Specificaties Socket 1150 met Intel B85 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte G1.Sniper B5 Review

TERW_DAN 15 januari 2014, 5.074 views

Gigabyte G1.Sniper B5

Pluspunten

• Prestaties ondanks 'budget'-chipset
  • fatsoenlijke netwerkchip.

Minpunten

• SATApoorten niet haaks.
  • muis in UEFI voelt een beetje 'plakkerig' aan

Layout Score: 4

Specificaties
Aansluitingen
UEFI
Overclocken
Benchmarks
Stroomverbruik
Tot slot

Na een aantal Z87-moederborden te hebben bekeken leek het me ook wel eens interessant om te kijken naar een wat eenvoudiger bordje, met een B85 chipset. Gigabyte heeft de Sniper B5 uitgebracht, een gameboard op basis van een B85chipset, met een prijs van slechts 80 euro.
Net als de andere G1borden van Gigabyte is de Sniper uitgevoerd in een zwart/groene kleurstelling en is het voorzien van een aantal features die voor gamers interessant zijn.

Specificaties
5x 3.5mm jack
optical +coaxial S/PDIF
VideoHDMI
Netwerk1x 1Gbps RJ45 Intel

De Sniper B5 biedt de mogelijkheid om een andere OP-AMP te installeren voor de audio, net als de Sniper M5 dat had. Bij dit bord zitten er echter geen andere OP-AMPs meegeleverd, maar de mogelijkheid tot vervangen is er wel.

Daarnaast beschikt het bord ook over een wat betere netwerkchip. Het is geen KillerNIC E2205 die je tegenwoordig op heel veel borden ziet, niet alleen van Gigabyte, maar ook van MSI en ASRock bijvoorbeeld. In plaats daarvan zit er een Intel Gigabit-adapter op. Een prima upgrade ten opzichte van de Realtekchipjes die je normaal ziet. Hoewel die tegenwoordig wel wat beter zijn als vroeger, vind ik de Intel chips vaak toch wat stabieler draaien dan de Realteks.

Aansluitingen

Waar je het verschil met de Z87borden gaat merken is met betrekking tot de andere features. Zo is er 1 PCIe x16-slot, het andere slot is een x4-slot. Daartussen zitten 2 x1-sloten, en onderaan zitten nog 2 reguliere PCIsloten. De reguliere PCIsloten worden door een losse chip aangestuurd, gezien de B85 geen PCIondersteuning meer biedt (net zoals de meeste nieuwe Intelchipsets).
Verder zitten er slechts 4 6Gbps-SATApoorten op, en 2 3Gbps-SATApoorten ipv 6x 6Gbps. Op zich geen heel groot gemis, tenzij je alleen maar SSDs aan gaat sluiten (maar dat zie ik toch niet veel mensen doen). De SATApoorten zijn helaas niet gekanteld, maar staan rechtop wat ik zelf toch wat onhandig vind. Maar echt erg is het niet.

Het I/Opanel is ook wat kariger dan de Z87bordjes. Het verschil gaat voornamelijk zitten in het aantal USBpoorten. Je hebt 2 3.0poorten en 4 2.0poorten. Op Z87s is daat vaak net iets meer. Daarnaast zit er enkel 1 HDMIaansluiting op, geen DVI of DSUB. Maar goed, het is een gameboard, dus je kunt er eigenlijk wel vanuit gaan dat daar een leuke GPU op komt te zitten. Dus wat dat betreft een logische keuze.
Verder heb je 2 PS/2poorten, een RJ45 poort voor de Intel Gigabitadapter en verschillende audioaansluitingen; optische en coaxiale S/PDIF en 5 3.5mm jacks.

Op het bord zitten wel 4 4pins fanheaders, 2 USB2.0headers voor in totaal 4 poorten en een USB3.0 header voor 2 poorten. Daarnaast heb je nog een header voor een parallelle en seriele poort, die zie je op high-end borden juist weer erg weinig. Ook heeft dit bord wel een dualbios erop zitten.

Alles bij elkaar is het bordje een beetje uitgekleed, maar op zo'n manier dat je niet de belangrijke dingen mist. Crossfire draaien is niet heel handig op dit ding, omdat je dan met een x16/x4 werkt ipv x8/x8. Er is geen overvloed aan USBpoorten of SATApoorten, maar er zitten er zeker niet te weinig op. Verder is er ook niet bezuinigd op zaken als solid caps, want die zitten er allemaal gewoon op.

De inhoud van de doos is ook wat aan de karige kant. Naast het papierwerk en driverDVDtje zit er een I/Oshield in, en 2 SATAkabels. Verder geen fratsen of goodies. Maar eigenlijk heb je die ook helemaal niet nodig. Meer SATAkabels zou handig kunnen zijn, maar op zich geen ramp dat je er maar 2 hebt, dat houdt de prijs in elk geval weer wat lager.

