Transcend TS32GCF1000 32GB Review

vavoem 9 januari 2014, laatste update op 21 april 2014, 290 views

Transcend TS32GCF1000 32GB

Pluspunten

• Prestaties zijn goed
  • Burst verhogend vooral handig in RAW

Minpunten

• Prijs is 2x hoger als een 400X kaart

De nieuwe Trancend CF 1000x kaarten.
Trancend kent 3 soorten CF UDMA kaarten 400x (blauw), 800x (Rood) en 1000x (Goud). De 600x lijn bestaat niet meer deze is overgegaan in de 1000x lijn.
400x 8GB t/m 64GB
800x 64GB t/m 256GB
1000x 16GB t/m 128GB

Trancend TS32GCF1000

Ik heb de 32GB 1000x versie als vervanger voor mijn 32GB 400x kaart van Trancend gekregen. De Trancend 32GB 400x kaart diens controller had het begeven en is onder garantie opgestuurd en tegen een kleine meerprijs heb ik die laten vervangen door een 1000x ik kon ook kosteloos een nieuwe 400x krijgen maar door dat ik alleen het verschil hoefde bij te betalen was dit erg interessant. Ik heb eigenlijk nooit eerder problemen gehad met CF kaarten ondanks dat ik ze al ruim 10 jaar gebruik is dit mijn eerste echte defect met een CF. Met SD heb ik al veel problemen gehad en vind CF dan ook de beste oplossing voor fotografie. CF kaarten doen het in ieder toestel hoe oud deze ook is en omgekeerd.

Levering:
Het exemplaar wat ik heb ontvangen is een retail uitvoering. In tegenstelling tot de Sandisk kaarten heeft deze een simpel en goed werkend doosje die je met twee vingers open kunt klikken. Hierdoor kun je blind je kaartje wisselen. Het ziet er allemaal keurig uit.

Highlights:
•SCHRIJFSNELHEID: max. 120 MB/s voor 16GB versie 70MB/s
•LEESSNELHEID: max. 160 MB/s
•CAPACITEITEN: 16 GB, 32 GB, 64GB, en 128 GB
•UDMA: biedt ondersteuning voor UDMA 7 (werkt in alle UDMA-modi)
•TEMPERATUUR: getest op prestaties bij temperaturen van -25C tot en met 85C

Snelheid:
De kaarten zijn snel maar in het gebruik hangt dat wel heel erg af van het type (leeftijd) camera. Als je Camera UDMA ondersteund dan heb je er wat aan anders is het zonde van de extra euro’s. Kijk voor jou camera op de test van Rob Galbraith zie link en selecteer je model. Hier staan alleen nog niet de aller nieuwste kaartjes tussen maar wel de voorgaande en concurrentie. Wat vooral mist zijn de 800x en 1000x kaartjes.

Snelheid SD/CF kaart test in DSLR's

In de praktijk haal je met de 5D3 een burst van 26 RAW files. In de EOS 5D classic haal ik een burst van 16 RAW (12Mp) met deze kaart maar het buffer heeft dan wel 60 seconde nodig om te legen. Met een oude 120/133x/Extreme III kaart 12 RAW files. Ook het legen van de buffer duurt lang z’n 40 seconden. Bij de 5D3 is dat met een UDMA kaart luttele seconde na loslaten ontspanknop. Totaal zinloos dus om in een non UDMA camera snellere kaarten dan 133x te stoppen. Als je dus meer frames kunt schieten duurd het legen van het buffer als bonus langer. In een UDMA camera is het voor de snelheid raadzaam alleen de nieuwe generatie UDMA kaartjes te gebruiken, tenzij je graag zit te wachten tot je 18Mpixel of meer klaar is met schrijven want oudere kaarten maken je camera traag. Omdat 1000x kaartjes mijn 5D3 goede winst leveren en de 400x de 7D voldoende power geven gebruik ik de 400x vooral daar in en zit deze Trancend 32GB 1000x in de 5D3. Opgegeven is 18 RAW frames voor de 5D3 wat ik ook haal met de 16GB Extreme. Met de 8GB Extreme komt de 5D3 op 20 RAW (+11%) met de 32GB 1000x op 26 RAW (+44%). 7D opgegeven 25 frames in RAW, met 8GB 400x 32 RAW (+28%) 32GB 1000x 39 RAW (+56%). Met de 5D3 win je dus niet veel met een 400x kaart, maar haal je redelijk de opgegeven waardes niet zo heel gek als je naar de kleine lettertjes kijkt. Voor de 18 Frames moet je een UDMA kaart gebruiken.

Rob Galbraith’s test resultaten: schrijfsnelheden JPG/RAW
SanDisk Extreme 60MB/s 8GB CF I 8GB 42.7MB/s 50.6MB/s
SanDisk Extreme 60MB/s 32GB CF I 32GB 41.5MB/s 49.2MB/s
SanDisk Extreme 60MB/s 16GB CF I 16GB 39.9MB/s 47.6MB/s
Lexar Professional 1000X 32GB CF I 32GB 46.8MB/s 80.2MB/s
SanDisk Extreme IV 4GB CF I 4GB 31.1MB/s 34.5MB/s

Lexars 1000x kaarten zijn de enige die Rob getest heeft. Maar aan het aantal RAW’s met de 1000x Trancend zie je dat deze een pittige boost geven aan je burst. Ik gok dan ook dat deze in de buurt van de lexar zal scoren.

Enkele modellen die UDMA ondersteunen zijn (oudere modellen dus niet):
Canon EOS: 1D4, 1Dx, 5D2, 5D3, 50D, 7D, 1D4
Nikon: D300(s), D700, D3(x), D4(s)
Sony: A350, A900, A850 en nieuwer

Conclusie:
De kaartjes lonen de moeite (extra kosten) als je een camera (en reader) hebt met UDMA ondersteuning. Helemaal als ze overweg kunnen met UDMA 6 of 7. Het kan je Burst in RAW verhogen. Met een oudere body zonder UDMA ondersteuning totaal onzinnig om kaarten sneller als 133x er in te stoppen. Echter met de nieuwe toestellen ontkom je niet aan deze kaartjes en zijn ze een must de 400x of snellere versies.

Tip:
Neem de 32GB versie. Persoonlijk zou ik niet voor lager dan 32GB gaan omdat de 16GB een lagere schrijfsnelheid heeft (ongeveer 40%). De 64GB of 128GB kaartje zou ik niet snel kiezen. Ze zijn duurder en bij verliest ben je niet blij spreid je risico en neem meerdere kaarten 32GB as je meer opslag nodig hebt. Ik zou ook zeker de nieuwere 400x tot 800x kaarten overwegen. Een 32GB 400x kost de helft dus geeft je meer GB’s voor je euro en geen slechte prestaties.

Heb jij ook een Transcend TS32GCF1000 32GB?

Mooi review. Dus zowel de 5D3 als de 7D krijgen extra boost van deze 1000x kaart.