Specificaties Tower, 9 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master HAF Stacker 935 Window Review

shademasterz 9 januari 2014, 435 views

Cooler Master HAF Stacker 935 Window

Pluspunten

• Goede kwaliteit
  • Veel mogelijkheden
  • Stoere look
  • Genoeg reserveonderdelen
  • Kabelmanagement goed geregeld

Minpunten

• Zijpaneel klemt soms bij sluiten
  • "te groot" voor normale pc gebruikers

Kwaliteit voeding Score: 3
Review: Coolermaster HAF Stacker 935 + Coolermaster HAF Stacker 915R

Over de afgelopen jaren was ik vaak te vinden bij LAN-party's. In het begin nog met zo'n mooi grote CRT monitor, hedendaags toch met een iets dunner moddeltje. Zo veranderde ook de eisen die ik stelde aan mijn computer. Waar het in het begin om ging dat hij het simpelweg gewoon deed veranderde de prioriteit naar het spelen van de nieuwste games op de hoogste resolutie. Gaanderweg upgrade ik mijn computer tot ik uiteindelijk een paar maanden geleden tot een conclusie kwam. Het past niet meer! Of thans de upgrades die ik in de nabije toekomst wil hebben passen niet meer. Zo begon een zoektocht naar een nieuwe behuizing.
Toen tot mij doorgedrongen was dat ik een nieuwe behuizing nodig had die mij voor de lange termijn zou voorzien van ruimte en uitbreidingsmogelijkheid ben ik gaan zoeken naar een behuizing die zich hiervoor leende. Zo kwam ik uiteindelijk uit bij de Coolermaster HAF stacker 935 window waarbij ik ervoor gekozen heb de Coolermaster HAF Stacker 915R erbij te kopen voor het in de toekomst opzetten van een dedicated server.
Specificaties

Specificaties volgens de Coolermaster site

Eerste impressie
Een van de eerste dingen die op valt aan de behuizing is de grote, samen met de 915R addon is de case 96cm hoog. Dit had je natuurlijk ook kunnen verwachten van een case met de naam "stacker", maar toch stond ik even te kijken van de omvang toen ik de case voor het eerst uit de doos haalde.

De 925 vers uit de doos

Zoals te zien valt is er meer dan genoeg ruimte voor alles wat je maar in wil bouwen. Ik kan zelf niks bedenken wat niet in deze case gaat passen. Wat ook handig is zijn de uitneembare HDD slots, deze kunnen vanuit de hoofdtoren (de 925) gehaald worden en dan in de addons (915R/F) geplaatst worden. Op deze manier heeft een enkele 915F/R ruimte voor wel 9 HDD's.

Het raster met daarachter de stoffilers

Iets wat ook meteen opvalt is hoeveel aandacht er is besteed aan de airflow. De gehele voorkant en bovenkant van de case bestaat uit een luchtdoorlatend raster met daarachter stoffilters. Hierdoor heeft de case een uitstekend uitganspunt voor een optimale airflow, zelfs voor de zwaardere systemen. Het is wel jammer dat er standaard maar een fan in de case zit, deze zit zoals te zien op de foto's achter. Dit terwijl er aan de voorkant van de case voor de HDD slots wel ruimte is vrijgelaten om eventueel zelf een fan in te bouwen. Dit vind ik toch wel jammer voor een case die gepromoot word voor zijn goede airflow.

