Specificaties Tower, 6 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Zalman Z9 Plus Review

rickboy333 11 januari 2014, laatste update op 11 januari 2014, 1.089 views

Zalman Z9 Plus

Pluspunten

• Mooie kast voor weinig geld
  • Je kan 2 fans regelen met de Fancontroller
  • Goede koelmogelijkheden
  • Veel ruimte voor kabelmanagement
  • Binnenkant erg goed en netjes
  • PSU's op 2 verschillende manieren te monteren.

Minpunten

• Lak van de schroeven erg slecht.
  • Geen standaardmaat standoff moederbord pootjes.
  • De Temperatuurmeter heeft een lelijke rode kleur.
  • Gleuven bij de 5 inch bays waar licht doorheen schijnt.
  • Sleuven van het kabelmanagement zitten dicht bij elkaar en ook boven elkaar waardoor je een dikke prop kabels krijgt.

Beste Tweakers.

Ik heb een tijdje geleden een Zalman Z9 aangeschaft. Dit omdat mijn oude kast echt te oud was. Ik heb gekozen voor de Z9 omdat hij genoeg koelmogelijkheden had, een mooie strakke kast is,kabelmanagement en tot slot omdat gewoon van blue leds hou

Verpakking
Persoonlijk vond ik de Z9 een beetje sober verpakt. 2 piepschuim blokken en een stuk plastic overheen. Dit kan je negatief zien natuurlijk maar ook positief omdat je dan minder rotzooi hebt. Nadat ik de Z9 voor het eerst opendeed vond ik de manual, de schroeven. en een verlengkabeltje voor je 12 volt processor voeding. De manual heeft het over meerdere uitvoeringen van de Z series. Maar de Z9 staat wel centraal. De Z9 heeft in totaal 11 6-32*6 mm schroeven 12 draaibouten voor de ODD, 5 standoffs, 17 m3*5mm en de schroeven die bij de HDD rubbers horen. en er zitten ook 5 tie's bij.

Nadat ik de kast voor het eerst openmaakte vond ik hem er op zich goed uitzien. Maar de kast zelf voelt stevig aan. Verder zitten er 4 fans in waarvan 3 bleu led. Deze zijn niet heel erg stil maar wel stil genoeg in mijn geval omdat ik ze aan een fan controler heb ge´nstalleerd.

Wat me ook opvalt is dat je de voeding op 2 manieren er in kan doen. Ik weet niet of dit standaard is bij de meeste kasten maar het viel me direct op. Helaas de voeding in de air circulation mode doet sluit de voeding niet helemaal goed af aan de moederbord kant. Dit is wel jammer, maar je ziet er vrij weinig van. Verder valt het op dat er maar 2 pinnen aan de fan controller zitten. 3 pins gaan er natuurlijk we in aangezien de 3e pin voor een tachometer is. maar helaas gaan 4 pins fans er niet meer in.

Monteren

Het monteren ging vrij goed. op een paar dingen na, de standoff pootjes zijn geen standaard maar zijn dikker. Dit is erg vervelend als je er eentje kwijt bent. verder valt het me op dat de lak van de schroeven erg slecht is, de lag van die schroeven gaat er al af als je 2 keer met de schroevendraaier in de schroef zit. Ik heb serieus een paar schroeven opnieuw moeten spuiten omdat de zwarte lak eraf was.

Het moederbord ging er probleemloos in, net als het I/0 schild. Nadat het moederbord erin zat was het de beurt aan mijn 4 harde schijven(waarvan 1 echt gebruikt word) Het rubber ging er vrij stabiel in. Gewoon duwen en je hoort een keer ''klik'' en hij zit. Je kan ze eventueel nog met een draaibout extra vastschroeven. Maar dit is niet nodig.

Daarna was mijn SSD aan de beurt. Hij moet in de 2.5 bay.
Er zitten 2 SSD bays in de kast. Een aan de achterkant waar hij normaal gesproken ingaat. En nog op de plaats van de Diskette/cardreader waar je ook nog eventueel een extra HDD kan plaatsen. Ik heb het aan de achterkant geschroefd omdat ik dat mooi weggewerkt vond. Het enige nadeel bij deze kast is dat de SSD bay stroef is. Je moet het een beetje buigen.

