Sony Cyber-shot DSC-W110 Zilver Review

w00tstok 24 november 2008, laatste update op 25 november 2008, 1.804 views

Sony Cyber-shot DSC-W110 Zilver

Pluspunten

• Goede investering voor vakantiefoto's
  • Lange accuduur
  • Vrij gemakkelijk in gebruik (mits je beetje inzicht hebt op de opties)

Minpunten

• Voor mensen die een pré hebben voor Auto-focus (Voor actie shots)

Snelheid en automatiek Score: 3
Batterijduur Score: 5
Ik heb deze Digitale Camera gekocht puur vanwege een vakantie. Ik twijfelde tussen deze camera en de Olympus FE-280, die ¤1 duurder was. Deze Sony Cybershot was tijdelijk in prijs verlaagd en had hem te pakken voor een magere ¤109,-. Zeker niets te klagen voor dit ding waarmee ik uit eindelijk goed tevreden over ben. Ik heb deze camera nu ongeveer 2 weken, vond deze camera wel een review waard :Y)

Feature Set

Wat mij mede tot aankoop deed zetten was de Carl Zeiss lens, nu ben ik geen professionele fotograaf, maar weet dat Carl Zeiss goeie lenzen maakt en dat dat volgens mij meer impact heeft op de kwaliteit van de foto's dan dat je puur naar het aantal megapixels kijkt. Deze camera heeft 7.2 megapixels, een maximum resolutie van 3072 x 2304 pixels en ISO waardes van 100 tot 3200 (hoewel ik heb op automatisch heb staan). Nu kan ik hier wel de hele specificatie lijst intikken, maar denk dat het beter is als je hier even kijkt, daar staat alles duidelijk op een rij :)

Naast de lens sprak mij de grootte van het beeldscherm aan (2,5" ==> 6,4 cm), nu is 2,5" niet bovennatuurlijk groot, maar op een camera van nog net geen 8 cm breed, 6 cm hoog en 2,5 cm diep, vind ik het toch behoorlijk. Enige (kleine) minpuntje vond ik dat er al 2 dooie pixels in het beeldscherm zaten, maar dat schijnt vrij normaal te zijn (voor de rest niet erg hinderlijk).

Bij de camera krijg je een doos met erin:

- Batterij: Lithium-Ion (NP-BG1)
- Batterijoplader + stekker
- Koortje voor de pols
- CD-Rom voor PC gebruik
- USB plug-in voor aansluiting op de PC
- Tig handleidingen in verschillende talen

Ergonomie & bedienings- mogelijkheden

De camera ligt door z'n wat simpele vorm redelijk in de hand. Je hebt bovenop de camera de klikker en de On/Off knop, rechts van het beeldscherm heb je rechtsboven de in-/uitzoom knop daaronder een cirkel met verschillende opties (10 in totaal), op de foto onderin staat hij op een groen camera'tje met de klok mee:

Groene camera'tje: Automatische instellingen (Deze optie gebruikte ik het meest):
Maakt hij foto's met de instellingen die jij hebt gekozen in het menu, maar als je een verkeerde instelling hebt gedaan (Zoals ISO te hoog/laag), past hij zich aan voor een betere kwaliteit foto.

De "P":
Maakt hij foto's met je eigen instellingen die jij hebt ingesteld in het menu.

Filmclip:
Spreekt voor zich; maak je een video-opname van 640x480 met 30 fps.

SCN:
Schemer optie, foto's maken met behulp van een statief voor onbelichte scene's

Mannetje met maan:
Ook een schemer optie, maar dan voor portetten met flitser.

Berg:
Spreekt ook wel voor zich: focust op landschapfoto's voor scherpe achtergronden.

2 mannetjes:
Tegenovergestelde van de "berg" optie, bij deze optie focust hij op de voorgrond.

Smiley:
Wel grappige optie, zolang je de foto-knop indrukt neemt hij geen foto totdat de persoon/personen lachen. Merkte wel dat hij het niet altijd pakt daarop.

ISO:
Bij weinig licht neemt hij een foto zonder flitser zodat er minder blur is.

Easy:
Deze optie is voor de simpele zielen die gewoonweg foto's willen maken zonder enige aanpassingen te willen maken in het menu.

Onder dit rad van opties heb je Menu knop waarmee je in de jou gekozen optie (zie hierboven dus), de meeste opties zijn overigens hetzelfde, hierin kan je kiezen:

- Het aantal megapixels (Hoe minder MP's, hoe meer fotos je kan maken)
- Gezichtsherkenning
- Opneem functie (Hoeveel foto's hij maakt als je op de knop drukt)
- EV (Voor donkerder of lichter beeld)
- Rode-ogen effect (Automatisch, Aan/Uit)
- Opname instellingen (Kan je ge-advanceerde opties instellen (AF verlichting, AF functies, Stramienlijn, Zoom, Conversielens en Auto-Review)

Rechts van de menu knop zit de Home knop waarmee je de standaardinstellingen (zoals Taal) kan wijzigen en tevens je foto's kan terugzien, een diavoorstelling kan maken, kan afdrukken en de inhoud van je Memorystick kan zien en editen (Als die erin zit).

