Specificaties 27" @ 1920x1080 (AH-IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG IPS277L-BN Zilver, Zwart Review

Valandin 8 januari 2014, laatste update op 8 januari 2014, 3.965 views

LG IPS277L-BN Zilver, Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Degelijke kwaliteit
  • Mooi design
  • Goede kleurweergave
  • Kijkhoek

Minpunten

• Backlightbleeding
  • Slechte fabriekskalibratie
  • Menuknoppen
  • Helderheid

Helaas ben ik geen expert op het gebied van monitoren. Wel heb ik in het verleden veel verschillende monitoren tot mijn beschikking gehad, en ook op locatie staan. Een Samsung Syncmaster 2243NWX, Samsung Syncmaster S27 A350, LG 32LN5404, en een samsung 40F7000.

Ik gebruik momenteel voor mijn computer alleen de Syncmaster S27 A350.
Aangezien een tweedde monitor toch erg handig is besloten er een aan te schaffen. Vervolgens zou ik hem met de mijn andere 27" vergeleiken en indien het verschil echt enorm is een tweede IPS27 aanschaffen.

Helaas was er wel enige teleurstelling.

Helderheid / Backlight bleeding

De monitor word in een ruimte met 'gewoon' licht gebruikt zoals elke andere huiskamer. Met de helderheid van 250cd/m is het nog wel enigsinds laag in vergelijking met de concurrenten. Maar dit mocht niet veel uitmaken bij gebruik in een kamer met normaal licht.

Helaas heeft de monitor enorm last van backlight bleeding. Dit is pas helemaal weg wanneer ik de helderheid op 19 zet.

Kleuren

Voor een monitor die vanuit de fabriek al gekalibreert word is er wel enorm bagger werk geleverd. De kleuren waren dof. Zwart was donkergrijs, Wit was lichtgrijs. Ik heb er een avondtaak aan gehad om de monitor degelijke instellingen te geven waardoor wit ook wit leek, en zwart helaas alsnog grijs bleef.

Waar mijn vorige monitor met zijn TN-Panel echt een mooie zwartweergave had geeft deze monitor niet meer dan een grijsachtige kleur.

Voorderest vind ik het LG menu erg minimaal. Er zijn enorm weinig instelmogelijkheden die met een slecht reagerende en gebrekkige touch-reagereende instelknoppen bedient worden.

Een aantal uur aan het kloten geweest met de gamma instellingen, blacks op low/high etc.

Nadat alles fatsoenlijk ingesteld was moet ik toegeven dat de kleuren er wel een stuk mooier uitkwamen dan mijn Syncmaster.

Beoordeling algemeen

Op de negatieve punten na is het een prima scherm.
Het design is prachtig, de bouwkwaliteit is acceptabel (Bij het lichtelijk aanraken van de touch-knoppen kantelt het scherm), wil je een andere mount die wel in hoogte verstelbaar is of het scherm ophangen moet je een custom mount gaan maken.
Ook staat het modem niet helemaal waterpas maar een tik scheef. Dit is niet extreem storend maaar zo kan hij niet strak tegen mijn tweedde scherm aanstaan.

Voor de prijs/kwaliteit is het een prima monitor. Maar over het algemeen scoort mijn oude monitor die ondertussen 2 jaar geleden voor precies hetzelfde bedrag aangekocht is toch beter. Qua specificaties zou deze monitor beter moeten zijn dus ik weet niet of ik toevallig een slecht model heb of dit bij iedereen een probleem is.

Ik heb de monitor nog niet extreem lang in bezit. Dus ik twijfel er nog aan om deze terug te sturen en voor een Dell Ultrasharp U2713HM te gaan. Die is wel wat duurder.

Foto's volgen nog.

Heb jij ook een LG IPS277L-BN Zilver, Zwart?

Hey,

Ik ben ondertussen zo'n 2,5 jaar in het bezit va deze monitor en heb er best veel last van dat zwartwaarden erg slecht worden weergegeven in de hoeken (als ik me verplaats zodat ik er beter achter ga zit lijkt dit iets beter te zijn). Is dit ook door de backlightbleeding? persoonlijk stoor ik me daar namelijk wel aan omdat het bij verscheidene games ertoe leid dat ik dus niet voldoende zie.. :(
Dit is inderdaad backlight bleeding. Een beetje spelen met de instellingen kan er voor zorgen dat het weg is. Ik heb er zelf bijvoorbeeld geen last meer van.
Heb die van 229,- maar heb de problemen waar jij tegen aan liep niet ervaren bij de 27" wel bij de 23" van LG die ik heb maar na beetje pielen in de instellingen was dit zo weer gefixed.
Heb geen ghosting en contrast & helderheid waren bij mij goed uit de fabriek gekomen van mij mag de review wel wat hoger uitvallen.
Je lijkt de rating te geven aan calibratie terwijl je eigenlijk alleen de hardware beoordeeld.
Ik vind dat de rating alsnog behoorlijk hoog uitvalt. een 3/5 is ruim voldoende.
Prijs/kwaliteit is het een degelijk monitor, al zijn er rond deze prijsklasse niet IPS-monitoren die over het algemeen toch wat beter presteren naar mijn mening.

Ook na het goed kalibreren van de monitor vind ik de helderheid beneden pijl. Op volledige helderheid heeft het scherm uiteraard goed beeld maar door de backlight bleeding is dit op maximale helderheid niet te gebruiken. Pas rond +-50 helderheid begint het wat minder te worden en dan is het scherm al zo dof dat ik het licht in m'n kamer uit moet zetten en de gordijnen dicht moet doen om een beetje van de prachtige kleurweergave te kunnen genieten.

