Specificaties Inkjet all-in-one (Kleur) met WiFi - Bekijk alle specificaties

Epson Expression Home XP-315 Review

REDFISH 9 januari 2014, laatste update op 9 januari 2014, 4.381 views

Epson Expression Home XP-315

Pluspunten

• prijs
  • veel features
  • heel veel netwerkopties
  • geen usb kabel nodig voor setup
  • werkt met praktisch elk OS
  • volwassen drivers
  • overzichtelijke webinterface

Minpunten

• plastic fantastic
  • schermpje is aan de kleine kant (maar je krijgt er tenminste ÚÚn!)
  • in bedrijf helaas niet zo compact
  • papierinvoer van boven
  • inktcartridges blijven belachelijk duur

Scansnelheid Score: 3
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 3
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inktverbruik Score: 3
Reden van aankoop en motivatie
Ik had een nieuw printertje nodig. Tegenwoordig krijg je vrijwel alleen nog maar all-in-ones en heet vrijwel elk soort printer 'wireless all in one'.
Ikzelf had een voorkeur voor Epson omdat ik zeer goede ervaringen heb met een SX535WD. Deze werkt uitstekend, snel en is goedkoop in gebruik. Ook was ik erg te spreken over de software en de mogelijkheden zoals printen en scannen over netwerk, email, google cloudprint en epson connect.
Omdat ik niet zo vaak zal gaan printen hoefde het allemaal niet duur te zijn en moest het ruim onder de 100 euro blijven.
Een zoektocht op internet leverde al gauw enkele exemplaren op, maar de doorslag voor de XP-315 was dat deze een schermpje heeft en ook Epson connect ondersteunt en alle andere netwerkfuncties. Ook was de prijs erg concurrerend ten opzichte van andere merken, waarbij je vaak of meer uitgeeft voor dezelfde functionaliteit, of geen schermpje op de printer krijgt of geen kaartlezer.

Uiterlijk
De printer is wit wat tegenwoordig niet zo vaak voorkomt, maar het ziet er verder prima uit. De printer is aardig compact voor een All-in-One. De printer meet ongeveer (B)38x(D)30x(H)14cm. Helaas zat een dure onderinvoer zoals op de SX535WD er niet in, dus om papier in de printer te krijgen moet het achterin gestoken worden zodat de zwaartekracht zijn werk doet. Hierdoor gebruikt de printer al gauw 5cm extra in de diepte, en ook verdubbelt hierdoor de hoogte waardoor je de printer dus niet netjes tussen 2 planken van 15cm hoogte kan wegwerken. Tel dan nog de papieropvanghouder erbij die 16cm uitsteekt aan de voorkant en je bent alsnog redelijk wat ruimte kwijt.
Wat wel direct opviel was het plastic gevoel van de behuizing. De behuizing voelt slap, buigt mee en kraakt en rammelt als je her en der drukt. Hier is duidelijk op bespaard, maar het heeft verder geen effect op de functionaliteit. Toch staat de printer zeer stevig door de rubber voetjes en het scangedeelte en bovenkant voelen beduidend beter aan.
Het scherm met bediening kan omhooggeklapt worden voor als de printer op een tafel staat onder ooghoogte. Dan kijk je wat makkelijker erop en is het bedienen eenvoudiger. Hier is ook enigszins op bezuinigd aangezien de klep alleen op 45 graden of plat kan worden gezet. Een tussenstap is er niet (meer), al is dit in de praktijk niet storend.

Setup
Bij de printer zit geen USB kabel. Deze is bij alle fabrikanten al jaren geleden wegbezuinigd. Toch zijn er soms nog fabrikanten die een USB kabel vereisen bij de eerste setup. Gelukkig heb je bij de Epson deze kabel niet nodig. De printer op de stroom aansluiten en cartridges erin doen (allemaal volgens het schermpje aangegeven) en op het wifi netwerk aanmelden. Ikzelf zit op de 2e verdieping, maar gelukkig pikte de printer het signaal prima op. Het invoeren van de code was een beetje gedoe en de interface kost even wat aanpassingsvermogen ivm de knoppen die in elk menu een andere functie lijken te hebben, maar uiteindelijk ging het zonder slag of stoot en stond de printer in het netwerk geregistreerd. Het schermpje is wel erg klein en niet geschikt voor mensen met een leesbril.
De printer werd direct gevonden in de netwerkomgeving van Windows 7 en via windows update was de printer al direct ge´nstalleerd. Scannen lukte ook al direct. De drivers heb ik via het internet gedownload en ook ge´nstalleerd.

