Digitech HDX-1000 Review

HuMon 30 november 2008, laatste update op 30 november 2008, 12.532 views

Digitech HDX-1000

Pluspunten

• Stevige aluminium behuizing
  • Luxe afstandsbediening
  • Speelt moeiteloos vele video formaten

Minpunten

• Zeer summiere handleiding, maar er zijn al meerdere websites over de HDX te vinden met uitleg.

Geluidskwaliteit Score: 5
Na het lezen van diverse reviews (van diverse NMT's) heb ik besloten de HDX 1000 te kopen. De belangrijkste redenen om deze NMT te kopen zijn de stevige kast en het ontbreken van een fan (dus minder geluid). Ook belangrijk: standaard component aansluitingen, deze gebruik ik voor mijn beamer.

Kast
De HDX is gemaakt van stevig aluminium, en ziet er goed uit. De Sigma 8635 chip is gemonteerd tegen de bovenkant van de kast, de kast werkt dus als een grote koelplaat. Daardoor is er geen fan nodig, je hoort hooguit de harde schijf (ik gebruik een Samsung 1TB schijf).
De Aan/Uit knop zit aan de achterkant. Er zit een losse voeding bij, dus die wordt niet uitgeschakeld.

Afstandsbediening
De afstandsbediening doet luxe aan, in ieder geval met de afstandsbedieningen die ik al heb liggen (o.a. van Philips en Sony apparatuur). De knoppen zijn fluoriserend.

Over het algemeen is de afstandsbediening duidelijk, enkele kleine afwijkingen:
- Apparaat uitschakelen: power knop, en volledig uitschakelen: Power knop en dan DELETE knop. De HDX kan dan niet meer met de afstandsbediening worden ingeschakeld.

Het is mogelijk met de afstandsbediening om te schakelen naar andere TV mode's:
- TV Mode + 0 = Auto TV mode
- TV Mode + 7 = HDMI 720p60
- TV Mode + 8 = HDMI 1080i60
- TV Mode + 9 = HDMI 1080p60
- TV Mode + Caps/Num = Wisselt tussen 50/60 Hz
Zelf heb ik een beamer en een TV, omdat het toch wel een beetje lastig is om steeds over te schakelen laat ik hem voorlopig op TV MODE + 0 staan, dan worden component (zit m'n beamer op) en composiet (zit m'n analoge tv op) gelijktijdig aangestuurd. Klein nadeel: de HDX zoekt bij het starten van een film vermoedelijk de juiste uitgang op, en schakelt even heen en weer. Verder heb ik daar geen last van.

Afspelen:
Als je een map wilt afspelen met meerdere bestanden dan moet je op de PLAY toets klikken. Als je op de ENTER toets klikt wordt maar 1 bestand afgespeeld.

De eerste keer moest ik even zoeken naar de volumeknoppen (rechtsboven), die zitten op een wat afwijkende plek.

Aansluitingen
Video:
- Component
- Composiet (VIDEO)
- HDMI
(er is géén S-video aansluiting)

Audio:
- Stereo
- SPDIF
- COAXIAL

Verder:
- 2x USB (waarvan 1x voor voeding)
- 1x USB Slave

Afspeelmogelijkheden
De Media tank is vooral bedoeld voor films, er zijn minder mogelijkheden om foto's en muziek afspelen. Toch is dat erg meegevallen! Bij muziek kun je bijvoorbeeld wel door de muziek bladeren, maar niet door een nummer spoelen (dit kan wel via MyiHome software op je pc, heb ik nog niet geprobeerd).
Bij het afspelen van foto's krijg je een kleine zwart pauze op het scherm, maar dat is me erg meegevallen (de meeste van mijn foto's zijn zo'n 1.5MB, dus die laden nog redelijk snel), ook dit is op te lossen door de foto's te bekijken via een pc met bijvoorbeeld Myihome software (heb ik nog niet geprobeerd).

Beeld
De tv (analoge breedbeeld) is aangesloten op de composiet uitgang, dat geeft prima beeld.
De beamer (Optoma HD 65, HD ready) is aangesloten via de component uitgang, en 720p films zien er prima uit. Eigenlijk zien standaard DVD's er ook al goed uit op de beamer :) Ik heb diverse DVD's omgezet naar ISO om makkelijk te kunnen selecteren en afspelen...

Geluid
Ik heb een wat oudere 5.1 versterker, die alleen analoge ingangen heeft. Momenteel gebruik ik dus de stereo uitgang van de HDX. Het is de bedoeling later een nieuwe versterker te kopen om het geluid via SPDIF of COAXIAL af te kunnen spelen.
Film geluid en MP3's afspelen klinkt verder prima, zelfs via de stereo uitgang...
Overigens is er op dit moment nog geen DTS downmixing naar de stereo uitgang, dat schijnt opgelost te worden in de software update van december.

