BlackBerry Bold 9780 Wit Review

matthewk 13 januari 2014, 249 views

BlackBerry Bold 9780 Wit

Pluspunten

• Accuduur
  • Camera
  • Bouwkwaliteit
  • Bereik
  • Blackberry suite

Minpunten

• Reboots duren te lang
  • Blackberry Enterprise Services limiteren mogelijkheden

Intro

Ik was op zoek naar een zakelijke telefoon. Zoals wel meer mensen heb ik totaal geen nood aan spelletjes op een telefoon. Ook op mijn Android en Windows 8.1 devices staan bijna geen enkele spelletjes. Enkel op mijn surface RT kan er soms wat western schieten vanaf. Ik ben een strikt surf en turf gebruiker als het op niet-telefoon gerelateerde activiteiten aankomt. Op Android heb ik onlangs de fantastische Tinder app gevonden, maar die heb ik na wat grappen en grollen ook niet meer gebruikt. Je zou je bijna afvragen waarom ik een smartphone gebruik:

- Nieuws
- Voetbal
- Surfen
- Whatsapp
- Facebook messenger
- Bankzaken
Enkel op mijn surface gebruik ik ook andere apps zoals ebay en amazon kindle.

Meer heb ik mijn smartphone eigenlijk niet voor nodig. Batterijduur is bij mij van groot belang, alsook het bereik omdat ik vaak pendel tussen belgiŽ en Nederland. Nu we mijn gebruikersprofiel hebben uitgeklaard kan ik een korte review schrijven.

De eerste ervaring

De eerste ervaring met BlackBerry en ook al zij het een ouder toestel, ik was toch benieuwd. Ik kan moeilijk overweg met touchscreen dus wou wel eens weten of zo'n fysiek toetsenbord soelaas kan bieden. Daarnaast vreten de touchscreens van vandaag batterij alsof het helemaal niets is. Problematisch voor iemand die af en toe geen zin heeft om de mobiel aan de oplader te hangen.

Zodra ik de BlackBerry Bold 9780 in mijn handen neem ben ik al meteen overtuigd van de bouwkwaliteit. Je merkt dat je een premium toestel in je handen hebt, zoals dit met de Nokia Lumia lijn het geval is. Het bijgeleverde hoesje is daarnaast niet maar ťťn milimeter dik en lijkt wat te kunnen hebben. De 1,5 meter val heeft de BlackBerry in ieder geval perfect overleefd (al heb ik hem hier met zijn rug naar onder laten vallen, op een houten ondergrond en met het hoesje aan). Gezien dit de gemiddelde val zal zijn, heb ik een goed vertrouwen in de degelijkheid van de telefoon.

Qua bereik kent deze telefoon (naar mijn ervaring) zijn gelijke niet. Ik heb een zeer goed WIFI bereik waar andere telefoons (Lumia, Samsung, Apple) afhaken en ook het GSM/3g bereik is ongelooflijk. Tot diep over de belgische grens wist de BlackBerry het KPN bereik vast te houden en ik kon daarnaast nog zeer goede gesprekken voeren zonder kwaliteitsverlies. Echter ook hier weer: BlackBerry biedt premium telefoons en je betaalt hier ook voor.

Het toetsenbord, als laatste, is een USP van BB. Het is ontegensprekelijk dat de beste keyboard-telefoons van blackberry komen. Een hellende knop zorgt er voor dat je maar zelden je aanslag mist.

Batterij

De batterij is fenomenaal. Ik ben vanaf 83 een meting gaan doen met een batterij meter en zie dat hij na tien uur bijna niets is kwijt geraakt ondanks intensief gebruik via 3g. Dit is ongekend voor een voormalig Android gebruiker en is dan ook een reden voor velen om voor deze telefoon te kiezen. Screenshot volgt zsm.

Het OS

Het OS, BB 6, is verre van slecht. Sterker nog, het is vrij simplistisch. Je weet waar je wat moet zoeken vanaf het eerste moment. Vrij intuitieve menu-indelingen zorgen er voor dat je nooit moet zoeken waar je wat moet vinden. Echter voelt het allemaal heel erg 2d aan, Android 1.5-achtig (ook al was BB eerder, ik heb geen ervaring hiermee dus vergelijk het maar even met het OS dat eigenlijk BB na-aapte). De integratie van BES in het geheel beperkt ook het gebruik van E-mail en de browser. Zwaar irritant en ook een van de hoofdredenen waarom ik voor mijn hoofd-telefoon geen BlackBerry met BB OS6 zou nemen. BB 10 is nu wel een optie en ik zou mijn Android telefoon dan ook meteen inruilen.

