Specificaties Losse body, 24,3MP sensor, WiFi - Bekijk alle specificaties

Sony A7 Zwart Review

D0gtag 13 januari 2014, 5.373 views

Sony A7 Zwart

Pluspunten

• Full frame, hoge iso met lage ruis. & gebrek aan crop factor.
  • Focus peaking (gemakkelijker gebruik maken van handmatig scherpstellen)
  • Betere UI /menu structuur dan bij vorige nex camera's
  • E-mount met een wereld aan lenzen icm. adapter bruikbaar (o.a. leica m)
  • Uitstekende (high res. oled) EVF en dito scherm in een compacte magnesium behuizing, maakt het scherpstellen met handmatige lenzen leuk en eenvoudig.
  • Accu's uitwisselbaar met nex series/standaard np-fw50 en tevens is grip te koop voor de α7 om dubbele accu's te plaatsen.
  • Lage prijs, op moment van schrijven al voor 1300¤ verkrijgbaar.

Minpunten

• Groot gebrek aan lenzen met autofocus en native e-mount.(3 stuks op moment van schrijven) aps-c e-mount lenzen zijn bruikbaar alleen in crop mode.
  • Out of the box, onhandig ingesteld na alles zelf ingesteld te hebben werkt het aanzienlijk makkelijker.
  • Zwakke accu & geen losse oplader bijgeleverd.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
De Sony α7 in combinatie met handmatige lenzen (Sinds midden november in bezit).
Ik heb nu al jaren de nex series van Sony onder handen, me laatste nex was de 7, deze beviel zeer goed, maar waar ik echt op zat te wachten kwam aan het eind van vorig jaar: De Sony α7 en α7(r) systeem camera met full frame sensor.

Ik gebruik de Sony α7 exclusief met handmatige lenzen dus punten als langzame of snelle autofocus zal ik niet behandelen. Jpeg/HDR ook niet aangezien ik alleen in RAW schiet en HDR functie niet werkt met handmatige lensen. Ik noem ook niet de verschillen op tussen de α7 en α7r aangezien je deze zelf ook kunt opzoeken en ik alleen de α7 review.

De keuze van de α7 over de α7r is bij mij erg simpel, afgezien van prijs en (marginaal betere) bouwkwaliteit heb ik geen behoefte aan 36mp ( en de bijkomende bestands grootte) Op 24mp is de gemiddelde file size is ~24MB (RAW). Het gebrek aan AA filter is in mijn ogen geen plus zeker niet in straat fotografie, alhoewel ik nog geen storende moiré voorbeelden heb gezien van de α7r.

De Sony α7 is marginaal groter dan de nex 7 en blijft klein genoeg om met een enkele strap om de pols gedragen te worden. Het blijft dus een handig systeem voor de onopvallende fotograaf.

De EVF is ongewijzigd ten opzichte van de nex 7 maar aangezien deze al uitstekend was is dit absoluut geen min punt. Dankzij de EVF is het uitstekend schieten in sterk zonlicht, maar in de meeste gevallen voldoet ook het lcd scherm. Op een winterse stranddag met veel laaghangende zon doet de LCD het uitstekend.

De body van de α7 heeft een magnesium frame (waar het gewicht van de lens op hangt) en een magnesium bovenframe (top paneel en zoeker behuizing) De rest van de camera is met een of ander composiet gemaakt (plastic). Het systeem voelt degelijk aan, niet nikon d800 degelijk maar wel wat je verwacht van een 1500¤ camera. De behuizing is ook stof en water dicht alleen wel met stof en water dichte lenzen niet met handmatige lenzen dus.

Alle functie knoppen zitten goed binnen handbereik ook omdat je alles naar hartenlust kan instellen (Out of the box viel het bij mij niet goed), deze camera borduurt verder op het imago van de nex camera's maar ze hebben gelukkig niet het oude UI overgenomen. De menu's zijn veel overzichtelijker en gemakkelijker te bedienen, je hoeft geen speurtochten meer te verrichten voor de verschillende opties.Nieuw (voor nex 7 gebruikers) is de programma standen knop zoals op de nex 5t/6 en DSLR's en de belichtings- compensatie knop, handig die toegewijde knop maar ik vergeet wel is de compensatie weer op het nulpunt te zetten (geen fout van de camera, slechts user error).