Nadat de SSD en de HDD's zaten was het de beurt aan mijn 5 inch bays; de floppydrive uit 1986 (ja ik weet we leven in 2013/14 maar ik heb hem nodig voor mijn bijbaantje) De Blueray brander en de Fancontroller. Het monteren ging vrij goed Je kan de drives vastmaken met draaibouten maar ik heb er gewone schroeven ingezet. ivm de Floppy. Het gaat erin zoals je zou verwachten. Maar het nadeel is dat de drives ver uit elkaar zitten. Daardoor kan je een sleuf aan de voorkant krijgen waar blauw light uitkomt.

Toen kwam het voorfront aan de beurt en die moest er ook af Wat me meteen opvalt is dat er voor de Power button/led een stekker is gemaakt. Zodat je tijdens het monteren deze los kan halen. Handig als je hem een keer wilt schoonmaken. Verder zag ik dat er voorin een stoffilter zat. Wat wel raar is aangezien de zijkant en achterkant gewoon totaal open zijn. Zalman heeft blijkbaar gedacht dat iedereen koele lucht aan de voor en onderkant wil. Ik vind het juist fijn als koele lucht via het zijpaneel binnenkomen. De stoffilters zagen er redelijk uit. Misschien iets te grof. Maar verder goed genoeg.

Boven zat alles goed. Hierna ging ik mijn kaarten monteren, een Diamond 3dfx Voodoo 2 en een Asus GTX760-DC2OC-2GD5 MSI Radeon R9 290 Gaming 4G. Die gaan er beide probleemloos in.

Een extra COM poort installeren was ook geen probleem. De schroefgaten zijn gewoon stabiel. Dus het zal niet al te snel wiemelen.

Hierna heb ik de PSU erin gezet en kwam de echte nachtmerrie Kabelmangment. En het kabelmanegment was slecht qua monteren. Omdat je met de kabels van de fan controller en de dikke Front USB kabels zit moet je echt gaan liggen peuteren. Daarbij komt in mijn geval ook nog dat ik met 2 Pata kabels zit (een voor mijn oude HDD en een voor de Floppy) en ook nog eens de kabels en sensoren voor mijn fanctontrollers. Dus dat was even passen en meten. Toen ik een nieuwe Satakabel had (de oude was afgebroken) Kon ik eindelijk alles afmaken. Maar 5 ties was niet genoeg voor mij. Ook is er geen kabelmanagement voor de bovenste 2 fans wat betekend dat de kabels langs mij CPU moeten om vervolgens in het kabel mangement gat te gaan.

Het kabelmanagement qua ruimte was wel weer goed. Maar alle kabels gingen zeg maar naar een gat. En deze berg kabels werden snel te dik Gaten dicht bij de CD drives had al een hoop geschild.

Ook knelde de PSU de Floppykabel af (die zit onderin). Dit is niet zo'n ramp aangezien ik een zeldzame floppygebruiker ben. Maar dit kan ook een probleem worden als je front USB 3.0 hebt. Bij de Delux 4 zit die onderaan en die kabels zijn ook flinke joekels. of andere dingen zoals COM, Sata en usb 2.0 Ook een kaart in slot 7 moet niet al te groot zijn.

Maar na veel gedoe paste alles er precies in. (had ondertussen maar ergens een ronde Patakabel vandaan gehaald) Met 7 ties zat alles er strak in.

Fans monteren ging ook goed. op het feit dat de schroeven slecht zijn na.

Dus toen kon hij voor het eerst aan. Koelen ging goed, de snesor gaf een correcte temperatuur (heb ik getest met de temperatuursensor van de fancontroller)

De HDD led deed het slecht. Of het aan de kast light weet ik niet maar hij werkt niet. Verder werkte alles na behoren. Ik vind het uiterlijk van de Z9 er stoer uitzien vooral als er meer blue led fans inzitten. Ik vind alleen de temperatuurmeter van de Z9 er lelijk uitzien. het is een rode kleur die lijkt op een wekkerradio uit de jaren 80 die ook nog een zeer opvallend en groot op de kast staat. Je kan deze temperatuursensor niet uitzetten.

