Canon PowerShot S5 IS Zwart Review

vegterb 28 november 2008, laatste update op 28 november 2008, 1.264 views

Canon PowerShot S5 IS Zwart

Pluspunten

• Gewicht
  • Vormgeving
  • Instel mogelijkheden (ISO, F-Getal, Focus)
  • Optionele Lenzen / Flitser

Minpunten

• Beeldkwaliteit Viewfinder / Zoeker
  • Kleurechtheid soms niet perfect (naderhand bijstellen noodzakelijk)

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Aanschaf
5 Maanden India met een Powershot A720 en op de laatste dag in de laatste trein wordt ik ziek en laat ik mijn camera liggen. 200 foto's kwijt... :'(

Na thuis aangekomen te zijn, van de antibiotica af te zijn en weer terug op gewicht op zoek naar een andere camera. Aangezien ik al enige tijd een hobby fotograaf was was ik op zoek naar een iets professionelere camera met meer mogelijkheden. Helaas was mijn kennis op het gebied van DSLR zeer beperkt tot niet aanwezig. Mijn kennis op het gebied van Digitale Compact Camera's daarentegen was goed tot zeer goed.

Voor mezelf moet ik altijd alles weten van een camera. Bij een Digitale Compact Camera zitten daar grenzen aan, bij een DSLR niet echt. Je moet dan niet alleen naar een body zoeken, maar ook naar lenzen en andere zaken waar ik nog geen verstand en ervaring mee had. Daarbij zou de DSLR die ik dan zou willen veel te duur zijn.

Digitale Compact Camera, op zoek naar top of the top en best of the best. Al vrij snel kwam ik op deze camera uit. Deze camera zou de ideale stap zijn voordat ik naar DSLR toe ga, met deze camera kan ik experimenteren en als ik wil: voorzet lenzen en flitsers. Met een hoge zoom, kantelbaar scherm, goede instel mogelijkheden en, naar ik me liet vertellen, een goede lens heb ik gekozen voor deze camera.

In- en uitzoomen
Wat mij direct opviel was hoe stil en snel het in- en uitzoomen ging. Met een groot zoom bereik was ik in staat om snel ergens op in te zoomen zonder de buurt wakker te maken. Naast dat het snel en geruisloos ging kon je nu ook langzaam in en uit- zoomen. Daarbij is deze functie ook beschikbaar tijdens het filmen.

Beeldsensor
Een CCD-Sensor die vrij goed is in zijn taak. Met een grote van 0,4 inch niet de grootste, maar heeft erg weinig last van ruis. Daarentegen wel de standaard problemen met een CCD-Sensor; Bleeding; verticale strepen bij overbelichting door lampen.

De beeld sensor is een DIGIC III met iSAPS. Welke door Canon zelf ontwikkeld is, ze geven zelf aan dat deze beter is dan de CMOS versie in de DSLR vanwege de beter berekening van witbalans. Of dat waar is weet ik niet helemaal zeker, de kleur echtheid van de foto is niet altijd naar wens. Het is daarom aan te raden dat zodra er iets gevonden wordt waarvan men 100% zeker weet dat het niet witter kan om de camera dit te laten gebruiken voor de berekening van de witbalans. iSAPS is in staat om gezichten te detecteren, wat erg handig kan zijn bij foto's maken van mensen, waarbij er scherp gesteld wordt op de persoon zelf en niet op de omgeving. (AF/AE/FE technologie)

Met ISO waarden lopend van 80 tot 1600 heb je behoorlijk veel speelruimte. 8 Megapixel is naar mijn mening dan ook ruim voldoende, zeker voor een hobby fotograaf die mogelijk een foto laat uitvergroten, maar de meeste toch gewoon op de computer laat of laat afdrukken.

Beeldsensor > Scherm
Het beeld van de sensor wordt geprojecteerd op een 2,5 inch scherm. Erg groot en erg duidelijk. Het scherm is kantelbaar wat ontzettend makkelijk is, zeker bij het nemen van foto's van onderaf of boven je hoofd is dat onbetaalbaar. Daarbij kun je zo het scherm wegdraaien van invallende zon.

Een nadeel is het scherm door de viewfinder / zoeker. Dit zijn 'maar' 115.000 pixels, dat zorgt voor weinig scherpte, de kwaliteit van dit beeld is daarom ook niet optimaal. Toch vind ik het zelf fijner om de zoeker te gebruiken, zo heb ik meer stabiliteit en heb ik toch het gevoel meer controle te hebben over de te nemen foto. Een voordeel van de zoeker is dat alle informatie die op het schermpje te zien is ook in de zoeker zichtbaar is.

Lens
12x zoom is vergelijkbaar met een lens op een DSLR van 36-432mm, wat een behoorlijk bereik is en ideaal. Er hoeft niet gewisseld te worden in lenzen.

Daarbij is dezelfde lens in staat om tot 0cm (super-macro) scherp te stellen, wat prachtige plaatjes op kan leveren. Echter bij deze super-macro functie zijn er weinig instelmogelijkheden voor DOF (Depth of Field). Bij de 'standaard' Macro is er een klein zoombereik, maar deze is zo klein dat ik die tot noch toe nooit gebruikt heb.

