Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 1520 Zwart Review

cobalt60 14 januari 2014, 2.613 views

Nokia Lumia 1520 Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Mooie beeldkwaliteit
  • Eindelijk FullHD op een WP
  • Zwart is echt zwart
  • Dunne telefoon
  • Goede kijkhoeken

Minpunten

• Lens is gevoelig voor schade!
  • Laadtijd van de accu
  • Zeer beperkte alarmklokfunctie
  • Geen notificatieled bij gemiste oproep/bericht

Introductie
Ik ben al heel lang op zoek naar de perfecte telefoon. En zoals het met vrouwen werkt, die bestaan niet... Ik heb dus gewacht op "the next best thing". En deze phone kwam eindelijk dicht in de buurt van mijn wensen. Een snelle telefoon met een groot scherm in full hd+ dat sublieme foto's maakt. (ik fotografeer vaak met een dslr, en hecht veel waarde aan beeldkwaliteit.) Het komt weleens voor dat ik mijn camera niet bij me heb, en dan zijn er altijd wel momenten dat je even een foto moet maken.

Algemene indruk
Zeer snel toestel: start snel op, reageert heel snappy. Maar dat waren we van WP sowieso al gewend, ook al met een dual core. Aanbod van apps valt mee. Veel mensen klagen over het geringe aanbod van apps voor WP, maar ik heb niet echt te klagen. Slechts enkele apps zou ik graag toegevoegd zien, zie onderstaand (Apps).

Scherm
Zoals al aangegeven is het scherm erg mooi. Tekst is echt haarscherp en foto's tonen prachtig. De kijkhoeken zijn ook prima. Beter dan de Sony Xperia schermen. Zwart is echt diep zwart.

Ik heb wel opgemerkt dat het scherm zo nu en dan 'vreemd' doet met kleuren. Lees daarvoor verderop mijn update.

Camera
Ik was voorheen erg onder de indruk van de kwaliteit van de pureview 808 en de 1020, maar deze telefoons hadden of een te klein scherm, of draaide nog symbian. De 1520 heeft dan niet de sensor van de 1020, ik ben van mening dat de beeldkwaliteit op 5mp downsized niet onderdoet voor het materiaal dat ik heb gezien van de 1020.

De app reageert ook snel. Veel sneller dan de 1020 waarbij het nemen van een foto soms tergend lang duurde, en 'het moment' soms al voorbij was.
Ik vind wel dat de low light performance nog wat verbetering kan gebruiken, maar dit is inherent aan de hedendaagse sensors. (zelfs in dslrs).
Het dynamische bereik is prima te noemen. Ook de mogelijkheid om foto's te schieten in RAW is voor mij een plus. De dual led flitser is uitstekend, en zorgt voor goed belichte foto's.

Mijn oordeel is wel gemeten aan alternatieven binnen de telefoons en niet een dslr. Die verschillen liggen m.i. nog te ver uit elkaar. Verwacht dus geen wonderen.

Accu
Er zit een grote accu in de telefoon. 3400mAh. Dat mag ook voor een 6 inch full hd scherm. Bij middelmatig gebruik gaat deze ook makkelijk 24 uur mee. Tot nu toe kan ik in principe 2 dagen doen met een volle accu, bij middelmatig gebruik.

Laadtijd daarentegen duurt vrij lang. (bedraad aan het stroomnet). Ik heb wireless charging nog niet uitvoerig getest, enkel of het werkt. En dat doet het.

Voor uitgebreide reviews over accuduur lees: http://blog.gsmarena.com/nokia-lumia-1520-battery-life-test/

Apps
In principe zijn alle belangrijke apps beschikbaar voor WP8. Behalve dat Synology (en dat is persoonlijk) niet alle apps voor WP beschikbaar heeft. Ik doel bijvoorbeeld een DS Cam voor mijn ip camera's. Ook vind ik het jammer dat er geen EOS remote is voor WP.

Ben je echt een spelletjesfreak, dan heeft IOS nog steeds een beter aanbod.

Schadegevoeligheid
Ik ben in nederland misschien een van de eerste die heeft ervaren dat het glas van de camera dat uitsteekt erg breekbaar is, maar ik weet zeker dat ik niet de laatste ben die dit meemaakt.

Als je een telefoon ontwikkelt waarbij je de lens van de camera hoger ligt dan de body van de telefoon zelf, dan is het gewoon vragen om problemen. Als je lens net op wat scherps of puntigs valt is het al gedaan. Ik adviseer dus iedereen je hier tegen te verzekeren, al dan niet middels een telefoonverzekering of een kostbaarheden buitenhuisverzekering die ook telefoons dekt.

Tot dusver ben ik uitermate tevreden over de telefoon (incident met de lens buiten beschouwing latend). Ik kan deze telefoon dan ook zeker aanraden.
Let er wel op dat voor mensen met kleine handen en enkel skinny jeans in de kast 6 inch toch echt te groot is!

