Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Wireless Desktop 3000 Review

Lord Igor 6 januari 2014, 379 views

Microsoft Wireless Desktop 3000

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Linux support

Minpunten

• Bereik
  • Wispelturige muis

Vrij goed setje voor het geld. De set heeft echter twee grote problemen: de muis en de bruikbare afstand.

De muis reageert domweg niet goed op de meeste oppervlakten. Of ik hem nu op de vloer, bureaublad of dijbeen gebruikt, de cursor springt alle kanten op. Een muismat helpt enorm. Ook heeft de muis lang nodig om weer te reageren als hij eventjes niet gebruikt is.

Het tweede probleem is dat de afstand tussen USB dongle en muis / toetsenboord erg klein moet zijn. Microsoft claimt '30 feet' bereik, maar ik heb bij meer dan een meter al totaal geen reactie meer uit de muis. Het toetsenboord komt iets verder, maar heeft er bij 1,5 meter ook de brui aan. Aangezien gebruik van Wifi op 2.4GHz bij mij in de flat ook onmogelijk is op afstanden groter dan 2 meter, kan de oorzaak misschien daar gezocht worden.

Mocht je wel binnen bereik zitten en een goede ondergrond voor de muis hebben, is het een prima setje. Alles is plastic, maar goed stevig. De aanslag van de ramplank is prettig en de lay-out is handig. De muis klikt lekker, ligt goed in de hand en de cursor is goed beheersbaar. Klein nadeel: de muis gaat pas echt uit als je de USB dongle er onderin klikt. Da's iets onhandig als je de set op een vaste machine gebruikt.

Ik heb de set gekocht om te gebruiken in de woonkamer, in combinatie met een Linux machine die op 2,5 meter afstand staat. Die afstand is te groot voor deze set, hoewel het volgens Alternate nog niet eens 25% van de maximale afstand is. Deze set gaat dus naar iemand anders toe en ik ga verder zoeken. Pluspunt: deze set werkt goed met Fedora 20, alleen de bijzondere functietoetsen doen niet zo veel.

Heb jij ook een Microsoft Wireless Desktop 3000?

Gebruik thuis ook de 3000 en ben het met je eens omtrent het bereik.

Het probleem met de muis ondervind ik zelf niet.

Voor de rest een prima keyboard en muis!
Misschien is mijn muis gewoon nukkig of mijn huisinrichting per ongeluk anti-Microsoft? Ik las op een aantal forums dat het domweg opnieuw inpluggen van de USB dongle terwijl alles aanstaat kan helpen (met de nukkigheid, niet mijn huisinrichting). Ga ik vanavond eens proberen voordat de boel overgaat naar de volgende gebruiker.