De f-waarden van f/2.7 - f/8 zijn niet spectaculair, maar zeker wel bruikbaar. Zelf heb ik nog niet veel ervaring in het gebruik hiervan. Heb zelf nog niet veel gewerkte met DOF en kan dus ook niet heel veel zeggen over de kwaliteit van deze functie. Zodra ik hier wat meer ervaring mee heb zal ik deze review bijwerken. Deze alinea.

Ondanks dat het hier een vaste lens betreft is het mogelijk om andere lenzen te gebruiken. Deze kunnen met behulp van de Canon LAH-DC20 Lens Adapter (Powershot S2/S3/S5 IS) over de lens heen gezet worden. Een voordeel van deze, relatief goedkope, adapter is dat er een zonnekap bij zit. Een nadeel is dat de lens niet meer makkelijk afgesloten kan worden met een klepje. Dit is echter ook niet nodig omdat de lens goed beschermd wordt door de adapter.

Onderstaande producten heb ik aangeschaft en ook hier zal ik even de nodige informatie en ervaring over geven. Ik deze lenzen destijds in Amerika besteld, samen met andere benodigdheden.
  • Canon Teleconverter TC-DC58A f Pro1
  • Canon Wideconverter WC-DC58A
  • Canon 500D Close-up Lens
Canon Teleconverter TC-DC58A f Pro1
Naar mijn mening de minste van de drie. Ondanks het feit dat deze converter het zoombereik vergroot tot 648mm en daarmee vrij extreem wordt is de lens lastig in gebruik. Alleen bij het volledig inzoomen kan de lens gebruikt worden. Zodra er uitgezoomed wordt is de lens zichtbaar op de foto (wat ook gebruikt kan worden). Echter in uitzonderlijke gevallen kwam de lens goed van pas.

Canon Wideconverter WC-DC58A
Mijn beste aankoop. Een 27mm groothoek, zorgt ervoor dat er meer zichtbaar is op de foto. Dit komt vooral van pas als er in huis foto's gemaakt worden. Dit heeft ook als voordeel dat men niet ver van objecten af hoeft te staan om er een foto van te kunnen maken.

Inzoomen wordt echter wel beperkt. Het kan wel, maar er vormt zich een waas om de objecten, soort extreme vorm van bleeding. Ook dat is mooi te gebruiken natuurlijk. De lens zorgt niet of nauwelijks voor vervorming, deze vervorming is niet tot zeer moeilijk zichtbaar op foto's.

Canon 500D Close-up Lens
Een simpel vergrootglas. Kan handig in gebruik zijn en zorgt ervoor dat dat waarvan je een super-macro foto maakt net iets dichter bij komt.

Bestand type
De camera slaat de foto's op in JPEG. Net als elke andere camera. het is mogelijk om een firmware upgrade / hack te doen zodat er ook in RAW geschoten kan worden, maar het schijnt dat er veel aan de foto wordt gesleuteld door de camera waardoor ook RAW niet veel anders / beter uit komt. Daarbij zorgde het voor problemen met de interface naar de computer.

Flitser
De standaard flitser is goed voor het flitsen op korte afstanden en het direct flitsen. Met een bereik van 50 cm - 5,2 m is de flitser acceptabel. Toch heb ik er een externe flitser bij gekocht. De 430EX, deze heeft een groter bereik, meer kracht en meer mogelijkheden. De camera kan goed omgaan met beide flitsers. Bij het inzoomen wordt dat ook aan de flitser verteld die hier rekening mee houdt bij het flitsen.

Opslag
Gebeurd op een SD geheugenkaart. Eigenlijk weinig tot niets op aan te merken, dit is lekker snel en er kunnen veel soorten kaarten in. Uitlezen kan in een kaartlezer of via de bijgeleverde kabel.

Batterij
Zelf heb ik GP ReCyKo batterijen gehaald. Deze hebben net iets meer kracht, houden hun energie wat langer vast en zijn oplaadbaar. De Camera is vrij zuinig en een geheugenkaartje van 4 GB kan gemakkelijk vol geschoten worden met 1 set (van 4) batterijen. Zelf geef ik de voorkeur aan batterijen. Makkelijker en goedkoper te vervangen en in geval van nood kun je makkelijk even ergens nieuwe halen. Als een accu leeg is, dan heb je simpelweg gewoon pech.

Al met al een fantastische aankoop. Als je er veel energie in steekt kun je veel leren met deze camera. Het hangt er vanaf hoe snel je leert, maar de grenzen van de camera worden op de duur wel duidelijk. De kwaliteit is niet te vergelijken met die van een DSLR, maar komt het dichtst bij van alle compact camera's. Naar mijn idee is dit een van de betere (misschien de beste) uit de compact camera's. Voor die mensen die net geen DSLR willen.

~[Work in progress... Ik zal t.z.t. de positieve en negatieve van de camera invullen en foto's toevoegen.]

Heb jij ook een Canon PowerShot S5 IS Zwart?

Een duidelijk review, misschien een paar foto's erbij zal je review compleet maken ;)