Specificaties Quad core @ 3,4GHz-3,8GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i5-4670K Boxed Review

BartGlim01 16 januari 2014, laatste update op 16 januari 2014, 3.138 views

Intel Core i5-4670K Boxed

Pluspunten

• makkelijk overklokbaar
  • 4,2Ghz op 1.090 volt
  • verschrikkelijk snel (vergeleken bij mijn 965BE)
  • goede memory controller
  • kan 4,8Ghz halen bij 1.285V (maar wordt dan wel 83 graden)

Minpunten

• is wel een heethoofd bij hogere voltages. kan 4,8Ghz halen bij 1.285

Sinds eergister mijn nieuwe systeem in elkaar gezet, kwam af van een 965BE in een simpel MSI bordje en wat een snelheidswinst zeg.
Installatie was een fluitje van een cent, gelijk in de BIOS maar de onboard graphics van de processor uit gezet want heb 2x GTX 660 in SLI in de kast zitten.

Na wat tweaken in de BIOS bleek ik een van de betere chips te hebben, met weinig moeite naar 4,8Ghz bij een voltage van 1.285V. Echter omdat ik graag een systeem wilde dat redelijk stil zou zijn en daarom de fans ook graag niet te snel wil laten draaien deze maar terug geschroefd naar 4.2. Dit lukt op 1.090V (wat de stock voltage is volgens mijn bord op 3.4 t/m 3.8)

Het mooie hiervan is dat ik de fans nu op silent profiel kan zetten en houden de processor onder Prime95 onder de 65 graden.

Van het weekend nog maar wat tweaken en kijken of ik 4.4Ghz ook stil kan draaien.

Na de installatie van het nieuwe moederbord, de CPU en een tweede MSI GTX 660 even een benchmark gedraait met 3D mark 11. dit had ik ook even gedaan op het oude AMD systeem met 1 GTX660

Score AMD systeem: 4014 punten overall
Score intell systeem 7987 punten overall

Al met al erg blij met het nieuwe systeem en zal van het weekend even wat foto's maken om bij te voegen bij de review

Dit is mijn eerste review, dus tips en opmerking zijn welkom. zijn er nog dingen die je wil weten laat het even weten

Bart

Heb jij ook een Intel Core i5-4670K Boxed?

ik ga over van een q6600 naar deze processor. Nu heb ik er tijdelijk even een gtx660 (non ti) in gehangen... is mijn oude systeem een dikke bottleneck? of kan icm met deze cpu er nog wat meer fps uit halen in bijv assasins creed 4? tis nu op alles nagenoeg max 25/30 fps

[Reactie gewijzigd door Smoothcrimineel op 4 februari 2014 20:26]

Ik had altijd 1 660 (non ti) en haalde zelfs op mijn 965BE hier altijd vrij goede framerates mee. Heb zelf AC4 niet maar wat ik las op de nvidia forums is dat het vooral en driver issue is waardoor deze minder loopt. Er zijn mensen met een GTX 770 die zelfs klagen over slechte framerates zeker met de laatste beta drivers. Heb nu 2x een MSI 660 OC twinfrozer in SLI draaien een haal ruim over de 120 Fps in BF4 op 1080p (zonder MSAA) met FXAA aan. Dus denk dat een enkele 660 zeker meer dan 25/30 fps aan moet kunnen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat AC4 toch een port blijft vanaf de console en dat de drivers gewoon belabberd zijn ( wat een schande is van Nvidia aangezien ze deze game mee shippen met de GTX kaarten)
Ja ik heb ook deze msi twin frozr. Ik heb er net nog 1 bij kunnen bestellen gelukkig, want ze zijn bijna op.(Dus in mijn nieuwe systeem word het SLI met deze cpu. Ik vind AC4 echt fantastisch eigenlijk, veel waar voor je geld bij deze aankoop.
Ik heb eigelijk niet zoveel ervaring met Intel.. :o Ik heb eigenlijk van af ik een PC heb altijd ATI/AMD gehad omdat dat vroeger de betere waren.. (true story) En toen ik men volgende build maakte niet eens naar intel om gekeken en weer een AMD build gemaakt. Maar nu met een weer nieuwe upgrade toch eens gekeken en omg had ik maar eerder naar intel gegaan haha :D Ik heb opt moment nu een FX-4100 AMD CPU en had een radeon 6870HD, Nu pas een MSI GTX 760 TF er in gestoken en ik speel AC4 op High rond de 50 60 FPS en ben hier content mee hoor maar dat is mss omdat ik het spel niet zo super leuk vind en mij het niet zo boeit.. Ik speel vooral Dayz/BF4 en op BF4 zit ik op Ultra rond de 60 70 FPS en met Dayz Standalone rond de 30 a 40 fps en dit is voor mij te weinig. (voor Dayz) dus daarom werd het eens tijd dat ik ging upgraden en ga morgen mijn MSI Z87-G45 Gaming ophalen en heb mijn i5 4670k besteld en dit zal mijn FPS zeker helpen in dayz want het spel wil vooral CPU power en met mijn oude FX-4100 vind ik het niet echt aangenaam. Mss wat later ook nog upgraden naar een GTX 770/GTX780.
Nou ik heb ook erg veel AMD systemen gehad en die waren kwa betrouwbaarheid een beetje mwaah. Toch raar, nu ik intel heb (iedereen verklaarde me voor gek met de q6600, quad blabla) Heb ik nog nooit zo lang met een pc gedaan. Tis toch al 6 jaar oud dit oude systeempje.. En eigenlijk nog steeds best goed. Dus ik denk als ik deze CPU koop dat ik wel weer 6 jaar vooruit kan :D
Nice review! had gehoopt op de fotos :( en ja geluk man 4,8 is ziek! Als ik jou was had ik hem rond de 4.5 gehouden zolang ik rond de 60 grade zou zitten. persoonlijk vind ik 4,5ghz de sweet spot als je het kan :)
Hoi Kenny, foto's zal ik nog even toevoegen. helaas wat druk geweest. Voor mijn processor en vooral koeler ligt de sweetspot op 4.4Ghz dan blijft hij onder de 65 graden en vooral blijft de koeler stil maar al met al een super upgrade vanaf mijn 965BE.
Zal de review morgen even iets uitbreiden

