Lenovo ThinkPad Yoga 20CD000MMH Review

JaLan67 6 januari 2014, 3.253 views

Lenovo ThinkPad Yoga 20CD000MMH

Pluspunten

• Mooi en innovatief design
  • Goede performance
  • Stil en wordt niet erg warm
  • Helder en aanraakgevoelig scherm
  • Goed toetsenbord
  • Te gebruiken als werkplek icm OneLink docking
  • Compleet met geïntegreerde stylus
  • TPM chip aanwezig
  • Toetsenbord verlichting

Minpunten

• Accuduur valt enigszins tegen
  • Handpalm bescherming bij gebruik stylus onvoldoende
  • Geen sleeve meegeleverd

Met de komst van Windows 8 (pro) kwam er een generatie tablets op de markt die voor veel bedrijven interessant waren omdat ze aansloten op de bestaande Windows beheeromgeving, en omdat desktopapplicaties als MS-Office er op konden draaien. De Surface tablet is een knap staaltje techniek, waarbij als het ware een complete laptop in de behuizing van een tablet is geperst. Maar in de praktijk kunnen deze tablets niet als laptop-vervanger dienen, domweg omdat ze te klein zijn.

Omdat het idee was om onze mobiele gebruikers te gaan faciliteren met één apparaat dat de behoefte aan zowel een laptop als tablet vervult, ben ik me gaan richten op hybride laptops/ultrabooks: apparaten die getransformeerd kunnen worden van laptop in tablet en vice versa. De generatie hybrides die in medio 2013 op de markt waren schoten echter allemaal te kort. Met name de beperkte gebruiksduur van de accu en de warmte-ontwikkeling vormden behoorlijke nadelen. Ook de wijze waarop de apparaten van laptop naar tablet mode switchen was niet perfect.

Vervolgens werd eind 2013 door Lenovo de Thinkpad Yoga aangekondigd, 12.5”, uitgerust met de nieuwe Haswell-processor en een nieuwe manier van overschakelen naar de tablet mode waarbij de toetsen van het toetsenbord verzinken in het chassis.
Ik heb zodra ze in Nederland te koop waren een Thinkpad Yoga aangeschaft (Core i5 4200U - Windows 8.1 Pro - 8 GB RAM - 500 GB HDD), compleet met een Lenovo ThinkPad OneLink Dock (4X10A06083). Het grote voordeel hiervan is dat het apparaat met één kabel gedokt én opgeladen kan worden.

Hieronder volgen mijn bevindingen na een aantal weken gebruik. Ik beperk me tot zaken die mij positief of negatief opvielen. De specificaties en benchmarks kun je overal vinden.

Uiterlijk/design
De Yoga is compact en oogt ook zo. Met een dikte van 1,94 centimeter is het een erg plat apparaat, dat makkelijk opgeborgen kan worden in een tas of rugzak. Het materiaal is magnesium, het geeft de Yoga een degelijke uitstraling en het voelt ook zo (soft touch finish). Als je niet beter wist zou je denken dat de behuizing grotendeels verantwoordelijk is voor het gewicht van apparaat.

Gebruik in de tablet mode
Het omvouwen van de Yoga gaat makkelijk en soepel, terwijl de scharnieren voldoende weerstand blijven bieden. Waar ik mezelf steeds meer op betrap is dat ik het scherm niet helemaal omvouw, maar iets omhoog geklapt gebruik. Dat is erg handig bij (papierloos) vergaderen, je hoeft je niet helemaal over het apparaat te buigen en je kunt de hellingshoek precies afstemmen op de lichtinval.

Het ontwerp waarbij het chassis omhoog komt zodat de toetsen één glad oppervlakte vormen met het chassis is nieuw en vrij revolutionair. Je vraagt je af of hier problemen mee kunnen ontstaan maar tot nog toe heb ik die niet geconstateerd. Ik zou me kunnen voorstellen dat er door het op en neer gaan makkelijker vuil onder de toetsen terecht komt.

Ook thuis op de bank gebruik ik het apparaat in tablet mode (dichtgevouwen) met het scherm deels opengeklapt. Je kunt de Yoga dan mooi op schoot hebben en via touch bedienen. Het nadeel dat de Yoga zwaar is voor een tablet speelt dan eigenlijk ook helemaal niet. Ik heb dit persoonlijk liever dan dat je een tablet steeds met één hand vast moet houden.

