Lenovo IdeaPhone S920 Wit Review

gerrymeistah 11 januari 2014, 578 views

Lenovo IdeaPhone S920 Wit

Pluspunten

• Spotgoedkoop
  • Groot scherm
  • Goede batterijduur
  • Snelle CPU
  • Degelijk

Minpunten

• Geheugen traag?
  • Backcover voelt fragiel aan
  • Lenovo rom heeft mankementen
  • Geen upgrade naar KitKat

Onlangs heb ik de Lenovo S920 gekocht vanuit China voor een schamele 166,-, inclusief 16,- verzendkosten. Omdat deze telefoon in Nederland vrijwel niet bekend is, schrijf ik er maar eens een review over.

Hardware
Gezien de prijs zijn de hardwarespecificaties van de S920 best indrukwekkend, al brengen telefoons als de Motorola Moto G daar nu langzaam verandering in. Het scherm heeft een diagonaal van 5,3" met een resolutie van 1280x720 en behoort daarmee tot een van de grotere smartphones, maar is eigenlijk nog net geen "Phablet" zoals bijv. de Galaxy Note telefoons dat zijn.
De Android knoppen zijn capacitief en zitten zoals gewoonlijk onder het scherm. Aan de achterkant van de behuizing zit een speaker en een 8MP camera, aan de voorkant vinden we een 2MP camera. De telefoon bevat een Mediatek Quadcore SoC waarvan de kernen op 1,2Ghz draaien. Daarnaast beschikt de telefoon over 1GB werkgeheugen en 4GB intern geheugen. Er kunnen maar liefst 2 sim-kaarten in de telefoon geplaatst worden, en wel van het oude, grote formaat. Van die 2 sim-kaarten kan alleen de eerste gebruikt worden voor 3G verbindingen, de andere kaart biedt alleen een 2G-verbinding aan. Om het geheel af te maken zit er naast de simkaartsloten een microSD slot waar kaarten met een formaat van maximaal 32GB geplaatst kunnen worden. Om het geheel van stroom te voorzien is er een Li-polymeer accu meegeleverd met een capaciteit van 2250mAh.

Software
Net als elke fabricant levert Lenovo een aangepaste rom. De aanpassingen vallen reuze mee, helaas zijn sommige aanpassingen enigzins irritant. Lenovo heeft het thema van Android aangepast, de achtergrond van standaard applicaties is donkergrijs en selecties zijn oranje. Dit zorgt ervoor dat sommige apps (zoals die van 9292ov) niet goed worden weergegeven, omdat de designers van die app uitgingen van een zwarte achtergrond van bijv. tabbladen. Hoogstwaarschijnlijk zal dit probleem ook bij andere apps bestaan.

Daarnaast heeft Lenovo een McAfee app meegeleverd, is er een LenovoPower programma en zijn de systeeminstellingen vervangen door een eigen versie met tabbladen. De logica van die tabbladen ontgaat mij, maar wat mij het meeste ergert is dat bepaalde opties zoals het batterijverbruik uit dit venster zijn gehaald. De achterliggende gedachte was waarschijnlijk dat men het Lenovo Power programma daarvoor dient te gebruiken. Helaas is het Lenovo Power programma niet zo overzichtelijk als de standaard Android applicaties: in mijn ogen is dit een groot gemis. Gelukkig is alleen de link naar het batterijvenster verwijderd, als je in DashClock op de batterij tikt wordt gewoon het oude batterijoverzicht geopend.

Sinds 30 januari heb ik 2 OTA updates ontvangen, beiden waren het kleine updates, de Android versie bleef op 4.2 steken. Er schijnt geen nieuwere versie in de maak te zijn en ook op XDA en dergelijke zijn weinig mensen te vinden die zelf mods maken voor deze telefoon. Tenzij je zelf custom roms wilt gaan maken zul je dus vast moeten houden aan Lenovo's software.

Performance
Over het algemeen voelt de telefoon heel erg snel aan, wat ook te verwachten valt van een quad-core. Helaas lijkt het erop dat het opslaggeheugen niet heel erg snel is, als de telefoon namelijk het een en ander wil laden lijkt alles opeens een stuk trager te gaan. Daarnaast voelt Android nog altijd langzamer aan dan Windows Phone 8 op mijn andere telefoon, een HTC 8X. Waarschijnlijk zou Android 4.4 de snelheid nog wat verbeteren, helaas lijkt dit niet beschikbaar te komen op de S920. Ik zal zodra ik er tijd voor heb wat benchmarks draaien op de telefoon.

