Specificaties 4,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G (2013) 16GB Zwart Review

sobbereng 9 januari 2014, laatste update op 10 januari 2014, 22.304 views

Motorola Moto G (2013) 16GB Zwart

Pluspunten

• Schermkwaliteit
  • Batterij
  • Voorlopig goede ondersteuning

Minpunten

• Camera
  • Een beetje glad
  • Geen uitbreidbare opslag

Inhoudstabel
Overige
Accessoires
Aan te raden recensies

Intro

Na vijf jaren op Tweakers mee te lezen, is het tijd voor mijn eerste recensie. De aanschaf van mijn nieuwe Moto G leek me een ideale gelegenheid daarvoor.
Ter vergelijking: mijn vorige mobiele telefoons waren een Sony Ericsson k300i, een p990i, een Nokia E51i, en een ZTE Blade. Ik heb het eerder voor betaalbare zakelijke toestellen, en ruil graag rekenkracht en features in voor aanpasbare en handige software. Mijn vorige en eerste Android smartphone was een geschenk uit de hemel. Voor 140 euro had ik een WVA-scherm én een aangename constructie. Niet snel genoeg voor normaal te surfen, maar dankzij Cyanogenmod was de Blade prima voor stevig te bellen/sms/gesynchroniseerde kalenders, en wat lezen ter ontspanning.
Na nog geen twee jaar op de teller, crashte het toestel om de haverklap. Diagnose: versleten hardware. Remedie: tijd voor een nieuwe smartphone.
Mijn eisen waren een 720p scherm van goede kwaliteit, tussen 4” en 4,7”, snel genoeg voor latere Android-versies, een aangename constructie, en verder zo goedkoop mogelijk :) De Huawei G615
is de enige rivaal van betekenis. Deze heeft ook een betere camera, verwisselbare batterij en SD kaart. Maar het ontwerp, prijs, en de directe invloed van Google wogen meer door voor mij.

NB1 Alle foto’s in de recensie zijn voorlopig genomen met de Moto G van mijn vriendin, ik probeer zo gauw mogelijk aan betere foto’s te komen.
NB2 Deze recensie is nog niet af, daarvoor heb ik het toestel nog niet lang genoeg. Updates zal ik duidelijk aangeven bovenaan de pagina.

Stukje geschiedenis

Op 1 augustus 2013 kondigde Motorola de Moto X aan. Dat was best wel een kleine mijlpaal. De Smartphone gold als hun eerste toestel met invloeden van moederbedrijf Google. Enkel probleem voor ons Europeanen: het kwam niet meteen naar onze contreien. Maar de volgende dag verklaarde Motorola dat ze nog iets opwindend in petto hadden. Er gingen geruchten over een goedkopere Moto. Dat prijsverschil sprak me erg aan. In september lekten verwisselbare back-panels van een Moto DVX. Prijsgeruchten van $200 tot $300. Voldoende om sindsdien elke dag gsmarena te bezoeken :-) Op 1 november wisten we officieus de naam, uiterlijk, en prijs. En op 13 november was het zover. De officiële lancering van de Moto G was feit. Tijdens een live anouncement even op YT beloofde Moto een degelijke mid-range ervaring, en dat aan een budgetprijs. Een 720p scherm en een quad-core voor 200 euro zijn alvast ongezien. Ik ga met deze review proberen te beschrijven hoe de ervaring in de praktijk uitvalt.

Key features:
  • 50GB extra gratis Google Drive storage
  • Water-afstotende coating
  • Verwisselbare back-cover

In de verpakking

Ik heb mijn 16GB versie voor ¤201,33 op 16/12 besteld bij Amazon.fr, en deze is naar verwachting aangekomen op 30/12. De verpakking was prima: erg bestand tegen schokjes en vallen. En bij Amazon.fr waren ze zo vriendelijk om de normaal afwezige stroomkabel en oortjes erbij te steken, beide tevens van het merk Motorola. Normaal gezien zit er enkel een usb data kabel bij, maar deze ontbrak dan weer- wat me niet zo stoort want ik heb er nog een liggen, en de stroomkabel komt meer van pas.