Begrijp me niet verkeerd hoor! Het is zeker een degelijke monitor.
Maar na alle positieve reviews, lovende videos, hardware.info gold award, tweakers best buy etc. had ik toch wel meer verwacht dan dit.

Ik zal vanavond nog even foto's maken van de IPS277L vs. de S27A350

[Reactie gewijzigd door Valandin op 8 januari 2014 12:53]

Is me tevens opgevallen dat bij grijze schermen ik sneeuwachtig ruis over het grijs krijg.
Zoals bij de randen van tweakers. Iemand anders dit ooit opgevallen?
Vreemd dat de fabriekscalibratie niet goed is, heb jij er geen calibratie papieren bijgekregen in de doos? Die van mij was ook uitstekend vanuit de doos, misschien een maandag morgen exemplaar...
Zat wel een calibratie papiertje bij. Kan er weinig van geloven though.
Wellicht inderdaad een maandag morgen model, papiertje op de verkeerde monitor geplakt ofzo.
Maargoed - Niet dat het zo'n probleem was. Zelf calibreren voor mij is geen probleem. Vind ik achteraf toch fijner omdat ik het dan naar wens kan aanpassen. Toch wel een + voor deze service uiteraard!
Heb hem vorige week ook ontvangen. i.v.m. backlight bleeding heb ik hem teruggedaan. Dealer beweerd vervolgens dat het lightbleeding helemaal niet aanwezig is.

Zelf al zette ik de helderheid op 0 dan was het nog te zien.

Ik ben nu in onderhandeling met LG maar het heeft er alle schijn van dat hierop geen garantie zit.
Gewoon aanpakken. Het is een goede reden om hem terug te doen.
Ze kunnen er ook niet omheen. Dit is een zr bekend probleem bij zowel de LG 7 serie als de Dell Ultrasharp serie.

Van kennissen weet ik dat ze er bij Dell niet moeilijk over doen iig.
Vind ik ook! Er is nu een foto van mij onderweg naar LG.
Alternate heeft blijkbaar niet echt het beste voor met klanten.

Als ik het vergelijk met elke andere monitor waar ik toegang tot heb (een stuk of 6) dan is het duidelijk erger, de backlightbleeding.
De backlight bleeding is verschrikkelijk bij deze LG.
Ik kan er gelukkig mee leven, maar zo ver ik zie heeft lke LG 7 serie een backlight bleeding probleem.
Als je een monitoor koopt dan ga je er niet van uit dat je hem op een kwart van de helderheid moet zetten om een beetje redelijk beeld te krijgen. Ik heb nu mijn Samsung op 10% helderheid staan omdat ik anders verblind word.

Offtopic:
Alternate is inderdaad helaas niet meer de winkel die het vroeger was.
Mijn eerste game PC kwam daar vandaan. Toen ze nog goedkoop en klantvriendelijk waren.
Naar mate ze populairder werden zijn ze duurder gaan worden en totaal niet klant vriendelijk.
Ooit daar eens een mobo gekocht die met kromme pinnen geleverd werd.
Aangekaart - Gebruikersfout, ik zou ze wel scheef getrokken hebben bij het openen.
Hoi Valandin,

zou je misschien jou instelling van je monitor kunnen posten. Ik heb dezelfde gekocht en heb toch het idee dat hij minder scherp is tov mijn pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart
Of dit nu ligt aan de instellingen of wellicht de resolutie (beide 1920x1080 maar de een 23inch en de ander 27 inch)
Dus je gamma, contrast, helderheid etc Zelf ben ik ook niet echt bekend in de monitorwereld dus heb geen idee wat ik nu moet gaan aanpassen om het wellicht scherp/mooier te maken.

Heb hem via de HDMI aangesloten en de Dell via DVI (en als het goed is is het toch ongeveer VGA < DVI < HDMI)

[Reactie gewijzigd door thewizard2006 op 19 februari 2014 12:06]

Probeer eens de kleurinstellingen van de fabrikant te gebruiken;

-> LG_IPS277_Driver.zip

Dan naar kleurschema wijzigen en die LG als standaard selecteren.
Zal thuis even de instellingen neerzetten.
Tnx ga ik mee aan de slag. Eens kijken of het lukt want die touchbediening is inderdaad niet heel prettig :)
Vergeet niet de energiefuncties uit te zetten, dat scheelt enorm namelijk.
Hoi Valandin,

mooie review, al ben ik iets positiever over mijn scherm;-)
Voornamelijk met films enzo ben ik zeer tevreden.

Heb toch 1 dingetje: Ik heb op hardware.info gelezen dat er een manier is om het scherm in soort 'overdrive' te zetten wat beter is met gamen. Ik kan het alleen niet vinden.

Ik heb namelijk het gevoel dat ik met gamen minder presteer dan op mijn vorige scherm. Soort van input lag ofzo? Ik heb dit voornamelijk gehad met games als cod en Fifa waar reactiesnelheid het belangrijkste is. Ik gebruik dit scherm inmiddels al meer dan een jaar en dat gevoel gaat maar niet weg.

Of het zit gewoon tussen de oren:D
Je kan response time op normal of fast instellen. Wanneer je dus fast selecteert staat de OD aan.