Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z87-G45 Gaming Review

MSI Z87-G45 Gaming

Pluspunten

• Prestaties
  • mSATA op 6Gbps
  • Uiterlijk
  • Fatsoenlijke netwerkchip

Minpunten

• PCB is bruin ipv zwart
  • vcore bij OCGenie ligt aan de hoge kant
  • slechts 2 SATAkabels

Layout Score: 4

Specificaties
Aansluitingen
Overclocken
Benchmarks
Stroomverbruik
Tot slot

De MSI Z87 G45 GAMING is het wat eenvoudigere broertje van de GD65 GAMING die ik al eerder had getest. Net als de andere GAMINGborden is de G45 een bord met een donkere PCB met zwarte onderdelen en zwart met rode heatsinks erop.

Specificaties
DSUB
Netwerk1x 1Gbps RJ45
KillerNIC E2205

Aansluitingen

De G45 is wat minder uitgebreid dan de GD65, zo ontbreken de extra SATApoorten, en zitten er geen vcheckpoints naast de ATXstekker zoals die wel bij de GD65 zitten. . Het bord is wel wat goedkoper, en daardoor zeker een interessante optie in vergelijking met de GD65.
Het bord beschikt over 4 PCIe x1-poorten, 3 PCIe x16-poorten, die kunnen draaien in een 16/0/0-, 8/8/0- of 8/4/4-configuratie.
Rechts van het socket zitten 4 DDR3-sloten voor het geheugen en tussen het bovenste PCIe x1-slot en deze poorten zit een 6Gbps-mSATAslot. Deze deelt de verbinding met een van de 6 6Gbps-poorten die aan de zijkant van het bord zitten.

De VRMs rond de socket, zijn voorzien van twee heatsinks die verbonden zijn met een heatpipe, en bovenop de chipset zit een heatsink met de MSI GAMINGdraak erop. Alle 3 uitgevoerd in zwart met rood.

Aan de onderkant van het bord zitten 3 headers voor USB2.0, de connectoren voor het frontpanel, frontaudio en nog eentje voor een compoort. Verder zitten er nog een 4 pins fanheader en een header voor een TPMchip. In totaal zitten er 5 4 pins fanheaders op het bord, waarvoor 2 voor de CPUfans. Naast de SATApoorten zit nog een USB3.0 header.

Op de achterkant van het bord zitten 2 USB2.0poorten, 4 USB3.0poorten en een PS/2poort. Voor video zitten er een HDMI-, DVI- en DSUBconnector en het geluid kan aangesloten worden door een optische of coaxiale S/PDIF en 6 3.5mm jacks die verbonden zijn met een Realtek ALC1150 geluidschip. Uiteraard ontbreekt een RJ45connector niet, voor de KillerNIC E2205.

De KillerNIC zie je op steeds meer gameboarden zitten, niet alleen van MSI, maar ook Gigabyte heeft ze. Of ze nu heel veel beter zijn is erg lastig te testen, maar over het algemeen vind ik ze wel wat stabieler werken als de Realtekchips die je voorheen veel zag, die bij mij toch altijd wat gezeur gaven met de drivers en soms met de doorvoersnelheden.

Met dit moederbord worden naast de I/Oshield, 2 SATA 6Gbpskabels meegeleverd, een driverDVDtje en de nodige handleidingen en een MSI GAMINGbadge. Geen overvloed aan accessoires dus, maar eigenlijk heb je die ook niet echt nodig, hooguit wat extra SATAkabels.

UEFI
Het bord is voorzien van 1 bioschip, dat is nog een verschilletje met de GD65 die er 2 heeft. Maar verder beschikt deze ook over een heel uitgebreidde UEFI waar je eigenlijk alles in kunt stellen. In onderstaande screenshots is te zien hoe de UEFI eruit ziet. Je kunt met zowel het toetsenbord als met de muis navigeren, al is het bij bijvoorbeeld de boardexplorer een stuk makkelijker om een muis te gebruiken.
OCGenie is hier ook te activeren, hoewel er geen fysieke knop zit op het bord, is er wel een knopje linksboven in de UEFI geplaatst.