Het doosje is erg klein, en de documentatie is enkel wat je strikt nodig hebt.

Design en bouwkwaliteit

Deze telefoon is net wat kleiner dan de gangbare 4,7 inchers die je overal ziet. 11,6mm is vrij dik, maar het heeft aflopende randen, en voelt daardoor een héél pak slanker aan dan mijn Blade die slechts 0,2mm dikker is. 4,5” is net op de grens van eenhandig gebruik voor me.

https://imagizer.imageshack.us/v2/350x197q90/607/9tyl.jpg https://imagizer.imageshack.us/v2/350x197q90/827/dyh5.jpg

De unlock knop is aan de rechterzijde geplaats, wat goed werkt. De knop lijkt dun maar klikt gemakkelijk. De knoppen zitten echter niet helemaal vast: dit probleem van zeer lichtjes rammelende knopjes komt bijna altijd voor (bij mij vooral de volumeknoppen, bij mijn vriendin de unlock knop, en de meeste op xda hebben het ook). Deze <0,5mm speling valt te verhelpen met een stukje papier, maar blijft een minpuntje.

Het gladde Gorilla Glass 3 aan de voorkant voelt goed aan, en zo ook het glimmende diepe zwarte plastic aan de voorkant. De notificatieled vooraan is slechts éénkleurig, helder wit, maar doet wat het moet, en ik ben er tevreden mee. Wel jammer is is dat het scherm relatief wat meer naar boven is gepositioneerd. De vrij grote rand beneden hindert me niet bij de bediening, maar de kleine rand bovenaan irriteert wel ietsje als ik het met twee handen horizontaal vastneem.

https://imagizer.imageshack.us/v2/350x263q90/6/4mwk.jpg https://imagizer.imageshack.us/v2/242x430q90/6/64au.jpg

De backpanel voelt ook aangenaam aan, warme matte soft touch plastic, maar ik ben hier geen fan van omdat het ook wat glad is. Op zetels kan het er zo van glijden, terwijl gorilla glass 3 nog steeds in duizend stukken breekt als het op het recht scherm valt. Het scherm heeft een piepklein randje (dus voelt helaas niet randloos aan), maar dit randje doet niets om een dergelijke val op te vangen. De rubberen Blade was net minder glad, wat vasthouden aangenamer maakte. Zodra Motorola in januari zijn grip shells lanceert, kan ik weer zorgeloos door het leven gaan (en mijn gsm op tafel stuiteren tegen de verveling). De backpanel is erg onderhevig aan vlekken, maar dat doet me niks. Het blijft er mooi uitzien vind ik, en de vlekken vergroten de grip in feite. De vlekken zijn niet makkelijk weg te vegen, maar verdwijnen gelukkig vanzelf.

De indeuking met het logo erin is - zoals vaak wordt aangehaald- erg aangenaam om je vinger in te laten rusten. Al zorgt deze slechte gewoonte er ook voor dat ik in 20% van de gevallen met mijn vingers op de camera zit :)

De backpanel valt er af te nemen, wat vrij moeilijk gaat. Gewoon de instructies volgen is mijn truc, en bedenk dat de backpanel in feite plooibaar is dus je mag veel kracht uitoefenen. Wel oppassen op dat je niet aan de zijkanten wrikt want ik heb al gelezen over afgebroken stukjes. De batterij is niet vervangbaar, doch een hersteller (teardown) zou deze in de toekomst kunnen vervangen, en dat is het belangrijkste voor me.

https://imagizer.imageshack.us/v2/241x430q90/819/v5vu.jpg https://imagizer.imageshack.us/v2/241x430q90/89/9qhq.jpg

Wat de Tweakersrecensie opmerkte, is dat er gauw stof tussen o.a. de kieren van backpanel, en de speaker vooraan zouden komen. Dit klopt, maar stoort me niet veel. Ten slotte nog over het gewicht van 143g: dit is een nadeel dat je voelt na een half uurtje surfen. De zware constructie is wel solide en je kan overal duwen of wringen zonder dat de behuizing meegeeft of ook maar iets van geluid maakt.

