Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2443BW Zwart Review

Nakebod 25 november 2008, laatste update op 25 november 2008, 13.333 views

Samsung Syncmaster 2443BW Zwart

Pluspunten

• Laag energieverbruik
  • Tiptoetsen
  • Bijgeleverde kabels
  • Prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Brightness/contrast standaard te hoog
  • Ontbreken van verlichting in tiptoetsen
  • Slechte voet/standaard

2443BW review

Reden van de aanschaf
Ik zat mij al een tijdje te ergeren aan het grote kleurverschil tussen mijn oude 17" en 20" TFT, en daarnaast ook het verschil in formaat. Noem het een luxeprobleem, ik noem het gewoon irritant. :P
Daardoor was ik al een beetje aan het oriënteren op een vervanging van deze 2 schermen, welke dus 2 dezelfde schermen moesten worden, zodat het formaat hetzelfde was, en als het een beetje meezat ook het kleurverschil minimaal zou zijn, i.v.m. gebruik van dezelfde techniek/panelen.
Toen mijn 17" scherm de laatste tijd al wat vager begon te doen, en een mooie finish had met wat rookontwikkeling en gezellig geknetter, met stroomuitval tot gevolg, was de keuze snel gemaakt: Het lange termijn plan om 2 dezelfde schermen te nemen werd per direct uitgevoerd.

Omdat ik geen slechte ervaring heb met Samsung heb ik mij vooral geörienteerd op Samsung. Iedere poging om serieus bij een ander merk te kijken resulteerde vreemd genoeg vrijwel iedere keer binnen enkele minuten op het eindigen op de Samsung website.
Het zal wel iets psychisch zijn als het eenmaal al in je hoofd zit...

De kandidaten
De door mij bekeken en overwogen monitoren zijn de Samsung T240, Samsung 245B+, en de Samsung 2443BW.
De prijsverschillen zijn minimaal, op het moment van schrijven zijn de goedkoopste T.net PW prijzen respectievelijk: ¤ 292.-, ¤ 290.- en ¤ 259.-.
Qua specificaties lopen de schermen niet veel uit op elkaar. Het zijn allemaal TN panelen met 1920x1200 als resolutie, en 5 ms reactietijd.
De T240 heeft als enige monitor HDMI en een ingebouwde USB hub, 2 punten die bij mij niet hoog op de eisen lijst staan.
Het (dynamische) contrast, de helderheid en kijkhoek liggen ook dicht bij elkaar, hoewel hier ietwat verschil in zit.

De keuze voor de Samsung 2443BW
Gezien de specificaties zo dicht bij elkaar liggen, zal het waarschijnlijk vrijwel niet uitmaken voor welk scherm je kiest. Tenzij HDMI en/of USB hub een pré is.
De keuze voor de 2443BW is door het kleine onderlinge verschil in specificaties voornamelijk op design redenen en energieverbruik gedaan.
De lagere prijs van de 2443BW is mooi meegenomen, ik vernoem het hier wel even, maar heeft maar een kleine rol gespeeld in de aanschaf.
Het energie verbruik, iets wat het altijd goed doet nu alles "groen" moet. In de hoop dat de fabrikant een beetje accurate informatie geeft, verbruikt de 2443BW met 50 watt de helft minder dan de 245B+.
Tevens is de 245B+ alweer een iets ouder model, en bij mijn vaste shops was dit scherm niet goed leverbaar.
  • Lager energieverbruik
  • Strakker design
  • De prijs
Energieverbruik
Toen ik het energieverbruik van de 245B+ zag, schrok ik behoorlijk. 1 scherm zou bijna net zoveel verbruiken als mijn totale computer.
Gezien het vele gebruik van de computer, en dus ook de schermen, zou dit een behoorlijke verhoging van het energieverbruik betekenen.
Gelukkig was er nog de 2443BW, die het met 50 watt een stuk zuiniger aan doet.
Ik heb zelf geen energie meter, dus kan het werkelijke verbruik helaas niet nameten, hoewel het mij niets zou verbazen als het toch hoger is dan dat de fabrikant opgeeft.

