Specificaties 10,8" (1920x1080), Win 8.1, WiFi+4G - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Dell Venue 11 Pro (7130-2226) Zwart Review

StefanvanGelder 8 januari 2014, laatste update op 27 mei 2014, 17.610 views

Dell Venue 11 Pro (7130-2226) Zwart

Pluspunten

• Veel en nuttige accessoires
  • Snelle ssd
  • Kwalitatief goed scherm
  • Accuduur
  • Bouwkwaliteit
  • Lage vanaf prijs
  • Dell support (zakelijk gezien)

Minpunten

• Kleine bugs waardoor tablet even freezed
  • 4300Y legt het af tegen concurrentie met 4200U
  • Relatief zwaar voor form factor
  • Aantal usb-aansluitingen
  • Standaard geen (verloop)kabels meegeleverd

Versie 1.2 - 07-02-2014
Via mijn werk stelde Dell een testunit van de Dell Venue 11 Pro aan mij beschikbaar. Ik had de Venue 11 Pro vanaf de aankondiging al op het oog en ik was erg verheugt om deze hybride laptop te mogen testen. Tijdens de aankondiging maakte de Dell Venue 11 Pro direct indruk op mij. Het zou een potentiele laptop vervanger kunnen zijn, omdat Dell in mijn ogen een erg compleet pakket levert. Er zijn veel accessoires leverbaar en de tablet beschikt zelf ook over voldoende capaciteit en mogelijkheden. Of Dell alle belofte kan inlossen met de Venue 11 Pro zal in deze review blijken.

De Venue 11 wordt getest voor onze buitendienst medewerkers, die vaak buiten de deur zijn en zaken aan klanten willen laten zien. Het laten zien van bepaalde zaken aan klanten staat toch een stuk professioneler op een tablet, dan als iemand met zijn 15.6" grote notebook langs komt. De Venue 11 zal ik voor mijn eigen werkzaamheden niet gebruiken vanwege de beperkte processorkracht.

De tablet komt bij levering in een stevige doos. Helaas zit er naast de tablet behoorlijk weinig in. In feite zit er alleen een lader en een boekje bij. De lader is tot overmaat van ramp ook nog eens erg kort. De meegeleverde kabel meet slechts één meter. De lader is net zoals bij smarthpone aan te sluiten via een micro-usb kabel. Ik dacht eerst dat usb de beperkende factor in de kabellengte was, maar na wat research te hebben gedaan blijkt dat een usb kabel volgens de officiële specificatie maximaal vijf meter lang mag zijn. Waarom er dus zo'n korte kabel wordt meegeleverd is mij dus een raadsel.

Naast de tablet en usb lader had ik ook graag een mini-hdmi naar hdmi converter gezien.

De saaie maar functionele verpakking inclusief korte lader.

De tablet zelf heeft een beeldscherm formaat van 10.8" en een resolutie van 1920*1080 pixels. Deze resolutie past goed bij hedendaagse tablets. Het 10.8" scherm is relatief groot voor een tablet, maar als je hem ook als laptop gebruikt vind ik de grootte acceptabel. De tablet weegt in de uitvoering zoals ik die heb ontvangen 811 gram. De overige specificaties van mijn testunit zijn:
  • Intel Core i5 4300Y
  • 4GB DDR3 geheugen
  • 128GB ssd
  • Full-hd (1920*1080 pixels) 10.8 inch IPS beeldscherm
  • 36Wh accu
  • Intel 7260AC wireless module met Wifi b/g/n, ac, Bluetooth 4.0 en 5GHz ondersteuning
  • 3G module
Een erg complete lijst met specificaties dus. De 3G module wilden we graag ook testen. Als buitendienst medewerker bevind je je regelmatig in het veld. Hoewel je bij klanten vaak wel de beschikking hebt over een wifi verbinding, is het onderweg toch wel makkelijk om over een extra 3G verbinding te beschikken. Tegenwoordig hebben de meeste medewerkers ook al een smartphone waardoor tethering mogelijk is, maar omdat je dan gebruik maakt van de databundel van je smartphone wilde we de 3G module gewoon even testen.

De Dell Venue 11 Pro vanaf de voorkant

Verder vinden we aan de buitenkant nog een aantal aansluitingen en functionaliteiten. Aan de achterkant van de tablet is er een 8 megapixel camera aanwezig, terwijl de camera aan de voorkant foto's en video's kan maken met maximaal 2 megapixel. Aan de rechterzijde vinden we een aan/uit knop, speaker grill, micro-sd kaartlezer, micro-usb aansluiting en een mini-hdmi aansluiting. Aan de linkerzijde vinden we de volume knoppen, wederom een speaker grill en een volwaardige usb 3.0-poort. Aan de bovenzijde zit een microfoon en weer ventilator gaten waar de tablet de hitte kwijt kan. Aan de onderzijde van de tablet vinden we twee sleuven waar het mobile keyboard in kan haken, twee verbindingspunten voor het mobile en slim keyboard en ten slotte nog een aansluiting voor het dock.