Scherm

Het scherm is het paradepaardje van de Moto G. Een 1280x720 scherm is ongezien voor 200 euro, buiten enkele Chinaphones. IPS staat voor betere zwartwaarden en kijkhoeken, en het stelt hier niet teleur. Het zwart vind ik erg goed voor een LCD, ik zou tier-2 LCD zeggen, in de winkel zie ik amper verschil met de duurste toestellen. Bij mijn paneel en die van mijn vriendin is er geen enkele backlight bleeding, en is het zwart even verdeeld.

Bij grotere kijkhoeken neemt de helderheid af maar treedt er geen verkleuring op, waardoor dit fenomeen me niet stoort. Het scherm is helaas niet gelamineerd, doch is de diepte klein gebleven.

De kleuren zijn iets oververzadigd, maar dit valt me enkel op bij 1-1 vergelijkingen met een goed scherm. Toch, natuurgetrouw voelen ze nooit aan, al blijft het binnen redelijke grenzen. Bij witte websites valt het op dat de kleurtemperatuur goed in orde is.
De helderheid en het weinig reflecterende scherm zijn juist voldoende om in zonlicht te werken. Onder de winterzon verliest het scherm zijn kleur niet, en de spiegelingen hinderen de leesebaarheid niet. Echt fel zonlicht heb ik dit jaar nog niet kunnen testen, maar dat komt nog :-) De automatische helderheid is voor een keer bruikbaar: buiten en binnen past het zich altijd goed aan met leesbaarheid op het oog, en niet batterijduur. Zoals het hoort. In helemaal donkere ruimtes gaat het niet naar het minimum, wat het net niet perfect maakt.

Zoals normaal zit er wat variatie op de schermen van de Moto G. Er is een (vermoedelijk) erg kleine kans op blauwige schermen (video), die ik meteen zou terugzenden. Een beetje backlight bleeding kan ook voorkomen, maar dit is nog geen ramp.

Prestaties

De Qualcomm Snapdragon 400 quad-core 1.2GHz Cortex-A7 CPU moet je zien als goedkope, zuinige mid-range oplossing. Twee A9 kernen zijn dan ook sneller als 4 A7 kernen. Anders gezegd: deze processor doet het niet goed op rauwe kracht. De GPU is relatief wat sterker, en de 1GB werkgeheugen volstaat voor mijn (naar huidige standaarden licht) gebruik. Scrollen door lange lijsten, doorlinken naar webpagina’s, chatten, afbeelding laden… en snel van applicatie wisselen: alles gaat snel naar mijn gevoel. Motorola zegt dat ze de software geoptimaliseerd hebben, iets wat ik niet kan testen, maar de consensus is wel dat dit toestel perfect responsief is, doch dat zware gebruikers het werkgeheugen kunnen vullen.
Enkele spellen:
  • GTA Vice City: te zwaar, de fps was niet voldoende om vlot te spelen. Plus dat het onbestuurbaar is met touchscreen vind ik ook.
  • Asphalt 8: ging goed op medium instellingen, en ook op high merkte ik geen haperingen, als voel ik aan dat het er wel zat aan te komen als je verder in het spel zit.
  • Zombies vs. Plants 2: gaat prima.
  • Temple Run 2: prima.
  • Badlands: ook prima.
Opvallend aan de SoC is dat het gewoon nooit warm wordt! Aangezien alle topmodellen aan thermal throttling moeten doen is dit zeker een pluspunt. Ik probeerde wat benchmarks te draaien, maar enkel Antutu vergelijkt met andere relevante concurrenten. Andere de andere cijfers heeft u dus niet veel.
  • Antutu: https://imageshack.com/a/img191/8947/llpq.gif
  • Antutu OpenGL 2.0: 3537
  • 3DMark Ice Storm test op 720p: 5642
  • Quadrant: 8648
Voor meer duiding verwijs ik u graag naar de professionele recensies die meer kennis in huis hebben. Wat ik ervan leerde, is dat de Moto G qua prestaties net iets minder scoort dan de Samsung Galaxy SIII, wat dus uitstekend is. De CPU is wat zwakker, maar de GPU wat sterker. De Moto G maakt ook gebruik van een nieuwe indeling voor zijn geheugen, waardoor de prestaties op dit vlak bij de top hoort. De Moto G is meestal ook sneller dan de S4 Mini.

