MSI RS480M2-IL/ L Review

bennovb 25 juli 2005, 4.861 views

MSI RS480M2-IL/ L

Pluspunten

• Compleet en goedkoop
  • Klein en praktisch
  • Toekomstgericht en universeel
  • Auto update drivers en BIOS

Minpunten

• BIOS is beperkt.
  • USB is niet optimaal.

Layout Score: 4
Sinds februari 2005 heb ik dit bord in gebruik als huis-, tuin- en keuken PC met tot op heden positieve ervaringen met XP, MCE en Server 2003 als besturingsysteem. Vanaf de eerste berichten dat ATI met een nieuwe chipset voor Socket 939 zou komen heb ik de ontwikkelingen gevolgd en in het begin werd er nog over gespeculeerd dat het een goede overklokker zou zijn, maar dat kan dit bord niet waarmaken. Er is sinds een paar weken wel een Clockgen versie uit die deze chipset ondersteunt, wonderen hoeft men hier niet van te verwachten, slechts een paar procent meer.

Net als een van de eerdere ATI chipsets, de 9100IGP, is deze Radeon Xpress200 ook uiterst compleet uitgevoerd. Dus toen het eind januari op de markt kwam heb ik niet lang getwijfeld en er een aangeschaft en ben zeer tevreden. Tot op heden is MSI in Nederland nog de enige die een Radeon Xpress200 bord in het assortimement heeft. Over de grens zijn er onder andere fabrikanten als ECS en TUL (Powercolor) welke wel met succes gebruik maken van deze alleskunner. De geruchtenmachine voorspelt dat er binnenkort ook een andere fabrikant Sapphire met een bord komt, maar dan een wat de enthousiastelingen moet aanspreken door de alom aanwezige OC features LINK . Verder dan een paar fotos en veel speculatie is het nog niet gekomen.

Het bord van MSI, de MS-7093 heeft alle belangrijke functies al aan boord en is bijzonder prettig en stabiel voor dagelijks gebruik. Door het m-ATX formaat is het bord in vrijwel alle kasten in te bouwen en doordat het zo compleet geleverd wordt hoef je weinig zelf toe te voegen. Hierdoor is het echt een bijzonder gemakkelijk in te bouwen bord; Windows erop, 1 driver-cd, updates en klaar voor gebruik.

Zoals de specificaties al doen vermoeden is het geen volbloed maar meer een werkpaard met de juiste mentaliteit. De onboard VGA is prima voor dagelijks gebruik en het bekijken van video en DVD etc. maar niet snel genoeg voor de allerlaatste 3D spellen. Hoewel je er toch nog diverse spellen op een niet te hoge resolutie mee kunt spelen, het is op dit moment een van de snelste onboard GPU's met zelfs 16MB video geheugen op het moederbord zelf wat uit te breiden is door het werkgeheugen te sharen. Door het aanwezige PCI-E slot kun je er zelf altijd nog een snellere kaart inzetten en ben je verzekerd van een lange levensduur. Tevens is het hierdoor ook mogelijk om meerdere schermen tegelijkertijd te gebruiken door middel van Surroundview. Iets wat op dit moment alleen ATI chipsets hebben, afgezien van de nForce SLI? Door de TV-out en S-video aansluitingen is het systeem op vrijwel iedere moderne TV aan te sluiten waardoor het een prima basis kan zijn voor een HTPC. Verder is er nog S/P DIF, Firewire en 8x USB om het af te maken.

Socket 939 is in deze tijd de perfecte om er een Athlon64 in te prikken welke niet duur hoeft te zijn en goed presteert bij een zeer acceptabele warmte en geluidsproductie mede door de Cool'nQuiet functie. Door de 64bit architectuur is het systeem ook in de toekomst goed te gebruiken wanneer de software deze overstap gaat maken. Hiermee ben je verzekerd van een aanschaf waar je jaren plezier van kunt hebben en het is ook eenvoudig te upgraden mocht je later meer prestaties willen hebben.

