Wacom Bamboo Pen v3 Review

Momentumlol 8 januari 2014, 1.953 views

Wacom Bamboo Pen v3

Pluspunten

• Surface van de tablet voelt goed aan bij het tekenen
  • Goede materiaalkwaliteit

Minpunten

• De nalatigheid van de drivers en software
  • Vormgeving kan beter

Aangezien ik deze tablet nu enkele maanden in bezit heb gehad, en er al meerdere creaties heb gemaakt op deze tablet, leek het mij leuk om een review te schrijven over de Wacom Bamboo v3 die ik bezit. Deze heb ik nieuw gekocht via bol.com voor ongeveer 58 euro.

Reden van aankoop:

De reden waarom ik een tablet aangeschaft heb is om er schetsen mee te maken en tekeningen mee te maken. Daarnaast werk ik als freelance grafisch designer en is het fijn voor de klant als hij een serie van schetsjes kan bekijken, van bijvoorbeeld bedrijfslogo's, voordat hij een keuze maakt. Ik gebruik hem dus zowel professioneel als privé, voor bijvoorbeeld het maken van schetsen van auto's en landschappen voor mijn DeviantArt gallerij.

Drivers en software van de tablet:

Ik begin met dit punt omdat ik dit niet in de standaard beoordelingscriteria van tweakers een x aantal sterren kon geven.

Over de software en drivers van deze tablet ben ik namelijk niet zo heel tevreden. Het zou een ''plug-n-play'' tekentablet moeten zijn, maar dat was bij mij nou niet echt het geval. Toen ik hem aansloot en de software installeerde begon het eerste probleem al. Hij herkende de driver niet meer na de eerste keer opnieuw opstarten. Raar, maar kan gebeuren. Ik heb de driver handmatig weer aan moeten zetten waarna ik begon met tekenen in Adobe PhotoShop.

Het eerst wat mij toen opviel, is dat er nog al een grote vertraging aanwezig was bij de reactie tussen pen en tablet. Elke keer als ik een tekenbeweging met mijn stylus maakte haperde hij de eerste halve seconde, waardoor elke ronde lijn die ik op mijn scherm zette begon met een rechte lijn waarna vervolgens de ronding pas kwam. Niet fijn dus. De pret van de tablet was bij mij in eerste instantie al flink bedompt.

Het bleek dat de vertraging kwam doordat de software alvorens ik een lijn op mijn scherm zette deze eerst elke keer mijn ingestelde features op mijn stylus moest identificeren, wat een verwerkingstijd nodig had. Deze staat onder de Wacom Tablet gebruikers bekend als de ''Tablet Delay Ripple Lag''. Ik heb een aantal features en knoppen uit moeten schakelen in de settings van mijn tablet. Ook heb ik in mijn device manager aanpassingen moeten maken aan de instellingen van mijn tablet om de vertraging te laten verdwijnen. Echter, na wat google werk kwam ik op http://www.youtube.com/watch?v=b_BYCcX0CuM uit, waarin mij verteld werd hoe dit precies te verholpen was. Na het uitvoeren van de stappen in deze video functioneert de tablet inderdaad prima. Echter wel met een nadeel: ik moet de software dus elke keer handmatig aanzetten

Kort-om de software werkt wel, maar is niet erg gebruikersvriendelijk voor hij of zij die geen verstand heeft van pielen in de device manager of settings van de stylus in het configuratiescherm. Waarschijnlijk hebben deze problemen te maken met een ''verkeerde'' update van de driver die geleverd is door Wacom. Dit wordt dus mogelijk nog gewoon gefixt. Ik heb namelijk ook verhalen gehoord van mensen die hier geen dergelijke problemen mee hebben gehad, echter hebben zij de tablet in een eerder tijdsbestek aangeschaft en dus waarschijnlijk de oudere drivers gehad.

Wel krijg je bij de aankoop van de tablet een klein softwarepakketje, bestaande uit een teken- en schetsprogramma (ArtRage 2) en een soort van instructieprogrammatje die je kennis laat maken met de tablet. ArtRage 2 werkt prima en is een goed programma om schetsen mee te maken. Het bied de mogelijkheden van het gebruiken van instrumenten voor het tekenen die je op echt papier ook zou gebruiken, zoals een lineaal, verschillende soorten verfeffecten, verschillende typen potloden, pennen, stiften etc.

Bouwkwaliteit:

Over de bouwkwaliteit ben ik wel te spreken. Het blad op de tablet voelt fijn aan, een beetje zoals echt papier ook aan doet voelen. Het heeft een wat ruwe bovenkant welk iets weerstand geeft bij het tekenen. Persoonlijk vind ik dit fijn, omdat ik hiermee beter kan inschatten hoe hard ik drukken moet met mijn stylus om de goede lijndikte te krijgen. Ook voelt de tablet solide aan, en heeft hij een goede grip aan de onderkant waardoor hij niet snel wegschuift tijdens het tekenen. Aan de rand zit een plastic deel, met daarin een ledje welke laat zien of de tablet actief is en of er contact wordt gemaakt tussen de stylus en de tablet.

Een nadeel is dat mijn ''gum'' op de achterkant van de stylus het nooit gedaan heeft. Ik weet niet of dit komt door een software-matige instelling of dat de sensor in de stylus defect is.