Overclocken
Het overclocken op dit bord gaat eigenlijk net zo makkelijk als op de andere bordjes. Je kunt gebruiken maken van de OCGeniefunctie in de UEFI, waarmee je door middel van 1 knopje automatisch je CPU op een hogere snelheid laat lopen. Hoewel dit een prima manier is voor de gebruiker die zich niet wil verdiepen in het overclocken is het niet de meest ideale manier in mijn ogen. Hoewel het makkelijk is, wordt de Vcore redelijk omhoog gegooid, en dat is op zich lang niet altijd nodig. Er wordt uitgegaan van een algemene setting die natuurlijk werkt met de meeste hardware, maar natuurlijk heeft lang niet iedere CPU hetzelfde nodig. Dus het loont zeker om je even te verdiepen in het handmatig overclocken van de CPU.

Maar ook dat kan prima, zoals op de screenshots hierboven te zien is is er een Ocsectie in de UEFI opgenomen, waarin alle instellingen gedaan kunnen worden met betrekking tot frequenties, voltages en zelfs diverse Ocprofielen.

Benchmarks
Uiteraard kunnen er in een review de benchmarks niet ontbreken. Omdat ik al de nodige Z87bordjes heb kunnen testen heb ik ze allemaal naast elkaar gelegd en de resultaten in grafiekjes gezet.
De benchmarks die ik heb gedraaid zijn:
• SuperPi
• wPrime
• CineBench 11.5
• PCMark 7
• Blender
• 3DMark 11
• PassMark8

Alle Z87borden zijn getest met een i7 4770K, 8GB DDR31600 geheugen, een Radeon R9 270X HAWK, een 1200W ADATA voeding en een Plextor M5M 128GB mSATA SSD. De Mpower Z77 is getest met een i5 3570K.

SuperPi - 1M

CineBench 11.5 - OpenGL
MSI Z87 G45 124.58 fps
MSI Z87 G45 OC 128.11 fps
MSI Z87M 125.36 fps

Omdat de andere benchmarks met een veel tragere videokaart zijn gedraaid vielen de benchmarks daarvan ook aanzienlijk lager uit. Vandaar dat alleen de MSIbordjes die getest zijn met de R9 270X HAWK erbij staan.

CineBench 11.5 - singleCPU

Gigabyte Sniper B5 5810 PCMs
Gigabyte Sniper M5 6127 PCMs
Gigabyte Z87X OC 5938 PCMs
MSI Z77 MPower 5277 PCMs

Een gedeelte van de PCMark 7 test is afhankelijk van de gebruikte videokaart. De Sniper B5 is getest met een wat langzamere videokaart, en de score ligt daarom ook iets lager dan de rest van de borden.

Blender

PassMark 8
MSI Z87 G45 5084.1
MSI Z87 G45 OC 5273.8
MSI Z87M 5059.2

Over het algemeen genomen presteert de G45 net zo als de andere Z87borden. Alleen in de wPrime benchmarks liggen de prestaties wat lager, maar zo nu en dan heb ik toch m'n twijfels bij die benchmark, als je bijvoorbeeld kijkt naar de Gigabyte Sniper M5, die echt heel veel sneller is dan alle andere borden, om een reden die voor mij niet verklaarbaar is, omdat de rest van de benchmarks wel overeenkomen.

Maar gemiddeld maakt het eigenlijk weinig uit welk bord dat je pakt, omdat de verschillen niet zo heel groot zijn.

Stroomverbruik

MSI Z87 G45 338 W
MSI Z87 G45 OC 343 W
MSI Z87M 331 W
MSI Z87M OC 361 W

Het stroomverbruik heb ik in idle kunnen vergelijken met wat meer systemen, omdat je dan minder afhankelijk bent van de gebruikte videokaarten (die allen in idle nagenoeg evenveel gebruiken) en dan zie je alle systemen ongeveer hetzelfde doen in verbruik (met uitzondering van de OC, en natuurlijk de Mpower Z77 van de vorige generatie).

In loadtests is er wel wat verschil met de Z87M, maar de ene keer is de G45 wat zuiniger, de andere keer de Z87M. Dus onder de regel maakt dit uiteindelijk ook niet zo heel erg veel uit.