Inbouwen
Het inbouwen van de HAF stackers is eenvouding. Er is ruimte genoeg voor alle onderdelen en de case geeft een goede bereikbaarheid in alle delen van de kast door de grote openingen in de bovenkant, onderkant en de goede bereikbaarheid van de backplate. Hierdoor worden veel irritaties waarbij je net wel/niet bij dat ene schroefje of kabeltje komt (vooral in de uitgebreidere setups) snel de wereld uit geholpen. HDD's en SSD's zijn makkelijk en snel in de speciale HDD trays te plaatsen met de hulp van vier schroefjes. Het moederbord is snel en moeiteloos geplaatst, een bijkomend voordeel is de grote uitsparing voor het moederbord aan de achterkant. Dit mag opzich wel verwacht worden van een case van dit type maar het geeft toch net even dat extra beetje flexibiliteit. Iets wat coolermaster ook zeker goed heeft gedaan is het meeleveren van genoeg reserveonderdelen. In principe zijn alle onderdelen die je nodig hebt om de case in elkaar te zetten al aanwezig, mocht je toch onderdelen missen of tekort komen dan heeft coolermaster een royaal aantal reserve schroefjes en boetjes meegeleverd, dit is zeker een groot pluspunt en iets wat mag horen bij de high end kasten. Een klein nadeel van de kast is het vastzetten van de sidepannels. Deze zijn namelijk in staande positie lastig dicht te maken doordat het panel maar aan een kant schroeven heeft en aan de andere kant niet afdoende klemt om tijdens het dichtschroeven het panel op zijn plaats te houden. Ook heeft het zijpaneel bij een minimale verschuiving de neiging om te gaan bollen.
Wat betreft het "stacken" is coolermaster een goede weg ingeslagen. Doormiddel van een klik en schuif systeem bekend van bijvoorbeeld scopes op militaire wapens zijn de 915F en 915R makkelijk te monteren en te verwijderen van de 925 core. Dit klinkt natuurlijk heel mooi allemaal, en dan is het ook voor het grootste deel. Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat buiten het (de-)monteren van de 915R/F je ook de bijgeleverde 'voetjes' en top-covers zult moeten (de-)monteren. Zowel de 'voetjes' als de top cover zitten vast met vier schroeven en hebben hiernaast tevens nog het bovengenoemde schuifsysteem. Hierdoor ben je uiteindelijk toch wel een aantal minuten zoet met het (de-)monteren van de 925F/R. Dit is zeer zeker een verbetering van de meeste bekende stacking systemen maar misschien nog niet zo roze-kleurig als het in eerste instantie uitziet.

Na inbouw, nog geen kabelmanagement

Volledige setup #1

Volledige setup van de andere kant

De achterkant

De Coolermaster HAF Stacker 935 + 915R is een behuizing meer zeer veel mogelijkheden. Dit komt zondermeer deels door de omvang van de kast en de interne ruimte die dit met zich meebrengt waardoor momenteel alle denkbare setups in deze behuizing passen maar ook zeker door de extra flexibiliteit die gegenereerd word door de op verschillende manieren stackbare addons. Zo kunnen deze gebruikt worden als HDD hub waarbij je tot wel 9 HDD's kwijt kan in een 915R. Door deze flexibiliteit en het 'doe wat je wil' idee dat ik hierbij krijg ben ik zeker een fan van deze case geworden.
Kwalitatief is deze case van topkwaliteit, met een kleine kanttekening dat het sluiten van de sidepanels niet optimaal is. Ook zijn er genoeg reserveonderdelen bijgeleverd hetgeen toch wel makkelijk is mocht een van die kleine schroefjes magisch verdwijnen nadat je er eentje hebt laten vallen.
Het uiterlijk van dit bakbeest is eenvoudig maar stoer. Het geeft een soort van professionele koele vibe waarbij de realisatie dat deze kast toch wel behoorlijk groot is vrij snel lijkt te verdwijnen. Ook het see-through zijnpaneel is van goede kwaliteit en mooi uitgevoerd.
Uiteindelijk blijft ons dan de vraag: Is deze behuizing het waard om te kopen?
Het korte antwoord hierop is Ja! Iets waar echter rekening mee gehouden moet worden is: heb je het echt nodig? Deze kast is zeer groot en bied erg veel mogelijkheden. Indien je echter geen systeem bezit die deze ruimte nuttig gebruikt en er ook geen toekomstplannen zijn om de kast te gebruiken voor bijvoorbeeld het installeren van een tweede (shuttle) setup, een dedicated server, veel HDD's of andere "extra" functionaliteit is het de vraag of deze case misschien niet 'too much' is. Wil je echter een behuizing met veel functionaliteit, veel mogelijkheden goede looks en vooral veel ruimte, dan is de Coolermaster HAF Stacker 935 Window + 915R een uitstekende keus.

Heb jij ook een Cooler Master HAF Stacker 935 Window?

Onderin kunnen 2 360 rads en in de case waar de hardware zit kan 1 240 voor in
Hallo,
Ik heb laatst deze kast binnen gekregen en moet zeggen wat een beest zeg, alles past er in echt geweldig Tons of space, het enige wat ik me afvraag is hoe zou je nou je radiator kunnen monteren?