[Reactie gewijzigd door BartGlim01 op 4 februari 2014 22:15]

hoe kan ik zien of ik een goeie chip i5 4670K heb dan ??

ik ben nu sins 2 a 3 weken in het bezit van de i5 4670K
ik heb een complete waterkoeling set
en mijn i5 word toch nog erg heet,
hier van alles geprobeerd om het koeler te krijgen maar niks werkt .
ik draai hier nu op 4600Mhz met core voltage op 1.3250
en met prime word die dik 60 65 graden ( als je mijn waterkoeling zou zien zou dat niet echt mogen )
dus de vraag is kan de processor stuk zijn of is het inderdaad een hele hete processor
oh ja en na 14 minuten prime valt core 3 in een error echt stom
wie o wie heeft ideeen
alvast bedankt
groet mark
Die 60-65 graden is absoluut geen probleem voor Intel processor. Mijn 2600K processor draait max 96-98 graden als ik hem ver (5075Mhz) overklok. Daarboven gaat hij niet hoger, want dan wordt hij te warm. Maar ik heb (nog) geen waterkoeling.
Echter heb je voor dergelijke overklok resultaten wel een goed moederbord nodig met veel stroomfases (powerphases) en moet je het bios goed instellen (ik heb een Asus ROG). Zo'n processor heeft bij een grote overklok (bijv. 200Watt) bij 1.3Volt wel 150Ampere nodig en dat is heel veel.
6+2 of 8+2 powerfases moederborden kunnen dat. Gigabyte heeft volgens mij borden met nog meer fases. Daarnaast heb je een powersupply nodig die dit allemaal trekt (maar als je prime draait dan gebruikt je grafische kaart bijna geen stroom en hebt je aan 400-500W al genoeg, voor een spelletje moet je dan echt de load van de grafische kaart erbij rekenen.

Tevens moet je in het bios naar de parameters kijken. Bijv. load-collaboration moet helemaal omhoog. Alle andere parameters op extreme. Dan kun je hoger dan deze 4.6Ghz komen.

Ik draai tegenwoordig mijn processor op 4.2Ghz (std turbo is 3.8Ghz) en heb dan minimaal een load-collaboration van 50% nodig. Bij 5Ghz moet die op 100%.

Je moet even op youtube zoeken hoe je jouw moederbord kunt overklokken of via google. Meestal zijn wel een soort handleidingen te vinden. Anders van een moederbord wat qua bios een beetje hetzelfde is opgebouwd.
hey henk
dankje voor het reageren
uhm ja ik zal is even mijn systeem hier neer zetten
mijn systeem is
intel core i5 4670K
moederbord - asus maximus Vi Gene
voeding - corsair AX1200 watt
ram G skil 16GB 1866 Mhz
en videokaart- sapphire R9 290 4 GB

ik heb de processor nu stabiel lopen op 4500 Mgz
en dan word die met prime95 nu max 40 45 graden
en al die over klock termen snap ik niet echt :P

ik heb al heel veel op youtube gezocht maar de i5 4670K word zelden getoond op youtube met een degelijke overklock .
ja en verder ik ben nu wel happy 4500Mhz is ook wel genoeg denk ik
gr mark