Ook nieuw (voor van de nex 7 komende gebruikers) is de wifi en nfc functionaliteit, voor selfies en handmatige lenzen is het zeker een handige toevoeging :+, Ik zie zeker potentieel voor creatief gebruik.
Het werkt makkelijk en snel getest op zowel android als IOS, windows 8(.1) versie van de applicatie (playmemories app) is jammer genoeg niet instaat om een previews te geven. Het werkt dan dus alleen als remote trigger.
(je hoeft dus ook echt de remote trigger kabel niet te kopen voor deze camera :) )

Ik heb met de nex 7 nooit de flitser hoeven te gebruiken in donkere situaties (f1.4 lens) Met de α7 &f1.2 lens al helemaal niet aangezien er geen flitser op zit en het feit dat er een fullframe sensor in hangt die nog hogere iso waarden aankan (zonder toename in ruis). Iso 6400 is nog acceptabel zeker voor 20x30 prints maar op pixel niveau kan je het wel zien. (zie afbeelding 1&2 hieronder iso6400) De α7 heeft een hot shoe voor flitsers en andere accessoires dus de toevoeging van flitsers is geen probleem.

Een gemiste kans is opladen van de accu door middel van de camera, het liefst had ik gewoon een lader in de doos gezien. Ebay heeft dit probleem opgelost. De accu duur is ook matig van de standaard np-fw50 (rond de 300 foto's), maar gelukkig is het uitwisselbaar met de nex 7.

Wat betreft beeldkwaliteit kunnen we erg kort over zijn, dit is de beste van zijn klasse (systeem camera's) en valt onder de beste van de DSLR's (zie dx0mark of de vele gebruikers forums). De top 10 hiervan wordt gedomineerd door de sony 24mp en 36mp sensoren.

Qua prijs is de camera (vergeleken met zijn concurrenten) uitstekend -1500¤ voor een full frame is gewoon uitstekend.
Er is op dit moment geen concurrent die een full frame systeem camera heeft. Als er een concurrent genoemd moet worden zal dat de omd-em1 van Olympus moeten zijn, een 4/3 sensor met uitstekende EVF en 5 assen sensor stabilisatie. Rond de zelfde prijs body only.

GOT Draadje voor Sony α7(r).
GOT Draadje voor e-mount camera's (nex en alpha series)

Heb jij ook een Sony A7 Zwart?

De prijs/prestatieverhouding van deze camera is inderdaad uitstekend, eigenlijk (momenteel) onovertroffen.
Wat betreft beeldkwaliteit kunnen we erg kort over zijn, dit is [...] de beste onder de DSLR's (zie dx0mark of de vele gebruikers forums).
Je verwijzing naar DxoMark zegt toch wat anders ;)
Bij dxomark staat de d800e en a7r boven in (zelfde sensor), op de 9de plek staat de A7, maar boven hem staan (afgezien van de mediumformat phase one) de 2xRx1 (zelfde sensor) en de d600/d610 (alweer de zelfde sensor van sony). De verschillen zijn marginaal ~4punten, afgezien van andere filter lagen die het verschil betekenen. Maar het verschil in punten met de canon 6d of 5d mk3 zijn toch echt aanzienlijk 8& 9 punten lager. Maar aangezien hij in de top 10 staat met boven hem 6 camera's met de zelfde sensor en onder hem de 5d mk3 of nikon 4d/3ds canon, nikon df , mag ik hem wel scharen onder de besten (zal het anders verwoorden in de review :) )
Welke lenzen gebruik je vooral met de a7 ik zit er over te denken er ook een aan te schaffen maar op dit moment houd het magere lensaanbod me nog tegen.
Als de magere lensaanbod je tegenhoudt, is dit systeem misschien niet voor jouw bedoeld. Ik gebruik geen autofocus of Sony lenzen. Ik heb specifiek dit camera systeem omdat ik het gebruik met analoge lenzen zoals de konica's, jupiters en elk andere lens en systeem wat er ooit gemaakt is. Dat is het voordeel van de sony E-mount, alles past er op. Als je liever autofocus en een groot lensaanbod wilt is misschien de Olympus om-d series beter voor je (m4/3).
Heb je iets van "sensor flare" gemerkt bij fotos in het donker?