Specificaties Mono speaker - Bekijk alle specificaties

Sonos Play:1 Zwart Review

PWM 5 januari 2014, 98.160 views

Sonos Play:1 Zwart

Pluspunten

• Geluid
  • Eenvoud van gebruik
  • Design

Minpunten

• Niet goed te gebruiken met een Play 3 of Play 5

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Als schrijver van de meest positieve review op Tweakers ooit zo ongeveer, ga ik nu het zusje van het zo geliefde product behandelen. De betreffende review is van mijn Play 5 http://tweakers.net/productreview/48974/sonos-play5.html en ik ben nog elke dag even blij met het ding. Over het hoe en waarom om voor Sonos te kiezen, kan je kijken in die review

Nu dus een review van een Play 1. Ik deze aangeschaft voor 2 plekken. 1 voor op de slaapkamer en 1 in de keuken.

Verpakking en apparaat

Het uitpakken is al een feestje. De Play 1 wordt geleverd in een rechthoekige doos, en is zeer zorgvuldig verpakt en de Play 1 is omgeven door mooie verpakkingsmaterialen die ook nog eens zeer stevig zijn. Dit heb ik bij nog geen ander merk zo netjes gezien, inclusief Apple.

De Play 1 zelf is een kunststukje. Of je hem mooi vindt, dat is persoonlijk. Het materiaalgebruik is echter van hoog niveau en als je hem vastpakt heb je echt wat in handen.

Aansluiten

Het aansluiten van de Play 1 is eenvoudig. Je doet hem in het stopcontact, meldt de Sonos app dat er een nieuwe speaker is, en klaar is kees. De app vraagt nog even waar de speaker staat, zodat hij herkenbaar is, en je kan van start.

Geluid

Het geluid van de Play 1 is goed. Het is een mono speaker maar dat maakt voor de beleving in de ruimtes waar hij voor bedoeld is niet uit. Het geluid is wel anders dan van een Play 3 en 5. Het is moeilijk te omschrijven, maar het lijkt wel of andere engineers het tweaken hebben gedaan. Waar de Play 3 en Play 5 dezelfde sound hebben, is de 1 echt anders.

Dat levert meteen ook het enige probleem op wat ik heb. Als standalone speakers (of stereo als je ze in paar neerzet) geven ze dezelfde topervaring als de Play 5. Mooi geluid, simpel in gebruik en mooi design.

In combinatie met een Play 5 is het geen succes. Ik heb Play 5 in de woonkamer en een open keuken. Mijn gedachte was tijdens het koken de Play 5 en 1 aan elkaar te koppelen, zodat als ik de keuken uitloop de muziek "mee gaat" en vice versa. Doordat de audio die uit de speakers komt zo verschillend is, is dat geen succes. Je oren moeten elke keer weer een paar seconden wennen aan het andere geluid.

Ik draai de Play 1 nu in de keuken standalone, en dan is het heel fijn om zo'n speaker in de keuken te hebben. Het bedienen via 1 van de tablets of telefoons die onder handbereik liggen blijft een fijne en vriendelijke ervaring.

Oordeel

Beveel ik de Play 1 aan? Zeker. Waar de Play 5 van mij een dikke 10 krijgt, is de Play 1 voor mij een 8.

Wat je niet moet doen, is hem in combinatie gebruiken met een 3 of een 5. Koop het systeem inderdaad voor een keuken, een badkamer (ja, hij is vocht bestendig) of de slaapkamer. Zet hem in je werkkamer in de boekenkast of in stereopaar op je bureau. De ervaring is top.

Ook als achterspeakers bij een Soundbar schijnt het echt goed te werken. De prijs is wel stevig. Waar de Play 5 relatief gezien een koopje is gezien zijn kamervullende eigenschappen, is de Play 1 voor ¤199,- natuurlijk relatief beperkt. De gebruiksvriendelijkheid, de mogelijkheid om te koppelen met een andere Play 1 en natuurlijk het feit dat je de andere speakers in huis op dezelfde manier bediend, maakt het wat mij betreft een te rechtvaardigen prijs

Heb jij ook een Sonos Play:1 Zwart?

Als je de Play 1 op een internet radio station afstemt; kan je dan verder je tablet/smartphone uitzetten?
Ja. De Sonos Bridge handelt al het verkeer af. De tablet/pc/smartphone is slechts de bediener van de Sonos Bridge die aan de router hangt.
NB: Het ding gebruikt 4 Watt aan energie, permanent 24/7. Heb je een Sonos surround setje dan zit je snel op 40 Watt 24/7, dus bijna EUR 80 per jaar!

Maar heb jij niet al je apparatuur in een stekkerdoos zitten met zo'n aan/uit-knop? Dat doe ik standaard al met mijn ps3, pc en andere apparatuur.
Na een aantal luistersessies in de winkel kwam ik tot de conclusie dat 2x Play:1 in stereo een betere koop was dan een enkele Play:5. Het geluid kon me veel beter bekoren, mede omdat de spreiding natuurlijk veel beter is. Nu denk ik ook dat smaken verschillen en dat iedereen zijn eigen voorkeur zal hebben. Ik heb in iedergeval 2 Play:1's gekocht en ben er ongelovelijk blij mee.
Inmiddels heb ik het stereopaar losgekoppeld en één exemplaar in de keuken geplaatst. Mono vind ik ze nog steeds erg goed en zeker prima voor achtergrondmuziek. In de nabije toekomst zal ik in de woonkamer nog een extra Play:1 toevoegen voor stereo.