Camera

Met de camera zijn we eindelijk aan een zwak punt belandt. 5 Megapixel is zo al niet veel, en aan deze prijs moet men ook geen wonderlenzen verwachten. Motorola voorziet de Moto G van een eigen camera-interface: een ring vol snelknoppen die met links swypen te voorschijn komt. De galerij kan men rechts swypen.
Zie hoe de zoeker in 4:3 enkel weergeeft wat wordt vastgelegd. Goed zo Motorola.

Voor de Voor foto’s te nemen is de consensus om de focus en belichting manueel aan te duiden, om erna een foto te nemen. De resultaten zijn behoorlijk slecht, en overstijgen het prijsniveau niet zoals ik van dit toestel gewoon was. De witbalans is erg grillig, een foto nemen duurt vrij lang, en meestal is HDR nodig voor iets van contrast te zorgen. Een rechte lijn scherp weergeven is wat teveel voor deze camera jammer genoeg: het kampt met én te zachte foto’s én een al maximale softwarematige verscherping. Als de witbalans juist zit zijn de kleuren gelukkig minder slecht.

Op het eerste zicht oké.
Onscherpe fietsjes daar beneden.
Er valt mee te leven.
Manuele focus op gebouwen: te donker.
Manuele focus op lucht: beter. Maar paars aan de randen.

Nachtfoto’s zijn zoals verwacht een onscherp hoopje ruis, maar het kan nog steeds bruikbare resultaten opleveren. De vrij sterke LED flitser komt ook van pas voor foto’s van personen ’s nachts.

Close-up bij artificieel licht binnenshuis.
Met focus op het scherm in een matig verlichtte kamer: te donker.
Goede flits en redelijk scherp in pikdonker.
Niets te zien.
's Nachts ziet alles er snel rood uit.

Wat ik het meeste mis is in feite meer resolutie voor foto’s overdag, of ermee verwant, een betere focus/scherpte. De andere nadelen zijn niet min maar er valt mee te leven.

Ik film normaal nooit, maar heb dit kort getest en het resultaat vond ik toch oké. Deze video (van iemand anders) is representatief : 720p is het maximum en tegelijk overkill voor de sensor, terwijl de witbalans en focus zich wat te traag aanpast. Dat het dat laatste doet is in de eerste plaats goed op dit prijsniveau.

Geluid/bellen

De beltoonluidspreker gaat beslist luid genoeg. Voor muziek of film is hij minder geschikt. Weinig bass, blikkerige klank. Beter daarvoor is de line-out: zolang je de standaard equalizer aanpast is deze zeer goed. Dezelfde balans als uit mijn laptop vind ik niet, maar ik krijg wel het ganse pallet, en aan dezelfde sterkte. De telefoon geeft een waarschuwing als ik het volume te hoog draai, en het vergist zich hierbij niet :) De interne luidspreker is ook zeker luid genoeg, ik kan iedereen duidelijk verstaan in druk verkeer. De microfoon, eveneens in orde. Er is een tweede noise cancelling microphone aanwezig, die iets uitdoet, maar ik heb dit nog niet specifiek getest. De gemiddelde trilmotor voel ik voorlopig altijd in mijn broekzak. Het is een goed evenwicht tussen trillen en geruisloos werken.

Accuduur

Een 2,070 mAh batterij lijkt niet veel, maar de nieuwe, zuinige hardware en de lichte Android zonder schil zorgen voor uitstekende resultaten. Met mijn gebruik haal ik gemakkelijk twee dagen, zonder airplane mode ’s nachts.
Ik verkies wel een AMOLED scherm, maar voor de batterijduur doet het deugd dat het niet uitdoet of je wit of zwart weergeeft. Voor surfen is deze Moto G dan ook een topper. Voor films hebben de AMOLEDs dan weer een voordeel.

https://imagizer.imageshack.us/v2/100x178q90/202/x189.png https://imagizer.imageshack.us/v2/100x178q90/835/xf52.png https://imagizer.imageshack.us/v2/100x178q90/543/tpd7.png https://imagizer.imageshack.us/v2/100x178q90/834/nfxx.png
Meer dan 1 dag batterij met zwaar gebruik (benchmarks, veel foto's, beetje apps, surfen en muziek), wifi aan, geen mobiel internet, 5u24 screen time.

