LG 37LG5000 Zwart Review

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Gebruiksvriendelijk Menu
  • Goede beeldkwaliteit

Minpunten

• Geen 100hz
  • Vaagheid over 24P
  • Traag reagerend menu

Een betere prijs kan men niet verwachten voor een 94cm FullHD TV. De featureset spreekt voor zich (zie specificaties). Ik had hem voor 650euro incl. verzending in huis, en omdat dit geen shopreview is laat ik de details achterwegen. Het probleem met deze lage prijs was overigens wel dat ik bang was dat de kwaliteit zou tegenvallen.

Vormgeving
De vormgeving is erg strak, het is een mooie zwarte TV en bovendien kan je hem draaien (wat erg goed werkt). De poot in de TV bevestigen was erg makkelijk, je duwt de steun gemakkelijk in de TV en met een aantal schroeven zet je hem vast (een magnetische schroevendraaier is handig omdat de schroeven erg diep zitten).

Instellen
Als je de TV aanzet zoekt hij direct naar alle programma's (in mijn geval normale kabelTV). Sorteren is erg gemakkelijk met het daarvoor gemaakte menu, auto-sorteren is ook mogelijk. De standaard beeldmodi stellen echter weinig voor. Geen enkele modus haalt uit de TV wat er in zit, zo hebben ze allemaal een lage backlight en rare kleuren. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand de modi gebruikt.
Overigens stond er in mijn geval een modus "Levendig" in die wel goed was, met wat kleine tweaks voor de kleur etc. ziet het er allemaal goed uit.

Beeldkwaliteit
Zoals hierboven al aangegeven, het beeld is erg mooi qua contrast en kleur mits je het goed instelt. Kleuren zijn erg helder en realistisch en het contrast is erg goed want zwart is ook echt zwart. Gezien het feit mijn ontvangst slecht is van de kabel kan ik weinig zeggen over de beeldkwaliteit bij kabel TV. Het is in ieder geval acceptabel voor wat ik gewend ben.

FullHD via HDMI is echter geweldig. FullHD films lopen allemaal erg goed voor zover dat kan met een niet-100hz TV. Het schijnt dat de TV ook 24P ondersteund (volgens sommige reviews), maar hier heb ik mijn twijfels over? De enige instelling die ik kon vinden heet "Filmmodus" maar ik merk hier weinig verschil mee. Ik moet hier het boekje nog maar eens op naspeuren.

Van Ghosting heb weinig last gehad (sowieso niet op de 360), maar op mijn inspirion 1525 laptop tijdens het afspelen van een FullHD heb ik het 1 maal opgemerkt, maar dit komt waarschijnlijk omdat mijn laptop niet de beste is voor FullHD content, en met de TV heeft het wellicht niets te maken

Bediening
De bediening is erg goed, je kan heel overzichtelijk switchen van source (je ziet visueel wat je kiest). Het menu is ook erg mooi weergegeven. Je kan zien dat LG gekozen heeft voor gebruiksvriendelijk. Wel vind ik het scrollen in het menu redelijk traag, er zit toch een kleine vertraging tussen met het drukken en het reageren, maar dat is een beetje muggenziften.

Geluid
Het geluid verbaasde mij eigenlijk, want het is beter dan ik ooit had kunnen denken. De speakers zijn onzichtbaar maar de bass en het geluid klinken echt prima voor een stereo TV, sowieso vele malen beter dan mijn oude HDTV.

Opties
er is veel mogelijk in het menu, maar de belangrijkste opties waar je naar moet kijken zijn het digitaleruiscontrol filter en de kleurinstellingen. Ik verzoek sowieso iedereen het digitaleruisfilter uit te zetten bij HD content, want dat zorgt alleen maar voor wazigheid. Voor kabelTV is het wel een uitkomst.
Voor de rest zijn alle opties redelijk standaard, er is in ieder geval niet iets dat ik mis.

Voor het geld is het een prima FullHDTV, jammer dat het geen 100hz is en de vaagheid over de 24P is ook jammer. Maar voor 650euro zijn dat dingen die je snel vergeet :)

• Dell Inspirion 1525
  • Xbox 360 Elite HDMI
  • Windows Vista

Heb jij ook een LG 37LG5000 Zwart?

Eindelijk iemand die deze tv reviewd. Zit er zelf ook aan te denken deze in huis te halen.
Ga dat toch maar snel doen denk ik :) Moge de Sint gul zijn!

Alleen jammer dat het geen 100Hz is maarja... daar is de prijs ook naar.
Thanks. Zit in dezelfde situatie als Crijnn en ik denk dat ik, voor inmiddels 600 euro, geen betere TV kan vinden. :)
Ik heb de 42inch variant (42LG5000). Ik neem aan dat op de afmeting na de tv exact hetzelfde is.
Waar ik me behoorlijk aan stoor is de scherpte van het beeld. Het beeld is namelijk niet zo scherp als ik zou willen. Wanneer ik m'n pc aansluit zie ik duidelijk dat het beeld minder scherp is als op mijn monitor. De scherpte kan je instellen in het menu, maar dat zorgt alleen maar voor ringing, oftewel daardoor wordt het beeld alleen maar slechter. Scherpte rond de 40 is voor mij het beste compromis, met "just scan" als beeld formaat.
Daarnaast lijkt de ruisfilter aan te staan, ook al zet je deze helemaal uit. Daardoor gaan er details verloren.
FullHD heeft natuurlijk niet zoveel zin als het beeld uberhaupt niet scherp is en als de ruisfilter aanblijft bij bijv blueray. Dat vind ik erg jammer van deze tv.

Het is vreemd dat het zo moeilijk is om pixels 1 op 1 op het scherm te tonen. Wanneer het iemand wel gelukt is, hoor ik het graag!

UIteindelijk vind ik dat de tv toch veel waar voor je geld geeft, want hij is spotgoedkoop. De ghosting vind ik trouwens erg meevallen. Om dit te testen gebruik ik het aloude spel Sonic. Dat is nog redelijk goed te spelen, terwijl andere tv's en monitoren hier toch meer moeite hebben.
Monitor schermen zijn per definitie scherper dan een tv scherm.
De functie is ook erg verschillend, hoewel de lijnen nu wat vervagen met de grote tft schermen in deze dagen.
Ik vraag me af wat de reden is. Volgens mij is de functie van een tv en monitor behoorlijk hetzelfde. Bij beide krijg je het beste beeld als je gewoon de pixels 1 op 1 doorstuurt. Waarom is dat dan zo moeilijk? Is dit een foutje in het ontwerp, of hebben ze deze manier gekozen omdat het goedkoper is?