HP PhotoSmart C7280 All-in-One Printer Review

janbal 25 november 2008, laatste update op 30 september 2014, 1.764 views

HP PhotoSmart C7280 All-in-One Printer

Uiteindelijk een slechte printer met veel te korte levensduur gebleken.

Pluspunten

• Features
  • Bouwkwaliteit (update 2013: vervalt)
  • Afdrukkwaliteit
  • Scansnelheid
  • Scankwaliteit
  • Afdrukssnelheid

Minpunten

• Drivers
  • Software
  • Gebleken geringe levensduur
  • Lang wachten op 1e afdruk

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 2
Inktverbruik Score: 4
Omdat ik het toch steeds lastiger begon te vinden om te werken met een aparte printer en een aparte scanner, beb ik overgegaan tot de aanschaf van een multifunctional. Gezien mijn ervaringen met diverse merken lag de keuze voor HP voor de hand. Geholpen in mijn keuze door de nieuwe site printer.com werd het de HP Photosmart C7280.
Qua featureset scoort deze printer voor mij goed. Belangrijke eigenschappen voor mij waren: dubbelzijdig afdrukken (automatisch), foto's afdrukken, scannen, kopi:eren, netwerkaansluiting (bedraad en wireless).
De afdrukkwaliteit scoort ook goed voor mij; ik heb uit het verleden wel de ervaringen dat andere merken daarin beter scoren maar dan krijgt de HP toch mijn voorkeur om redenen van betrouwbaarheid.
De afdruksnelheid (16 pagina's p/m) is goed te noemen, met wel een kanttekening: als je de printer net aanzet kan het even duren voordat je kunt printen doordat er eerst een printeronderhoud programma loopt; dit gebeurt toch wel in de helft van de gevallen. Duurt dan een poosje (15 sec?) maar daarna gaat het prima.
De scansnelheid heb ik als goed beoordeeld, is gewoon wat ik ervan verwacht.
De scankwaliteit is goed met soms wel een verkeerde formaat.
Helaas moet ik een negatief geluid laten horen mbt drivers en stabiliteit.
Ten eerste krijg ik bij iedere print de melding dat ik dubbelzijdig printen heb gekozen terwijl er geen automatische dubbelzijdige invoer is geÔnstalleerd (wat dus niet klopt want die heb ik wel). Als ik dan druk op doorgaan verschijnt er wel keurig een dubbelzijdige afdruk. Is dus irritant maar geen groot probleem.
Wat lastiger is zijn de meldingen die ik krijg als ik mijn computer uitzet, Er zijn dan 2 programma's die niet automatisch beŽindigd kunnen worden en deze moet ik dus geforceerd beŽindigen. Dit gebeurt op allebei mijn computers. Het gebeurt echter niet, als op het moment van afsluiten de printer aanstaat en aangesloten is.
Verder loopt meestal bij het opstarten een programmaatje van HP vast, waardoor het opstarten van de computer vaak erg lang duurt. Ik heb deze problemen nog niet bij HP zelf aangekaart, wel heb ik op diverse fora gezien dat er meer gelijksoortige klachten zijn en het lijkt erop dat dit met name betreft de printers van HP met wireless aansluiting. Hoewel de wireless aansluiting verder prima functioneerde, heb ik om deze reden toch een switch ingeschakeld en de wireless functie uitgeschakeld; de indruk is dat dit wel iets helpt maar de problemen zijn niet weg.
Tot slot de prijs: is denk ik niet zoveel over te zeggen, m.i. gewoon een goede prijs.

Update 30 april 2009: inmiddels zijn nieuwe drivers en software beschikbaar, waarmee eerder geschetste problemen voldoende zijn opgelost.

Update april 2013: Het lijkt erop dat het printertje nu al zijn einde nadert. Veel storingen en meldingen dat printerpomp is afgeslagen e.d. ook foutcodes, die nergens zijn terug te vinden.

Final update april 2013: het ding staat klaar om opgehaald te worden ter recycling.

Heb jij ook een HP PhotoSmart C7280 All-in-One Printer?

Misschien kun je de review opdelen in alinea's, is wat overzichtelijker ;)

Je zou even naar andere reviews kunnen kijken om te zien hoe het moet :)

Succes!
Ik heb een C5180, alleen met LAN aansluting dus, en die software is idd net zo brak. En dat onderhoud waar 'ie af en toe in schiet is schijtvervelend als je net ff een route uit wil printen alvorens de deur uit te rennen :P

Verder wel OK printers.
Thuis de C4380 met WiFi :)

Je moet v9.x van de cd pakken, die v10 van de HP site is brak. vastlopen en traag reacten...
Ook kun je met v10 de wireless instellingen niet in je printer zetten.

Ik heb dat probleem gehad, gebeld naar de helpdesk van HP. Die wist me te melden dat ze vaker belletjes kregen en het idd niet mogelijk was XD. Waarom v9 weg is kun hij me niet vertellen...