Software

Een van dé pluspunten van de Motorola, is het moederbedrijf Google. De software is dan ook zo ongerept als een Nexus. Motorola wijzigde enkel de camera app, de boot animation, en gaf voorts nog 3 apps mee: Assist, Moto Care, en Motorola Migreren (let er vooral op hoe ze eerst niks, dan "Moto”, dan "Motorola” eraan toevoegden).
  • Assist kan uw telefoon op stil zetten als uw agenda aangeeft dat u in een vergadering zit, en desgewenst een automatisch bericht sturen na gemiste oproepen van favoriete contacten. De telefoon stil houden tijdens zelf opgegeven slaapuren kan ook, en het assisteert u verder als het aan uw snelheid merkt dat u rijdt. Deze app was niks voor mij.
  • Moto Care laat u in contact komen met Motorolapersoneel, via chat of telefoon. Toen ik eenmaal doorhad dat een veeg van links een menu met tutorials, tips voor batterij en prestaties,.. vond ik deze app wel nog interessant. Dat deze in Nederlands, Engels, en Frans staan vond ik minder, al blijft het een nuttige app.
  • Motorola Migreren is in staat om instellingen van een oude telefoon over te zetten. Ik verken liever zelf alle instellingen, dus geen app voor mij.
De mooie boot animation (YT) werd tijdens de jaarwisseling voorzien van een feestelijk tintje ( YT). Dit vond ik een geslaagde poging van de fabrikant om het toestel meer levendig te maken.

Sind 8 januari geniet ik van de 4.4 KitKat update, wat ongezien snel is voor een mid-range toestel. Uitspraken over verdere updates zijn niet gedaan, maar het toestel is populair dus ik neem aan dat de community desnoods inspringt.

Overige
  • Opslag: Er is geen SD-kaart lezer, dus de extra ¤30 voor de 16GB versie is een no-brainer. Er blijft dan 13,7GB over voor de gebruiker, waar de 8GB versie het met een schamele 5,7GB moet stellen.
  • Cloud opslag: Motorola geeft een extra 50GB gratis opslag op Google Drive gedurende 2 jaar. Dit komt bovenop de normale 15GB, voor een totaal aan 65GB. Google Drive heeft een geweldige integratie met QuickOffice, en uploaden van bestanden en media gaat zeer gemakkelijk doorheen de GUI. Als je een selectie foto's maakt en je uploadlocatie wilt kiezen, kan je ook een nieuwe map aanmaken: dit detail is erg handig. Ik vond de Cloudopslag voldoende gebruiksvriendelijk om data regelmatig over te zetten.
    https://imagizer.imageshack.us/v2/200x356q90/839/kv6u.png https://imagizer.imageshack.us/v2/300x188q90/856/dw5d.jpg
  • Wifi: de Moto G heeft geen dual band of 802.11ac, maar merk hier niks van. Het legt sneller dan en ongeveer zo ver connectie als mijn laptop.
    https://imagizer.imageshack.us/v2/350x84q90/12/ac7x.png Moto g https://imagizer.imageshack.us/v2/350x32q90/802/x5f4.jpg Laptop
    Dicht bij de router gaat het gelijk op t.o.v. mijn laptop.
    https://imagizer.imageshack.us/v2/350x86q90/560/jzbd.png Moto g https://imagizer.imageshack.us/v2/350x31q90/689/gzbd.jpg Laptop
    Van verder daalt de downloadsnelheid bij de Moto G veel sneller.
  • GPS: ik heb quasi direct een fix.
  • Mobiel internet: ik heb geen data bundel, dus gebruik dit amper. De weinige keren dat ik online iets opzocht, ging dit wel uitermate snel over HSDPA.
  • Bluetooth: oké.
  • NFC: afwezig.
Accessoires