Nog wat dingen achteraf

dingen die niet bij de installatie aan bod kwamen waren:

- het back paneel bovenop de kast. Deze kan lastig zijn om eraf te krijgen omdat je 4/8 verschillende drukstripjes moet inhouden. Bij het verwijderen van dit paneel kan je bij de 2 bovenfans komen.

-Er is mogelijkheid tot waterkoeling.

- De Rubberen voeten zijn erg stevig, verschuiving kan bijna niet voorkomen.

Eindconclusie:

Prima kast voor weinig geld. Ik zou deze kast aanraden omdat hij goede koelingsmogelijkheden heeft. En je kan tijdens het gamen de temp van je kas of specifiek onderdeel zien(Ik heb die sensor bij mijn CPU zitten) Dit is voor hardcore overklokkers ook een prima kast omdat er genoeg koelingsmogelijkheden zijn. Een videokaart koelt ook goed aangezien deze dicht bij het open zijpaneel bevinden, en tot slot kan je de temperatuur van 2 koelers regelen. Dit is een leuke feature maar je kan er helaas maar 2 koelen.

* Foto's komen later een keer omdat ik sowieso nog een keer moet kijken naar het kabel management en omdat ik jullie niet wil afschepen met lelijke iPhone 4 foto's.

Review aangepast op 14-2-2014, erg veel onbelangrijke en typo's weggehaald. Dit is de laatste keer dat ik een review schrijf om 3 uur s''nachts

• ASRock 890FX Deluxe4
  • Corsair Dominator GT CMT8GX3M2A1866C9
  • Diamond Voodoo 2
  • MSI Radeon R9 290 Gaming 4G
  • Plextor PX-128M5S 128GB
  • Scythe Grand Kama Cross (Rev. B)
  • Scythe Kaze Master Pro 5.25
  • Spire BlackEagle 550W

Heb jij ook een Zalman Z9 Plus?

Leuke review, maar foto's zouden erg fijn zijn hierbij, zeker om bijvoorbeeld het kabelmanagement te laten zien.
Klopt, ze komen er nog aan, maar nog niet alles is klaar. Bijvoorbeeld een ronde Floppy kabel moet ik nog maken en er moet nog een fan controller komen (voor achter een paar herriefans te dimmen) ect.

Maar ik kan morgen wel wat fotos maken. Ook heb ik een paar typo's verbeterd in de reveiw omdat ik de review in een keer heb geschreven.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 11 januari 2014 17:23]

je hebt bij pluspunten dat de fans stil zijn, en bij minpunten dat de fans niet stil zijn ;)

Maarre leuke review :) Kun je me alleen vertellen waarom je een voodoo 2 kaart hebt? Dat is toch een kaart van ongeveer 15 jaar oud?

Die fans is een typo. Bedankt daarvoor. Ik moet zowiezo nog wat typo's eruit halen want deze review heb ik geschreven om 3 uur snachts, en dan is de concentratie wat minder :)

Maar waarom ik een antieke game kaart heb ? simpel omdat ik van oude games hou. Gilde wrappers kunnen je games laten crashen, dus dan maar Xp drivers erop zetten (64 bit windows xp werkt blijkbaar) en ik kan weer lekker Diablo 2 spelen :)

Helaas werken oude games niet meer zo heel goed op 64 bit, dus binnenkort zal ik wel aan de virtual machine moeten :(

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 23 januari 2014 15:47]

Ik heb de review wat aangepast omdat ik we heel erg veel typo's had en omdat sommige zinnen niet klopte. Ik heb deze review om 3 uur nachts geschreven. En ik heb al lichte dyslectie.
Geeft niks, hele goede en vooral duidelijke review namelijk! Ik zie hier en daar wat spelling foutjes, maar de zins opbouw is zeer goed en het loopt lekker in elkaar over, er zit dus een duidelijke rode draad Door de review.

Persoonlijk krijg ik de kast straks binnen samen met een voeding. 2e en 3e component voor mijn game desktop.