De G45 kost nu rond de 130 euro, dat is zo'n 30 euro goedkoper dan de GD65. Daarvoor moet je wel een paar features inleveren, zoals 2 SATApoorten, de dualUEFI en vcheckpoints, maar als je die niet echt nodig hebt, dan is dit bord eigenlijk net zo'n goede keuze.

De G45 is een leuk bordje dat hier lekker stabiel werkte. Ik heb hem een beetje gezien als het kleine broertje van de GD65, maar op een paar features na maken ze eigenlijk niet zo heel gek veel verschil. Beide zijn prima borden,

Heb jij ook een MSI Z87-G45 Gaming?

Mmm je geeft een pluspunt voor uiterlijk en dan geef je een minpunt voor PCB is bruin ipv zwart??? Verder nette review!

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 10 januari 2014 18:39]

Ja, ik vind het bord er wel gewoon erg tof uitzien, maar een compleet zwart PCB was wel mooier geweest.
An sich zijn 2 SATA-kabels voldoende. Ik denk dat MSI ervan uitgaat dat de meeste gamers enkel een HDD en een DVD-drive willen aansluiten. Ik denk niet dat er veel gamers zijn die een SSD-, HDD- en een DVD-drive aansluiten. Mensen die wl een SSD-drive aansluiten, zullen misschien een DVD-drive weglaten, want zoveel is dat anno 2014 ook niet meer nodig.
Meestal wordt er bij een SSD-, HDD-, of DVD-drive wel een SATA-kabel meegeleverd.
Een gigantische minpunt zijn de 'slechts' 2 SATA-kabels dus niet naar mijn idee.

Verder een mooie +3 voor de review, kort, maar zeker krachtig + plaatjes en zelfs benchmark, wat willen we nog meer.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 11 januari 2014 01:12]

Klopt, een heel groot minpunt is het natuurlijk ook niet, dat ben ik met je eens. Je kunt er een heel eind mee uit de voeten (zeker als je ook nog een mSATASSD gebruikt). Maar het is handig om te weten als je dit bord koopt en je een SSD, HDD en optical wilt aansluiten, dat je even een kabeltje extra moet halen.
Hoezo erbij moet halen? Meestal zit er bij de drive zelf ook al een SATA-kabeltje meegeleverd, of de gebruiker moet eentje willen gesmeed door elfjes bij maanlicht, maar anders zie ik geen reden om extra SATA-kabels te kopen.
[...]
Ik heb werkelijk nog nooit een drive gekocht waar ik een SATAkabel bijkreeg.
Ik heb werkelijk nog nooit een drive gekocht waar ik een SATAkabel bijkreeg.
Ghehehe, ik alleen maar, eigenlijk.
Vraag me toch af hoe je een MSI Z77 MPOWER hebt kunnen testen met een intel core i7 4770k ;)

Erg goede review van een prima bordje _/-\o_

Erg goede review van een prima bordje _/-\o_
Gewoon hard duwen ;)
Nee, de MPower Z77 is getest met een i5 3570K (dat was ik er bij deze even vergeten bij te zetten :P).
Dus eigenlijk heeft deze intern maar 1x usb 3.0 (fysiek gezien)? Mijn nieuwe systeem heeft er dan 4 nodig namelijk en dit moederbord is de enige met coax in deze chipset. En coax heb ik echt nodig. Iemand een idee dat er betrouwbare usb 3.0 kaartjes te krijgen zijn? ik zal 4 usb stekkers kwijt moeten want een half afgebouwde pc is natuurlijk niks!
1 header dus 2 poorten.
En 4 USB3.0 stekkers? Heb je 8 3.0poorten?
Goede review, 3+.

Heb het bord zelf en kan me er prima in vinden
Het is ook mijn pc repair rig en zenuwcentrum in mijn huis, dus heb nogal wat leuke spulletjes gekocht zoals
deze
en deze
En dan nog de obsidian 550D kast die ook nog eens een 3.0 front aansluiting heeft. Dan wil ik geen 2.0 meer hebben...

Dus dan zijn het 3 stekkers geloof ik, dat maakt 6 x 3.0 intern
Vraag me af wat dat zwarte knopje is naast die 2 usb 2.0 en ps2 poort?

Verder nette review, misschien toch maar eens overwegen om er ook eentje te kopen :)