Wel krijg je er een zakje met 3 extra styluspuntjes bij, zodat wanneer deze slijten je er een nieuwe in kan zetten.

Ergonomie:

De ergonomie is goed, maar kan beter. Ik ben rechtshandig en heb dus de wacom voor rechtshandigen gekocht. Echter heb ik het gevoel dat de buttons en het plastic deel voor linkshandigen zijn ingedeeld. Echter is dit heel makkelijk te verhelpen door de tablet 180 graden te draaien. Wel zit de USB-uitgang dan aan de ''verkeerde'' kant voor mij, omdat mijn pc rechts van mij staat en de USB-draad er aan de linker kant van mijn tablet uit komt. Wel is er handig gebruik gemaakt van een contactsvrije rand waarop je je hand kan steunen zonder dat je daarbij steunt op het contactvlak van de tablet. Deze is van hetzelfde materiaal als het contactvlak zelf, maar kan dus geen contact mee worden gemaakt met de stylus. De ''contactruimte'' is goed uitgelijnd op de tablet, zodat je weet binnen welk vlak van de tablet je kan werken.

Vormgeving:

De tablet weegt net geen 400 gram en heeft een actief drukvlak van 147mm bij 92mm. Voor sommigen zal dit aan de kleine kan zijn, vooral als men met lange lijnen werkt. Persoonlijk gebruik ik het meer voor schetswerk middels korte lijnen en heb ik er dus minder last van. De pen van de tablet ligt ook goed in de hand. De knoppen zijn goed bereikbaar tijdens het vasthouden. Echter zit er niet een dergelijke greep in de stylus, maar is deze volkomen afgerond. Hierdoor betrap ik mijzelf er soms op dat ik zonder er bewust van te zijn de stylus draai in mijn hand, en de knoppen op de stylus dus ineens niet meer bereikbaar zijn met mijn duim. Een greep in de stylus, zoals de welbekende ''Stilo'' balpennen ook hebben, zou er denk ik voor zorgen dat je de stylus wat fijner in de hand kan houden in in de zelfde positie. Het zou kunnen dat een dergelijke stylus er wel is, maar dat deze dan los erbij gekocht moet worden.

Je hoeft als je tussendoor enkele knoppen in wil drukken of schermen wilt verkleinen en vergroten niet terug te vallen op je muis, want je tablet fungeert ook meteen als een soort trackpad in het groot. Met je tablet, stylus en toetsenbord heb je dus eigenlijk je muis helemaal niet meer nodig tijdens je bezigheden.

Over de prijs kan ik kort zijn. Deze is gewoon goed. Voor 58 euro kan je eigenlijk, ondanks de softwarematige problemen die ik er mee had, niets beters kopen voor deze prijs. Wanneer je de software eenmaal aan de praat gekregen hebt werkt de tablet aangenaam en doet ie waar het voor gemaakt is.

Heb jij ook een Wacom Bamboo Pen v3?

Ben ook wel geinteresseerd in zo'n tekentablet maar als ik beide reviews lees zie ik toch dat 1 0 problemen heeft en de ander eigenlijk niet.
Het driver verhaal vindt ik sowieso beetje vaag klinken welk apparaat is tegenwoordig met meerdere functie nou plug & play.
http://www.wacom.eu/index2.asp?lang=nl&pid=29&gm=3 voor alle drivers.
Ze zullen wel een betere ondersteuning bieden op Apple producten.
Helemaal plug-n-play hoeft het ook niet te zijn, maar het hoort niet dat je eerst aanpassingen moet maken in je device manager om hem normaal te kunnen gebruiken en de drivers handmatig aan moet zetten in je services omdat anders je tablet software flipt, zoals Rinaldootje ook beschrijft. ;)

[Reactie gewijzigd door Momentumlol op 8 januari 2014 18:26]

Ik heb de Bamboo Pen en Touch op de Mac draaien en ik moet zeggen dat ik geen driver problemen ervaar. Ik ben er dik tevreden over als linkshandige wacom gebruiker :-). Ik heb sinds de upgrade naar Maverick wel 1 opmerking: scrollen in Chrome wordt soms verstoord. Echter, dit lijkt een bug te zijn die Apple en Chrome samen moeten verhelpen (link naar bug report heb ik niet bij de hand)..
De drivers van Wacom zijn al jaren een doorn in het oog van velen. Ik heb zelf al jaren een Intuos 3 (A4 formaat: aanrader) maar had tot voor kort een snelkoppeling op het bureaublad staan om de Wacom service te restarten. Mijn tablet heeft aan beide kanten een touchstrip, ter vervanging van het scrollwiel op een muis. Zo nu en dan draaien deze touchstrips door en scrollt alles wat een schuifbalk heeft, continu naar beneden, Ik heb ze in de software dan ook op uitgeschakeld staan.

De bouwkwaliteit van de Wacoms zijn onovertroffen, maar er wordt steen en been geklaagd over de drivers.

Verder wens ik je toch heel veel plezier met het tablet. Ze zijn ook heel goed ter voorkoming van RSI ;)
bedankt voor je reactie! En inderdaad heb ik vaker gehoord dat de drivers niet veel soeps zijn. Echter doen ze het prima als je even de drivers weet te ''omzeilen''.