandering naar 1 samsung TB en 2x Seagate (in mirror)

De warmte is dankzij de Ageia kaart toegenomen sinds de originele settings. rond de videokaart +- 5 graden. Hoeveel graden met de oude kast, de nieuwe en de nieuwe settings weet ik niet. Alsnog niets verontrustends.. de Q9950 heeft een temperatuur van 37 graden idle en 45 bij 3Dmark Vantage.

Of de kast hier aan bijdraagt? jazeker. Dankzij de goede airflow en de twee fans die de lucht van de processorkoeler afvoeren aan de achter- en bovenkant.