Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-N66U Review

Mike 10 januari 2014, laatste update op 10 januari 2014, 4.824 views

Asus RT-N66U

Pluspunten

• Hoge performance (merk alleen weinig verschil tussen 2.4 en 5Ghz)
  • Meer bereik dan goedkopere merken
  • Veel nuttige features (gastnetwerk, traffic monitor)
  • Uitstekende management (web)interface
  • Custom firmware beschikbaar (veel makkelijker dan DD-WRT)

Minpunten

• Prijs, alhoewel op dit moment bij Media Markt in de aanbieding
  • Felle LED verlichting, alhoewel je die met Merlin firmware makkelijk uitzet
  • Guest netwerk kan je volgens mij niet limiteren qua bandbreedte

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Mijn oude Linksys WRT120N haperde aan alle kanten, dus het was hoogtijd voor een nieuwe draadloze router. Ik zag uitstekende reviews voor deze Asus en deze ook nog eens in de aanbieding. Sindsdien zijn al mijn WiFi issues thuis opgelost.

Tip: gebruik Merlin's firmware voor nog betere performance en featureset.

De behuizing oogt fraai en solide. De installatie is zoals beloofd binnen een handomdraai gedaan. De (web)interface voor het beheer is erg overzichtelijk en compleet. Zelfs op je mobiel is deze router prima te beheren.

Mijn Asus staat op de begane grond vlakbij de meterkast. Wel daarbuiten voor beter bereik. Van de drie antennes heb ik de eerste horizontaal gericht naar de woonkamer voor mijn TV en tablets, de tweede recht omhoog naar mijn werkkamer en de derde diagonaal naar de slaapkamer: echt overal in huis prima bereik.

Op speedtest.net haal ik zelfs identieke resultaten nu als met mijn LAN-verbinding (mijn internetpijpje is 30 mbps). Binnenkort ga ik naar 150 mbps glas, dus ik ben benieuwd wat deze Asus dan haalt. De nieuwe resultaten zal ik hier delen.

Mocht je thuis dus nog geen draadloos netwerk hebben of vertoont je huidige WiFi-netwerk kuren? Investeer dan in deze router: kost weliswaar iets meer dan een goedkope Sitecom of D-Link, maar deze prachtige router is het dubbel en dwars waard.

Heb jij ook een Asus RT-N66U?

Meer advertenties

Hallo,
Kan ik hieraan een ethernet kabel aansluiten en deze gebruiken als wifi repeater/extender?
Ja, deze is als WiFi repeater te gebruiken.

Zie het plaatje voor de admin-interface:

Volgens mij hoef je niet eens een ethernet/UTP-kabel aan te sluiten, simpelweg wireless (van antenne tot antenne).