Tot slot wil ik toevoegen dat men hier misschien uitgebreide benchmarks en unboxing video's hadden verwacht, maar ik dacht dat een review in woorden toch net iets meer toevoegt dan enkel een rating (want die waren er tot dusver alleen). Dus vind ik het flauw als men deze review meteen klassificeert als oppervlakkig.

Zijn er specifieke vragen over het toestel, stel ze dan, en ik zal kijken of ik ze kan beantwoorden.
____________________________________________________________________

Update 20-01-2014
Ik heb al een paar keer ondervonden dat wanneer ik de telefoon uit hibernation haal, de kleuren op het scherm erg vreemd overkomen. Lijkt wel of het beeld ineens 16 kleuren heeft. Na een paar seconden springt hij over op de juiste kleuren. Ik heb dit eerder ervaren bij het toestel dat kapot was, maar verweet dit aan de valschade. Achteraf blijkt dus dat ik die conclusie moet herzien.

Wanneer ik een screenshot neem op het moment wanneer deze 'bug' zich voordoet blijkt dat de capture wel de juiste kleuren heeft. Zo lijkt het dus meer op een hardware dan software issue. Als ik zoek naar dit specifieke probleem blijk ik ook niet de enige te zijn die dit heeft ervaren: http://forums.wpcentral.c...olors-responsiveness.html

Nokia heeft hier nog niks officieel over gezegd. Ik wacht nog op antwoord.

Heb jij ook een Nokia Lumia 1520 Zwart?

Als je een notificatieled mist, is, dan zal je, denk ik, Glance/Glimp nog wel niet ingesteld hebben. Vergrendeld laat het scherm dan de klok zien + alle notificaties die normaal op het lockscreen staan. Werkt prima.
Heb glimp wel aan, werkt ook prima. Maar een notificatieled na gemiste oproep zoals bijvoorbeeld blackberry heeft vond ik wel prettig. Zo kon ik bijvoorbeeld als ik uit een ruimte was gelopen en na een tijdje terugkwam zien dat ik was gebeld zonder de telefoon te pakken of op het scherm te kijken. Ook als ik de telefoon op stil had staan, en gebeld werd kon ik van een afstand zien dat ik gebeld werd (met de led notification app zelfs ook nog wie er belde!) Dat was toch wel erg prettig kan ik je vertellen.
Een notificatieled is wat anders dan informatie op je scherm.
Ik vind het ontbreken van een notificatieled op welke smartphone dan ook een groot gemis.
Gelukkig zijn er ook nog mensen het met me eens :)
Ik denk dat die 16 kleuren te maken hebben met het feit dat je de functie afleesbaarheid in fel zonlicht hebt aan staan. Houd de telefoon maar eens direct onder een felle lamp, dan zal je het waarschijnlijk ook zien. Je kunt dit uitzetten via:
instellingen-> Scherm-> Afleesbaarheid in zonlicht.
Dat gebeuren met die 16 kleuren is een "bekend" probleem in de displaydriver van de WP8 toestellen. Niet iedereen merkt dit. Heel veel telefoons hebben hier geen last van, maar 't is zeker wel een software issue. Soms storend maar je moet wel vrij veel pech hebben als het regelmatig voorkomt. Ik zie het bij mij één keer per twee maanden een keer. Je kunt er verder niets aan doen, hooguit een beetje spelen met je lockscreen, er schijnt een theorie te zijn dat je lockscreen er iets mee temaken kan hebben. Als 'ie net veranderd is of iets in die richting.
Bedankt voor de info. Helaas heb ik van Nokia nog geen officieel antwoord. Op mail en twitter wordt niet gereageerd. :/

Het komt bij mij ongeveer 1x per maand voor. Ook als ik niks doe past het zichzelf weer na een tijdje aan. Ik wilde laatst namelijk een foto maken van het scherm maar was helaas net te laat.
Als het te vaak gebeurt, de Nokia Nederland afdeling is alleen sporadisch via Facebook te bereiken en dan zijn de antwoorden alsnog vooral zinloos.

Als je gewoon direct naar Nokia Care (http://www.nokia.com/nl-nl/support/care-online-repair/) belt (020 nummer) dan gaat 't meestal wel goed en die hebben wellicht wel een antwoord voor je. Anders is er altijd nog Nokia USA. Maar wat er daar gebeurt is hetzelfde als overal, ze verwijzen je gewoon door naar Nokia Care, echter is dat naar mijn ervaring absoluut geen straf.
Nokia care (@NokiaHelps) op twitter heeft anders mijn vraag tot 2x toe gewoon genegeerd. Waarbij ik wel antwoorden zie op hele simpele vragen van anderen.
Tja... Twitter... Je begrijpt wel dat die bedrijven dat vooral voor de show doen hè? Dus alleen extreem simpele en positieve vragen beantwoorden met een heel beperkte groep personeel die totaal niet opgeleid is om serieus antwoord te geven op moeilijke vragen. Dat is logisch, want het is vooral om te doen alsof je veel bezig bent met je klantjes, verder niets. Vergeet niet dat de doelgroep op twitter over het algemeen relatief klein, simpel, a-technisch en vrij jong of vrij oud is.

