Samsung Galaxy Note 3 Wallet Flip Cover Zwart Review

Julian 6 januari 2014, 958 views

Samsung Galaxy Note 3 Wallet Flip Cover Zwart

Pluspunten

• Vooral qua vormgeving een goede aanvulling op de Note
  • Beschermt
  • Volume toetsen blijven bruikbaar
  • Er kan mee gebeld worden als hij is dichtgeklapt

Minpunten

• Zorgt voor ongewenst gedrag van de telefoon in de broekzak
  • Vrij duur
  • Bedekt notificatie LED
  • Fysieke volume toetsen niet goed bereikbaar als hij is uitegeklapt

Ik heb de Wallet Flip Cover nu een weekje in gebruik, met name om mijn Samsung Galaxy Note 3 goed te beschermen. Dat doet deze flipcover naar behoren, mede doordat de achterkant wat dikker is en de Note dus niet meer op de camera rust als hij op zijn rug ligt.

Maar Samsung heeft ook extra functionaliteit ingebakken die mij ook erg handig leek; de cover kan het toestel ook automatisch unlocken als je hem opent. Dat leek mij met name handig omdat ik de Note permanent in landscape gebruik en ik op deze manier het lockscreen, dat in portrait is, kan overslaan. Helaas werkt deze feature slecht. Of beter gezegd te goed, want mijn Note unlockt regelmatig in mijn zak, met alle gevolgen van dien.

Het punt is dat het klepje gemakkelijk verschuift. Vervolgens gaat het toestel vrolijk aan de slag met het een of het ander. Uit arren moede heb ik de feature uitgezet dat de Note automatisch unlockt, maar nog steeds beschouwt het toestel een geopend klepje (in feite een geactiveerde lichtsensor) als het indrukken van de lock-toets. Er moet nu dus nog geveegd worden over het scherm nadat de telefoon naar het lockscreen gaat, maar ook op deze manier gebeuren er nog wel eens overwachte zaken op mijn telefoon als hij in mijn broekzak zit. Bovendien kost het nodeloos extra batterij. Ik vrees dan ook dat ik deze functionaliteit in zijn geheel zal moeten uitzetten, door het contactje dat binnenin de cover zit (dat bij de batterij contact maakt met de telefoon) te verwijderen. Dat dit mogelijk is werd mij trouwens duidelijk toen ik de flipcover uit de verpakking haalde, het plasticje met de twee contactpuntjes zwierf namelijk los door de verpakking heen.

Behalve dit enorm ergerlijke probleem zijn er natuurlijk nog andere zaken over de cover te vermelden. Praktisch is de iets zachtere plek, met aanduiding, voor de volume plus en min toetsen. Die toetsen kan je dus door de cover heen blijven gebruiken. Ook praktisch is de uitsparing voor de lock toets (al heb je die dus eignelijk niet meer nodig), die is dan makkelijker te vinden. En ten slotte is het handig dat je kan bellen met de klep dicht, dat scheelt weer qua lap telefoon die je aan je oor hebt.

Minder handig is dat de notificatie-LED wordt bedekt. Het is ook jammer dat je niet goed meer bij de fysieke volume toetsen kan. Het is heel handig om die te gebruiken als afdruk-knop bij het maken van foto's, met name als je een hele serie foto's wilt maken door de knop ingedrukt te houden.

Qua vormgeving is er weinig op aan te merken. Die is exact hetzelfde als de originele achterkant van de Note 3, en heeft dus een redelijk chique uitstraling voor stuk plastic.

Interessant detail is de mogelijkheid om een pasje op te bergen aan de binnenkant van de cover. Ik zal dat nooit doen, ik heb de cover juist gekocht om de Note te beschermen tegen contact met harde dingen. Al je daar minder om geeft is het wellicht wel een uikomst.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 3 Wallet Flip Cover Zwart?

Ik heb inmiddels de cover te koop gezet en een ouderwets hoesje ('pouch') van neopreen gekocht, dat werkt beter.
Ik heb er net één besteld. Heb even niet gedacht aan de led die bedekt zal zijn.
Lijkt me vrij irritant. ;(