Het BIOS is mager maar voldoet prima, MSI maakt geen haast om hier meer uit te persen maar doet alleen het hoognodige. Ik zelf heb wat moeite gehad met upgraden van het BIOS, een RESET was bv. alleen mogelijk door de batterij eruit te halen. Hierover vind je meer info op het forum van www.xtremesystems.org. Er wordt hier en daar ook gesproken over een USB-bug die in de chipset zit waardoor deze minder presteert dan die van andere fabrikanten maar daar heb ik geen last van gehad. USB doet het gewoon, en dat het wat minder snel gaat, nou ja, ik stoor me daar niet aan, dat weegt niet op tegen de rest.

Mijn conclusie is dan ook positief, het is een erg prettig en compleet bord wat de basis kan zijn voor vrijwel ieder type PC en het wordt dan ook terecht in de Buyers Guide vermeldt. Er zullen diverse systeembouwers zijn die hier hetzelfde over denken, mede door de goede prijs prestatie van het bord.

Heb jij ook een MSI RS480M2-IL/ L?

is dit bordje met zijn onboard vga echt snel genoeg voor mce 2005? gaat dat goed met tv kijken enzo?
Of het voor een MCE genoeg is kan ik niet testen, maar heb het bordje nu een maand in een nieuwe pc voor mijn pa zitten en het werkt vanaf de eerste moment zonder enig probleem.

Bordje gemonteerd, Athlon64 3000+ erop, 2 x 256mb Apacer PC3200. Meer moet dat niet zijn voor een goed werkend systeem. XP SP2 +drivers erop derop en ik heb hem nog niets horen klagen tot hiertoe :)

USB werkt ook zoals het hoort, zijn scanner, externe Pinnacle TV box en fotocamera werken toch zonder enig probleem.

Welke BIOS versie gebruik jij ? Ik heb wel het idee dat C&C niet werkt zoals het hoort. Zijn CPU fan draait immers constant dezelfde snelheid...
kan je misschien toelichten wat er mis is met de usb functie op het mobo

nette review!
USB functioneert gewoon, geen probleem. Volgens enkele reviews is de USB implementatie van ATI een kwart langzamer dan die van nVidia's nForce serie. Dit geldt dus in principe voor alle Radeon Xpress borden. Zie hier (KLIK) , ik merk het niet en vind het geen probleem.

Werkt prima icm MCE, onboard VGA is DX9 en dus zeer zeker geschikt. Hiervoor moet je wel voldoende geheugen toewijzen aan VGA in BIOS (MCE heeft 128MB min. nodig). Heb het als experiment getest met Haupauge MCE150 en XFX NVTV, werken allebei prima.

Nu las ik in Anandtech's laatste Buyersguide (KLIK, zie onderaan) dat ze MSI NIET aanbevelen icm 90nm Athlon's vanwege een prestatie probleem wat opgelost dient te worden met een BIOS update. Heeft iemand hier ervaringen mee, geldt dit ook voor Radeon Chipsets? Zo ja graag linkje naar forum/artikel.

Update ; Na wat zoeken ben ik op het MSI forum terechtgekomen (waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht :?) en heb een BIOS update gevonden ; Rev 3.4 -> Support AMD K8 reversion E stepping CPU.

Ook voor voor overige vragen / problemen kun je hier goed terecht.
De integrated video is behoorlijk goed, ik kan er probleemloos HDTV films op afspelen (op 2D gebied dus meer dan snel genoeg). Ik heb een duurdere losse videokaart gehad die dat niet helemaal vlekkeloos deed..

De gebruikte chipset heeft op dit moment nog wel een nadeel, er is praktisch geen Linux support voor.. Voor zover het toch werkt kan je b.v. geen SATA HD aanspreken. Als je Linux wil draaien is dit bord dus misschien niet zo'n hele slimme keus.
Ik krijg hem ook binnekort binnen, maar hoe zit het nou precies met de onboard VGA?
Hij is 16 MB, maar zelfs Geforce 1 kaarten hebben 32 MB. Je kan dus werkgehugen toewijze n maar is daar een maximum aan verbonden?