Bediening
De bediening is ronduit goed te noemen. Zoals bij Lenovo gebruikelijk is het toetsenbord erg prettig in gebruik. Het toetsenbord kan met FN + spatiebalk verlicht worden (2 standen). Ik had al wel vrij snel last van een krakende toets.

De touchpad werkt naar behoren. Ook de bekende rode trackpoint muis ontbreekt niet, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die nog gebruikt als je een touch-scherm ter beschikking hebt.

Het touch-scherm is erg responsive wat het werken met het scherm een plezierige ervaring maakt. Als ik op het scherm tik hoor ik rechtsboven dat het glas wat los zit van het omhulsel. Het rammelt iets zeg maar.

De home-knop is vrij klein en is halverwege gebogen omdat het in een richel verwerkt zit. Had van mij groter mogen zijn. Ik zit er nog wel eens naar te zoeken.

Het opladen gaat via een rechthoekige stekker die je linksboven in de aansluiting moet drukken. Ook hier weer een solide indruk, de stekker gaat er redelijk ver en vrij strak in. De kans op een defecte aansluiting lijkt nihil. De stekker die aan de OneLink Dock zit is breder, je moet hiervoor een stukje plastic verwijderen naast de aansluiting voor het opladen. Vervolgens schuif je de stekker tegelijk in de oplaadaansluiting en de aansluiting voor de docking.

Deze Yoga is voorzien van een ingebouwde stylus. Dat is erg handig want een stylus die je los moet bewaren heeft de neiging om niet in de buurt te zijn als je hem wilt gebruiken. Ik gebruik de stylus regelmatig voor het maken van aantekeningen (OneNote) of schema’s, en hij werkt nauwkeurig en geeft een natuurlijke schrijf-ervaring. Wel pin ik dan OneNote (bureaublad applicatie) vast op de voorgrond omdat anders mijn handpalm de taakbalk telkens activeert.

Accu
De accuduur is redelijk, maar dit blijft deels een subjectief oordeel omdat het er altijd van afhangt hoe je de Yoga gebruikt, welke processen er actief zijn etc.
Ik kan met een volle accu een uur of 5-6 uit de voeten, voor mij voldoende maar voor een apparaat met een Haswell-processor valt het toch wat tegen.

Geluid en warmte
De Yoga maakt erg weinig lawaai. In een kantooromgeving hoor je hem totaal niet, en in een stille omgeving moet je er dicht met je oor bij om iets te horen. Wel hoor ik regelmatig de harde schijf tikken.

Wat de warmte-ontwikkeling betreft, deze valt erg mee. Het apparaat wordt hooguit lauw (onderzijde toetsenbord).

Overig
Wat me bij het vele testen met Windows 8 tablets en laptops opviel is dat altijd wel iets was dat niet goed werkte. Bij de Yoga valt me dit erg mee. Deels zal dit te maken hebben met Windows 8.1, maar ik heb ook de indruk dat dit apparaat goed doordacht en getest is en niet overhaast is gelanceerd.

• ThinkPad OneLink Dock (4X10A06083)

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad Yoga 20CD000MMH?

Bedankt voor deze review. Ik zit er zelf over te twijfelen of ik deze Yoga ga aanschaffen. Kun je iets zeggen over hoe snel hij wakker wordt uit standby en hibernate stand? Ook ben ik wel benieuwd naar hoe hard de batterij leeg loopt in standby.

Het zou voor mij een overstap van een android tablet (Asus Transformer) worden, die meteen wakker is met een druk op de knop en een flinke tijd meegaat op een acculading omdat hij in standby weinig verbruikt. Vandaar mijn vragen :)

En hoe bevalt die Dock?

[Reactie gewijzigd door Milly op 9 januari 2014 08:23]

Hij wordt zeer snel wakker uit standby en hibernate.
Ik kan niet exact aangeven hoe snel de batterij leegloopt in standby, ik schat dat het een een dag of 3-4 duurt voordat hij leeg is als je hem niet gebruikt.
In de Lenovo Settings stond de optie "Altijd aan USB" aan, die heb ik inmiddels ook uitgezet omdat Lenovo zelf aangeeft dat de batterij leegloopt als die optie aan staat.