De zijaanzichten van de hybride

Er zijn behoorlijk wat accessoires leverbaar voor de Venue 11 Pro. De meest populaire accessoires zullen ongetwijfeld de keyboards zijn, maar ook de andere accessoires verdienen even de aandacht. Met name over het dock ben ik zakelijk gezien erg te spreken, maar daar over later in deze review meer. Er zijn twee verschillende beschermhoesjes beschikbaar. Een van deze hoesjes is overduidelijk voor bouwvakkers en maakt de tablet flink dikker en is in mijn ogen echt alleen bruikbaar op de bouw. De andere hoes beschermt alleen de achterkant van de tablet. Vooral de laatste hoes voegt naar mijn mening weinig toe. Het meest breekbare element van een tablet is het scherm, en die wordt door de hoes niet beschermt.

Er kunnen twee verschillende keyboards worden meegeleverd met de Venue 11 Pro. Een slim keyboard en een mobile keyboard. Het slim keyboard is een zo dun en lichtmogelijk toetsenbord. Het typt fijner dan een touchcover van een Microsoft Surface tablet, het zijn immers ook fysieke knoppen, maar je hebt zo weinig weerstand dat het typen met het slim keyboard wel enige oefening nodig heeft. Het slim keyboard beschikt ook niet over een extra accu, in tegenstelling tot het mobile keyboard. Tevens moet het slim keyboard staan door middel van een kick-stand. Hierdoor moet je een stabielere ondergrond hebben dan bij het mobile keyboard. Dit kan voor problemen zorgen zoals in de trein of vliegtuig.

Het slim keyboard, voorzien van een kickstand

Het mobile keyboard is een stuk zwaarder dan het slim keyboard, dat zal deels komen door de stevigere behuizing, maar vooral door de extra accu die in het keyboard zit. In het keyboard zit een accu met een capaciteit van 36Wh, even veel als in de tablet zelf. Door deze accu wordt de werktijd direct verdubbeld. En dat is erg handig als je veel onderweg bent.

Het mobile keyboard beschikt helaas niet over extra aansluitingen zoals een usb-poort of laadpunt. Hierdoor blijft de tablet over slechts één usb aansluiting beschikken. Als je werkt met een externe muis ben je de usb-poort al kwijt, waardoor je geen extra apparatuur kunt aansluiten. Het mobile keyboard kan apart worden opgeladen door een micro-usb aansluiting, daar is dan wel weer aan gedacht. De micro-usb aansluiting zit netjes weggewerkt in de gleuf waarin de tablet zit. De accu in het keyboard laadt ook op als de tablet in het keyboard zit, en de tablet aan de lader zit. Er is een notificatieled aanwezig op het keyboard waaraan te zien is of het toetsenbord oplaad of niet. Het touchpad is, zoals je bij een 10.8" notebook kunt verwacht, klein. Het is echter wel een multitouch touchpad waardoor het touchpad goed werkt in de Modern UI interface van Winows 8. Het toetsenbord geeft voldoende tegenslag en typt redelijk goed, als zal het nooit zo snel typen als een volwaardig keyboard bij een desktop. Als je met de tablet complete boeken wilt schrijven raad ik je aan om gebruik te maken van het dock, zodat je de Venue 11 gewoon als desktop kunt gebruiken door een extern toetsenbord en grotere monitor aan te sluiten. Tijdens het typen op het mobile keyboard valt me wel op dat er aardig veel dubbele toetsaanslagen worden geregistreerd. Ik heb deze hele review op het mobile keyboard getypt, dus ik heb wel serieus was typwerk verricht.

Een nadeel van het mobile keyboard is dat de tablet niet zo ver achterover kan worden geklapt. Als je dicht op de tablet zit kijk je al snel niet helemaal recht tegen de tablet aan. Gelukkig is het scherm van goede kwaliteit, daardoor blijft alles gewoon leesbaar, maar ik denk dat het ergonomisch ook beter is als je de tablet nog iets verder had kunnen doorschuiven. Ik merk toch dat ik telkens iets met mijn lichaam en hoofd naar beneden neig te gaan. Ik ben echter ook behoorlijk lang (2.03m), waardoor het goed mogelijk is dat andere mensen dit als minder storend ervaren. De tablet kan ongeveer 110 graden omhoog worden geklapt ten opzichte van een vlakke ondergrond. Omdat het keyboard iets schuin staat kan de tablet ten opzichte van het toetsenbord ongeveer 125 graden worden open geklapt.

