Dell Precision M4800-9271 Review

Roark 16 januari 2014, 892 views

Dell Precision M4800-9271

Pluspunten

• Scherm,
  • Prestaties (minus de harde schijf)
  • bouwkwaliteit en robuustheid.

Minpunten

• Harde schijf,
  • Prijs,

Deze laptop kreeg ik 13-1-2014 in huis. Ik ben van plan een wat uitgebreidere review te schrijven, maar wil alvast een eerste indruk om advies te geven bij potentiŽle kopers...

Harde schijf is traag
Bij het installeren van programma`s en overzetten van bestanden valt het op: de harde schijf is traag. Dit is het grootste minpunt, mijn advies: koop deze laptop niet als je hem niet gaat uitbreiden! Voor het draaien van intensieve programma`s is de laptop al zeer goed. Maar juist de handelingen die je tientallen keren per dag uitvoert, kan je veel snelheid winnen door de harde schijf te verbeteren.

Scherm
Scherm: zeer goed; mat, beeldhoeken zijn gunstig, kleurweergave is goed.

Bouwkwaliteit, robuustheid en toetsenbord
zeer goed: het oppervlak waar je palmen op rusten hebben een soort rubber laagje, voelt prettig aan. Toetsenbord veert goed mee. Numpad is een plus. Toetsenbordverlichting heeft 4 standen qua intensiteit. Page up en down zitten naast pijltjestoetsen, hier moet ik even aan wennen. De LED`s voor power on, wifi, bluetooth en volume (3x) zijn redelijk fel. Ik zou deze persoonlijk willen uitzetten, weet niet of dat kan.
Harde schijf is te vervangen, accu is te vervangen. Geheugen is uit te breiden. Caddy kan gebruikt worden om een extra harde schijf te plaatsen.

Warmte en geluidsproductie.
Heerlijk stil wanneer aan het browsen. Bij zwaardere taken hoor je de fans wel. Maar tijdens een film kijken valt het al niet meer op. Ik zal ook een zwaar programma draaien waar geen geluid bij komt kijken, even zien hoe dat uitpakt.

Prijs geef ik net aan een voldoende. Omdat je bijna verplicht bent er een SSD bij te kopen en de prijs daardoor ~150 tot 200 hoger komt te liggen.

Features
In de doos zit weinig, laptop, stroomkabel, 2 boekjes: informatie over installatie en functies en safety and regulatory information. 3 dvd of cd`s: dell resource media. windows 7 pro sp 1 64 bit, aparte resource media cd voor webcam. Trouwens, de adapter is een flinke.

Conclusie en koopadvies
Werkt zeer prettig; scherm, toetsenbord, snelheid cpu, gpu, geheugen. Voeg de prijs van een SSD toe aan de prijs van deze laptop om te vergelijken met andere laptops.

Mocht je niet meer willen betalen dan de prijs van deze laptop, kijk dan of je de CPU, GPU, Geheugen van deze laptop het waard zijn om een trage harde schijf te hebben.

Tot zover, ik probeer later deze review wat uit te breiden en te vertellen over een bijgeplaatste SSD en eventueel extra geheugen. Mocht je een specifieke vraag of comment hebben laat het weten.

Heb jij ook een Dell Precision M4800-9271?

Wat kan je zeggen over de batterij duur?
Welke harddisk zit er nu precies in?
Hoe is het scherm van deze laptop?
Wat voor een video kaart heb je er in zitten?

Deze laptop kan namelijk niet met de optimus van nvidia gebruiken hij het hoge resolutie scherm (dit is juist de redenen waarom ik deze laptop niet heb gekocht).
Batterijduur: kan ik nog niks over zeggen.

Harddisk: ST500ML0 ST500ML000-1EJ16 SCSI Disk Device.
link: http://www.harddrivebench...+ST500LM000-1EJ16&id=5353

scherm: in het kort erg prettig, wat wil je er precies over weten?

videokaart: NVIDIA Quadro K1100M
Hier wat informatie: http://www.notebookcheck....uadro-K1100M.98901.0.html
Ik heb deze laptop niet gekocht om te gamen, maar een sporadisch spelletje spelen vind ik leuk.

Nog wat info over de HDD, getweet naar DellCares hierover, kreeg het volgende bericht terug:

Hi There, It takes a 2.5" SATA(1,2 or 3) HDD or SSD (and optional mSATA SSD) Any further queries just give us a tweet! ^AR

Hello, id be happy to help. There are two options - 256GB SSDR, S3, 7MM, HYNIX, SH920 or 128GB SSDR, S3, 7MM, SM841, BCC ^SH

Ik ben nog aan het onderzoeken welke SSD ik wil plaatsen.
Is de schermresolutie 1920x1080 zoals uit de specs blijkt?
Ja, dat is de max.
Zelfde wanneer je hdmi kabel gebruikt voor een extern beeldscherm.