Netwerk mogelijkheden
Bij de NMT apparaten is het mogelijk om o.a. Youtube filmpjes te bekijken. Er staan al enkele categorieën in het menu (ik geloof most viewed, most discussed etc), zodat de meest populaire filmpjes snel zijn terug te vinden.

Verder is het mogelijk om te downloaden met torrent en nieuwsgroepen. Het is even uitzoeken hoe je dit opstart (er zijn bijvoorbeeld 2 torrent programma's aanwezig), maar het werkt verder prima. De bestanden worden keurig uitgepakt!

Software update
Na het installeren van de harde schijf moest de (NMT) software geïnstalleerd worden. Ik had de nieuwe software (firmware software voor de HDX en NMT software voor de harde schijf) in de root map van een USB stick gezet, en deze in de USB poort van de HDX geplaatst. De HDX probeert vervolgens deze software automatisch te installeren. Helaas gaf dat een foutmelding en de HDX deed steeds een herstart voor de volgende poging.
De oplossing: deze installatie onderbreken en via het FILE menu de software handmatig selecteren op de USB stick. Vervolgens ging de firmware en NMT software installatie probleemloos!

De belangrijkste reden om dit kastje te kopen is het makkelijk af kunnen spelen van films (liefst met Nederlandse ondertiteling), en dat doet hij uitstekend!

Ik heb de HDX-1000 een paar dagen en ontdek nog steeds nieuwe mogelijkheden (bijvoorbeeld de mogelijkheid om de HDX-1000 deels via de pc te bedienen). Af en toe pas ik de review nog wat aan.

Heb jij ook een Digitech HDX-1000?

Reviews door de redactie

Heb deze NMT nu ook anderhalf week Thuis en moet zeggen top ding zou niets anders meer willen.

Wel tip voor mensen Haal hem direct van de hdx website dit scheelt je 60eu dan dat je heb in nederland haalt, was totaal 269eu incl invoers belastingen en nog binne 5dagen binnen, maandag verstrokken uit hong-kong en donderdag al thuis.
Ik heb de HDX 1000 vanaf 6 dec. alles werkt goed. maar ik hoop dat iemand mij kan helpen. ik heb een paar vragen.
1. Hoe krijg ik samba of nfs aan de gang onder Vista (Home)?
2. Hoe werkt bijv. Eweka onder HDX? Ik bedoel met nzb enzo.
3. Als ik de de usb kabel aan mijn lapop prik dan word de HDX herkend maar ik zie de HDX niet op mijn laptop. Doe ik wat fout?
Ik heb voor de HDX 1000 een soort van handleiding gemaakt op mijn website, zie: http://www.huubmons.nl/weblog/index.php?memozien=126
Ik denk dat je daar een paar antwoorden kunt vinden, of in ieder geval een methode om verder te komen :)
De USB aansluiting heb ik zelf niet geprobeerd (ik gebruik Samba of FTP) maar de schijf in de HDX is EXT2 of EXT3 geformatteerd, het is mogelijk dat je een extra driver in Vista moet installeeren...

[Reactie gewijzigd door HuMon op 7 december 2008 18:27]

Op mijn HDX 1000 staat nzbget. ik heb de nzbget.conf aangepast.. Toen via het web de nzb geupload. Ik zie na het uploaden de bestanden staan.
Nu zou nzbget van zelf moeten gaan downloaden. Maar dat doet nzbget dus niet.
Wat die ik fout?
Hassefras, na het wijzigen van het nzbget.conf bestand moet je de HDX nog rebooten, of de Usenet client stoppen en weer starten.
TIP: er is hier ook een HDX forum: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1312655

[Reactie gewijzigd door HuMon op 9 december 2008 09:08]

Goedkoper (Euro 259,-) is hij in frankrijk, momenteel gratis verzenden, zij verkopen ook via ebay dan kun je ook nog makkelijk via paypal betalen en is het tot 1000 euro verzekerd.

Als je voor 16:00 besteld gaat hij die dag de deur nog uit en ze mailen je het tracking nummer direct.

Ik heb hem maandag besteld en zal posten wanneer hij binnen is.

Ik heb hem via Ebay in Hongkong besteld, 179 euro!
Zoeken op ebay.com, betalen in dollars met Paypal!

5 dagen was hij binnen vanuit Hong Kong
Kan deze nmt ook omgaan met iTunes playlists op een synology NAS?