ASRock Fatal1ty 990FX Killer

Specificaties Socket • ATX • AMD 990FX chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Fatal1ty 990FX Killer Review

DutchWalnut 16 januari 2014, laatste update op 9 februari 2014, 1.942 views

ASRock Fatal1ty 990FX Killer

Pluspunten

• De nieuwe M2_SSD socket
  • De geluidschip Purity Sound
  • SLi brug meegeleverd
  • De PS2 aansluitingen

Minpunten

• Maar 5 Sata 3 aansluitingen (Andere versies hebber er meer)
  • SLi brug is niet flexibel (Fixed)

Layout Score: 4

Deze review gaat over de nieuwe AMD moederbord van ASRock. De Fatal1ty 990FX Killer.

Inhoudsopgave:
  • Wanneer schaf je nou dit moederbord aan?
  • Eerst de verpakking
  • Wat krijg je bij dit moederbord
  • Het Design
  • De prijs van een ASRock Fatal1ty 990FX Killer
  • Conclusie
  • Gebruikt in combinatie met
Note:
Grotere afbeelding door te klikken

Wanneer schaf je nou dit moederbord aan?
Het moederbord richt speciaal op overclockers en gamers. Dit bord is vooral erg aantrekkelijk voor de AMD aanhangers. Ook heeft het moederbord 2 specifieke kenmerken, de M.2 PCI express slot en de nieuwe Killer Lan daarmee beweerd ASRock een stabielere verbindingen met online gaming.
Ook is er een FM2 Versie van dit moederbord. Het verschil is dat het laatstgenoemde moederbord PCIe3.0 ondersteund.

Eerst de verpakking
De verpakking is mooi ontworpen en ASRock heeft de kleuren rood/zwart ook weer uitgekozen. Ook niet geheel verbazingwekkend omdat het om een Fatal1y editie gaat. Op de doos vind je vooral veel informatie van het product in hoofdlijnen. Zelf vind ik het te veel informatie. Al helemaal aangezien het voor een specifieke (ergo selectief) doelgroep is.
De verpakking is verder stevig en het moederbord zit goed vast in zijn omhulsel.

De verpakking van ASRock

Wat krijg je bij dit moederbord
1x Een handleiding voor hardware
1x Een handleiding voor software
4x SATA600 kabels
1x I/O schild
1x ASRock SLI Brug (Hard)
1x Schoefje voor de M.2 SSD Socket

Het Design
Zoals ik hierboven al noemde heeft ASRock weer voor zwart/rood gekozen, natuurlijk omdat dit een Fatal1ty editie is. Het rood/zwart moet ook kunnen concurreren tegen andere soortgelijke moederborden. Nou moet ik zeggen dat ik dit bord wel erg mooi vind. Ik let graag op de PCBkleur en dit moederbord is wel echt zwart. Dus niet bruin die ik wel eens zie bij de concurrenten. De gouden 'caps' accentueren en complimenteren de zwarte PCB.

De ASRock Fatal1ty 990FX Killer moederbord

De Fatal1ty vingerafdruk
De naam Fatal1ty komt van de beroemde Gamer van 10 jaar geleden, ja de tijd gaat inderdaad hard. De serie is een ode aan deze Gamer die ongeveer een half miljoen dollar verdiende met het gamen alleen. Daarna is ASRock met hem in zee gegaan om deze lijn van producten te ontwikkelen. Omdat dit moederbord dus richt op het gamen, krijgt deze de Fatal1ty vingerafdruk mee.

South Bridge met de bekende Fatal1ty tekst

Aansluitmogelijkheden
Het moederbord heeft verschillende aansluitmogelijkheden. Zoals ik al benoemde is de nieuwe M.2 PCI Socket wel het grootste verandering sinds de SSD zijn intrede heeft gedaan.
Daarnaast heeft dit moederbord 4 sloten voor DDR3 geheugen tot 2450 (OC). Hij heeft ook 5x Sata 3, 3x PCIe 2.0 @x16 en 2x PCIe 2.0 @x1 aansluitingen. Ook heeft dit moederbord ook een speciale muis poort. Ik vind dat een echte gamer toch gaat voor een PS2 aansluiting. Deze zit er namelijk ook op.