Door de back panel te vervangen door kleurrijke alternatieven laat Motorola persoonlijke aanpassingen toe op Nokiaanse wijze. Officiële "shells" zijn er in 3 soorten, en doordat ze de back panel vervangen hebben ze dus een belangrijk streepje voor doordat het in totaal dunner blijft tov normale hoesjes. Ik heb er voorlopig geen enkele van, maar dit is zo’n belangrijk punt dat ik het niet achterwege kon laten.
Ze komen in 3 soorten. Shells zijn back panels in 6 kleuren: chalk, violet, royal blue, turquoise, lemon lime, en cherry. Flip shells zijn pack panels waar een flapje aan hangt die de hele voorkant beschermt. De voorkant heeft een sterke magneet om het toe te houden, nog een magneet om het toestel te activeren/deactiveren bij openen/sluiten, en de achterkant heeft een grovere textuur.

Grip shells zijn wat mij betreft de interessantste: deze back panels hebben een rubberen rand die de hele telefoon omhelst. De rand beschermt de zijkanten én het scherm van valschade. De achterkant zou ook van rubber zijn, wat mijn probleem van gladheid verhelpt. De grip shells komen in maar 4 kleuren, maar deze zijn tweekleurig. Meer updates over deze shell volgen later, als ik er een heb (normaal eind januari).

Aan te raden recensies

Deze smartphone brengt de beloofde volwaardige Android-ervaring thuis, en dat voor 200 euro. Ik ben er gewoon erg blij mee, het is snel, up-to-date, fijn om vast te houden, en het ziet er nog eens mooi uit. Ik moet er wel voorzichtiger mee zijn dan mijn vorig toestel, maar een grip shell staat op het verlanglijstje.

To Do:
- Meer de batterij testen
- fel zonlicht testen
- noise cancelling testen
- Grip shell kopen

Changelog
10/01/2014: spelling, lay-out, ontbrekende batterij screenshots, verduidelijken shells, opslag en cloud opslag.
***

Met dank aan GoT voor de feedback, Mattie en Yael.

Heb jij ook een Motorola Moto G (2013) 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Hoe heb je naar KitKat kunnen upgraden?
Als ik de software probeer bij te werken via het 'About Phone' menu, zegt ie dat mijn device up to date is, terwijl ik toch echt op 4.3 zit...
Ik heb de update voor mijn Frans model handmatig gedownload.
In de Moto g ervaringen topic kan je lezen waar en voor welke modellen je updates kan downloaden. Ik denk dat EU en GB modellen geen zip beschikbaar hebben, maar de FR en DE modellen wel.
Gewoon zip downloaden, in root zetten, et voila hij vindt een update.

XDA is ook een goede bron.
Ah, de officiele update is sinds vandaag gewoon beschikbaar gemaakt! :)
Thanks anyway!
Goede review zit te twijfelen om deze te halen of te wachten op de BTW-weg-ermee dagen van MM en een N5 te halen. (moto g 16= 165 euro excl@amazon, de N5 is vermoedelijk 275 excl@ mediamarkt).

Mis alleen een X-factor in je review daarom +2. KUTGW
Zit met precies hetzelfde probleem als jou!
Of de moto g of de Nexus 5 (met de evt. BTW dagen van MM)

Iemand die ons advies kan geven? :)
110 euro meer voor
  • 2 generaties snellere SoC
  • Gelamineerd 1080p 4,95" scherm tov niet-gelamineerd 720p 4,5" scherm
  • iets groter (137.9 x 69.2 x 8.6,mm tov 129.9 x 65.9 x 11.6 mm)
  • 13g lichter (Moto g is 10% zwaarder)
  • camera is beter, maar blijft een zwak punt
Moto g heeft iets betere batterij, beide magere camera's, geen premium materialen, en geen AMOLED... je zal voor jezelf moeten uitmaken wat je belangrijk vindt, en hoelang je kan leven met de nadelen. Voor mij is 2/3 duurder alleszins geen goede deal omdat ik de N5 eveneens een goedkoper compromistoestel vind.
Je betaald 120 euro voor:
betere CPU,
betere GPU
hogere resolutie
en wellicht wordt het OS ook langer ondersteund omdat de specs beter zijn.