Als je met een (waarschijnlijk) defect aan je toestel zit, zoals dit schermissue, dan doe je dat het beste gewoon via de normale support kanalen zoals de link die ik je gaf. Als je via kanalen als twitter denkt een serieus antwoord te krijgen op dit soort dingen begrijp je heel dat twitter helemaal verkeerd.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 4 februari 2014 15:32]

Het zal wel aan mij liggen dan.
Nokia repair vraagt meteen de telefoon op te sturen, onderzoekskosten betalen, denk het niet. Ik lees dat er meer mensen last hebben van dit probleem. Jij noemt het een defect, terwijl je eerder praat over een software issue. Wat is het nou?
Nokia doet volgens mij niet aan onderzoekskosten, jij bent in de war met andere bedrijven.

Je kunt ze altijd bellen (wat ik ook voorstelde) om te vragen over die zogenaamde onderzoekskosten waar je bang voor bent.

Kijk, ik heb je aangegeven waar je met je issue terecht kunt en dat weiger je te doen, dan vind ik het nogal kinderachtig dat je de oplossing niet aan wilt grijpen maar wel door wilt zeuren.

Ik weet heel zeker dat Nokia je niet naait met onderzoekskosten. Als je ongefundeerd wilt zeuren op bedrijven is best, maar liegen over dat soort dingen staat je heel slecht.

Of het wel of geen defect is; het toestel doet iets waar je last van hebt, of dat nou de schuld van de software of niet is, maakt geen bal uit. Wellicht kan het gerepareerd worden, misschien via een software truukje. Ik ben Nokia Care niet dus ik heb geen idee. Ik weet wel dat het in de displaydriver lijkt te zitten, maar dat heeft meer met mijn expertise temaken dan met Nokia.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 4 februari 2014 21:50]

Als je nu je eigen reacties eens terugleest, zie je dan niet in dat je totaal niet weet waar je over praat? Je trekt ook nog eens de verkeerde conclusies. Je had het beter bij je eerste antwoord kunnen houden zoals ik nu ga doen bij dit antwoord.
Bedrijven investeren méér en méér in klantsupport via social media. Dat je geen specialistisch uitgekristaliseerd antwoord kunt verwachten in 60 tekens snappen we ook wel, maar het is een laagdrempelige klantingang die voor veel bedrijven steeds meer waarde krijgt.
Aangezien het alleen al hierboven te lezen is dat meer gebruikers er last van hebben, is de kans aanwezig dat het bij Nokia Care op Twitter al eens is aangekaart. Zo vreemd is het dus niet om die vraag daar te stellen.
Je verwacht wel een antwoord te krijgen. Met die perceptie is niets mis. Of het een bevredigend antwoord is, is weer wat anders.
Ik ga dat eens proberen.
Dat is ook bij mij het eerste wat in me opkwam. Vind het persoonlijk een erg prettige feature bij mijn 920. Maar misschien dat de sensor in de 1520 niet goed is afgesteld of dat de sensor defect is?
Ik heb die feature nu disabled en het is nog niet voorgekomen. Maar ik moet er wel bij vermelden dat het met die feature aan ook maar een enkele keer is voorgekomen. Ik kan er dus nog geen uitsluitsel over geven.

Een defecte sensor lijkt me onwaarschijnlijk aangezien ik het op 2 verschillende telefoons heb gezien.

Nokia heeft ook nog niet gereageerd op mijn vraag.
Ik heb hier zelf ook af en toe last van met mijn Lumia 920. Het lijkt eerder juist een negatief te worden van de originele waarde. Eén keer op de uitknop en dan weer om hem aan te zetten en het is weg. Geen idee, heb me er geen zorgen over gemaakt... Maar raar is het wel.
Ik ervaar precies hetzelfde met m'n 1020 .. die heeft het ook af en toe
Heb het zojuist weer ervaren, ook met de functie afleesbaarheid in fel zonlicht is uitgezet. Heeft daar dus niets mee te maken.
Welke functies had je meer verwacht van de alarmklok?
Misschien dat er een app is die eraan voldoet?
Welke functies had je meer verwacht van de alarmklok?
Misschien dat er een app is die eraan voldoet?
Denk aan het instellen van een snoozetijd. Volumeregeling van het geluid.
Als je HTC bent gewend zal je de standaard alarmklokfunctie tegenvallen.
Uiteraard zijn er apps voor, maar ik had stock toch net wat meer verwacht.
Dit probleem had ik ook! En ik kwam ook van een htc (desire c) maar ondertussen ben ik er wel aan gewend.
Ik ben nog niet gewend aan het volume. Heb maar een melodie gekozen die niet hard begint. Maar een oplopend volumeniveau voor een alarm lijkt me toch redelijk standaard. Dat had ik zelfs op een BlackBerry 9700 nog...