Verbatim Store 'n' Go PinStripe 64GB Zwart Review

BlueLed 15 januari 2014, 2.207 views

Verbatim Store 'n' Go PinStripe 64GB Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Prima behuizing
  • Tot nu toe betrouwbaar

Minpunten

• Erg traag
  • Simpele, saaie behuizing

Dit wordt geen uitgebreide review met benchmarks en dergelijke, gewoon een toelichting op deze stick.

Inleiding, reden van aankoop

Tweede kerstdag (2013) had de MM deze stick voor 19,99 incl. verzenden te koop. Op het moment van schrijven is deze voor 22 euro te koop. Had geen specifiek beoogd doel voor deze stick maar voor twee tientjes werd het gewoon een impuls aankoop omdat het kon ;) Niet gedacht dat sticks met deze capaciteit nu al voor dit bedrag beschikbaar zouden zijn. Waar het een aantal jaar geleden nog normaal was dat je 4GB stickjes had, en ik nog iets langer geleden zelfs met 64/128MB plugjes rondliep, gaan de prijsdalingen van flashopslag de laatste tijd aardig snel omlaag.

Behuizing

De stick is mat zwart en is van eenvoudig hard plastic. Hij is wel stevig maar voelt en oogt goedkoop aan. Het schuif mechanisme is ook redelijk stevig en er is weinig beweging mogelijk, het doet in ieder geval niet erg fragiel aan.

Prestaties

64GB flash voor twee tientjes. Bekijk de prijzen van andere 64GB-sticks en je zal snel zien dat daar best een groot verschil tussen zit. Het is dus niet verwonderlijk dat er op dit vlak flink bezuinigt is.
Om te beginnen verbindt de stick met een USB2.0 connector, en dus niet met 3.0.
Deze verbinding is echter niet de bottleneck, want de grens van 2.0 wordt bij lange na niet gehaald.
Op de verpakking staat dit: 4MB/s schrijven, en 10MB/s lezen. Dat is even schrikken met 64GB aan mogelijkheden... Zo erg is het gelukkig niet. Ik heb geen benchmarks gedraaid maar ik heb enkel geschreven en gelezen met TeraCopy. Met het overzetten van grote bestanden (1GB) haalt 'ie bij schrijven: gemiddeld 6,5MB/s, bij lezen haalt hij rond de 15MB/s. Kleine bestandjes heb ik niet geprobeerd. De stick is in dit geval trouwens aangesloten op een USB3.0-poort van mijn laptop en schrijf er vanaf mijn interne (HDD) schijf naartoe.

Wil je even snel een paar films of series meenemen; koop dan een externe portable schijf. Wil je deze stick echter gaan gebruiken om documentjes en foto's te back-uppen/archiveren/transporteren dan zal je best gelukkig met deze stick kunnen zijn.

Geformatteerd blijft dit daadwerkelijk over in je verkenner:
59,7GB

Heb jij ook een Verbatim Store 'n' Go PinStripe 64GB Zwart?

Sinds een week heb ik er twee, één voor de Digitenne recorder en eentje voor de WD TV Play. Schrijven van kleine mp3 bestandjes gaat supersnel (< 6.6 m/s) maar bij grotere (600 mb) bestanden merkbaar trager. Het doel is de bestanden vast op te slaan en alleen maar uit te lezen via de Mediaplayer en dat gebeurt prima. Op Digitenne recorder voldoet hij zonder mankeren.

nb
Ook een USB 3 poort gebruikt bij het schrijven.
Ik heb er twee bij de lokale MM gekocht voor 19,95 per stuk. Ik denk dat dit een tijdelijke prijs is.
De snelheid (traagheid) viel mij ook al op.
Ik gebruik deze enkel om mijn foto's (extra) te backuppen en buitenshuis te bewaren. In dat opzicht is de snelheid voor mij niet belangrijk.
Er kon makkelijk één jaar per stick op (JPG + NEF + Bibliotheken en userpresets van LR).