De sata aansluitingen van de ASRock Fatal1ty 990FX Killer

Voor gamers en overclockers
Dat mag misschien wel overduidelijk wezen. De ASRock Fatal1ty 990FX Killer heeft aardig wat in zijn mars. Hij heeft een Killer E2200 netwerk chip die, zoals ASRock claimed, 5x sneller of beter is dan normale chips. Ook heeft ASRock de zogenaamde Gaming Armor toegevoegd aan zijn moederbord. Daarmee wordt bedoeld de hooggewaardeerde Power connector voor de processor, de gouden 'vingers' voor de PCIe sloten, de speciale SLi/CF power connector(Molex) en de Purity Sound chip.

Een hele grote mosfet 'killer' koeler

De features van de ASRock Fatal1ty 990FX Killer moederbord

De 990FX Chipset
De specificatie van de 990FX chipset vind je hieronder afgebeeld.

De 990FX chipset van AMD

De Killer E2200
De moederbord heeft een nieuwe feature gekregen genaamd de E2200 Intelligente Netwerk Platvorm. Dit moet je netwerk een boost geven, tot wel 5x hogere UDP snelheid gebaseerd voor applicaties, online gaming en hoog kwaliteit video streamen. Dit verklaard ASRock zelf tijden een Netperf Benchmark. Zie resultaat hier onder.

Bron: AMD

De Killer E2200 is dus gemaakt voor het maximale gaming ervaring. Dit omdat de Killer E2200 chip het verkeer kan detecteren en kan accelereren speciaal voor games en streaming. Zodat je dus een betere connectie hebt met het internet. Volgens ASRock kan het verkeer dat nodig is voor gaming gerouteerd worden via deze chip. Zodat je een lagere latency krijgt.

Bron: ASRock

ASRock levert ook nog een stuk software mee om online games dus een hogere prioriteit te geven. Ook kan de Qualcomm Atheros Killer Netwerk Manager de prestaties en verbruik zien van verschillende applicaties. Hiermee kan je je prestaties van je streaming of game verbeteren.

De killer E2200 en de Purity Sound in een schild

Purity Sound
Deze chip, ofwel de naam, is een combinatie van hardware en software. Het speelt 7.1 kanaals HD audio op de Realtek ALC1150 audio codec. ASRock heeft hierbij een digitale versterker die wel tot 115db kan produceren en is ook nog eens speciaal gemaakt voor echte soundfreaks met een koptelefoon tot wel 600 Ohm. Ook beschikt de Purity Sound over een EMI schild en ondersteund DTS.

De nieuwe M.2 Socket
ASRock moederbord is 's werelds eerste en enige moederbord dat een Gen2 x2 M.2 socket implementeert. De onboard M.2 socket is een nieuwe interface voor het aansluiten van Next Generation Form Factor (NGFF) solid state drives of andere apparaten.

Elke M.2 kaart is identiek in breedte (22 mm) en de dikte (ongeveer 3 mm), ze verschillen alleen in lengte. ASRock's M.2 moederbord ondersteunt alle 42 mm, 60 mm, 80 mm en 110 mm versies

De M.2 SSD Socket

Nieuwtjes?
Het I/O paneel
Nieuw is de speciale muispoort en de daarbij behorende software: Sniper Key.
Zoals het stukje software al zegt word de muissnelheid veranderd zodra je in snipermodus gaat. Hiermee heb je een voordeel. (Of het cheaten is laat ik achterwege)

Extra voeding voor PCI Express voor SLI/CF
De extra vier pin SLI / CrossFireX stroomconnector biedt meer sap en stabiliteit voor grafische kaarten.

De Specificaties van de ASRock Fatal1ty 990FX Killer

De installatie van de ASRock Fatal1ty 990FX Killer
De installatie van de ASRock Fatal1ty is erg gemakkelijk, ik ga er geen touwtjes om winden en ga hier dus geen uitgebreid verslag doen. De M.2 socket heeft geen last van een videokaart, de hoogte is goed. Ook het monteren van de koeler geeft geen problemen.