Daaronder heb je een vierknop-cirkel met een knop in het midden. Als je drukt op:

- Boven: Dan kan je je beeldscherm instellen (Aan, uit, met grafiek, met/zonder interface).
- Links: Automatisch scherpstellen of handmatig.
- Rechts: Automatische flitser, geen flitser of altijd flitsen.
- Onder: Is een timer voor bijvoorbeeld een groepsfoto, je kan instellen op, 0, 2 of 10 seconden.

Laatste 2 knoppen zijn onderin een "play" knop waarmee je al je foto's en filmpjes terug kan zien, hierbij kan je uitzoomen voor een Thumb-view van de foto's of inzoomen tot 8x. Rechts van de "play" knop zit een knop met een "muzieknoot"-icoon, waarmee je een diavoorstelling kan maken met een standaardgeluid die erin zit, tevens kan je de tijd tussen de foto's veranderen en de manier hoe ze elkaar overlappen, wat op zich wel grappig is.

Snelheid en accuratesse van automatiek

Foto's maakt hij vrij snel, zodra ik de knop indruk duurt het ongeveer een seconde voor hij de foto's maakt, dus niet super geschikt voor snelle actie foto's, waarbij hij niet auto-focust. Het is ook meer een camera voor groepsfoto's of stilleven foto's dan voor activiteiten foto's. Ikzelf ging meer op een relax-vakantie, dus voor mij was auto-focus niet van toepassing. De camera reageert snel op de toetsen rechts van het beeldscherm dus dat is meer dan prima.

Beeldkwaliteit

Nu had ik het al over de Carl Zeiss lens en de zeker nietteminne 7.2 MP. Ik heb zelf net m'n foto's bekeken en ik ben er zeker goed tevreden over, de kleuren zijn levendig overgekomen en waar ik op foto's de flitser heb gebruikt is alles goed belicht zonder dat ik op de foto's veel ruis heb gezien. Ik heb onderin een foto van de vakantie erbij gezet als voorbeeld.

Bouwkwaliteit

Het is een camera met een simpel maar stug design. Ik heb hem 1x per ongeluk laten vallen van ongeveer 50 cm hoog zonder dat er iets mee is, dus ik merk al dat hij een stootje kan hebben. de camera heeft ondanks z'n simpele looks wel het uiterlijk van een hoog kwalitatieve camera.

Batterijduur

Iets waarmee ik erg tevreden ben, ik heb de batterij (Lithium-Ion Technologie) de dag voor ik wegging opgeladen en op het moment van tikken heb ik nog 1 streepje. Er zijn ongeveer 150 foto's gemaakt en voor 6 minuten film, natuurlijk zodra ik een foto had gemaakt switchte ik hem weer off, maar ik had niet verwacht dat de batterij zo lang mee zou gaan. Uitstekend!

Uitbreidings- mogelijkheden

Je kan er een tri-pod opschroeven, maar deze heb ik niet gebruikt. Heb er voor de rest ook geen mening over.

Zoals ik al zei heb ik deze camera voor vrij weinig kunnen kopen (¤109), wat ik gezien de kwaliteit van de camera meer dan waard vind. Met een gemiddelde prijs van ¤125-130 heb ik een goeie slag geslagen dacht ik zo :9.

Algemene Beoordeling

Ideaal voor de average vakantieganger, geen super gecompliceerde menu's, accuduur is perfect in mijn ogen en de voor de prijs mag je hem niet laten liggen. Ook voor de non-vakantieganger is hij perfect voor standaard klikjes (feesten e.d.). Een hoge aanrader!

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-W110 Zilver?

Ik wil nog wel even iets zeggen over de ISO.

Hoger dan 100 iso moet je gewoon niet doen bij iets anders dan volledig zonlicht.
Dan krijg je gigantische ruis te zien, waarom deze tot 1600 kan snap ik dus ook niet.

Op 100 krijg je goede foto's, pas na een beetje inzoomen is er ruis te zien.
En de macro functie werkt ook goed, alleen wel jammer dat je niet handmatig in kunt zoomen, hij wil het bij mij nog wel eens verkeerd inschatten, alhoewel het voor de normale foto maker wel goed genoeg is.

En nog een tip, wil je de lucht er heel mooi ophebben, zet de flitser aan, dan neemt hij wat meer licht op en krijg je een mooie foto.
Vooral de sterren/planeten zijn zo perfect te zien, zelfs als je ze met het blote oog niet ziet.
Ik heb een tijdje zitten nadenken hoe het kan dat ik 2 blauwe planeten zie op de luchtfoto :p iemand?

En voor vakantiefoto's ideaal.
Ik gebruik zelf ook geen hogere ISO omdat ik weet dat de ruis dan enorm wordt, eerder rampzalig zelfs. Ruis bij het inzoomen heb ik maar bij een paar kunnen ontdekken maar dat was ook op een avond gemaakt. En wat ik zelf al eerder zei; ik heb hem nog niet eens zo lang, ben blij dat ik hem heb gekocht :) Prijs/Kwaliteits verhouding is echt goed.
offtopic: is die foto in de sneeuw gemaakt in Centerparcs de Eemhof?!
Nope, maar kan begrijpen dat je zoiets denkt, sinds elke Center Parcs wel een meer heeft etc. Dit is in Heijderbos gemaakt ;)