Naar aanleiding van jouw verhaal wil ik zeggen: speel eens met de equalizer instellingen.
Mij valt op dat als loudness aanstaat dat dat bij heel laag volume wel mooi klinkt maar als je hem iets harder zet niet meer. Ik heb loudness uitstaan en de treble met 50% verhoogt.
Hoi PWM,

Goede review, bedankt! Al had ik wel nog een vraagje.
Je zegt "De prijs is wel stevig. Waar de Play 5 relatief gezien een koopje is gezien zijn kamervullende eigenschappen, is de Play 1 voor ¤199,- natuurlijk relatief beperkt.", bedoel jij hiermee dat jij eerder voor 1x de play:5 zou gaan dan 2x de play:1 in stereo? Aangezien beide opties even duur zijn.

[Reactie gewijzigd door NLkaiser op 6 januari 2014 09:57]

Dat is een goede vraag. Ik heb het niet op die manier getest aangezien ik het nooit zo voorzien had. Ik zal dat nog even doen :)

Ik kan me inderdaad voorstellen dat de 2x een Play 1 een ruimtelijker effect geeft. Interessant :)
Ik hoor graag je bevindingen, in deze review prefereren ze namelijk 2x de play:1 in stereo boven 1x de play:5.
"De Play:1 in stereopaar kan gemakkelijk de concurrentie aan met de Play:5. Sterker nog: wij prefereren de Play:1 boven de Play:5 als stereopaar."
Bron: http://www.alpha-audio.nl/2013/10/review-sonos-play1/
Dank voor de review. Wat me niet duidelijk wordt is of ik een Sonos Bridge nodigheb als ik de Play 1 wil gebruiken indien ik wil streamen vanaf mijn iphone.
Je moet de Play:1 bekabeld aansluiten op je router, indien je dat niet wil dan heb je een Bridge nodig.

Ware het niet voor die Bridge dan had ik ook een Play:1 gekocht, maar met is de prijs gewoon te hoog voor de geluidskwaliteit die het bied.
Tja dan wordt het opeens een stuk minder aantrekkelijk. Jammer dat die actie met een gratis Bridge voorbij is. Dank je voor de info.
Wat late reactie, maar voor de duidelijkheid. Ik heb de afgelopen weken twee Sonos:Play 1 gekocht. Beiden zijn draadloos, via je bestaande wifi aan te sluiten. Geen draad is nodig. En een fluitje van een cent :P
Nette duidelijke review. Heb zelf sinds 3 weken een play1 in de keuken en een playbar in de wk, en wat je zegt. Het geluid is niet hetzelfde als je ze in dezelfde groep zet. Verder ga ik zelf zeker in de toekomst uitbreiden naar bijv de werkkamer en badkamer. :)
Ik heb nu 2 Play: 5 in stereo staan en ben zeer te spreken het geluid is zo fijn wat er uit komt.
Ben begonnen met 1 Play: 5 en was onder de indruk wat hij kon maar ik miste iets, heb toen een bridge en een 2de Play: 5 gehaald en daar een stereo set van gemaakt.

Aangezien mijn woonkamer 11 bij 5 is en er 1 links en 1 rechts staat vult het geluid mijn hele woonkamer en het geluid blijf vol, het vult echt de hele kamer en dat is echt indrukwekkend als je kijkt naar de verpakking + dat je de speakers makkelijk kan bedienen en werkelijk ALLE muziek die je maar kan vinden er naar toe kan sturen en ik niet mijn 'htpc' of 'mediaspeler' (eminent ding) hoef te gebruiken.

Ik gebruik Spotify Premium/Google Play Music en de radio stations.

Ik wil nu eigenlijk nog 1 play:1 of 3 hebben voor op mijn slaapkamer als wekker, nou las ik dat 1 enkele Play: 1 niet echt super was ben ik dan beter af met een Play: 3 op mijn slaapkamer?
Een enkele Play:1 is juist heel erg geschikt voor de slaapkamer.
Zo dan, dat is al ff geleden :P Heb ondertussen gewoon 2 in slaapkamer, 2 in keuken :) Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;)
Heb zelf ook een 5 in de woonkamer en een 1 in de keuken, maar kan me niet vinden in jouw verhaal van het verschillende geluid. Voor mijn gevoel is dit namelijk nagenoeg identiek! Zou goed kijken naar de equalizer instellingen van de 1 (of de 5) of hier misschien iets afwijkend staat.

Ondertussen alweer een extra 1 aangeschaft, verslavend concept _/-\o_
ik wil een Sonos connect op mijn Denon aansluiten die in een kast staat en deze bedien ik met een Logitech harmony en mijn vraag is: kan ik het volume nu ook via de Sonos App bedienen of moet ik daar toch mijn logitech voor blijven gebruiken?
Mocht je het antwoord nog niet hebben gevonden, het volume is ook via de App te bedienen. Het volume van de sonos wel te verstaan.

Je kan hem op fixed of variabel instellen. Het (master) volume van je stereo/demon kan je niet met de App bedienen, daar zit geen connectie tussen.

Persoonlijk heb ik er geen problemen mee, af en toe zet ik hem met de AB harder als ik een lekker nummer hoor. 90% van de tijd regel ik echter het volume vanuit de App.
Stond dit weekend in de Media Markt te kijken bij een Sonos verkoper. Er was een echtpaar dat interesse had in een Sonos Play 1. De Sonos verkoper deed alle Sonos boxen uit behalve de Sonos Play 1 EN de Sonos Sub om vervolgens muziek af te spelen. Het echtpaar had dus niet door dat de bas via de Sub kwam en dat de Sonos Play 1 nooit zulke bas kan produceren. Gevalletje oplichting vind ik! Heb de verkoper er achteraf op aangesproken die er zichtbaar niet blij mee was dat ik het hem vertelde.