Huawei Ascend Y300 Zwart Review

morskisrle 7 januari 2014, laatste update op 10 januari 2014, 3.426 views

Huawei Ascend Y300 Zwart

Pluspunten

• Voelt stevig aan, kraakt niet
  • Past goed in de hand
  • Batterij gaat bij zuinig gebruik 2 dagen mee
  • Goede scherm, mooie kleuren
  • Redelijke luidsprekers
  • Goede internet ontvangst
  • Is nog niet vastgelopen (heb niet zoveel apps aan)
  • Uitstekende prijs/kwaliteit. Uiteindelijk kostte die 80e maar zelfs voor 100 zou het een goede keuze zijn geweest.
  • Inclusief oortjes

Minpunten

• Afgelopen dag viel de internet opeens uit. Na aan/uit deed ie het weer. Of het nou aan de telefoon of de router ligt weet ik niet, maar normaal doet hij het gewoon.
  • Camera achter maakt redelijk beelden bij veel licht, maar bij schemer is het niet echt mooi. Bij een budget telefoon moet je dan ook geen super beelden verwachten.
  • Camera klik is niet uit te zetten en dat vind ik het meest irritant. Wellicht is het aan te passen na rooten maar toch. Tijdens colleges wil je zo'n klik echt niet.
  • Camera voor geeft ongeveer een kwaliteit van een webcam uit 2005.

Gezien ik nog steeds een oude GSM had wiens batterij steeds slechter werd, besloot ik om op een smartphone over te stappen. De reden waarom ik dat nog niet heb gedaan waren de matige specs en hoge prijzen tot voor kort. Tweede grote reden waarom ik geen smartphone wilde was de batterij. Ik had geen zin om elke dag de batterij op te laden. De ouwe GSM hoefde ik eens in 6 dagen op te laden. Ik wilde dus een telefoon waar ik de meeste zaken gewoon goed kon doen en waarbij de batterij tenminste 2 dagen mee kon. De overige eisen waren:

- Prijs rond de 80-130 euro
- Geen Samsung. Mijn omgeving had namelijk geen goede ervaring met budgetphones van dit merk (traag, koptelefoon doen het niet, loopt vast ezv.).
- Dualcore processor
- 512 MB ram
- 4 GB opslag
- 5 MB camera (hoewel dat niet zoveel zegt)
- Geen home knop zoals bij veel eerdere smartphones maar allen touch
- Vierkant (kwestie van smaak)
- Batterij die tenminste 2 dagen meekan bij gemiddeld gebruik (in mijn geval mail, beetje muziek en video, beetje social media ezv)

Ik overwoog om een Chinees merk te halen uit China voor omgerekend 100 euro, maar omdat er over die merken hier zo weinig bekend is en de specificaties matig waren, heb ik afgewacht op een aanbieding ergens in Nederland. De keuze viel uiteindelijk op Nokia Lumia 520 en Huawei Ascend Y300. Gezien ik bij Huawei nog een cashback van 40e zou krijgen, en de toestel net iets mooier vond, ben ik voor de Huawei gegaan. Dit merk is wel best groot in China dus een troep telefoon kan het niet zijn.

Heb jij ook een Huawei Ascend Y300 Zwart?

Na het lezen van deze 'review' snap ik je overwegingen wel, maar ik mis de review een beetje.
Heb het opzettelijk kort gehouden maar snap de reactie wel. Wie een budgettelefoon zoekt voor een basic gebruik, is deze Huawei een prima keuze in deze prijsklasse.

Tot 30 april 2014 is er nog een cashback actie van ¤20,- bij Huawei.
Het lijkt wel of de einddatum steeds naar voren (in de toekomst dus) verschuift :) .

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 15 april 2014 23:46]

Het geluid van de camera is na rooten inderdaad uit te zetten, zie deze post in het [Huawei Ascend Y300] Ervaringen en Discussie-topic op GoT:

Je zou ook een andere camera-app kunnen proberen waar je het wel uit kan zetten.

[Reactie gewijzigd door Eärendil op 16 april 2014 00:03]