Het mobile keyboard

Om de tablet als goede allround machine in te kunnen zetten kan Dell optioneel ook een dock meeleveren. Over dit dock ben ik bijzonder enthousiast. Hij voelt zeer solide en stabiel aan. Met het dock is het mogelijk om je tablet echt in te zetten als desktop vervanger, los gezien van de mindere processorkracht die je hebt. Het dock beschikt over drie usb 3.0 poorten, een rj-45 aansluiting om de tablet van bedraad netwerk te kunnen voorzien en een hdmi- en een displayport aansluiting. Ten slotte kan de laptop ook worden opgeladen door een adapter en is er een 3.5mm jack aanwezig voor een hoofdtelefoon. In een testopstelling heb ik een dag gewerkt met het dock. Ik had een regulier toetsenbord en muis aangesloten, daarnaast had ik nog twee monitoren aangesloten. In totaal beschikte de opstelling dus over drie monitoren, al is het scherm van de tablet redelijk overbodig als je als twee grote schermen op je bureau hebt staan. Tijdens normale werkzaamheden heb je niet door dat je op een tablet werkt, door een extern toetsenbord, muis en beeldscherm te gebruiken is de ergonomie ook nog eens goed. Voor zakelijk gebruik is deze docking mogelijkheid echt een uitkomst.

Het dock

De aansluitingen die op aan de achterzijde van het dock te vinden zijn

De bouwkwaliteit van de het geheel (tablet + mobile keybord) is erg goed en voel stevig aan. Het valt op dat de tablet en het keyboard niet helemaal vanzelf sluit. Omdat beelden duidelijker zijn dan 1000 woorden heb ik even een foto toegevoerd:

Ik had eerst het vermoeden dat het om een productiefoutje ging, maar wellicht is het toch 'by design'. Bij sommige hybride's sluit het geheel wel goed af en zit het keyboard altijd strak tegen de tablet aan als die is dichtgeklapt. Dit heb ik onder andere ervaren met de Samsung Ativ Smart PC Pro. De tablet en keyboard vormen dan een geheel, maar als je de tablet wilt openklappen gaat dit erg onhandig omdat de tablet zo strak op het toetsenbord zit. Omdat de Venue 11 vanzelf iets openklapt als je hem kantelt heb je geen last van dit probleem. In principe stoort het ook niet als je de tablet op de tafel hebt liggen. De zwaartekracht zorgt er wel voor dat de tablet goed aansluit op het toetsenbord.

Wat verder opvalt aan de bouwkwaliteit is de plastic achterklap, die te verwijderen is waardoor onder andere de accu verwisseld kan worden. Naast de accu kan zelfs de msata ssd makkelijk worden gewisseld. Tevens moet de achterklep en accu worden verwijderd om de sim kaart te plaatsen. De zojuist genoemde zaken vind ik persoonlijk voordelen van deze constructie. Nadelen zijn er ook, zo voelt de tablet door de plastic achterkant iets minder aan als een premium product. De plastic achterkant is iets in te drukken. Niet veel, maar net genoeg om het gevoel van een premium product te missen. Gelukkig is het gevoel niet het belangrijkste bij de keuze van een zakelijke laptop of tablet. Hij moet uiteraard wel stevig zijn, maar de plastic achterkant doet op zich niets af aan de stevigheid van de tablet, omdat de behuizing verder niet slap of kantelbaar is.

De Venue 11 Pro met verwijderde achterklep en de verwisselbare batterij in beeld

De accuduur van dit apparaat is verbluffend, ondanks de Core i5 die aanwezig is. Tijdens rustig typwerk kun je het met het mobile keyboard een kleine tien uur volhouden, terwijl je zonder keyboard ongeveer vijf uur zonder stopcontact kunt werken.

Door het compacte formaat is de tablet ook erg mobiel. Het gewicht ligt wel relatief hoog. De tablet zelf weegt 811 gram terwijl het dock 671 gram weegt. Bij elkaar bijna 1.5KG. Een stuk lichter dan een standaard 15.6 inch notebook, maar voor een 10.8 inch notebook is hij wel vrij zwaar. Dit is deels toe te schrijven aan de accucapaciteit van in totaal 72Wh en het gebruik van veel metaal in het keyboard. Tevens heeft de tablet zelf een adequate koeling nodig vanwege de processokracht die in de tablet schuil gaat.

De tablet alleen is lastig vast te houden met één hand en dat komt door het gewicht. Even lukt het wel om de tablet met een hand vast te houden en met de andere hand het touchscreen te bedienen, maar het is zeker niet iets wat je een hele middag vol houdt. In de praktijk merk ik dat ik de tablet vaak met twee handen vast houdt en de tablet met mijn beide duimen bedien of ik laat de tablet op mijn schoot rusten. Hierdoor kun je de tablet met een hand wel schuin zetten wat de bediending ten goede komt.