Bouwkwaliteit
De telefoon ligt goed in de hand en lijkt ondanks dat er bijna geen metaal aan zit erg stevig in elkaar te steken. Toen ik na enkele dagen mijn HTC 8X weer eens vasthield merkte ik dat de HTC toch nog niet iets meer premium aanvoelt, maar echt storen doet het me niet. De backcover van de Lenovo voelt wel een beetje fragiel aan bij het openmaken/sluiten, ik heb het gevoel dat de backcover bij regelmatig gebruik wel eens wat clipjes zou kunnen verliezen die de cover tegen de telefoon aan klikken.

Iets wat mij wel opviel is dat ik minder goed kon typen (met Swiftkey) dan op mijn 8X. Ik vermoed dat het touchscreen van iets mindere kwaliteit is, al zou het ook eraan kunnen liggen dat ik nog aan het Windows Phone 8 toetsenbord gewend ben. Ik zal hier later nog op terug komen, zodra ik wat vaker op beide telefoons heb getypt.

Scherm
Het is een standaard rubriek van elke uitgebreide telefoonreview, maar ik zal eerlijk zijn: ik ben niet kleurenfanatisch genoeg om hier iets nuttigs neer te zetten over de kleurweergave. Resoluties vind ik iets belangrijker, en persoonlijk kan ik goed leven met de 720p resolutie. Natuurlijk ziet alles er net iets scherper uit op 1080p, maar je zult geen last hebben van gebrek aan ruimte op je scherm of grote gebreken aan detail.

Camera
Ook hier ga ik niet veel woorden aan kwijt maken. Voor goede foto's gebruik ik mijn DSLR, voor snapshots de telefoon die ik bij me heb. Deze telefoon maakt prima snapshots, de front camera is net als bij de meeste telefoons niet veel soeps. Hoe de Lenovo vergelijkt met andere telefoons kan ik niet zeggen.

Batterijduur
Gezien de lage prijs van de telefoon vind ik de batterijduur indrukwekkend. Met een acculading heeft de telefoon het 2 dagen en 2 uur overleefd totdat de telefoon nog 1% aangaf. Hierbij stond 3G altijd aan, Wifi wel eens aan en heb ik ca. 10 minuten gebeld. Daarnaast heb ik meerdere potjes van De Slimste Mens bijgehouden en af en toe iets op het internet opgezocht. Ik zou het zelf omschrijven als gematigd gebruik. In vergelijking met mijn 2 voorgaande telefoons, de HTC 8X en de LG Optimus 2X is de batterijduur zeer goed te noemen.

Design
De telefoon is geen overduidelijke cloon van een bepende telefoon, maar vertoont wel enige gelijkenissen met de HTC One X. Het design is redelijk simpel en rijk aan plastic, geen echt selling-point dus. Ondanks de simpelheid vangt de telefoon wel veel blikken, enerzijds door het onbekende merk, anderzijds omdat het scherm op dit moment toch nog bovengemiddeld groot is.

Tot nu toe ben ik blij met mijn aankoop. De telefoon doet wat ik van hem verwacht, houdt het lekker lang vol op een acculading en doordat het geen standaard-merk is valt de telefoon ook op een leuke manier op. Helaas lijkt het geheugen wat traag en heeft Lenovo een paar vreemde veranderingen gemaakt aan de rom die ze mijns inziens beter weg hadden kunnen laten. Voor dit geld zou ik de telefoon echter alsnog zo nog een keer kopen!

Heb jij ook een Lenovo IdeaPhone S920 Wit?

Dank je wel voor deze review.
Ik heb deze ook op mijn keuzelijstje staan .
Waarom ?
+grootscherm
+mtk89
+720 x 1280
+Battery 2250mAh
+prijs
Waar vind je dat bij andere :)
Ik heb deze telefoon ook, maar ik heb er een andere rom op gezet. Er zijn er best veel te vinden op needrom. Ook met 4.4