Ik zelf zou gaan voor de Z10. Vanaf 180 te koop, dus goedkoper of netzo duur als de Moto-G
Betere CPU
Betere GPU
Speelt alle android apps.
Zelfde resolutie
Uitbreidbaar geheugen
En een OS dat niet alleen moderner navigeert, maar ook de controle bij de gebruiker laat.
Is die 180 niet voorlopig enkel zo in het VK? Ik heb even gebaald toen ik over die prijsverlaging las ja. De Z10 heeft inderdaad betere alles, behalve de batterijduur, en de zakelijkere software vind ik geweldig.
Maar de rondslomp met importeren (BB houdt het strikt in VK) en het gebrek aan Google Apps (veronderstel ik toch) maakt toch dat ik het niet zo'n ramp vind. Android blijft ook aanpasbaarder.
In Nederland gaat hij bij menig webwinkel ook wel eens onder de 200 in de verkoop op het moment dat ze de voorraad van het toestel willen beëindigen. Zo heeft gingen ze bij coolblue weg voor 195 euro.
De software is qua weergave niet zo open als android, ook qua het delen van informatie heb je meer zelf de controle. Dat kun je een voor of nadeel vinden. ICM de communicatiehub vind ik het een voordeel.
Android appszijn gewoon 1op1 op te krijgen. Door SNAP te downloaden kun je direct alle apps van de Google-playstore installeren.
En met het nieuwe OS werken alle apps, ook aps als die voor bijv. de peble-watch of nike-run+
Ja, toegegeven, interessant toestel.
Maar ik denk/hoop dat ik niets moet herschrijven omdat ik Android altijd vermeld als mijn persoonlijke voorkeur. Ik verwachtte me eigenlijk aan reacties van sterk afgeprijsde WP kopers, maar BB verraste me nu toch ^^
Mee eens: duidelijke review over de Moto G.
Maar ik twijfel tussen de Moto G (16) en de Xperia SP. De Moto G lijkt een slechtere camera dan de Xperia SP te hebben, of is die van de SP vergelijkbaar met de Moto G? Het gaat om mijn eerste smartphone en die wil ik ook als fototoestel/videocamera gebruiken tijdens de motorreisjes.
Iemand advies? O ja, ik overweeg het toestel aan te schaffen i.c.m HollandsNieuwe (of via Studentmobiel).

[Reactie gewijzigd door R1200GS op 19 januari 2014 15:59]

Eigenlijk vind ik motorola migreren juist een hele fijne app. Ik kwam van mijn vorige telefoon en migreren zette alles over naar de moto g. Zo ook mijn foto's, filmpjes, muziek, whatsapp media, ringtones, instellingen en accounts. Dat zorgde ervoor dat ik binnen no time weer alles draaiende had.
Is ook de WhatsApp berichten backup overgezet? Dus als je daarna WhatsApp voor de eerste keer opent, al je oude berichten weer hersteld kunnen worden.
Het is alweer even geleden, maar voor zover ik me kan herinneren werd de whatsapp backup inderdaad ook meegenomen.
Ik heb het een net een paar dagen terug gedaan, en foto's / video's komen wel mee, maar de backup niet. Die moet je handmatig kopiëren vanaf de SD van je oude Android telefoon.
Erg goede en uitgebreide review.

Ik krijg de mijne morgen binnen, kan niet wachten!

EDIT:

Heb jij enige hinder ondervonden van de MediaServer bug?

[Reactie gewijzigd door EdwardK123 op 9 januari 2014 12:00]

EDIT:

Heb jij enige hinder ondervonden van de MediaServer bug?
Toch zeker op 4.3: na het installeren van Skype verbruikte MediaServer bijna zoveel als het scherm. Het viel me laat op omdat het nog steeds een dag meeging.