Op de een of andere manier bleven de processor prestaties, die ik haalde met de fabrieksinstallatie, op deze tablet erg achter bij de resultaten die ik op internet vind van soortgelijke processoren. Zo scoorde de 4300Y in deze tablet slechts 1.16 in Chinebench 11.5 64-bit multi threaded en 0.66 in single threaded modes. Ter vergelijking, de Atom Z3770 scoor Multi threaded zo'n 1.45 punten en in single threaded modus 0.4. De qua hardware vergelijkbare Core i5 4210Y scoort ook een stuk beter: Multi threaded komt de score uit op 1.5 terwijl de single threaded modus met 0.85 punten ook een stuk hoger scoort, terwijl de 4300Y iets sneller zou moeten zijn dan de 4210Y. Op het fourm bleek dat iemand anders met de Venue 11 en 4300Y 1.35 punten scoorde in Chinebench 11.5 64-bit, al een behoorlijk verschil dus. Wat het probleem veroorzaakt weet ik nog niet. De temperatuur van de processor loopt op tot maximaal 69 graden, dat zou het probleem niet mogelijk zijn naar mijn idee omdat de processor 100 graden mag worden volgens Intel. Ik vermoed dat Dell de processor zo heeft afgesteld dat de processor niet warmer mag worden dan 69 graden of teveel stroom gaat verbruiken. Intel zelf heeft hiervoor ook het e.e.a. afgesteld om het stroomverbruik binnen de perken te houden. Fabrikanten kunnen vervolgens zelf kiezen aan welke richtlijnen de processor zich moet houden. Het lijkt er dus op dat Dell een strakke richtlijn heeft gesteld om de processor niet teveel warmte te laten produceren of om de accu te sparen. Meer informatie over deze profielen kun je terug vinden in dit artikel op arstechnica.com

Na een schone Windows installatie ging het gelukkig een stuk beter. De Chinebench score kwam uit op 1.43 en 0.91 punten, dat ligt redelijk in lijn met wat de processor zou moeten halen. Over de processor prestaties ben ik uiteindelijk dus wel tevreden, al blijft het mij een raadsel wat de processor in eerste instantie tegen hield.

Over de prestaties van de ssd ben ik vanaf het begin al erg positief. Ik was van te voren sceptisch over de ssd in de tablet omdat ik geen idee had wat voor ssd er in de Venue 11 zou zitten. Het zou dus een veredelde eMMC flash module kunnen zijn of een budget ssd met een brakke controller. Gelukkig bleek het geen slechte ssd te zijn, in tegendeel. Tijdens het draaien van benchmark zag ik schrijfsnelheden van bijna 300 MB/s voorbij komen, dat is voor een 128GB ssd zeker niet onaardig, al zal het nog niet de ssd's van Samsung voorbij streven. Verder onderzoek leerde dat het om SanDisk SD6SP1M ssd ging. Deze ssd is gebaseerd op de Marvell 88SS9175 controller, dus geen Sandforce of jmicron controller. Gezien de snelheid en betrouwbaarheid van die controllers ben ik daar ook zeer content mee. De ssd lijkt me in ieder geval een goede keuze van Dell. De gehele prestaties van de ssd:

Op de draadloze connectiviteit is gelukkig ook niet bezuinigd. In dit model zit een simkaart module, waardoor je in principe altijd internet hebt. Daarnaast zit er een uitgebreide wifi chip in die naast wifi b/g/n ook over de nieuwe ac standaard beschikt (al is de standaard nog niet helemaal uitgeschreven bij de IEEE :Y) ). Ook bluetooth 4.1 ontbreekt niet. Qua draadlozen connectiviteit hoeven we dus nog niets te missen en zijn we alvast voorbereid voor de komende jaren.

Na de tablet een tijdje zelf te hebben getest heb ik heb ook meegegeven aan een buitendienst medewerker om te kijken of de Venue 11 Pro de tekortkomingen van een laptop kunnen invullen, en of het zelfs een volwaardige laptop vervanger kan zijn. De tablet is meegegeven aan een accountmanager, die langs klanten gaat en na een klantbezoek de bevindingen of adviezen in ons systeem zetten. Eerder had hij de beschikking over een laptop, maar die miste een aantal zaken. Het grootste hekelpunt van de laptop was de accuduur en het gewicht. De laptop was al een paar jaar oud en de accu houdt het na ruim een uur al voor gezien. De accuduur was echt een verademing voor de medewerker en hij kon ongestoord de laptop een hele dag mee nemen zonder dat hij telkens aan een oplaadpunt moest denken. Naast de accu is de Venue 11 natuurlijk ook veel handzamer dan een gewone laptop. Met name de geringe omvang maakte het mogelijk om hem mee te nemen in de hand.

