BitFenix Flo Zwart Review

neliz 16 januari 2014, 1.273 views

BitFenix Flo Zwart

Pluspunten

• Erg goed geluid, vooral in combinatie met de prijs (AKG, eat your heart out!)
  • Zeer goede geluidsisolatie, drukt lawaai weg tijdens een vlucht in een vliegtuig bijvoorbeeld en zorgt er omgekeerd ook voor dat je omgeving niet hoeft mee te genieten van je muziek of het lawaai van een kill-streak van je
  • Verschillende kabels en verlengkabels. Twee kabels van 1 meter, waarvan 1 voor gebruik op bijvoorbeeld een tablet en één met volume/mic regeling. Tevens nog een 2M verlenkabel erbij.
  • Kabels zijn stevig, maar niet te zucht en goed omkapseld bij de stevige (gulden) aansluitingen.
  • Microfoon is los te halen en dat voelt gelukkig niet als een goedkope oplossing, dus lekker strak, maar niet fragiel.
  • Geen last van "zweterige" oren (voorlopig)

Minpunten

• De hoofdband van de headset zit wellicht wat strak (vanwege mijn TE grote hoofd) maar dit is vele malen comfortabeler dan te los zittende headsets.
  • Microfoon kan gedraaid worden, maar niet 180 graden rond.

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Zit als gegoten

Tijdens COMPUTEX 2013 kwam ik op de stand van BitFenix hun nieuwe Flō headset tegen.Ik gebruikte op dat moment al twee headsets, een semi-professionele van AKG en SteelSeries Siberia V2. Wat me bij het testen van de Flō toen op viel was dat de geluidsweergave heel erg rijk aanvoelde (veel beter dan mijn AKG) en dat de bouwkwaliteit stukken beter was dan de Siberia V2 (die kraakt alsof hij elk moment uit elkaar kan vallen.

Headset in de doos, verpakking is niet onbeschoft groot en alles kan makkelijk opgevouwen worden.

Maar wat het meest opviel was de isolatie, zodra de headset op je hoofd staat is gewoon heel veel lawaai weg is en als dan de muziek aangaat ervaar je het op een veel fijnere manier. Vooral omdat je veel meer detail waarneemt vanwege het ontbreken van storend achtergrondlawaai.

voorbeeld van het draaien van de schelpen, de linker zit 180 gedraaid zodat het geluid naar buiten gaat. Waarschijnlijk handig als je gewoon te lui bent 'm op je hoofd te zetten.

Wat me zeker opviel is dat BitFenix ook nog veel aandacht heeft besteed aan de headset tussen onze eerste kennismaking en het uiteindelijke product.
Zo is de kwaliteit van de kabels beter, zijn ze iets dikker, is de schakeler/schuiver voor microfoon en volume veel netter en hebben ze extra bescherming aangebracht bij de connectoren zodat je kabel niet al na een jaar doorbreekt of iets dergelijks (slechte ervaring met Skull Candy!)

de accesoires met simpele beschrijven hoe en wat aan te sluiten.

Alhoewel ik 'm het meest heb gebruikt voor gamen (Battlefield 4 is een ERG fijne ervaring met deze headset) is het gewoon een erg goede headset voor muziek. Vooral bij het inzetten van de intro van Dune (flac) keek ik de eerste keer rond of m'n speakers stiekem aan stonden, zo'n enorm ruimtelijk gevoel gaf het. Verschillende soorten muziek worden goed weergegeven. de bas is "punchy" zou ik willen zeggen, zondar dat het overdreven is. de rest van het bereik laat je goed horen of wat de kwaliteit van je bron is.

Linkeraansluiting is voor de microfoon, rechter voor de input/output kabel.

Ook voor het gamen kreeg ik positieve commentaren over het feit dat ik duidelijker klonk dan voorheen... Ik zou niet weten op wat voor een andere manier ik de microfoon verder zou moeten testen!

Met aangesloten microfoon, de microfoon zelf is buigbaar vanwege het flexibele materiaal en roteerbaar in de socket zelf.

De headset zelf uiteindelijk is typisch BitFenix qua gebruik van materialen en design, als je wel eens een Prodigy hebt gevoeld weet je hoe de headset aanvoelt en de bouwkwaliteit is verders voortereffelijk. De oorschelpen kunnen 180 grraden draaien, aan de linkerkant zit de input aansluiting en de microfoon aansluiting. Geen losse kabels door headset aangezien alles in de behuizing zit verwerkt.

het dempingsmateriaal is (faux)leer en de schelpen zijn ovaal en niet rond, dus je hebt het gevoel dat de headset wat beter om/op je oren zitten dan generiek ronde headsets.

Dus is de BitFenix Flō aan te bevelen? jazeker! Ik heb achteraf veel teveel betaald voor headsets van "kwaliteit" die mij al vrij snel het gevoel gaven dat ze het geld (¤100/¤200) niet waard waren.
De Flō ligt voor een erg schappelijke prijs in de winkel (goedkoper dan de Siberia V2) en levert m.i. gewoon een vele malen betere ervaring af vanwege de grotere flexibiltieit en de betere kwaliteit van het materiaal en het geproduceerde geluid.

Tevens loop je er niet zo mee voor schut als een Beats headset en is de geluidsisolatie stukken beter dan de Siberia V2.

Al met al een hele fijne headset, hoewel hij fysiek kleiner lijkt dan de Siberia V2 komt de Flō er op alle vlakken beter vanaf. Beter geluid, betere isolatie, kwalitatief beter, betere en handigere accesoires.. en probleemloos om te turnen van een headset voor je game-pc tot een headset voor een mobiel apparaat. En dat allemaal voor een zeer interessante prijs, helemaal in vergelijking met headsets van andere merken die nu op de markt zijn en op dit niveau (SteelSeries, Turtle Beach, CoolerMaster.)

Als je nog vragen hebt, stel ze! Dan kan ik het hier wel uitleggen of er een foto van maken.

Heb jij ook een BitFenix Flo Zwart?

Zeker een mooie headset en ik zit er over na te denken om er eentje aan te schaffen, omdat mijn huidige headset (Razer Carcharias 2.1, de oudere versie) behoorlijke slijtage begint te krijgen. Ik ben nog steeds fan van Razer omdat deze headset al drie jaar meegaat en er is verder helemaal niks mis mee, maar ik kan financieel gezien geen dure headset meer aanschaffen.

Ik vond de review leuk om te lezen, er is veel moeite voor gedaan. En gezien jij het geluid zo goed vind en er over het algemeen veel positiviteit over is denk ik dat dit hem word :)

Bedankt!
een beetje laat mar hoe zitten ze met een bril? daar ben ik heel benieuwd naar omdat ik zelf overweeg deze headset te kopen maar, ik draag een bril waardoor ik al voor vele headsets die ik in winkels geprobeerd heb in de problemen schiet.
Ik heb zelf geen ervaring met een bril eerlijkgezegd, dus daar kan ik je niet bij helpen helaas.

Het drukpunt van de band zit niet aan de bovenkant van de oorschelp, maar in het midden, dus dat zou misschien iets beter zijn dan bij andere headsets, maar nogmaals, geen ervaring met brillen.
oke, bedankt voor de snelle reactie, dan kijk ik denk ik even verder.