Nu op 4.4 en zonder Skype heb ik 38% over na 4u schermtijd goed voor 51% van het verbruik, Mediaserver een normale 3%. Ik ga alvast Skype nog eens installeren, na een dag weet ik meer.

edit: Met Skype en Shazam geïnstalleerd op 4.4 verbruikt mediaserver maar 4% wat evenveel is als Google Play Music (heb naar muziek geluisterd). Na opladen en zonder muziek luisteren: 's ochtends 0 mediaserver. 4.4 lijkt het probleem dus te verhelpen.

[Reactie gewijzigd door sobbereng op 10 januari 2014 17:44]

Bug heb ik ook gehad, na het verwijderen van skype was het bij mij nog niet weg. Toen ik daarna ook nog een reboot deed was het wel verholpen.
goede review misschien er bij te vermelden dat de "gratis"50Gb drive opslag maar 2 jaar geldig is
daarna weer een nieuwe kopen :p
Spellings foutje als dat mag
Onder kopje software
De mooei boot animation
note
ik probeer alleen te helpen en eventueel bij te dragen aan een goede review
Ah, ja, ik heb Google Drive nooit vermeld, zal ik doen.
Spelling- en lay-out fouten ga ik nu aanpassen, bedankt voor mee te lezen :)
Goede uitgebreide review!

Vraag over de flip & grip shells:
Gaan die om het hele toestel heen (dus wordt het een dikker toestel) of wordt de achterklep vervangen door zo'n shell (dus blijft het wat dunner).

Over 2 weken kan ik m'n abonnement aanpassen (lekker goedkoop sim-only wordt het dan) en ga ik een los toestel kopen. Met 95% zekerheid de Moto G.
Oei, dat moet ik dan toch verduidelijken in de review. Het is de achterklep die vervangen wordt.
Top, bedankt. Dat maakt zo een flip cover behoorlijk in interessant.
Dankje voor je uitgebreide review, zie dat je je best hebt gedaan en dit heeft mij zeker meer infi gegeven over de telefoon in het dagelijks gebruik
Mooie, uitgebreide review. Heb hem sinds vandaag ook :*) Wat bedoel je met:
Quote: Normaal gezien zit er enkel een usb data kabel bij, maar deze ontbrak dan weer- wat me niet zo stoort want ik heb er nog een liggen, en de stroomkabel komt meer van pas.

Wordt de telefoon niet via usb opgeladen of lees ik dat verkeerd?
Wordt opgeladen met micro-usb ja.

Maar: wat normaal in het doosje zit van de Moto g is een usb-naar-micro-usb kabel. Dus zonder stekker, maar dat kan wel dienen voor data over te zetten tussen computer en telefoon.

Bij Amazon.fr bijgeleverd: stekker-naar-micro-usb. Dus opladen via het net en niet computer, maar kan niet dienen voor data over te zetten tussen computer en telefoon.

Misschien dat er verwarring is omdat er meestal een stroomstekker-naar-usb en een usb-naar-micro-usb is meegeleverd. Of er is verwarring door mijn povere schrijfkwaliteiten :-)
Jep, dat is bij mij het geval :) . Usb naar micro-usb kabel die bij de moto g standaard erbij zit en een stroomstekker met usb female uitgang van amazon.de erbij gedaan. Die lijk btw erg veel op een iphone stekker alleen in het zwart.
Zelf ben ik ook nog op zoek naar een nieuwe relatief goedkope smartphone, maar af en toe speel ik hier toch nog wat kleine spelletjes op, kan de Moto G dit makkelijk aan of kan ik beter iets duurders nemen?
Zombies vs. Plants 2: gaat prima.
Temple Run 2: prima.
Badlands: ook prima.

Als je nog kleinere spelletjes speelt, zoals binaire puzzels of De Slimste Mens quiz: die gaan natuurlijk vlekkeloos.
Ook een student zie ik? Of is dat niet de boekentoren van de Universiteit Gent? :)
Ben al een paar maand student af - werken!
Amai ik moet dringend dit eens updaten... :o