Specificaties 11,6" (1366x768), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Acer Chromebook C720 Review

Samuel_vdc 5 januari 2014, 3.410 views

Acer Chromebook C720

Pluspunten

• Stevige behuizing
  • Werkt zeer vlot
  • Relatief goedkoop
  • Ultra portable

Minpunten

• Zwak scherm
  • Geen 3G
  • Beperkte doelgroep (dit is eigenlijk geen echt minpunt)

Een goedkope laptop, slechts 269 euro op moment van schrijven (04/01/2014) met het relatief nieuwe besturingssysteem Chrome OS. Is dit nu de volgende stap naar cloud-computing? Is dit prijs-kwaliteit nu een functioneel product? Voor consument of voor professioneel?

HARDWARE

Laten we beginnen bij de hardware. Wat krijgen we nu eigenlijk voor onze 269 euro. Een nieuwe generatie (lees haswell) low-end celeron processor met ge´ntegreerde grafische kaart, 4 GB aan Double Data Rate 3 geheugen (er zijn ook 2GB versies) en een kleine maar snelle SSD harde schijf (16 GB). Dit klinkt al direct zeer bizar, slechts 16 GB aan opslag? Dit is echter direct te verklaren door het besturingssysteem "chrome OS" en hoe die de gebruiker verplicht tot cloud-computing. Bij aankoop van deze laptop reserveert google daarom 100 GB (gratis de eerste 2 jaar) aan opslag op google Drive.

Deze chromebook, zoals alle anderen stralen mobiliteit uit. Jammer hierbij is dat ze geen 3G ondersteuning hebben. Met afmetingen van 20.2 cm bij 28.8 cm past hij wel overal in. Zowel een optische-schijflezer als ethernet aansluiting zijn achterwege gelaten. Vooral het gebrek aan dat laatste kan soms storend zijn. We beschikken echter wel over een HDMI poort, SD kaart lezer, twee usb-poorten (2.0 en 3.0) en een audio uitgang. Verder merken we een stevige en lichte behuizing op. Het toetsenbord voelt stevig aan met aangename toetsaanslagen. De keyboardlayout wijkt licht af van de standaard. Zo krijgen we een zoek-toets en de F-toetsen hebben elk een eigen functie (gelijkaardig aan die van de macbook pro). Denk hierbij aan geluid regeling, helderheid regeling, schermnavigatie toets, browser-navigatie, fullscreen toets en de on/off knop. Vervolgens is het touchpad net iets te klein en voelt het wat goedkoop aan. Het ondersteunt wel multitouch en werkt verder behoorlijk.

Het scherm is een ander verhaal. Het gebruik van een gemiddeld LCD scherm van 1366x768 is teleurstellend. Het verschil met een IPS paneel, wat ik normaal gebruik is groot (lees: iets te groot). Maar wat wil je voor een 269 euro notebook! Ten slotte is de batterij voldoende om een volledige dag door te komen. Mijn onnauwkeurige test kwam op 7u15 min.

SOFTWARE: Chrome OS - Alles in HTML

Bij opstarten/openen vraagt het besturingsysteem naar je google account en 1 minuut later staat alles gesynchroniseerd. Er zijn twee soorten programma's. Zij die openen in het chromebrowser en de anderen, bijvoorbeeld de filemanager. Die anderen zijn echter zeer beperkt maar dit is zeker geen minpunt. De focus ligt volledig op het browser. Dit geeft een nieuwe maar zeer productieve manier van werken en alles is direct gesynchroniseerd met je drive (cloud-opslag van google). Chrome OS draait zeer vloeiend, framedrops en andere natuurlijke kwaaltjes zijn volledig afwezig.
Verder is het zeker geen vervanger voor de traditionele werkcomputer. Programma's als eclipse, netbeans, adobe suite, ... zullen hier natuurlijk niet op werken, hiervoor is chrome os dan ook niet ontworpen.

PROFESSIONEEL GEBRUIK

Door naar de url "chrome://chrome-urls" te gaan krijgen we overzicht van alle belangrijke systeem pagina's. Alle pagina's die voor de gewone consument gebruiker belangrijk zijn, zijn natuurlijk ook gebruiksvriendelijker te bereiken. Er is standaard geen toegang tot de normale bash-terminal maar enkel tot een zeer beperkte crosh (Chrome Shell). Het is echter wel mogelijk om ons traditioneel linux-terminal te krijgen door de laptop in developer-mode op te starten. Hierop ga ik nu niet verder in.

De functionaliteit die ik op professioneel vlak zie is het gebruik van ssh en remote desktop voor het beheer van systemen op afstand. SSH is rechtstreeks beschikbaar vanuit de crosh-terminal en de de VNC viewer van de app store werkt prima.

CONCLUSIE

Voor 269 euro krijg je een zeer goed product in huis. Voor een consument die enkel surft, mailt en video's bekijkt is dit ideaal en meer dan voldoende. Voor anderen kan het een zeer mooie aanvulling zijn als ultra portable, alleen jammer van het ontbreken van 3G en het matige scherm. Het is een zeer intu´tieve manier van werken op chrome OS en het system werkt zonder enige vorm van haperingen.

Heb jij ook een Acer Chromebook C720?

169 euro ? Pricewatch geeft aan 269 euro. Typfoutje of waar gekocht anders ?
Dat was een typfoutje ;)
Al aangepast? Onder de derde foto staat nog een keer 169 euro.
Dat was een typfoutje ;)

[Reactie gewijzigd door Samuel_vdc op 6 januari 2014 02:35]

Geinig dingetje, maar...
Wat kost 100GB Google-Drive nß die 2 jaar?
Is het OS ingebakken, of staat het op de ssd?
Kun je er ook andere OS'sen opzetten?
Op dit moment kost 100GB $4.99 (zo'n 3.7 euro) bron: https://support.google.com/drive/answer/2375123?hl=nl
Maar dat is de huidige prijs natuurlijk. De prijs over 2 jaar schatten is wat moeilijk, maar naar alle waarschijnlijkheid zal die wel dalen per GB.

Chrome OS is een linux variant en draait natuurlijk wel lokaal vanuit de SSD. Het zijn echter de applicatie die zoveel mogelijk door de cloud uitgevoerd worden. Ook alle documenten, foto's en dergelijke staan op de cloud, deze kunnen indien nodig natuurlijk wel offline beschikbaar gemaakt worden. Maar dat is niet altijd echt zinvol. Bijvoorbeeld om een .doc bestand te openen hebben we internet nodig aangezien de applicatie "google docs" niet lokaal uitgevoerd wordt.

Een ander OS opzetten als ubuntu zou volgens mij geen probleem mogen geven. Het zijn allemaal standaard hardware componenten. Ik heb dit echter zelf nog niet gedaan, dus ben ik hier wel niet zeker van.
Een heel stel aan Linux-varianten kun je via Crouton (ontwikkeld door een Google-medewerker) op chromebooks zetten, dit draait via een chroot jail; in de praktijk betekent dit dat je realtime kan schakelen tussen Chrome OS en andere besturingssystemen. De Intel-chromebooks draaien daarbij zonder problemen alle software die normaal ook op Linux draait.