De Dock bevalt goed, ik heb er één klein probleempje mee en dat is dat hij af en toe op zowel ingebouwd scherm als extern scherm beeld geeft terwijl de instelling alleen op extern scherm is. Ik ben er nog niet helemaal achter wanneer dit optreedt. Maar er komt vast nog wel een update van de driver van de Dock die dit oplost.

Verder werkt de dock prima en het is een erg mooi compact ding.
Oke, thx voor je antwoord. Ik heb hem inmiddels ook besteld... (i5, 8GB RAM, 256GB SSD, Win8.1). Ben erg benieuwd!
Ik heb sinds 2 maanden de Thinkpad Yoga en in combinatie met de OneLink PRO dock.

De Thinkpad Yoga is een prachtig apparaat, ben er erg blij mee. Wel heb ik 2 kritische kanttekeningen:
1. Veel ´spullen´ werkte niet 100%. Gelukkig komen driver updates regelmatig uit en die helpen wel. Het zal wel aan de nieuwheid van het apparaat liggen.
2. Combinatie met OneLink en OneLink Pro docks is matig. Tot nu geen oplossing van Lenovo.
Mbt de ervaringen met de Dock, ik (en anderen) ondervinden veel hinder van continue disconnects van de ethernet verbinding. Zie bijvoorbeeld deze lange, lange discussie in de Lenovo Forum:
De teller staat op >210 berichten, bijna 3 maanden. Tot nu toe heeft Lenovo nauwelijks een reactie gegeven, laat staan een oplossing
Mooie review JaLan67! Ik heb inmiddels ook een Thinkpad Yopga in bestelling. Er is nu tyrouwens een cashback van 100 euro als je er eentje koopt met een docking station (¤99).

Ondertussen ben ik op dit forum gestuit, veel gebruikers klagen steen en been over "inbranden" van het scherm:

Zijn er hier ook Thinkpad Yoga bezitters met last van ghosting/image retention? Het schijnt zich pas voor te doen na een aantal weken, maar lijkt vrij hardnekkig.
Ik ben in de markt voor de i3 uitvoering van dit model met 4GB werkgeheugen. Heb jij enig idee of de 500GB HDD later vervangen kan worden door een SSD?
Check het eens in de Hardware Maintenance Manual. Zo te zien wel, http://support.lenovo.com/en_IN/detail.page?DocID=UM019563
Harstikke bedankt voor de review!

Zit er sterk over te denken om 'm zelf ook aan te schaffen.

Zoek een laptop voor op vakantie, en vind het een niet-reflecterend beeldscherm, wat ik nu heb, erg fijn... Ik kan alleen tot nu toe nog nergens vinden of dit beeldscherm erg reflecterend is, of prima bij buitengebruik. niet-reflecterend scherm/mat scherm/anti-glare. Maar kan niets vinden...

Hoe is jou ervaring met reflectie/buiten gebruik?

Alvast dank je wel!
Mooie review! Er zijn niet veel laptops met een digitizer en dit is er eentje met pen en goed specs. Ik wil heel graag kunnen tekenen. Ik twijfel echter nogal tussen de Lenovo en de Surface Pro 3 (i5 128Gb SSD).

Aan de ene kant is de Surface natuurlijk perfect qua gewicht en functionaliteit maar aan de andere kant uitbreiden zit er niet in. In de Thinkpad kan ik na verloop van tijd zelf een SSD inbouwen met de gewenste grootte, de Surface kan ik hoogstens uitbreiden met een SD card.

Hoe zit het in de praktijk met het ghosten zoals eerder genoemd door @Damsplaat?

Ik gebruik de laptop/tablet niet de hele dag door omdat ik normaal gesproken werk op een gewone PC met twee 24" monitoren. Ik wil hem naast tekenen echter wel incidenteel kunnen gebruiken voor het coden in PHP etc. De Surface heeft zo'n hoog 'hebbeding' gehalte ;-)

[Reactie gewijzigd door klaaz op 18 november 2014 12:41]