Software
De driver installeert prima en zet alle extra opties in Windows die je normaal zou willen gebruiken. Een ander programma wat erbij geleverd wordt is Epson Scan. Hiermee kun je over het netwerk scannen. Helaas had de software een beetje moeite met het feit dat ik nog een andere Epson scanner (die nu niet aanwezig is) erin had staan, maar na het opnieuw installeren van de software ging het met de huidige XP-315 ook prima. Overigens hoef je de software niet te gebruiken want de windows scanmogelijkheden werken ook prima met deze printer. De software wordt regelmatig bijgewerkt en ook de printer firmware krijgt geregeld updates via het internet. De software van Epson checkt dit regelmatig en zal je hiervan op de hoogte brengen.

Webinterface
Via de webinterface zijn alle netwerkinstellingen van de printer te configureren. Het instellen van Epson connect waarbij je een email adres krijgt waarnaar je kunt mailen verliep snel omdat ik hiervoor al een account heb en bekend ben met de opties. Je kunt een handig email adres kiezen. Stuur je hier een mail naartoe dan print de printer de mail + eventuele bijlages. Een tijd terug werkte forwarden van mail echter niet. Dit heb ik tot nu toe niet getest. De printer werkt prima als je hem direct een mailtje stuurt.
Daarna via Google cloud printing de printer ook geregistreerd en vanuit een programma als Chrome kun je nu vanaf elke locatie naar je eigen printer thuis printen. Ideaal, al heb je het niet per se nodig aangezien het ook via mail kan.

Voor Android is er ook een App waarmee je naar je printer kunt printen. Deze werkt ook prima, al dan niet via wifi thuis, of via VPN naar je thuisnetwerk.

De printer ondersteunt ook direct wifi. Hiermee zet je direct een Ad hoc netwerk op tussen je wifi apparaat en de printer. Voor mensen zonder wifi thuis of als je echt geen ontvangst hebt op de locatie waar de printer staat.

Printen en scannen
Na beide setups kwam er direct een printje uit de printer. Ik was aangenaam verrast en eigenlijk is er niks aan te merken op de printkwaliteit. Voor incidenteel gebruik ging zowel het printen als het scannen rap genoeg en ook als de printer in stand by staat en je verstuurt een printopdracht via het netwerk dan ligt die al vrij snel klaar bij de printer. Ik heb geen tijd gemeten want ik vind de prestaties niet storend voor mijn gebruik maar het is geen strepentrekker. Vooral over pagina's met wat kleur leek de printer vrij lang te doen (ongeveer 30 seconden voor bijvoorbeeld een kalender met enkel de dagen in kleur). Het is niet de snelste printer, maar ook zeker niet langzaam. Best is wel je printer gewoon stand by te laten staan (2.7 W verbruik) om onnodig inktgebruik tegen te gaan en uitdrogen van de printkop te voorkomen.

Inkt
Dan het heikele punt waar al deze budget printers en ook de duurdere varianten 'last' van hebben: de inkt. Helaas is de prijs van inkt nog steeds belachelijk duur. Uiteraard worden printers steeds zuiniger, maar of dit in het voordeel van de consument is, is maar de vraag. Dat de fabrikant nu voor 3ml inkt van een rode, blauwe of gele cartridge 10 euro kan vragen is echt van de zotte. Je krijgt er dan ongeveer 180 pagina's uit. Stel dus dat je in kleur print dan ben je 30 euro kwijt aan inkt voor 180 pagina's. Laten we ervan uit gaan dat je iets meer haalt omdat bijvoorbeeld rood sneller op gaat, dus 250 dan nog betaal je meer dan 10 cent per afdruk (zonder papier). Zelfs als je de XL cartrdiges neemt en online bestelt zit je alsnog op ongeveer 45 euro voor 450 afdrukken in kleur en 20 euro voor hetzelfde aantal in zwart. Geen pretje, maar helaas niet aan te ontkomen. Tel daar nog bij dat je ook setup cartridges krijgt met heel weinig inkt waarmee je de 100 prints waarschijnlijk niet haalt en het is wel duidelijk dat men op dergelijke printers nauwelijks marge maakt, maar op de inkt des te meer.
Ontkomen doe je er niet aan, maar leuk is het niet want je weet dat je afgezet wordt. Alternatieven zoals huismerken of nagevulde cartridges kan maar hiermee vervalt de garantie van de printer en uiteindelijk scheelt het vaak niet zo heel veel.

Je krijgt een berg functionaliteit. Op alle belangrijke punten zit deze printer goed in elkaar en scoort hij ook erg goed. De paar minpunten zijn geen deal-breakers en voor 60 euro mag je eigenlijk niet klagen. Met de Epson service heb ik ook ervaring via chat en als je printer binnen garantie valt kun je hem laten repareren. Gewoon prima service. Kortom een tevreden klant :)

Heb jij ook een Epson Expression Home XP-315?