Het aantal apps is sowieso niet erg beperkt. Ik heb alles wat ik nodig heb, zoals facebook (messenger), whatsapp, ING bankieren, .... Ik had het veel erger verwacht. Het lijkt alsof Windows wel het BB 6 niveau heeft overstegen. Meer exotische apps moet je er dus niet verwachten en het spelaanbod is niet alleen beperkt, maar ook vrij slecht. Maar ik geef hier niet om, je koopt een blackberry niet omdat je spelletjes wilt spelen.

Een nadeel van BB 6 is dat je ontzettend vaak moet rebooten bij het installeren van apps en het rebooten van je telefoon neemt minstens 3 minuten in beslag. Dit is zelfs voor die tijd onbegrijpelijk, gezien in 2010 een Android, Windows en Apple telefoon op luttele seconden kon opstarten. Nu is dat niet meer van toepassing bij BBX, maar daar heb je als gebruiker van de bold 9780 natuurlijk niets aan.

Gelukkig heeft BlackBerry een goede suite die veel goed kunnen maken. In tegenstelling tot bvb iTunes of Zune is dit een heel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk programma. Simplistisch, opnieuw, maar wel hyperefficiŽnt. En dat zien BB gebruikers natuurlijk graag.

Camera

De camera van de BB Bold 9780 is goed. Heel erg goed. Ik heb geen steady hand en kan zeer zuivere foto's maken op 5 megapixels. Het led flitsertje doet het fantastisch.
De videocamera doet het iets minder. Een resolutie van 640*480 is niet echt fantastisch te noemen. Maar goed, de resultaten zijn ook hier weer bijzonder zuiver. Ik ken telefoons met een hd-ready opnameresolutie waarbij het beeld ontzettend onzuiver is. Neem bijvoorbeeld alle Chinese telefoons en de lenzen die lenovo gebruikt.

conclusie

Een zeer goede zakelijke telefoon die door BES jammer genoeg gelimiteerd wordt in zijn capaciteiten. Gelukkig heeft BlackBerry dit nu rechtgezet en moet je geen extra abbo's meer afsluiten voor basisfunctionaliteit. Vanuit mijn gebruikersprofiel is dit een geweldige telefoon. Voor de meer tech-oriŽnted smartphone gebruiker kan ik me echter voorstellen dat de eenvoud en het gebrek aan apps dodelijk is.

Heb jij ook een BlackBerry Bold 9780 Wit?

Je zegt dat een Android of Windows toestel in enkele seconden opstart en dat de BB daardoor in vergelijking erg traag is. Ik heb ervaring met eerste genoemde 2 OS'en en heb nog nooit gehad dat het in enkele seconden opgestart is. Inderdaad wel stukken minder dan 3 minuten, maar is die drie minuten ook als je niets geinstalleerd hebt en puur opnieuw opstart. Ik neem aan dat BB tijdens een reboot na installatie ook dingen aan het doen speciaal voor die installatie waardoor hij langer bezig is.
Maar het feit dat dit moet is storend, gezien het bij de andere OS'n niet moet. Enkele seconden reken ik ook onder: 10, 20, 30 seconden.
Is het OS niet BB 7?

Die lange opstarttijd herken ik ook van mijn Playbook. Daar mag je ook rustig een paar minuten op wachten, waar mijn Galaxy S3 misschien 40 seconden kwijt is om een complete bootcyclus te voltooien. Ik kan je vertellen dat dat inderdaad zo opvallend is dat het het vermelden waard is, ook al is het niet vaak nodig.
Mijn max upgrade is in ieder geval BB 6.x. Ik heb gisteren nog geupgrade :) Maar goed, ik ben heel tevreden over dit zakelijke toestel, ondanks de verwoven BES dingen die me niet toelaten om te mailen of te browsen met de standaard browser.

[Reactie gewijzigd door matthewk op 13 januari 2014 14:34]

Ah ok, weer wat geleerd. Kan zijn dat ik met de typenummers door de war ben dan. Is het niet mogelijk om geen BES in te stellen, zodat je niet per se alles via BB servers hoeft te laten lopen? Dan is je data niet gecomprimeerd en versleuteld, maar kan je volgens mij wel bij alle webpagina's.
Niet zover ik weet. Maar vooral qua emails is het irritant. Ik wil gewoon mijn mails kunnen lezen zonder de BB mail app. En een gratis vervanger is er helaas niet in de store :(