De Corsair Vengeance Pro Series passen mooi bij dit moederbord

CPU ondersteuning: Klik hier

Geheugen ondersteuning: Klik hier

M.2_SSD ondersteuning: Klik hier

De prijs van een ASRock Fatal1ty 990FX Killer
De prijs van dit moederbord gaat denk ik tussen de €120-150 kosten.

Details van het geheugenslot
Het is een mooi moederbord voor echte gamers die van AMD houd. De kleurstelling van de PCB is erg mooi, maar aan smaak valt te twisten. De PCB is echt mooi zwart en de kleuren goud en rood complementeren het geheel. Dit moederbord heeft veel features en komt met de nodige software. De Killer LAN E2200 zou volgens ASRock beter moet zijn dat de rest. Dit heb ik er zelf niet uit kunnen maken. Zoek je dus een goede AMD moederbord? Met de kleurstelling Zwart/Rood? En je houd van gamen? Dan is dit je bord.

Dit moederbord verdiend van mij een goed.

Edit: Plaats voor edits/toevoegingen.

Heb jij ook een ASRock Fatal1ty 990FX Killer?

2 sterren ipv 3 omdat het meer een opsomming is van de functies van het bord als een gebruikservaring.
zoals de review nu is zou je het bord zelf niet eens in bezit hoeven hebben.
Aan de ene kant beschouw ik het als een compliment en aan de andere kant neem ik het mee voor een volgende review. Zal het voor de volgende keer inderdaad persoonlijker moeten houden.

Heb het moederbord zeker wel in mijn bezit. KLiK and it happend
je kan deze natuurlijk ook gwoon uitbreiden en zo meer sterren verdienen :P
heb je echt baat bij de killerlan, alc1150. wordt moederbord warm onder belasting?
etc etc. wat je ook belangrijk vind.
Anoniem: 526243
13 maart 2014 10:13
Hoe overclocked dit bord? En hoe stabiel is het?
Ik ben zelf ook aan het kijken voor een black/red amd bord.
Ik hed zelf ook het oog laten vallen op dit moederbord, gezien de feutures die het board heeft, en de zeer gunstige prijs...

Wat ik echter wil weten gezien dit bord zo rond de €120 kost, hoe stabiel en hoe makkelijk dit bord te overclocken is.
Over de E2200 killer chip lees ik overigens wel wat klachten, maar deze hebben betrekking tot windows 8.1 vooral, het schijnt een driver issue te zijn, die voor Bsods zorgt.
Wat is uw ervaring hier mee?

Ik zit zelf nog heel erg te twijfelen, over dit bord en de Asus Crosshair V Formula Z. Maar het prijs verschil tussen deze 2 borden is groot.

Verder een leuke review. alleen mis ik een stukje overclock, vandaar ook mijn brandende vraag.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 526243 op 13 maart 2014 10:21]

Mooie review en inderdaad zoals MisteryAngel heeft aangehaald mis ik een stukje over de oc mogelijkheden. Hoe zijn de temperaturen i.c.m. de H60?

Ben zelf aan het oriënteren op een FX6300 build met waterkoeling
Beste Cygnitr0n,

Ik heb even een vraagje.
Zelf heb ik ook dit moederbord, maar ik heb maar 3.96 van de 8 geïnstalleerde GB werkgeheugen beschikbaar. In mijn BIOS staat dat het RAM in single channel draait, dit zou dual channel moeten zijn.
Mijn vraag is of jij dit ook hebt.
Alvast bedankt,

Marc
Bovenstaande reactie is te negeren, ik heb de fout al gevonden
Oke, geen probleem. Was zeker een fout in de Ram instelling? Sorry voor de late reactie.
nee één van de 2 sticks bleek niet goed te werken. wanneer ik alleen die installeerde startte de pc niet eens op.
Oke, dat is dan weer jammer!

Bedankt voor het uitleggen :D

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.