Wat het fysieke gedeelte verder betreft ligt de feedback in dezelfde lijn als wat ik zelf ook al eerder heb omschreven; één usb poort is behoorlijk weinig. We gebruiker standaard bedrade muizen, maar in combinatie met de Venue 11 kun je er eigenlijk niet om heen om een bluetooth muis te halen. Ook onze accountmanager vond de oplader veel te kort. Het toetsenbord scoorde daarin tegen erg goed. Hij vond hem zelf fijner typen dan zijn laptop toetsenbord!

Helaas is de bug met het tijdelijk freezen van het hele systeem nog niet opgelost. Het installeren van de laatste BIOS versie (A06), maakte in deze geen verschil.

Niet geheel onbelangrijk is de productiviteit van een dergelijk apparaat. In het begin vond mijn collega de letters echt te klein om fijn te kunnen werken. Bij het lezen van veel tekst koste het teveel moeite om lekker te kunnen werken. Gelukkig is er in Windows wel het e.e.a. in te stellen als het gaat om lettergrote. Standaard staat de DPI op 125%, voor mij was dat voldoende, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat prettig vond werken. Zo ook mijn collega. Daarom heb ik de DPI instellingen verder opgestuwd naar 150%. Hierna was alle tekst prima leesbaar en was het kleine scherm in combinatie met kleine letters eigenlijk helemaal geen issue meer.

Maar zoals we wellicht weten werken de DPI instellingen in Windows niet altijd feilloos. Zo hebben we bijvoorbeeld een webapplicatie die een vaste resolutie heeft van een bepaald aantal pixels. Door het opschroeven van de DPI viel een deel van het scherm net buiten het beeld waardoor er niet meer te werken viel in de applicatie. Gelukkig konden we nog iets bedenken om net genoeg ruimte te creëren om goed met de applicatie te kunnen werken, namelijk het automatisch verbergen van de taakbalk. Niet iedereen zal dat even fijn vinden, maar het is voor ons in ieder geval voldoende om verder te kunnen gaan met de test. De echte oplossing zit natuurlijk in een aanpassing in de webapplicatie, maar dat kan uiteraard niet direct worden veranderd.

In de praktijk merkte mijn collega dat hij eigenlijk bijna nooit de tablet uit het toetsenbord klikte. De tablet werd dus met name gebruikt als netbook. Zijn menig is dat je net zo goed je laptop kunt omdraaien als je iets aan de klant wilt laten zien dan de tablet uit het toetsenbord te klikken. Wellicht gaan andere mensen deze feature nog meer gebruiken, maar de tablet functie blijft bedrijfs- en productieftechnisch gezien nog geen absolute must have, aldus mijn collega.

Al met al was hij zeer enthousiast over de pilot en we moesten enige moeite doen om de tablet weer in onze handen te krijgen, maar dat geeft wel aan dat een hybride apparaat als deze wat ons betreft zeker wel toekomst heeft, zeker ook in het bedrijfsleven.

De configuratie zoals ik die heb wordt op internet aangeboden voor 930 euro inclusief btw. Hiermee biedt de tablet meer waar voor zijn geld dan bijvoorbeeld bij de Surface Pro 2. Deze tablet heeft weliswaar een snellere processor, maar voor 930 euro kun je nog niet eens het 128GB model aanschaffen, die dan ook nog eens de 3G module moet missen. De Surface 2 Pro met een 128GGB ssd kost zo'n 980 euro. Een goedkoper alternatief voor zowel de Surface 2 Pro als de Venue 11 Pro met 3G zou een Venue 11 Pro met een Core i3 4020Y en zonder 3G module zijn. Die versie is namelijk aan te schaffen voor zo'n 775 euro en daarmee een stuk goedkoper dan de zojuist genoemde tablets.

Andere alternatieven zouden kunnen zijn:Deze alternatieven zijn echter allemaal nog gebaseerd op Ive Bridge processoren. Daarmee wil ik ze nog niet direct afschrijven, maar als de prijs ook nog eens hoger ligt, of er wordt geen Windows 8 Pro meegeleverd of als er te weinig accessoires beschikbaar zijn, vind ik het geen goed alternatief voor de Dell Venue 11 Pro.

Een andere mogelijke tegenhanger is de Toshiba Portégé Z10t. Qua specificaties lijkt deze hybride erg veel op de Venue 11. De Toshiba heeft alleen een hogere advies prijs en is met minder accessoires leverbaar. Daar staat tegenover dat het scherm wel 0.8 inch groter is. Op dit formaat is dat toch heel behoorlijk.

