Asus EN9800GT HB/HTDI/1G Review

leon1991 1 december 2008, 3.377 views

Asus EN9800GT HB/HTDI/1G

Pluspunten

• Lage geluidsproductie
  • Hybrid power
  • overklokruimte

Minpunten

• stroomverbruik stressed

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Introductie:
Na 2 jaar vond ik het eindelijk weer eens tijd om mijn pentium D 925 te vervangen voor een nieuw systeem.
de processor werd een phenom x3 en de hardeschijf een 500 gb seagate.
Natuurlijk mocht ook niet een nieuwe videokaart ontbreken omdat ik veel games doe.
In de computerwinkel waar ik werk kon ik aan een 9800GT komen met 1 GB geheugen.
Ze zeiden dat ik `m voor 100 euro mee mocht nemen omdat er een scheur in de doos zat
Na wat reviews op internet (die er niet zo veel zijn) heb ik toch besloten om deze kaart te pakken.
Ik had een budget van 100 euro en daarom heb ik deze ook gelijk gekocht ivm de huidige prijzen.

Inbouw:
Dit ging niet zo gemakkelijk, ik heb namelijk een Antec NSK4400 en daar past `t naar wat rommelen allemaal net in, maar ik kan geen hardeschijf meer bijplaatsen.

Featureset:
De videokaart heeft zoals hierboven al vermeld 1 GB ddr3 geheugen
Ook wordt een dvi naar HDMI adapter erbijgeleverd en een adapter voor DVI naar analoog
Verder zitten er een aantal kabeltjes bij voor de videokaart onder andere op een tv aan te sluiten.
De videokaart heeft ook hardware acceleratie zoals CUDA.
Er is ook ondersteuning voor PhysX.
Op dit moment zijn er niet veel games die dit ondersteunen (slechts 150 volgens Nvidia)

Prestaties:
Ik heb hier niks over te klagen
Need for speed Undercover draait lekker soepel op de hoogste instellingen (1680x1050)
Ook Racedriver GRID draait moeiteloos met anti aliasing op 8x (ook op 1680x1050)

Warmte en geluidsproductie:
Dit is echt boven mijn verwachtingen.
De videokaart is iddle 45 graden en stressed 67 graden
De fan neemt zich met games nog niet eens de moeite om harder te draaien!
De fan is trouwens ook niet te horen, je denkt bijna dat je videokaart passief wordt gekoeld!

Overklokbaarheid:
Er wordt een tool meegeleverd op de cd voor over te klokken, maar deze heb ik niet gebruikt.
Ik heb wel ff snel met rivatuner overklockt.
Dit zijn de uitkomsten:
GPU: 800 MHZ
Shaderclock: 2000 mhz

Stroomverbruik:
Deze kaart beschikt over Hybrid power die ervoor moet gaan zorgen dat je stroomrekening als je internet bijvoorbeeld niet te hoog oploopt.
dat is wel gelukt, als ik game (met cool en quiet uit) gaat m`n stroom meter van de 170 watt naar 320 watt
ik heb een zalman 360 watt voeding, die heeft rond dit punt zo`n 90% efficiency.

Prijs/prestatie verhouding:
dit vindt ik een stukje waar het lastig wordt, Want voor dit geld heb je ook een HD 4850 van ATI met 512 MB.

• AMD phenom X3 8650
  • 2 GB OCZ 800 MHZ
  • 500 GB seagate Sata
  • Asus M3A78 PRO
  • Windows Vista

Heb jij ook een Asus EN9800GT HB/HTDI/1G?

4850 verslaat de 9800GT makkelijk.. bekijk eens de reviews, voor de rest een goed review
De 360 watt niet in beetje krapjes voor deze kaart?
Ook al is het dan een Zallman
Idd 360 watt? mijn 8800 gt kan dan echt zn werk niet doen.
Ik heb Hybrid power op de videokaart zitten en de kans is groot dan mijn versie op 55 NM is gebakken
is het niet mischien slim om ook wat benchmarks te laten zien
Met monitoren met een hoge resolutie heb je meer voordeel met een kaart met veel geheugen zoals deze 9800 GT.
En met kleinere monitoren heb je meer aan de HD4850
Onderbouwen beste, want volgens mij heb je het toch echt volkomen mis :)
Hij heeft gewoon gelijk hoor kaarten met veel geheugen en een brede geheugenbus presteren beter op hoge resolutes. Alleen heeft de 4850 dezelfde geheugenbus dus zoveel zal het niet uitmaken.

[Reactie gewijzigd door Bazvv op 1 december 2008 16:37]

Okee, ik ga hem nu eens ff aanpassen
Bedankt voor de reacties
pricewatch: Sapphire HD 4850 1GB GDDR3 PCI-E

17 euro meer en je hebt idd ee nveel beter presterende hd4850...
ik zelf heb t echter niet zo op ati...
Korte review, maar we kunnen al van alles uit afleiden, mooi gedaan.
360W is meer dan voldoende. Veel mensen overdrijven soms. Ik heb een 380W en plaats van een 9800GT steekt er een 4850 in. Deze verbruikt niet zoveel meer, maar toch...
miss wat fps scores bij die game tests erbij, want aan het draait wel soepel hebben we niet zoveel he :P
Mijn ati 4870 haalt in grid op 1680 x 1050 met de hoogste instellingen bv. 118fps, zoiets ongeveer ;)
ga ook een beter kaart kopen
heb nu een 8600 gt overweeg een 9800 GTX
wie kan mij nog wat beters aanraden.

[Reactie gewijzigd door Nivida_intel op 2 december 2008 12:05]