Design
Het design van de 2443B, net zoals de 245B+, spreekt mij erg aan. Matzwart, strak en een dunne rand.
De T240 heeft een glimmende rand, zowel in het rood als zwart verkrijgbaar als ik het goed heb. Over dit design was ik minder enthousiast.
Waar ik zelf bijzonder van gecharmeerd ben, is het feit dat men bij de Samsung 2443BW gekozen heeft voor tiptoetsen, wat weer resulteert in een strakke knoploze rand om het scherm.

Het prijsverschil tussen deze 3 monitoren is behoorlijk klein. Hier heb ik dan ook geen bewuste keuze gemaakt om een bepaalde monitor wel of niet te nemen.
Als deze monitor 290 euro had gekost had ik hem net zo goed gekocht.

Uitpakken en ingebruikname
Wat stond de gang vol toen de TNT 2 dozen kwam afleveren. Wat wil je, met het formaat van 64x50x29 CM, per doos.
Dat belooft wat!

De inhoud van de doos bestaat uit:
  • 1 netsnoer
  • D-Sub kabel
  • DVI kabel
  • CD (Zonder hoesje)
  • Handleiding
  • Samsung 2443BW
Zoals je ziet geen overbodige fratsen, en gelukkig ook niets achterwege gelaten.
Uitgepakt en naast elkaar gezet dringt het formaat pas echt tot mij door. Vooral nu ik ze even voor de TV zet, die met een mooie 40" ook al niet klein te noemen is.
Met een ruime 55 CM per scherm zijn deze 2 schermen in totaal 12 CM breder dan mijn TV, waar mijn oude dualscreen opstelling "slechts" 80 CM was.
In deze extra 30 CM ga ik van een resolutie van 2680 pixels breed, naar maar liefst 3840 pixels.

Beide schermen worden digitaal aangesloten met behulp van de bijgeleverde DVI kabels.
Tevens is 1 scherm extra aangesloten via D-Sub op de KVM switch, gezien die geen DVI aansluitingen heeft. Dit heeft 1 klein nadeel, ik moet nu zowel op de KVM switchen, als nog een keer op het scherm (Van digitaal naar analoog).
Waardoor we gelijk op een positief punt uitkomen: een scherm neemt vaak de meeste ruimte in, een extra keyboard en muis neemt minder ruimte in. Zonder KVM switch kan je met dit scherm prima 2 computers aansluiten, door te wisselen tussen analoog en digitaal signaal.
De schermen zullen bij mij op de normale landscape manier gebruikt worden, maar daarnaast heeft de monitor ook de mogelijkheid om het scherm 90 graden te draaien, in portrait mode.

Eerste indrukken
  • Brightness/Contrast op beide schermen is standaard veel te hoog, voorlopig terug gezet naar 40/70, misschien zelfs nog lager.
  • Prima kleuren en kijkhoek voor een TN paneel.
  • Tiptoetsen werken fijn, echter 1 groot nadeel: De opdruk is totaal niet leesbaar als het ook maar een beetje donker is. Vanaf de blauwe powerled had men gewoon een doorzichtig stukje plastig achter de toetsen door moeten laten gaan zodat ze een beetje zouden oplichten.
  • Voet 1: Te diepe voet. Als de voet tegen de muur staat, hangt het scherm minstens 10-15 CM van de muur af.
  • Voet 2: Tevens wiebelt het scherm enorm als je de knoppen moet bedienen, omdat deze uiterst rechts geplaatst zijn, waar de standaard dus niet zit.
  • Voet 3: Geen kabelmanagement in de voet
Overige eigenschappen/kenmerken
  • In hoogte verstelbaar (10 CM). Laagste stand (Onderste rand): 7 CM, hoogste stand: 17 CM.
  • Scherm is 90 graden kantelbaar
  • Zowel D-Sub als DVI "tegelijk".
Dagelijks gebruik
Het doel van deze schermen is het normale computer gebruik, alsmede games en met regelmaat ook een film/serie kijken.
Bij al deze taken heb ik tot op heden geen negatieve punten gevonden.
Ghosting blijf ik een moeilijk punten vinden om te beoordelen, tijdens het spelen van een spel heb ik daar geen tijd op om echt op te letten. Dus er zal vast wel iets aan ghosting zijn, maar zeker niet zo dat het echt merkbaar is.
Ondanks de eerder genoemde nadelen van de voet is het scherm wel stabiel als je het scherm zelf niet hoeft te bedienen. Hiervoor is dan wel een stabiele ondergrond nodig, en geen wiebelende tafel.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2443BW Zwart?

