Pinnacle Studio 17 Review

AW_Bos 16 januari 2014, laatste update op 12 januari 2015, 2.914 views

Pinnacle Studio 17

Het is een slecht product wat traag is en vaak er spontaan uitklapt,op een volwaardige schone PC notabene. Ook over de support van de fabrikant kan ik geen positief woord noemen omdat er geld werd gevraagd.

Pluspunten

• Het ziet er overzichtelijk uit, en de leercurve is niet echt zo moeilijk. Het directe renderen loopt zeer vlot, en er zitten leuke addons in voor geluidseffecten en video-effecten.
  • Tevens ondersteuning voor 4K-rendering wat mij wel aansprak.

Minpunten

• Installatie onduidelijk: Aan het begin werd er zo'n 20 minuten een leeg(!) procentenbalkje getoond, waarna die opeens doorschiet naar 100% en de installatie doorgaat. Het lijkt alsof er geen activiteit plaatsvindt.
  • Extreem lange installatie en hoelang het duurt is ook onduidelijk. Je ziet voor een enkel item (van de 10 stuks) die er geinstalleerd worden steeds een procentenbalk herhaaldelijk een activiteit naar 100% waarna het opnieuw begint.
  • Renderen mislukt finaal met een videofilm van 50fps. Er komt een video uit van 6 fps, ik vindt dit onbegrijpelijk gezien er ook niet al te veel finetuning is in de eigenschappen die er gebruikt worden voor het renderen.
  • Af en toe stopt het met een "NGstudio reageert niet", waarna het soms na enige tijd doorloopt, maar soms ook niet.
  • Aanbod vergeleken met Pinnacle 16 is niet echt veel aangepast. Weinig nieuwe features, en overgangen en effecten.

Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 2
Ik ben al enige tijd gebruiker van Pinnacle Ultimate, en heb versie 15 en 16 beleefd, en wou toch voor het handige gemak overstappen op versie 17 Ultimate. Deze heb ik aangeschaft: De allernieuwste versie en ook nog eens in het Nederlands. Gekocht met de reden om puur en snel een video in elkaar te zetten als het even nodig is, naast mijn andere scala aan wat geavanceerdere videobewerkingsprogramma's.

Speciaal voor videobewerkingsdoeleinden heb ik een nieuwe PC aangeschaft met Windows 8.1, en is voorzien van een SSD en HD-schijf, en bevat het een Intel Core i7 processor en 8 GB aan geheugen. Een beest van een PC voor het renderen van video's.

Helaas voelt het instabiel met een simpel projectje van 3 minuten aan beeld op de timeline. Ook lijkt het alsof sommige onderdelen van het programma niet tot traag reageren. Sommige menu's komen niet naar voren als je er om vraagt, wat na herhaling wel weer gebeurt, en verder heb ik ook al meegemaakt dat clips op de timeline opeens niet herkend werden (rond pijltje zichtbaar) totdat ik het programma opnieuw heb opgestart.

Het laatste punt om het project waar je mee bezig bent mee af te sluiten is het renderen. Dit lijkt behoorlijk te mislukken doordat ik een onbruikbare video krijg die 6 fps is (slowmotion-effect). Voor de nieuwgierigen, mijn clips op mijn tijdlijn zijn in Full HD 50 fps geschoten, dus ergens slaat Pinnacle de plank goed mis, want op Pinnacle 16 Ultimate werkt het bovendien prima.

Ook is het zeer merkwaardig dat Pinnacle standaard voor het exporteren een vreemde keuze aanbiedt als rendering: het opslaan van alle frames als TIFF-bestand. In sommige gevallen wel handig (denk aan politieonderzoek :P), maar waarom ze die optie altijd standaard tonen, dat lijkt me niet de bedoeling, en al helemaal niet voor een beginner die zijn harde-schijf dan behoorlijk zal belasten met iets wat uiteindelijk onnodig bleek te zijn.

Uiteraard heb ik vrij vlot na de installatie nog de update-patch gedraaid die voor meer stabiliteit zal worden, maar ik merk er zelf nog niet veel van. Het mag wel een nieuw product zijn, maar met deze aangetroffen fouten zullen er nog wel wat patches vrij moeten worden gegeven om het geheel toch wat werkbaarder te maken.

Inmiddels heb ik toen maar besloten om hulp te zoeken bij de fabrikant (Corel) en kijken of hun eruit komen met goede adviezen. Helaas kreeg ik na een maand een reactie dat mijn klacht in behandeling was genomen, en na een paar weken een bericht dat ze geen One-on-one support deden, mits je zou betalen. Erg sneu voor een product waar je voor betaalt, en wat instabiel is.

Al met al jammer dat het product op een goede en volwaardige PC niet direct naar behoren werkt, wat op zich toch zonde van het geld is.

Nee, na Pinnacle 14 t/m 17 stop ik ermee, en ga ik over op Sony Vegas. Deze heeft in +/- 50 projecten een enkele keer geweigerd, want na een restart verholpen was. beter dan Pinnacle die bij elk project wel een fout maakt of crashed.

Laten liggen dus, dit programma.

Heb jij ook een Pinnacle Studio 17?