Omdat de tablet aankomende weken nog in de praktijk moet worden getest, hou ik het eerst bij een voorlopige conclusie. De tablet biedt er veel voordelen ten opzichte van traditionele tablets die met Android of iOS worden geleverd. Zo kunnen er bijvoorbeeld reguliere x86 programma's worden geinstalleerd en werkt het systeem hetzelfde als op je desktop wat je gewent was, al is de overstap van Windows 7 naar Windows 8 in eerste instantie wellicht een drempel. Dell springt ook handig in de markt met goede accessoires die de tablet een compleet en een all-round werkplek maken. Het mobile keyboard en dock werken dusdanig handig dat je naast de tablet in principe geen extra laptop of desktop meer nodig bent. Zakelijk gezien is de tablet ook goed te verantwoorden door de acceptabele prijs, vervangbare accu en Windows 8.1 Pro. Hierdoor werkt het besturingssysteem ook naadloos samen met domeinen.

Het enige minpunt aan de keuze voor de hardware in de tablet op zich vind ik de processorkracht. Omdat er een Core i5 processor in zit, klinkt het alsof deze processor over goede processorprestaties beschikt, maar dat is gewoon niet het geval. De prestaties van bijvoorbeeld Chinebench 11.5, een benchmark die pure processorkracht meet, liggen niet veel hoger dan die van bijvoorbeeld een AMD A6-5400K en de 4300Y moet het zelfs afleggen tegen de Intel Celeron G1620. Beide zijn budgetprocessors, maar zullen we nooit in een tablet terug zien. In die zin is het dus geen eerlijke vergelijking, maar als je het ziet als laptop of desktop vervangen moeten we de vergelijking toch maken. Naar mijn idee had Dell er dan ook beter aan gedaan om voor een processor uit de U reeks te kiezen, zoals bijvoorbeeld de i5 4200U die wel in de Surface Pro tablet zit.

De beeld- en bouwkwaliteit zijn, zoals je van een zakelijke tablet mag verwachten, dik in orde. Dat de plastic achterkant iets in te drukken is, doet niets aan dit gevoel. Het scherm is haarscherp door de full-hd resolutie en de kijkhoeken zijn dik in order door het IPS paneel. De ergonomie is best goed, zolang je op het dock werkt. Je bent dan in staat om de zelfde ergonomie te krijgen als dat je op een gewone desktop gewent bent. Onderweg is echter een ander verhaal. Omdat het scherm van een laptop vaak verder open kan worden geklapt dan bij deze tablet in combinatie met het mobile keyboard mogelijk is. Enig nadeel van het mobile keyboard is dan wel dat het geen extra aansluitingen met zich mee brengt.

Tenslotte is de accuduur ook gewoon goed, zeker in combinatie met het mobile keyboard. Een werktijd van 9 uur op de tablet incl. het mobile keyboard zal geen uitzondering zijn naar mijn idee. Een goede dag vol dus.

Al met al maakt Dell met de Venue 11 Pro alle verwachtingen waar. Zakelijk gezien kan dit apparaat best worden ingezet als laptop vervangen. Het freeze probleem met mijn testunit zal dan wel moeten worden opgelost, maar de accountmanager verzekerde ons er van dat het geen algemeen probleem is en dus kan het worden opgelost met een ander model. Momenteel zie ik ook weinig concurentie voor deze tablet omdat de concurent achter de feiten aanloopt door een te hoge prijs te vragen, te weinig accessoires mee te leveren of achterhaalde hardware meeleveren.

Changelog:
• Versie 1.1: 17-01-2014 - diverse typo's en zinsconstructies verbeterd
• Versie 1.2: 07-02-2014 - praktijktest toegevoegd

Heb jij ook een Dell Venue 11 Pro (7130-2226) Zwart?

Prima review (al is het van de eerste indrukken).
Ik ben erg benieuwd naar de verdere praktijkresultaten.
Erg leuk om het zakelijk perspectief te zien. Ook met het oog dat ik bij een Dell Partner werk. Zo heeft een klant een half jaar geleden 110 Dell XPS12 aanbesteedt. Juist vanwege de mooie mix en om kosten te besparen voor losse laptops en tablets. Zo te zien moet dat met een Dell Venue 11 Pro ook lukken. Ben benieuwd naar je vervolg verhaal.
Mooie review met veel aandacht voor de fysieke omgang met het apparaat.
Mocht je op kantoor veel rekenkracht nodig hebben, kun je altijd nog Remote Desktop gebruiken. Altijd handig geweest op Windows :)
We gebruiken veel Citrix applicaties dus in zeker zin gebeurd dat al :) Hierdoor heb je lokaal idd minder rekenkracht nodig.
Leuke review, ben zelf ook een tablet aan het overwegen. Heb wel één opmerking over je review. Moet het woord vervangen in de laatste alinea niet vervanger zijn?
Prima review, bedankt. ik ben benieuwd naar de rest van je ervaringen.