Heb 3 of 4 van deze schermen afgelopen weekend thuis gehad. Ik was er op zn zachts gezegd niet kapot van. 1. kijkhoek: als ik op 30 cm afstand zit (normaal pc/leeswerk) zijn de hoeken gewoon een stuk donkerder dan het midden (pak een fullscreen rood beeld bv). 2. zoemen bij lagere brightness: 100/99/98 gaat goed, lager dan 97 begint de aansturing/voeding van de ccfl te zoemen, trillen watevver. En dat hoor ik/mijn pa/mijn ma, en het irriteerd na 2 min. Ik heb dan wel niks op mijn kamer, geen bewegende apparaten, geen pckast, niks. Ik wil het stil hebben vandaar. Annieweej, alle 3 de schermen hadden dit, vind ik gwn slecht. Zou je eens naar die van jou kunnen luisteren? desnoods met een stethoscoop als je die hebt. Conclusie, ik pass... Ik ben aan het kijken voor een hp 2475w of vergelijkbaar :)

Verder goede review van je bevindingen!
Afgelopen week zag ik al zo een topic op GoT langskomen, gelukkig heb ik daar met beide schermen geen last van.
Zoals vermeld heb ik de brightness/contrast op 40/70 staan, en als er gezoem van de voeding zou zijn had ik dat wel gemerkt, gezien kleine geluidjes mij vaak al opvallen.
Het kan een slechte productie/batch zijn, ik denk niet dat het namelijk een eigenschap is die standaard bij het scherm hoort :P
Heb zelf ook al een tijdje 2 van deze staan.
Bij lage brightness maken ze idd soms rare geluiden, maar bij de ene brightness meer dan bij de andere en dit verschilt per scherm.
Anyway, op een gegeven moment maakte er eentje een rotherrie, gele strepen all over the place, werd gigantisch warm. Ik was al bezig een RMA te maken, maar ineens was het weg: scherm deed weer normaal, was ineens superstil, en werd niet extreem warm meer.
Wss is er gewoon ergens iets gesmolten ofzo wat niet goed zat, geeft wel iets aan over de bouwkwaliteit maar voor de rest zijn het echt goede schermen.

En de reviewer vind dat de knoppen in t donker onleesbaar zijn, ik vind dit eigenlijk wel een pluspunt gezien ik wel eens film in t donker kijk (er zit ook watervaste stift over ongeveer al mijn LEDjes:P)
Goed en duidelijk review, hoe kijk jij eigenlijk een film/serie op 2 schermen ;)
Ik kijk films/series op 1 scherm :P
Maar het zou natuurlijk wel mogelijk zijn als je een streched opstelling gebruikt, dus 3840x1200, wat als het goed is ook mogelijk is. Ik heb 2x 1920x1200, en daardoor normaal gesproken dus fullscreen op 1 scherm.
Of ik moet het beeld van de video zelf over 2 schermen maximaliseren, maar dat lijkt me met de beeld verhouding niet heel erg relaxed kijken.
Ik heb dit scherm vandaag ontvangen en mijn exemplaar is volledig verneukt: flikkerende pixels en overal strepen.
Zowel DVI als VGA, op HD4850, 6200TC, volledig andere pc... met 4 verschillende kabels.
:S Een mail sturen naar de winkel om dit geknoei opgelost te krijgen

De voet suckt trouwens echt wel HARD! Had ik maar een T240 gekocht...

[Reactie gewijzigd door Th1x4nG op 25 november 2008 19:06]

Niet een helemaal faire reactie en doet afbreuk aan de moeite die de reviewer heeft genomen om een helder verhaal neer te zetten. Jammer dat je je frustratie, hoe begrijpelijk dan ook, hier neerzet.