UEFI
Gigabyte levert een vrij goede UEFI mee, je kunt zelf een overzicht maken van paginas die je veel gebruikt en ook een 'homepage' instellen. Dus als je de UEFI ingaat, dat hij direct naar die pagina gaat in de UEFI.
Schakelen naar de klassieke interface is natuurlijk ook gewoon mogelijk, zodat je de interface hebt die meer lijkt op die in oudere biossen. Hieronder wat screenshots om een idee te geven hoe het eruit ziet.

De UEFI is volledig met de muis te bedienen, al voelt die een beetje 'plakkerig' aan. De scrollende tekst onderin loopt ook een beetje schokkerig. NIet heel ernstig, maar het valt wel op in vergelijking met de UEFI op de MSIborden.

reviews

Overclocken
Op een B85 kun je niet overclocken, dus er een -K-CPU inzetten is weinig zinvol.... Officieel gezien dan.
In de UEFI heb je prima de mogelijkheden om de multiplier net als bij een Z87 gewoon omhoog te zetten. Ik kreeg de i7 4770K prima naar de 4GHz, wat ik er ook mee haalde op de Z87borden. Daarmee heb je dus niet per se een Z87 nodig

Benchmarks
Uiteraard mogen de benchmarks niet ontbreken. Ik heb het systeem getest met een i7 4770K ES, 8GB DDR3 1600 geheugen, een Plextor M5M 128GB SSD en een ADATA 1200W voeding. Als videokaart had ik er een MSI GTX660 inzitten. Het Z77bord is getest met een i5 3570K.

SuperPi - 1M

Gigabyte Sniper B5 215.69 s
Gigabyte Sniper M5 208.95 s
Gigabyte Z87X OC 218.58 s
MSI Z77 MPower 354.68 s

In vergelijking met de andere borden zitten er geen heel opvallende verschillen in de moederborden. Een B85 Sniper B5 is dus niet echt langzamer als dat een Z87bord is. En daarmee dus een best prima keuze als het gaat om prestaties.

Stroomverbruik
Het stroomverbruik van het systeem heb ik gemeten met bovenstaande config, een GTX660 als videokaart in 3 toestanden; in idle, tijdens het draaien van OCCT en het draaien van de Tomb Raider benchmark.

Stroomverbruik -idle

Z87 G45 GAMING 249 W

Stroomverbruik - OCCT
Sniper B5 201 W
Z87 G45 GAMING 201 W

In idle is de Sniper B5 wat zuiniger als de config met de MSI Z87. Onder load is er eigenlijk geen verschil te meten.

Met 8 tientjes is het zeker niet het goedkoopste B85bord dat je kunt vinden. Maar wel een van de goedkoopste gameborden. Daarnaast is het bordje maar 4 euro duurder dan de Gigabyte B85-HD3, wat vrijwel hetzelfde bord is, alleen heeft die wat meer aansluitingen voor monitoren, maar heeft wel een Realteklanchip.
Daarmee vind ik deze Sniper eigenlijk zinniger geprijsd dan die HD3, maar dathangt natuurlijk ook af van je eisen.

Ik vind de Sniper B5 een erg leuk plankje, en gezien zijn goede prijs/feature-verhouding een bordje dat ik al voor een aantal kennissen heb aangeraden, omdat hij echt weinig onderdoet voor zijn Z87broertjes. In benchmarks is er vrijwel geen verschil en tenzij je specifieke eisen hebt met betrekking tot bijvoorbeeld multiGPU, is de B85 eigenlijk net zo interessant als een Z87 voor de meeste mensen.

Heb jij ook een Gigabyte G1.Sniper B5?

Goede review. Ik heb nog wel een vraagje: hoeveel fan aansluitingen heeft dit moederbord?
Ik tel er zo snel 4 op het bordje als ik naar de foto kijk.
Zijn inderdaad 4 fan headers. Allemaal PWM dus ze zullen afhankelijk van de temperatuur harde of zachter draaien. Zeker mooi voor een budget moederbord.
Mooie review! Ik ga waarschijnlijk een pc bouwen binnenkort en ik vroeg me af of er sata kabels zijn meegeleverd.
Ja, er worden er 2 meegeleverd. 1 met 2 rechte connectoren, 1 met een rechte en een haakse connector.
Zijn de meegeleverde SATA kabels allebei SATA 6 Gb/s of één SATA 6 Gb/s en één SATA 3 Gb/s? Zou volgens mij toch wel handig zijn als er twee SATA 600 ports zijn dat er natuurlijk ook twee SATA 6Gb/s kabels mee worden geleverd.
Zit er nog verschil tussen 6Gbps en 3Gbps kabels dan?
Inderdaad, er is geen verschil:

Ik heb bij mijn Asus Maximus V Gene wel 3 Gb/s en 6 Gb/s kabels dus eigenlijk dacht ik dat er wel een verschil zou moeten zijn.

Zijn toch altijd dingen die je nog niet weet in de hardware wereld ;)
dank je, net wat ik wilde weten :)
Geweldige review, precies zoals ik dit moederbord ervaar! :)
Super review! Dit wordt mijn volgende moederbord! Dankjewel :)