Ik heb zelf nu een Dell Venue Pro testexemplaar met i3 tot mijn beschikking. Docenten op de school waar ik werk, kunnen, als het door gaat, binnenkort kiezen tussen deze tablet en een 'gewone' laptop.

Het valt mij op dat de tablet ook vaak kort vastloopt.
Op andere momenten zie ik dat 'er op het scherm wordt gedrukt'. Ik bedoel daarmee, als je met meerdere vingers het scherm aanraakt, dan zie je ook cirkels op het scherm. Die zie ik soms, terwijl ik het niet eens aanraak!

Ik gebruik nu ook het Mobile toetsenbord. Jammer dat daar niet een extra USB-aansluiting op zit inderdaad. Ik vind de tablet daar niet heel stevig in staan. Wanneer je het tablet heen en weer beweegt, dat kan ook al gebeuren door het scherm gewoon aan te raken, hoor je ook dat hij verbinding maakt of juist niet.

Het feit dat de tablet niet heel stug sluit heb je al verwoord. Het is handig om hem te openen, maar ik merk dat, als deze in mijn tas zit, hij daardoor ook onnodig uit zijn slaapstand ontwaakt en dat is erg jammer.
De praktijktest is inmiddels toegevoegd :)

Bij mij verliest de tablet eigenlijk nooit de verbinding als die in het toetsenbord is geklikt, dit in tegenstelling tot de Samsung Ativ PC Pro die ik ook heb getest.

Ook van ghost touch heb ik geen last, al heb ik via mijn accountmanager wel gemerkt dat dit wel een issue is waar meerdere mensen inderdaad wel last van hebben.
Bedankt voor je reactie.

Dinsdag sprak ik een oud collega. Hij had toevallig de venue pro met de bay-trail processor als demo aangevraagd. Die tablet staat echt stevig in het toetsenbord, terwijl die van mij in beide toetsenborden wiebelig staat...
De overige problemen die ik hierboven beschreef, had hij niet. Dat blijkt alleen met de i3 en hoger zo te zijn. De firmware update zou dus de oplossing zijn.

Ik heb zojuist een bios update geïnstalleerd (A09: deze is beschikbaar sinds 4 februari). Ik ben benieuwd of bovengenoemde problemen zijn verholpen. Ik ga 'm ook steeds meer waarderen.
BIOS update A09 heb ik niet helemaal goed kunnen testen helaas, mijn testunit gaat terug naar Dell en mochten de problemen zijn opgelost krijgt we een nieuwe testunit toegestuurd :)

Ik heb wel het idee dat het op te lossen valt met een BIOS update, de tablet op zich is geen rocket science natuurlijk.
Mooie review. ben benieuwd naar het eind verslag
Wij mogen hem ook gaan testen op het werk. en is de bedoeling dat het ook de laptop vervanger gaat worden. afgelopen vrijdag de dell venue pro 11 met 3g binnen gekregen.
En hoe zijn jullie bevindingen? De praktijktest is inmiddels toegevoegd :)
Mijn collega heeft de Dell venue Pro de afgelopen weken getest. Maar haar bevindingen zijn niet zo goed. Ze vindt de tablet met toetsenbord wat aan de zware kant om overal mee heen te nemen (is een ipad mini gewend) wij maken vooral gebruik van een terminal server om bij onze bestanden en ons CRM te kunnen op afstand en daar moet ik haar gelijk in geven dat werkt niet helemaal super op de dell tablet want dan kun je de touch niet gebruiken. De komende weken is het mijn beurt dus ik ben benieuwd.
Mooie review...

Eerste week van december heb ik de Dell Venue Pro 11 i3 aangeschaft.
Ik kon niet wachten tot ik hem binnen kreeg.....helaas was mijn enthousiasme snel verdwenen.
Vanaf het begin heb ik eigenlijk niks anders dan ellende gehad met dat ding.

In tablet-mode sluit hij zichzelf steeds af bij het opstarten.
Na ongeveer 8x opnieuw opstarten lukt het "soms" om wel te kunnen aanloggen.
Daarnaast heb ik ook nog eens die problemen met die freezes. :(

heeft een hele topic hieraan gewijd waar inmiddels al 650+ reacties op zijn, en dus een serieus probleem is geworden.
Volgens dell zouden de problemen verholpen worden met een nieuwe bios update waarvan ze "as we speak" mee aan het testen zijn.