De review is overzichtelijk en er zitten duidelijke foto's bij. Toppie.
Ik meld het maar even, het is jammer dat er veel schermen last van probleempjes hebben...misschien omdat het nog zo'n nieuw type is dat er zoveel kinderziektes inzitten. Ik kan echter zien hoe het een geweldig scherm kan zijn...

PassMark geeft me mooi zwart, rood, wit... maar blauw en groen gaan volledig de mist in en ook gradient zwart-wit bevat paars en groen :S Ik ga zelf een review schrijven van dit scherm wanneer ik een deftig exemplaar ontvang, hopelijk zo snel mogelijk :(
Helaas zullen er altijd DOA's tussen blijven zitten.
Ik hoop dat je snel een goed scherm krijgt, want bij een goed functionerend scherm is het een plezier om met dit scherm te werken!
Bedankt, ik had eerst al een 2443NW gekregen... Samsung had het verkeerde opgestuurd. Maar de persoon bij wie ik het besteld heeft had dat scherm nog niet teruggestuurd (hij gaat het voor zichzelf bijhouden), en ik heb nu dat even tot ik een nieuw BW krijg. Het NW heeft wel als voordeel dat het veeeeel minder diep is en dus lekkerder kan staan op mijn bureautje van 50 diep.

Maar het NW werkt perfect en met brightness op 85 en contrast op 42 en een ander gamma vind ik de kleuren momenteel best mooi, het zwart is echt redelijk zwart en mijn 720p series komen echt tot leven :) Spijtig dat het NW bij zijn leverancier slechts 2 euro goedkoper is, anders had ik dat bijgehouden :s

[Reactie gewijzigd door Th1x4nG op 29 november 2008 12:42]

Hey, ga je de review nog schrijven? :)
Of heb je je nieuwe scherm nou nog steeds niet binnen? :?
Mooie review!

Binnenkort wil ik een nieuwe scherm aanschaffen en deze lijkt mij wel wat, maar hier komt misschien een hele domme vraag:

Wat is het grote verschil tussen de BW en de NW?
NW heeft alleen D-Sub, de BW heeft D-Sub en DVI.
De NW heeft ook maar een simpele voet (enkel beperkt naar voor en naar achter klinken), terwijl de BW de HAS heeft met pivot mode.

BW is dan ook wel redelijk diep... :o
Aangezien ik ook een 2443 wil gaan aanschaffen, en ik ook een 8800GT heb, ben ik erg benieuwd hoe je de prestaties van de 8800GT vindt op 1920x1200? Is dat nog een beetje te doen in COD4/5? Uiteindelijk wil ik wel naar een 4870 ofzo, maar voorlopig zit ik nog even aan de 8800GT vast...
Zowel CoD4, als CoD5 (Gister CoD5 binnen gekregen, dus vrij verse ervaringen) zijn op 1920x1200, en beide spellen op 4x AA, en de rest van de graphics op de standaard waardes, spelen mijn inziens prima.
Nu ben ik niet echt een FPS whore, die per se 100+ FPS moet hebben.
CoD5 zit in ieder geval bij mij rond de 40-50 FPS, CoD4 volgens mij ook. (Gespeeld op een Intel C2D E8400, 4 GB, DDR2 PC6400, en een GF 8800GT)
Eigenlijk niet eens zo een heel groot verschil ten opzichte van mijn oude monitor, 1400x1050, die met CoD4 ongeveer 50-60 FPS deed.
Mijn 2e monitor doet op zo een moment alleen wat "2D" werk, maar dat zal ongetwijfeld vast wel capaciteit (En dus FPS) van de videokaart vereisen.

Denk dat je dus wel vooruit kunt met die videokaart, icm deze monitor/een monitor met 1920x1200.
jammer dat bij bijna alle webzaken een wacht tijd is van 1-4 weken, of je moet er een kpen die 70 euro duurder is :(
Gisteren dit scherm besteld, ben benieuwd, als het goed is komt hij morgen binnen :)