Specificaties 40" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE40F6320AW Zwart Review

Peregrine 6 januari 2014, 11.081 views

Samsung UE40F6320AW Zwart

Pluspunten

• Eenvoudig te installeren
  • Wat mij betreft complete featureset
  • Mooi beeld en goed geluid

Minpunten

• Voor afspelen vanaf PC moet aparte (web-based ) software worden gebruikt
  • Minder bruikbare 3D mode (50Hz per oog in actieve 3D is niet heel fijn)
  • Misleidende frequentie beschrijving: bij Samsung is 100Hz-> 50Hz en 200Hz->100Hz
  • Geen audio uit behalve optical (die niet wordt ondersteund door mijn surround set)

Hierbij een beknopte uitgebreide review. Ik heb de TV nog maar kort, en wil incrementeel mijn bevindingen delen met de wereld 8-) Hierbij alvast een 'korte' eerste indruk.

Algemene beoordeling
Prima ding. Ik heb hem in een halve opwelling gekocht, dus niet uitputtend alle modellen van alle merken vergeleken. In de winkel nog van mening laten veranderen, (van de 50Hz versie naar de 100Hz versie) en ik heb er nog geen moment spijt van :)

Kleurweergave
Prima. Er zijn verschillende kleurenschema's beschikbaar, maar ook handmatige aanpassing is aanwezig. Deze heb ik dan ook wel moeten gebruiken, omdat ik de standaarden allemaal niet mooi vond... enkele gaven standaard een overbelichte weergave, OF dat komt omdat ik op dat moment nog op analoog signaal zat... ga ik nog even uitzoeken...

Contrast en helderheid
Tijdens het kijken op zich goed, maar als je al in een niet heel donkere kamer staat zie je, als je er een beetje schuin voor staat, dat een zwart beeld niet zwart is. Het is dan ook niet helemaal egaal, er is heel iets een heel licht gradient te zien. Dit is me trouwens niet tijdens het kijken zelf opgevallen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Goed in elkaar te zetten, voelt stevig aan.

Vormgeving
Buitenkant: Geen esteticus, maar ik vind het er goed uitzien. Mooie voet, redelijk smalle bevel. Enige nadeel is dat een externe harde schijf niet bevestigd kan worden aan de TV zelf, zodat deze los moet liggen, of (zoals ik heb gedaan) moet worden vastgeplakt...
Software: Even zoeken voordat je alles hebt gevonden (het is dan ook aardig wat functionaliteit), maar als je eenmaal een beetje thuis bent is het goed te bedienen en configureren.

Inbrandgevoeligheid
Geen mening, nog niet gezien / op gelet.
Wel gezien dat als je de radio opzet, een vak met een luidspreker in beeld komt. Dit van verschuift zijn halve hoogte op-en-neer... waardoor een kwart van de hoogte potentieel in kan branden... niet heel handig dus. Maar gelukkig is er ook een optie om het beeld daarbij uit te zetten (hoewel wel wat verstopt)

Het kan altijd goedkoper natuurlijk :9 maar voor wat ik ervoor terug zie, ben ik meer dan tevreden!

Ghosting
Geen mening / niet heel erg op gelet / niet echt opgevallen.

Featureset
Ik heb nog niets bedacht wat ik niet heb kunnen vinden... Ik dacht even een misser te hebben toen ik vrouwlief veraste met het apparaat, haar eerste opmerking was: "woah, kunnen we nu ook weer opnemen en vertraagd terugkijken?" ... ... er zit GEEN harde schijf in, maar die is er gelukkig eenvoudig aan te hangen. Een 2.5" USB schijfje aan de achterkant ... 8)7 plakken 8)7 ... (geen voorbedachte bevestigings mogelijkheid) en in de speciaal daarvoor bestemde USB poort pluggen, en voila! Werkt naadloos!

Voor 3D weergave is deze TV wat mij betreft minder geschikt. Bij beweging wil je 100Hz hebben anders zie je de opbjecten over het beeld 'stotteren'. De TV is dus wel 100Hz, maar bij de (actieve) 3D modus worden die verdeeld over 2 ogen, dus houd je 50Hz per oog over. Ik vind het niet heel fijn kijken (zoals eigenlijk al mijn 'actieve' 3D ervaringen tot nu toe), maar ik heb hem gelukkig ook niet voor de 3D gekocht.

Het enige wat ik mis is de audio uit (alleen optical). Ik kan het geluid nu dus niet uit mijn TV in mijn surround set pompen. Ik had dit trouwens verwacht harder nodig te hebben, aangezien er niet veel geluidsvermogen in zit, maar ook op dit punt heeft de TV mij positief verrast. Het geluid is gewoon goed.

Pixeldefecten
None so far :*)

Heb jij ook een Samsung UE40F6320AW Zwart?

Ik lees het al. Tip: gebruik de handleiding en lees de topic over de F-modellen die ook op tweakers.net te vinden is.
Hoe zit het met spyware van Samsung?
Hoe zit het met registratie van kijkgedrag? Moet je akkoord met alles wat Samsung wilt om alles correct te laten functioneren?
Volgens mij kon je bij Samsung de koptelefoon uitgang instellen als Externe luidspreker uitgang voor je anologe apparatuur, dit heb ik wel is gezien bij vrienden die nog een traditionele versterker op de TV hadden aangesloten.
Lijkt me prima voor stereogeluid, maar surround zit er op die manier natuurlijk niet in.
Nee dat klopt, maar daar heb je dan ook de S/PDIF uitgang voor en als je een versterker heb met HDMI ARC ondersteuning is dat probleem ook opgelost.

Edit: verkeerd gelezen *zucht*

Je hebt ook tegenwoordig van die omvormers zoals deze:

[Reactie gewijzigd door jangela1 op 25 juni 2014 00:35]

Ik heb de TV enkele weken geleden gekocht, maar sta nu zelf voor de keuze: decoder (interactieve HD recorder van ziggo) of CI+. Voor de CI+ moet wel nog een losse HDD worden aangeschaft.

Ik hoor wel lovende dingen over de CI(+) modules en hoe deze op de TV's werken, maar steken ze ook echt met kop en schouders boven de settopboxen uit?