Cowon iAudio M3L 20GB Review

Piggen 4 juni 2006, 2.184 views

Cowon iAudio M3L 20GB

Pluspunten

• Mooi design en goede bouwkwaliteit
  • Uitstekende geluidskwaliteit en veel formaten ondersteund
  • Afstandbediening is handig
  • Veel functies
  • Lange batterijduur
  • Goede firmware support van Cowon
  • Handige cradle
  • Geen drivers nodig

Minpunten

• Subpack nodig voor connectie
  • Bijgeleverde doppen klinken ok, maar zijn oncomfortabel
  • Bijgeleverd tasje is goedkoop en onhandig
  • Geen ID3-database
  • Radio-ontvangst is niet geweldig
  • Geen delete-functie

Geluidskwaliteit Score: 5
Toen de iAudio M3 uitkwam, wist ik (na het lezen van enkele gebruikservaringen) meteen dat het mijn volgende MP3-speler zou worden. Ik wilde alleen nog even wachten totdat de M3L arriveerde. Toen die verkrijgbaar was, heb ik hem meteen besteld voor ¤400. Het verschil tussen de M3L en de M3 is dat de M3L een betere accu heeft: 35 uur speelduur tegen 14 uur. Dat maakt de M3L ook 4 milimeter dikker. Dat is dus een afweging die je moet maken.

Design en bouwkwaliteit
Het design van de M3(L) bevalt me wel. Het is heel strak en de zwart-zilver kleurcombinatie ziet er goed uit. De afwezigheid van een display geeft de speler iets aparts. Sommigen noemen het gebrek aan een display een nadeel, maar ik kan er prima mee leven. Mijn vorige MP3-spelers was een iRiver iMP-550 en die werkte ook met alleen een afstandbediening. Ik vind het lekker om de speler te kunnen bedienen zonder hem tevoorschijn te moeten halen.

De speler is gemaakt van aluminium en zit erg strak en degelijk in elkaar. Ook de verf zit er strak op. Het formaat is ongeveer gelijk aan dat van een iPod. Behoorlijk klein dus. Maar natuurlijk een stuk groter dan een flashspeler en daardoor wat minder draagbaar. Maar ik draag de speler zonder problemen aan mijn riem.

Slechts de basiscontrols zijn op de speler zelf aanwezig: play/pauze, volgende en vorige, volume, mode, record/A-B en de hold-switch. Verder zitten er bovenop status-LED'jes zodat je kunt zien in welke modus de speler zich bevind, voor als je de afstandbediening niet gebruikt. Voor de geavanceerdere functies heb je de afstandbediening nodig. Die is gemaakt van plastic, maar ik heb geen klachten over de degelijkheid. Er zitten 2 tuimeltoetsen, een MODE-knop, een record/A-B-knop en een hold-switch op. Door het beperkte aantal knoppen is het navigeren even wennen, maar als je er eenmaal aan gewend bent, gaat het prima.

Het display op de afstandbediening is niet al te groot, maar er kan veel informatie op en die is allemaal goed af te lezen, ook in het donker door het heldere backlight. Het contrast, de tijd dat het backlight brandt en de scrollsnelheden van album en nummer zijn allemaal instelbaar.

Geluid
Over het geluid dat de speler produceert kan ik kort zijn: het is uitstekend. Het geluid is heel 'clean', niet kunstmatig opgeleukt. Dat kun je wel zelf doen met de uitgebreide instellingen. Er zijn 7 equalizerstanden, waarvan je er n zelf kunt instellen. Verder is er BBE (verhoogt de helderheid van de muziek, exclusief voor iAudio spelers), BBE Mach3Bass, BBE MP Enhance en 3D sound. De volgende audioformaten worden ondersteund:
MP3, WMA, WAV, OGG, ASF en FLAC (t/m level 2).
Helaas geen DRM WMA, waardoor de M3 niet werkt met online muziekwinkels. Misschien dat het nog komt in een firmware update.