De huidige bios versie zit op A09.....dat een bios versie al op A09 zit terwijl deze hybride tablet pas eind november vorig jaar uit kwam zegt eigenlijk al genoeg.

Nadat mijn dell venue 11 pro al een maand in "reparatie" is, vond ik het wel eens tijd om te bellen wat nou de bedoeling is en of ze me niet gewoon een nieuwe kunnen opsturen.
Echter kreeg ik fijn te horen dat, aangezien ze het "defecte" onderdeel niet meer konden krijgen, ik een "refund" krijg.....wtf....voor een nieuw product die pas 3 maanden oud is.
Ik word nog terug gebeld volgens dell hierover....wanneer konden ze me niet vertellen :(

Ik heb natuurlijk totaal geen geloof meer in dit product.
Voor mij de reden om ervoor te zorgen dat ik me geld terug krijg en over te stappen naar een ander product (surface 2 pro bijv)
Er zijn inderdaad wel serieuze problemen met de Venue 11. Mijn accountmanager vertelde dat ook in alle eerlijkheid. Gelukkig is mijn exemplaar werkbaar maar voordat we een grotere batch aanschaffen zullen eerst alle problemen moeten worden opgelost!
update:

Nog steeds heb ik me dell venue pro 11 niet terug van "reparatie".
Opnieuw contact opgenomen met DELL.
Antwoord van DELL was: "De fabrikant levert geen moederborden meer".
Er is een wereldwijde backlog bestelling van 3400 moederborden.
Heb de keuze gekregen tussen een swap en een refund.

Aangezien er nog steeds zoveel problemen zijn met de dell venue 11 pro en men in zeer korte tijd inmiddels BIOS A10 hebben gereleased (die overigens wel enige verbetering bied maar lang nog niet voor alles) heb ik besloten voor de refund optie.

Ondanks dat het op papier een mooi product is heb ik er totaal geen vertrouwen meer in.
De gezegde "koop nooit iets nieuws ivm kinderziektes" heb ik zeg maar wel van geleerd.
20 januari is er weer een update gepubliceerd. Dringend!
Nieuwe firmware dus, geen bios deze keer.
Ook nu merk ik nog dat het systeem af en toe 10 seconden blijft hangen.

Helaas helaas. Net als Stefan hierboven schrijft: het systeem is werkbaar - ik zou er graag mee werken - maar om een grote batch aan te schaffen en deze aan mijn collega's toe te vertrouwen, zonder dat ze vervolgens komen mopperen omdat hij stoort... Nope...
Misschien wachten we nog enkele maanden. Als de problemen opgelost zijn, kunnen we deze alsnog kopen of... Lenovo Miix 2 11 inch. Schitterend apparaat.

Offtopic:
In hoeverre is het nadelig om 'zo'n lenovo, die niet geleverd wordt voor de zakelijke markt, toch zakelijk te gebruiken? Het enige nadeel is toch dat de garantie anders verloopt? Of zie ik wat over het hoofd?
Ik denk dat het grootste nadeel is dat er standaard geen Windows 8.1 Pro op zit, en hij is nog niet leverbaar... Ik weet niet hoe het bij Lenovo zit maar standaard neem je bij een zakelijk Dell product vaak drie jaar garantie af, hier zit je denk ik vast aan de twee jarige carry-in fabrieksgarantie. Bij Dell kun je vrij eenvoudig on-site garantie krijgen :)
Bedankt voor je reactie. Het gaat bij ons om een school. Al snel kwam ter sprake om maar één jaar garantie te nemen: de meeste dell devices - op deze na - begeven het toch niet binnen de afschrijvingstermijn. We hebben een voordelig licentie-update contract voor Microsoft: we schaffen de devices dus met de goedkoopste windows editie aan en we kunnen deze upgraden naar elke windows variant die we wensen. Dus concludeer ik dat het verschil tussen zakelijk of consumentenversie weinig uitmaakt... Thanks!

PS: de updates die 20 feb. uitkwamen heb ik geïnstalleerd. Nog steeds hangt het systeem af en toe. Soms reageert het toetsenbord helemaal niet meer. Herstarten is dan nodig...

[Reactie gewijzigd door Epafroditus op 25 februari 2014 00:14]

Mooie review! 8)

Ik mis echter nog een belangrijk aspect, het scherm zelf. Hoe goed is dat, is het te kalibreren, en hoe zijn de kijkhoeken?
De kijkhoeken kunnen zeer belangrijk zijn als je bij een klant bent, terwijl kleurechtheid belangrijk is als je wat fotos wilt bewerken.

En wellicht wil een schaderapporteur ook gebruik maken van de camera, ik verwacht er niets van, maar zou het bruikbaar kunnen zijn?
Bedankt voor deze review _/-\o_