Functies en accessoires
De speler beschikt over een FM-radio (en recorder), voicerecorder, line-in en line-out. Allen doen wat ze moeten doen, hoewel de radio-ontvangst niet geweldig is. Voor deze functies zijn in het menu instellingen voor de kwaliteit te vinden voor kwaliteit en volume. Bij de speler meegeleverd zijn (naast de afstandbediening) een cradle (waar je de speler in zet en zo met de PC verbindt. Erg handig), een subpack en een paar oordopjes (Cresyn AXE-599). Dat subpack bevat de aansluitingen voor USB, line-in en -out en de lader en is dus per se nodig als je daarvan gebruik wilt maken. Het subpack moet je onder in de M3(L) steken. Dit is een nadeel, want het subpack is klein en als je het verliest kun je de speler niet meer verbinden met andere apparaten (tenzij je zin hebt om de cradle mee te slepen). De oordopjes klinken goed op zich, maar ze zijn veel te groot en zitten daardoor absoluut niet lekker. Ik heb dan ook vrijwel meteen andere doppen aangeschaft.

Bij de speler wordt ook een draagtasje meegeleverd. Het doet wat het moet doen, maar het beviel me niet. Ik vond het te goedkoop en de riemlus vond ik onhandig. Daarom heb ik een lederen tasje (met riemclip) gekocht en dat bevalt een stuk beter. Er wordt ook wat software bij de speler geleverd, te weten jetAudio en jetShell. JetAudio is een uitstekende mediaspeler die winAmp inmiddels allang verdrongen heeft hier. JetShell is een programma om muziek naar de speler te uploaden en muziek te converteren. Het werkt prima, maar aangezien de speler plug&play is het niet nodig. Ik drag&drop gewoon in Explorer. Verder wordt er nog software meegeleverd om startup-logo's te maken en naar de speler te uploaden.

De transfersnelheid van en naar de M3(L) is heel behoorlijk. Met HD Tune meette ik 15 MB/s. De batterijduur zou theoretisch 35 uur moeten zijn. Nu haal je die in de praktijk nooit, en ik zeker niet, want ik gebruik hoge kwaliteit muziekbestanden, heb shuffle aanstaan en skip regelmatig nummertjes. Ik heb de batterijduur nooit getest, maar ik kan er in ieder geval lekker lang mee doen.

Nog twee kleine nadeeltjes van de M3(L) zijn de afwezigheid van een delete-functie en een ID3-database. Het tweede zie ik zelf niet als een nadeel, want ik vind de mappenstructuur fijner werken, maar voor sommigen kan het wel een echt nadeel zijn.
Het gebrek aan een delete-functie is wat lastiger, maar die schijnt nog te komen. Een ID3-database is lastiger te implementeren, dus die zal waarschijnlijk niet meer komen. Maar zeg nooit nooit, want de firmware support van Cowon is erg goed te noemen. Al met al is het een uitstekende MP3-speler.

De plaatjes onderaan zijn trouwens van de M3. Van de M3L waren niet zo'n mooie foto's te vinden op de productpagina. De M3L is zoals gezegd iets (4mm) dikker.

• Sennheiser CX300
  • Noreve iAudio M3L case
  • Windows 2000

Heb jij ook een Cowon iAudio M3L 20GB?

Nette review, helder en duidelijk. 1 vraaje heb ik nog wat betreft deze speler, is er een auto-lader beschikbaar? Of is deze op te laden met zo'n usb charger voor in de sigarettenaansteker?
Geen idee, eigenlijk. Je moet in ieder geval wel oppassen dat je je M3 niet frituurt met een verkeerde adapter.
Misschien weet iemand anders het wl :)
Inderdaad een mooie review.
Ik heb nog een vraag over de line in: kun je daarop ook een externe microfoon aansluiten? Ik zou graag eigen concerten opnemen op de player.
Sorry voor de late reactie. Het kan wel, maar je hebt een microfoon met een eigen amplifier nodig. Microfoons zonder werken niet (goed).